Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B28 sammuu kesken ajon (e23, 728i, L-Jet)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka K
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 157

    M30B28 sammuu kesken ajon (e23, 728i, L-Jet)

    Vika ilmeni viikonlopun jälkeen, maanantaina aamulla työmatkalla auto sammui liikennevaloissa ja lähti uudelleen käyntiin lyhyen starttailun jälkeen. Tiistaina aamulla auto sammui moottoritielle satasen vauhdissa, rullailin pientareelle ja sain auton taas käyntiin.

    Tähän mennessä olen vaihtanut virranjakajan kannen ja pyörijän, sytytyspuolan, sen timing adjustment boxin (toiseen käytettyyn). Kokeilin toista ruiskun ohjausboxia, mutta sillä auto sammui 10 minuutin ajon jälkeen. Boxin numero oli eri, tosin se on lähtöisin e28 528i:stä.

    Mistä löytyy ruiskun boxien numerot ja vastaavuudet ?

    Vaihdoin eilen käytetyn sytytyksen transistoriohjaimen ("kipinän vahvistin"). Voiko 6-napaisen transistoriohjaimen tilalla käyttää 7-napaista (sellaisen sai ostettua uutena).

    Auto on siis e23 728i '85 (valmistettu syyskuussa '84), moottori M30B28 ja L-Jetronic ohjaa ruiskua.

    Ruiskun pumppu näyttää alkuperäiseltä, kun vaihdoin eilen pa-suodattimen. Minkänäköinen on ruiskupumpun rele (se iso musta) ja voisiko se aiheuttaa ko. vian ?

    Mistä löytyy e23 728i L-Jet ETM ja kytkentäkaavio ?

    Miten vaihdetaan virranjakajan sisälle hall-anturi, ilmeisesti koko jakaja täytyy purkaa. Anturi näyttää olevan sellainen pyöreä muovikiekko, jonka sisällä on käämitty lankaa ja siinä on kaksi liitintä.

    Toivoisin pikaisia vastauksia/arvauksia viasta. Tympii ajella kun ei tiedä, milloin auto sammuu kesken ajon.
  • Jukka K
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 157

    #2
    Vastaan itselleni.

    6-pinnisen transistoriohjaimen tilalla voi käyttää 7-pinnistä, sama info löytyy webbi ETK:sta.

    Asensin siis uuden OEM transistoriohjaimen sekä uuden polttoainepumpun releen.

    Kävin 45 minuutin koeajolla ja auto ei nyt sammunut koko aikana.

    Comment

    • Mörkö
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 131
      • Karkkila

      #3
      Täytyy lainata vähän threadia, kun itsellä samanlaisia ongelmia vuoden 86 e28 528i:ssa. Eli pari kertaa sammunut ajossa jonka jälkeen hetken starttailujen jälkeen lähtenyt uudestaan käyntiin mutta nyt sitten sammahti lopullisesti eikä lähde enään ollenkaan käyntiin.

      Konetta startatessa ensimmäisen kerran sopivan tauon jälkeen kone hörähtää noin pariksi sekunniksi käyntiin mutta sitten sammuu, jonka jälkeen ei edes lupaa.
      Sen verran olen tarkistellu että ainakin jonkunlainen kipinä tulee startatessa ja olen uudella pa-pumpulla syöttänyt suoraan suutintukille bensaa suoraan akusta otetulla virralla, mutta ei auta.

      Voisiko joku paremmin tietävä vähän auttaa?
      Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
      e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
      e28 528i -86 - Kesäkäyttis

      Comment

      • JariJ
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 79
        • Tuusula

        #4
        Omassa autossani ( ei BMW ) oli joskus samankaltainen vika ja vikalähteeksi paljastui puola.
        V12 Whispering Power

        Comment

        • Mörkö
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 131
          • Karkkila

          #5
          Voiko vika olla puolassa kun kipinää kuitenkin tulee, vai onko kipinä sitten heikko jos puola on huonossa hapessa?
          Täytyy kokeilla toimivalla puolalla kun seuraavan kerran pääsen auton luo.
          Last edited by Mörkö; 20-08-2010, 15:29. Reason: typo
          Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
          e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
          e28 528i -86 - Kesäkäyttis

          Comment

          • Mörkö
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 131
            • Karkkila

            #6
            Originally posted by Jukka K View Post
            Vastaan itselleni.

            6-pinnisen transistoriohjaimen tilalla voi käyttää 7-pinnistä, sama info löytyy webbi ETK:sta.

            Asensin siis uuden OEM transistoriohjaimen sekä uuden polttoainepumpun releen.

            Kävin 45 minuutin koeajolla ja auto ei nyt sammunut koko aikana.
            Kyseinen osa ilmeisesti kuvan osa numero 7. Lohjan motonetistä löytyisi tollainen 7 pinninen yksikkö mutta tarviiko siihen adapteriksi kuvan osan numero 20?

            Originally posted by Jukka K View Post
            Miten vaihdetaan virranjakajan sisälle hall-anturi, ilmeisesti koko jakaja täytyy purkaa. Anturi näyttää olevan sellainen pyöreä muovikiekko, jonka sisällä on käämitty lankaa ja siinä on kaksi liitintä.
            Entä voisiko vika olla kyseisessä hall-anturissa? Ja osaisiko joku neuvoa miten sen toimivuutta voisi mittailla?
            Last edited by Mörkö; 20-08-2010, 15:43.
            Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
            e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
            e28 528i -86 - Kesäkäyttis

            Comment

            • Mörkö
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 131
              • Karkkila

              #7
              Ei auttanut puolan vaihto eikä uusi transistoriohjainkaan, edelleen sama ongelma että tauon jälkeen hörähtää pariksi sekunniksi käyntiin ja sammuu jonka jälkeen ei edes lupaa.

              Kipinää tulee kokoajan kun starttailee ja bensaa tulee suuttimille asti mutta olisiko niin että suuttimet ei aukea ollenkaan sen jälkeen kun kone on käynnistynyt pariksi sekunniksi ja sammunut? Jos niin mikä sen voisi aiheuttaa?
              Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
              e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
              e28 528i -86 - Kesäkäyttis

              Comment

              • Morkai
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 3197
                • Saarijärvi

                #8
                Originally posted by Mörkö View Post
                Ei auttanut puolan vaihto eikä uusi transistoriohjainkaan, edelleen sama ongelma että tauon jälkeen hörähtää pariksi sekunniksi käyntiin ja sammuu jonka jälkeen ei edes lupaa.

                Kipinää tulee kokoajan kun starttailee ja bensaa tulee suuttimille asti mutta olisiko niin että suuttimet ei aukea ollenkaan sen jälkeen kun kone on käynnistynyt pariksi sekunniksi ja sammunut? Jos niin mikä sen voisi aiheuttaa?
                Mulla oli taannoin tällänen vika. Syylliseksi paljastui lopulta kuskin puolelta konehuoneesta lokarin kulmalta löytyvä moottorin johtosarjan liitin. Oli hapettunut niin sopivasti, että joskus saatto hetken toimia, toisinaan ei.
                sigpic
                E23 728iA V8-projekti
                E38 730D -projekti
                E39 540iA -projekti
                I01 i3 -projekti

                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                Comment

                • Mörkö
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 131
                  • Karkkila

                  #9
                  Originally posted by Morkai View Post
                  Mulla oli taannoin tällänen vika. Syylliseksi paljastui lopulta kuskin puolelta konehuoneesta lokarin kulmalta löytyvä moottorin johtosarjan liitin. Oli hapettunut niin sopivasti, että joskus saatto hetken toimia, toisinaan ei.
                  Täytyypi vilkaista jos vika löytyisi sieltä.
                  Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
                  e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
                  e28 528i -86 - Kesäkäyttis

                  Comment

                  • Jukka K
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 157

                    #10
                    Oma autoni ei ole enää sammuillut osien vaihdon jälkeen. Vika oli siis joko puolassa, transistoriohjaimessa tai pa-pumpun releessä.

                    L-Jetronic moottorihan ei käy, jos se toinen ruiskun lämpötila-anturi on ei anna mitään vastusarvoa. En nyt muista ulkoa, kumpi se niistä on. Ko. anturit sijaitsevat termostaatin kannessa.

                    Comment

                    • Neppo
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 721
                      • Laihia

                      #11
                      Onko M30 L-jet malleissa samanlainen kylmäkäynnistys suutin kuin M10:ssä? Jos ruiskun boxi mäsänä, niin aluksi saattaa hörähtää tuon kylmäkäynnistyssuuttimen ruikkaamalla bensamäärällä, mutta sammuu sitten.

                      Kokeile jonkin suuttimen liittimestä maadoittaako boxi suuttimia startatessa.

                      Comment

                      • Mörkö
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 131
                        • Karkkila

                        #12
                        Originally posted by Neppo View Post
                        Onko M30 L-jet malleissa samanlainen kylmäkäynnistys suutin kuin M10:ssä? Jos ruiskun boxi mäsänä, niin aluksi saattaa hörähtää tuon kylmäkäynnistyssuuttimen ruikkaamalla bensamäärällä, mutta sammuu sitten.

                        Kokeile jonkin suuttimen liittimestä maadoittaako boxi suuttimia startatessa.
                        Koitin katsoa tuleeko suuttimille virtaa virrat päällä mutta jostain syystä kumpikin nasta maadoittaa!?
                        Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
                        e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
                        e28 528i -86 - Kesäkäyttis

                        Comment

                        • Neppo
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 721
                          • Laihia

                          #13
                          Painotan sanaa startatessa. Jos sinne ei tule startatessakaan +12V, niin rele tms. ongelmaa. Jos startatessa/hieman pyöriessä tulee toiseen nastaan +12V, mutta ei maadota, niin sitten boxi rikki.

                          Comment

                          • Mörkö
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 131
                            • Karkkila

                            #14
                            Originally posted by Neppo View Post
                            Painotan sanaa startatessa. Jos sinne ei tule startatessakaan +12V, niin rele tms. ongelmaa. Jos startatessa/hieman pyöriessä tulee toiseen nastaan +12V, mutta ei maadota, niin sitten boxi rikki.
                            Olin yksin sillon mittailemassa niin ei pystynyt tekemään kahta asiaa samaan aikaan. Jos olen oikein ymmärtänyt niin virrat päällä toiseen nastaan pitäisi tulla jatkuva +12V, ja toista nastaa boxi maadoittaa tarpeen mukaan konetta startattaessa/käynnissä->suutin aukeaa. Mutta tosiaan kummastakin nastasta oli suora yhteys maihin, eli mistä tuo johtuu?
                            Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
                            e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
                            e28 528i -86 - Kesäkäyttis

                            Comment

                            • Neppo
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 721
                              • Laihia

                              #15
                              Ks. tuo ketju: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=181311

                              Jos yksin työskentelet, niin laita vaikka poltin suuttimen johtoihin niin, että näet sen sisältä, tai yleismittarin johtavuustesti (mikä lie "piip" -testi) ja kokeilet startata.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎