Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 Ohjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Visa Halme
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 86
    • Finland

    E32 Ohjaus?

    Terve!
    Tuli ajeltua tossa viikonloppuna kaverin Volvo S40 T4 ja totesin että on itellä seiskassa aika tunnoton ohjaus kovissa nopeuksissa (erittäin kovissa) . Joten miten saisi tuosta omasta autosta tuntuman tiehen auto mukava aja 80-140km/h mutta kun ajaa kovempaa olisi kiva että ei olisi juurikaan välystä ohjauksessa eli auto menisi sinne minne ohjaa eikä olisi hirveasti välystä. Esim 200km/h ajaessa kun pitää ratin suorassa niin auto menee suoraan ja pysyy kaistalla, eikä seilaa laidasta laitaan. Miten saan ohjaukseen vähän enemmän tuntoa?? vai onko vika vain suht pehmeissä ja korkeissa kesä kumeissa?
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7061
    • Turenki

    #2
    Originally posted by Visa Halme View Post
    Terve!
    Tuli ajeltua tossa viikonloppuna kaverin Volvo S40 T4 ja totesin että on itellä seiskassa aika tunnoton ohjaus kovissa nopeuksissa (erittäin kovissa) . Joten miten saisi tuosta omasta autosta tuntuman tiehen auto mukava aja 80-140km/h mutta kun ajaa kovempaa olisi kiva että ei olisi juurikaan välystä ohjauksessa eli auto menisi sinne minne ohjaa eikä olisi hirveasti välystä. Esim 200km/h ajaessa kun pitää ratin suorassa niin auto menee suoraan ja pysyy kaistalla, eikä seilaa laidasta laitaan. Miten saan ohjaukseen vähän enemmän tuntoa?? vai onko vika vain suht pehmeissä ja korkeissa kesä kumeissa?
    - Raidetankojen väljyys
    - Ison keskitangon väljyys
    - Apusimpukan helan väljyys
    - Simpukan väljyys/säätö
    - rattiakselin 32mm mutterin väljyys

    Onko ohjauksessa siis klappia?
    DUCATI 1098 RACING EVO

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #3
      Ja e32 simpukasta ei koskaan saa semmosta tunnokkuutta kuin hammastangolla olevasta. Peltsin vikalista on hyvä jos ohjauksessa tuntuu väljää yhtään, sillon ajettavuus ei luonnollisesti ole kohdallaan.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • mie
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 219

        #4
        itekki oon jonkinverran tommosella ajellu, muuten hyvä ajaa ei välystä ohjauksessa eikä mitään kolinoita kuulunu. vakio alusta korkealla profiililla kesä kummit +200 vauhtia nii tuntuu et keula jotenki nousis ilmaan ohjaus todella hervottoman tuntonen.

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #5
          Omat kokemukset e32:sta on että mitä kovempaa ajaa niin sitä paremmalta tuntuu. Vasta +240km/h voi havaita jonkinlaista levottomuutta. Tosin tässä yksilössä oli servotronic ohjaus ja alustan osat kunnossa. Kaverin sanoin vasta 220km/h vaudissa piti laittaa toinen käsi rattiin...
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1995
            • Tampere

            #6
            reaktiotangon puslien kunto vaikuttaa myös aika paljon tuohon ohjauksen tarkkuuteen.

            Comment

            • Radon
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 463
              • Suomi-Finland

              #7
              Originally posted by Peltsii View Post
              - Raidetankojen väljyys
              - Ison keskitangon väljyys
              - Apusimpukan helan väljyys
              - Simpukan väljyys/säätö
              - rattiakselin 32mm mutterin väljyys

              Onko ohjauksessa siis klappia?
              Hyvä lista mutta voi tuohon lisätäkin vielä aika paljon.

              -Ohjausakselin ristinivelen väljyys
              -Simpukan kiinnityspulttien kireys runkoon
              -Simpukasta lähtevän vipuvarren kireys

              Sekä ylipäätään kaikki pyöräntuennat niin edessä kun takana.

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                #8
                Originally posted by Radon View Post

                Sekä ylipäätään kaikki pyöräntuennat niin edessä kun takana.
                Kyllä, huonot takakelkan isot kiinnityspuslatkin aiheuttavat melkoista levottomuutta kun takapyörät ohjaavat minne sattuu

                Mutta tässähän taisi olla tuntumasta kiinni, eihän simpukkaohjaus ole tunnokkuudeltaan raidetanko ohjauksen tasoa, sen tarkoitushan juurikin on saavuttaa suurin mukavuus, joten palaute pyöristä rattiin on huonompi
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2550
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  E38:sani on myös simpukka. Siihen on vaihdettu kaikki etupään helat uretaanisiin sekä tehty muutenkin alustaremonttia, mm. kaikki etu- ja takapään jouset ja iskunvaimentimet (ja tukivarret, ja jne) on vaihdettu alkuperäisiin (kyllä, monessa laatikossa luki ihan BMW) ed. omistajan toimesta. Tämän lisäksi on vaihdettu ohjausvaihde ja nyt vekotin on ~240tkm ajettuna tiukin ja värinättömin bemari mitä olen koskaan ajanut.

                  Mutta ei se taida ikinä yltää hammastankoon; ohjaustuntuma on täsmällinen, tien "tunto" jne ei vain välity samalla tavoin. Moottoritienopeuksissa ohjaus on ihan OK, hitaammissa ei niinkään. Tähän kuitenkin on tottunut täysin, jopa niin että en ajatellut autosta aivan heti luopua vaikka onkin jo 16-vuotias.

                  Jos kovasti haluaa hammastankoa, niin 525iX:ssä on hammastanko-ohjaus. Ohjausvaihde, ohjaustehostus ym pari pientä komponenttia, niin saisi varmasti hyvän. Itse olen joskus herkutellut ajatuksella, että olisi -95 E34 M5 johon vaihtaisi tuon hammastanko-ohjauksen. Ei muuten, mutta E32 on kohtuullisen lähellä E34:sta? Jos niin kuin projektia haluaisi aloittaa..?
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Visa Halme
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 86
                    • Finland

                    #10
                    Kiitoksii

                    Eli ei muutakun alustan osii tilaamaan sitten voi olla ett' jonkin verran tarvii osaa tilata onhan autolla rullattu +300 000km tiedossa on että kerran joku vaihtoi iskarit ja nekin oli tosin väärät olivat meinaan yksitoimiset. Kiitos otan listan ylös ja painun schmiedmann.comiin, on meinaan paljon osaa.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      Originally posted by Visa Halme View Post
                      Eli ei muutakun alustan osii tilaamaan sitten voi olla ett' jonkin verran tarvii osaa tilata onhan autolla rullattu +300 000km tiedossa on että kerran joku vaihtoi iskarit ja nekin oli tosin väärät olivat meinaan yksitoimiset. Kiitos otan listan ylös ja painun schmiedmann.comiin, on meinaan paljon osaa.
                      http://shop.strato.de/epages/6190541...gories/BMW/E32
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Radon
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 463
                        • Suomi-Finland

                        #12
                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        Mutta ei se taida ikinä yltää hammastankoon; ohjaustuntuma on täsmällinen, tien "tunto" jne ei vain välity samalla tavoin. Moottoritienopeuksissa ohjaus on ihan OK, hitaammissa ei niinkään. Tähän kuitenkin on tottunut täysin, jopa niin että en ajatellut autosta aivan heti luopua vaikka onkin jo 16-vuotias.
                        Alustarakenne vaikuttaa tuntoon myös melkoisesti bemarin alusta on haluttu tehdä "pehmeäksi" eli ettei ne tärinät jne. tule läpi sama asia vaikuttaa myös ohjaustuntumaan.

                        Mutta itselläni kyllä asia on toisinpäin eli tunnokkuus häviää hieman korkeilla nopeuksilla pienillä nopeuksilla tunto on mielestäni varsin hyvä, liekö sitten servotronicilla vaikutusta asiaan en tiedä.

                        Comment

                        • Visa Halme
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 86
                          • Finland

                          #13
                          Kysymyksii alusta sarjoista? kokemuksii?

                          No kattelin tuossa alusta sarjoja, ja totesin että ei löydy oikein täydellistä settiä E32:n:think kun ei ole auton omat jousen jalat eikä tietoa mitkä on.Niin aattelin että jos löytyisi täydellinen korkeus säädettävä sarja kun ei ole tason säätöä niin se voisi olla hyvä ,pystyisi nostamaan talveksi hieman ylös päin. Onko E34:ssa samat jousen kiinnitykset ala ja ylä päässä kun siihen löytyy kyllä sarjoja?

                          Comment

                          • Kohkelxon
                            Newbiemmer
                            • Dec 2007
                            • 7
                            • Kokkola

                            #14
                            Täällä on myös yksi ohjausvammainen e32 (1989 730ia). Oireena on massiivinen ratin "vetely" sivuille kaikissa yli viidenkympin nopeuksissa suoralla tiellä. Käytännössä jo mahdoton alkaa ajamaan vähänkään pidempää matkaa maantienopeuksilla mihinkään kun täytyy sekunnin välein arpoa mihin suuntaan auto haluaa mennä ja koittaa sitten korjata vastakkaisella ohjausliikkeellä Kun auto on sammutettu ja heiluttelee rattia, siinä tuntee selvän välyksen ennenkuin ohjaus "tarraa kiinni" ja renkaat alkavat kääntyä. Tämä välys hieman vähenee kun auton käynnistää, mutta on silti olemassa. Kurveissa ajettaessa tuntuu että ohjauksen välys katoaa lähes olemattomiin ja vehje kaartaa tasaisesti rattia korjailematta. Olen omistanut auton kohta kolme vuotta ja alussa tuota ei huomannut lähes ollenkaan, mutta viime vuoden aikana oire on huomattavasti lisääntynyt ja tästä syystä bemari makaakin tallissa tälläkin hetkellä :(
                            Mitä on kokeiltu:
                            - jousien ja iskarien vaihto ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus ja alustan kunnon tarkistus paikallisessa merkkiliikkeessä, välyksiä tai vikoja ei kuulemma ollut
                            - ohjaussimpukan kiristys siihen pisteeseen asti kun se vielä keskittää kunnolla
                            - ohjaussimpukan alapuoliset kiinnitysruuvit (bmwe32.masscom.netin ja Bentleyn manuaalin mukaan)
                            - ison mutterin kireyden tarkistus ohjauspylväästä

                            Osaisiko kukaan keksiä ratkaisua? Ohjaussimpukka väljä? Voisiko aikaisemmin mainittu apusimpukan hela olla väljä? Jos niin missä ja mikä on apusimpukka?
                            Nyt:
                            E38 740i 01/1999
                            Avensis 2.0 2004

                            Muinoin:
                            E39 528i 1996
                            E32 730i 1989
                            Mazdoja, Toyotia, Honda ja jopa Chrysler

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14439
                              • Oulu

                              #15
                              Apusimpukka voi kyllä aiheuttaa hakemista. Kaverin autosta oli ihan väljä niin melekonen ajokoira oli.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎