Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 ja automaattilaatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aaltospoika
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 37
    • Tampere

    E32 ja automaattilaatikko

    Moro!

    Olen selaillut foorumia enkä ole löytänyt ongelmaani sivuavaa aihetta. Vähän uudemman auton/laatikon tiimoilta löysin, mutta se kai on sen tyyppivika.

    Eli kylmänä lähdettäessä auto kyllä ryömii eteen ja taakse. Sitten lähtee eteen vaikka D:llä, niin ei liiku oikeastaan mitenkään. Eikä kyllä nouse moottorin kierroksetkaan, kun tuuppaa pedaalia pohjaan eli ei luista. Tätä oiretta kestää muutaman minuutin/kilometrin ja sitten toimii taas kuin tuon ikäinen laatikko toimii. Auto kyllä liikkuu hitaasti ja pikkuhiljaa kerää vauhtia tuonkin aikana. Sitten se alkaa yhtäkkiä vaan toimimaan normaalisti. Laatikkohan on 4HP-22/EH.

    Epäilin öljyn olevan vähissä, mutta sitä piisaa. Melkeinpä oli yli max.merkin. Edellinen omistaja oli vaihtanut vähemmän ajetun laatikon ja siihen öljyt pariin kertaan ja suodattimen. Tarkistin öljyn laatikko lämpöisenä ja P-asennossa moottorin ollessa käynnissä sekä sammutettuna. Niin puhdasta öljyä, että selvää rajaa ei näy, mutta menee melkein sen muovisen asteikon yläpuolelle.

    Mikä on oire, jos liikaa öljyä? Luulisi, että se ajaa sen jostain pois että roiskuu. Voisiko ongelma liittyä paremminkin kylmään moottoriin /moottorinohjaukseen kuin vaihteistoon?

    Ei viitsisi paskaksi asti ajaa.

    Lopuksi kysyn, että onko Tampereen seudulla pätevää automaattikorjaamoa/huoltoliikettä? Poislukien merkkiliikkeet... =)

    -Mikko
    Last edited by Aaltospoika; 24-10-2009, 13:36.
    Jarrut ne vauhdin tappaa...

    VW Golf 1.4 TSI 2011
    BMW 540 1997 touring
    Audi A3 SB 2013
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Olisko se perinteinen kuulavika :think'

    Tuolla esim. jotain: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=48959
    Ja haulla löytyy lisää
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Aaltospoika
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 37
      • Tampere

      #3
      Olisiko tuossa 4HP-22/EH laatikossa sama kuulavika kuin Nixun linkin eri laatikossa? Mä katsoin linkin ja minusta se oli kertomus 5HP laatikosta elikäs vähän uudemmasta. Jos olen sisäistänyt asian oikein...

      -Mikko
      Jarrut ne vauhdin tappaa...

      VW Golf 1.4 TSI 2011
      BMW 540 1997 touring
      Audi A3 SB 2013

      Comment

      • Aaltospoika
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 37
        • Tampere

        #4
        Vielä vähän tätä ongelman pohdintaa.

        Mikä olisi moottorin puolelta sellainen vika, että se kylmänä käynnistämisen jälkeen ei salli kaasun painamista D- ja R-asennoissa? Tein vähän empiirisiä kenttäkokeita ja näyttää siltä, että ryömimällä tyhjäkäynnillä pääsee heti kylmänä eteen ja taakse. Mutta sitten kun painaa kaasua, niin kierrosluku ei nouse yhtään. Vaikka on lusikka konehuoneessa. Sitten kokeilin siinä ryömiessä eteenpäin laittaa N-valinta ja silloin kyllä moottori alkaa reagoimaan. Tuon jälkeen tuuppaa 1,2,3 tai D:n, niin ei taas nouse kierrosluku.

        Mutta tyhjäkäyttää muutaman minuutin pihassa, niin toimii. Tai sitten ryömii hetken eteenpäin, niin alkaa sitten taas toimimaan. Ja toimii loppupäivän hyvin.

        Yhdellä laatikkopajalla epäilivät moottorin vikaa tuossa. Olisiko jokin abs- tai nopeusanturi menossa rikki? Vauhti ei kasva, niin ohjaus ei anna kaasua koneelle? Sitten anturi herää ja antaa vasteen ja tästä ohjausjärjestelmä päättelee, että nyt mennään ja sallii kaasuttelun?

        Tai sitten vikakoodinlukua, niin ei tarvi arvata. Tosin mikään Check engine valo ei pala. Onko muuten niin, että mitään vikakoodeja ei jää muistiin, jos niitä ei näy näytöllä tai joku varoitusvalo välähdä?

        -Mikko
        Jarrut ne vauhdin tappaa...

        VW Golf 1.4 TSI 2011
        BMW 540 1997 touring
        Audi A3 SB 2013

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #5
          Kun moottorin kierrokset eivät nouse niin kuulostaako moottori siltä, että se rasittuisi? Jos auto on sähköisellä kaasupolkimella niin siinä voisi olla jotain vikaa.. EML:hän juttelee esim. EGS:n kanssa.
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            4HP22 22/EH vianhakutaulukko tässä aapisessa sivulta 24-90/1 eteenpäin.

            4HP22:n ongelmista ja niiden korjaamisesta on kirjoitettu foorumilla vuosien saatossa sivutolkulla
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Aaltospoika
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 37
              • Tampere

              #7
              Jees, auto lähti pajalle tietokoneen päähän. Onneksi oli sen verran halpa auto, että budjetista jäi rutosti korjausrahaa. Jos vaan ymmärtävät sen päälle mitään.

              Kylmänä röpeltää ja ampuu pakoputkeen vaihdelaatikko ihan missä asennossa tahansa, kun jatkoin empiirisiä kokeita. Antaa käydä paikallaan, kunnes neula nousee siniseltä, niin sitten toimii kuin junan vessa taas. Itse epäilen lämpötila-anturia, joka keskustelee säästä moottorinohjauksen kanssa. Mutta katsotaan mitä pojaat sanovat. Onhan siellä kolmekin anturia vierekkäin per puoli, jos olen oikein ymmärtänyt.

              Sen verran ollut kauhukuvia automaattilaatikoista, että heti epäilin sitä ja sen toimintaa. Pelko perseessä on, että yleensä se kallein osa on rikki tai menossa rikki.

              Eipä kyllä mitkään osat ole ikuisia. Huonoa businesta autoteollisuudelle, jos ikuisesti kestävä 750 bemari tehtäisiin.

              -Mikko
              Jarrut ne vauhdin tappaa...

              VW Golf 1.4 TSI 2011
              BMW 540 1997 touring
              Audi A3 SB 2013

              Comment

              • jakusa
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 515
                • Lempäälä

                #8
                eikös 750 ole 4hp24:think
                -after all is said and done more is said than done-


                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by jakusa View Post
                  eikös 750 ole 4hp24:think
                  On...
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • AnttiHi
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2007
                    • 90

                    #10
                    Missä kohtaa 4hp24 laatikossa on nopeusanturi? E32 750 kyseesä ja asc valo palaa mittarissa. Edellisen omistajan mukaan kyseinen anturi on antanut vikakoodin ja anturikin olisi jo valmiiksi hommattuna.

                    Kahteen kertaan olen käynyt auton alla kattelemassa ja netistä penkonut... Onko se sittenkin laatikon sisällä? :think

                    Entä millä keinolla ohjaussimpukkaa saa kiristettyä?? On "vähän" ahdas paikka päästä vääntämään lukitusmutteri löysälle.

                    Comment

                    • mie
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2007
                      • 219

                      #11
                      Originally posted by AnttiHi View Post
                      Missä kohtaa 4hp24 laatikossa on nopeusanturi? E32 750 kyseesä ja asc valo palaa mittarissa. Edellisen omistajan mukaan kyseinen anturi on antanut vikakoodin ja anturikin olisi jo valmiiksi hommattuna.

                      Kahteen kertaan olen käynyt auton alla kattelemassa ja netistä penkonut... Onko se sittenkin laatikon sisällä? :think

                      Entä millä keinolla ohjaussimpukkaa saa kiristettyä?? On "vähän" ahdas paikka päästä vääntämään lukitusmutteri löysälle.



                      Tuoltahan se perämurikasta osa nro9 nopeusmittarin anturi löytyy.
                      Ja söörtsillä muistaakseni jostaki löytyy tuohonkin simpukan kiristys ohjeet.

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        #12
                        Originally posted by AnttiHi View Post
                        Missä kohtaa 4hp24 laatikossa on nopeusanturi? E32 750 kyseesä ja asc valo palaa mittarissa. Edellisen omistajan mukaan kyseinen anturi on antanut vikakoodin ja anturikin olisi jo valmiiksi hommattuna.

                        Kahteen kertaan olen käynyt auton alla kattelemassa ja netistä penkonut... Onko se sittenkin laatikon sisällä? :think

                        Entä millä keinolla ohjaussimpukkaa saa kiristettyä?? On "vähän" ahdas paikka päästä vääntämään lukitusmutteri löysälle.
                        Tarvitaan tuollainen erikoisavain



                        Edit: ja jatkossa nämä kysymykset sitten tuonne E32 kysymyksiä ja vastauksia -threadiin
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • AnttiHi
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2007
                          • 90

                          #13
                          Kiitos vastauksista. Olen melko varma että kyseinen anturi ei ole perämurikassa oleva, mutta jatketaan siellä E32 kysymyksiä ja vastauksia -threadissa

                          -Antti

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Originally posted by AnttiHi View Post
                            Missä kohtaa 4hp24 laatikossa on nopeusanturi? E32 750 kyseesä ja asc valo palaa mittarissa. Edellisen omistajan mukaan kyseinen anturi on antanut vikakoodin ja anturikin olisi jo valmiiksi hommattuna.

                            Kahteen kertaan olen käynyt auton alla kattelemassa ja netistä penkonut... Onko se sittenkin laatikon sisällä? :think
                            Laatikon nopeusanturin vaihto-ohje.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • AnttiHi
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2007
                              • 90

                              #15
                              Kiitos paljon ohjeesta LEKA:lle! Muutenkin näyttää olevan paljon mielenkiintoista materiaalia tuolla sivustolla.

                              Eli ei tarvi muuta kuin öljypohja pois ja kaksi torx pulttia niin saa anturin pois. Ensiviikolla yritän päästä tekemään tuon homman niin jospa se asc valo siitä sammuisi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎