Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 tuuletin reistailee, puhallus voimistuu rattia kääntämällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bember
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 479
    • Kirkkonummi

    E32 tuuletin reistailee, puhallus voimistuu rattia kääntämällä

    ilmaantu viikko sitten sillai, että huomasin puhalluksen voimistuvan, silloin kun ei täysillä, rattia käännettäessä oikealle ja auton ollessa liikkeellä. Tätä ei tapahdu vasemmalle käännettäessä eikä auton seistessä moottori käynnissä ja käännettäessä rattia mihinkään suuntaan. Lisäksi eilen puhallus oli täysin kaputt kaikilla toiminnoilla, mutta tänään toimi taas entiseen ratti-ohjaus-malliin. Missä vika?
    Last edited by bember; 04-11-2010, 10:10.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by bember View Post
    ilmaantu viikko sitten sillai, että huomasin puhalluksen voimistuvan, silloin kun ei täysillä, rattia käännettäessä oikealle ja auton ollessa liikkeellä. Tätä ei tapahdu vasemmalle käännettäessä eikä auton seistessä moottori käynnissä ja käännettäessä rattia mihinkään suuntaan. Lisäksi eilen puhallus oli täysin kaputt kaikilla toiminnoilla, mutta tänään toimi taas entiseen ratti-ohjaus-malliin. Missä vika?
    Olisikohan puhaltimen hiilet vähissä?

    Comment

    • waudeville
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 2089
      • Nokia

      #3
      ja tarkasta se pääsulake!!! itellä oli e34:ssa ihan samat oireet. laitas nyt vielä vuosimalli
      e34 540ia -94 Batmobile
      candy-king

      ex: e32 735i -89
      e34 525i -89

      Comment

      • bember
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 479
        • Kirkkonummi

        #4
        E32 1992 730iA, vin DA23969. Mutta miten se ratin oikealle kääntäminen voi vaikuttaa?

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1204
          • GrassLake

          #5
          Originally posted by bember View Post
          E32 1992 730iA, vin DA23969. Mutta miten se ratin oikealle kääntäminen voi vaikuttaa?
          Puhaltimen moottorin laakerit kuluneet väljiksi, ja kun moottoria heilauttaa sopivaan suuntaan, pyörii se herkemmin.
          Eli kun käännät autoasi, keskipakoisvoima heittää akselin toiseen laitaan, ja se pyörii hetken nopeammin.

          ...Vaihda se moottori, hyytyy jossain vaiheessa kokonaan.

          Comment

          • bember
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 479
            • Kirkkonummi

            #6
            ei siihen mitään "heittoa" tarvita se muuttuu ihan lievästä uhjaamisesta oikealle. Olisko muita teorioita. Millainen ohjaustehostus tuossa on?
            Mitä kautta puhallinmoottori vaihdetaan?

            Comment

            • zeneg
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 1238
              • Oulu

              #7
              Originally posted by bember View Post
              ei siihen mitään "heittoa" tarvita se muuttuu ihan lievästä uhjaamisesta oikealle. Olisko muita teorioita. Millainen ohjaustehostus tuossa on?
              Mitä kautta puhallinmoottori vaihdetaan?
              Vaihda se moottori. Laakerit siellä on entiset. Vaihdetaan konehuoneen puolelta, tulipellin suojat irti niin alkaa näkymään.

              Comment

              • bember
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 479
                • Kirkkonummi

                #8
                loppunut tuo oireilu itsestään viime kirjoittelun jälkeen ja nyt on hankittuna ylimääräinen puhallinmoottori tarpeettomana.

                Comment

                • Madfexx
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3646
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by bember View Post
                  loppunut tuo oireilu itsestään viime kirjoittelun jälkeen ja nyt on hankittuna ylimääräinen puhallinmoottori tarpeettomana.
                  Ei nuo itsestään korjaantumiset koskaan kovin pitkäaikaisia ole. Vaihda vaan suosiolla se uusi moottori sinne paikalleen, ei se tarpeeton ole.
                  Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                  Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by bember View Post
                    ei siihen mitään "heittoa" tarvita se muuttuu ihan lievästä uhjaamisesta oikealle. Olisko muita teorioita. Millainen ohjaustehostus tuossa on?
                    Mitä kautta puhallinmoottori vaihdetaan?
                    Moottori vaihdetaan konetilan kautta.

                    Oma arvaukseni on se että autossasi on servotronic, eli tehostuksen voimaa sähköllä muuttava systeemi ja rattia käännettäessä se ottaa enemmän virtaa ja sitä ei sitten jostain syystä enää sitten riitä tarpeeksi puhaltimelle.

                    Arvauksia syistä:

                    -yhteinen maadoitus, huono kosketus.
                    -yhteinen virransyöttä, huono kosketus.
                    -viallinen päävirtasulake, pätkii, eikä anna tarpeeksi virtaa läpi.
                    -aivan tyhjä akku ja riittämätön lataus.
                    -servotronic rikki ja syö järjettömästi virtaa kääntäessä.

                    Nämä kaikki ovat arvauksia, en ollenkaan katsonut kaaviota, en siis tiedä onvatko nuo edes oikeassa elämässä mahdollisia tapauksia.
                    Olli.

                    Comment

                    • bember
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 479
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Vieläkin toimii moitteettomasti, eikä tuota ratin-kääntö-ilmiötä ole.
                      Pääsulake chekattu, eikä mulla liene sähköistä tehostusta. e32 1992:ssa. Vuoden sisällä uusittu 100A/h akku ja 140A laturi.
                      Hankin sen puhaltimen, mutta "don´t fix it, if it ain´t broken" -on mun motto.
                      Puhallin siis autom.ilmastoinnilliseen ja autom. epäpuhtauksia haistelevaan ja automaattilaatikolliseen e32/34:seen. Saa 50:llä.
                      Last edited by bember; 06-03-2011, 22:57.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎