Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarru/kytkin ongelma E32 Kytkin jää pohjaan, jarru herjaa Brake pressue

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • d-spec
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 10
    • Lpr

    Jarru/kytkin ongelma E32 Kytkin jää pohjaan, jarru herjaa Brake pressue

    Eli E32 -87 730 manuaali kyseessä. Asian kanssa painittu "hieman" ja monen muunkin ongelman kanssa, mutta jatketaan nyt tästä.

    Kun kierrättää eli yli 4K rpm niin kytkin ei enään irroita ja poljin jää pohjaan.
    Kun varpaineen nostaa polkimen ylös ja ajelee hetken nätisti niin ongelma häviää ja kytkin irroittaa puolestavälistä.

    Jos kierrättelee kevyesti niin kytkin alkaa irroittaa vaan alempaa, rauhallinen ajo auttaa taasen asiaan...

    Pitkälti tuntuu siltä niinkuin sinne tulisi ilmaa.

    Vauhti pyörä kolahtaa sammuttaessa, ja täristystä on yli 4500k rpm kun vedättää, en ole varma johtuuko limpusta vai kardaanin tukilaakerista.

    Ilmattu useita kertoja, neste varmasti vaihtunut. Ei oikeastaa vaikuttanut vikaan, tai no pikkisen helpottanu, mut vaan vähän.

    Jarrut.... Uusittu levyt ja palat eteen/taakse. Uusittu nesteet, no ilmaus olikin sitten vallan mielenkiintoinen ohjelmanumero, eli ilmaa ei tuntunu saavan millään pois. Ja sitä sitten oikeasti oli niin että tuntu, poljin pohjaan...

    Ajoittain jarru ottaa ihan ylhäältä, niikuin pitäisi uusilla hiluilla. Mutta ajoittain sitten painuu reilummin. Parempi silloin kun on ajanut rauhallisemmin, kun kierrättelee niin pahenee sekin.

    Käynnistäessä kuuluu melkoinen korahdus jostain jarrupääsyliterin tienoilta tai sitten jostain sen etupuolelta.

    Pommissa olevat anturit. Ylempi joka on pystyssä niin ok. eli auto kun ei käynnissä niin kontakti, käynnissä niin vastus ääretön ->ok se mikä sojottaa sivulle niin siinä yhteys koko ajan, sitten kun oikein innokkasti alkaa pumppaamaan jarrua niin ajoittain ääretön-> jotain vikaa järjestelmässä, pääjarrusylinteri???

    Hydrauli järjestelmässä punaiset nesteet....

    tuon jarru kuvion kyllä jotenkin ymmärrän mutta mistä tuo kytkin voi saada ilmaa?? vai onko vika jossain muualla?

    Tää hydraulitehostus ei ole minulle muutenkaan mitenkään tuttu, joten ihmettyttää hieman mistä tuo jarrupuoli ilman saa.

    Niin joo ja jarrunestettä katoaa paikkaan X ??? vuotoja ei näy...

    Juu olen Käyttäny Searchia, mutta suoraa selitystä asiaan en ole löytäny, etenkään tuohon kytkimeen.
  • d-spec
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 10
    • Lpr

    #2
    Uskoisin jonkun kyllä tietävän asiasta jotain???

    Comment

    • MarQu
      Moderator
      • Mar 2006
      • 5519
      • Vaasa

      #3
      No ainakin se vuotokohta pitää löytää sillä siitä se ilma sinne järjestelmään tulee. kytkin kun käyttää samaa nestettä kuin jarrut(vai käyttääkö? joku viisaampi osaa sanoa), jos näin on niin seuravaa: Tästä johtuu mainitsemasi oireet kytkimessä ja jarruissa. Rauhallinen ajo ei rasita vuotokohtaa ja ilmaa ei tule niin paljon kun kytkimen nopealla käytöllä. Olipas vaikeasti sanottu.

      Vika paikkoja äkkiseltään mietittynä:
      -Kytkimen työ tai pääsylinteri. Toinen on polkimen takana ja toinen kuskin puolella laatikon kyljessä.
      -edellä mainittujen letkut
      -mekaanisesti kytkin kannattaa tarkistaa jos kerran kolahtelee, vika voi olla myös vauhtipyörässä.

      Tuossa kytkimen sielunelämää vähän.
      Tuossa osat 1 & 20 ovat pää-ja työsylinteri
      Last edited by MarQu; 23-12-2010, 09:32.
      sigpic

      Comment

      • d-spec
        Newbiemmer
        • Sep 2009
        • 10
        • Lpr

        #4
        Juu tuo oli tuttua kauraa, mutta kiitos kumminkin vastauksesta

        se mitä oikeestaan hain oli eräs topic, mikä liittyi aiheeseen, en muista oliko se e32 vai e34, haulla en sitä enään ole löytäny.
        Mutta kuitenkin jarrupääsylinteri oli vuotanu johonkin aika mielenkiintoiseen paikkaan mutta vuoto ei näy ulospäin.

        Kytkinpääsylinteri ottaa nesteen tuosta pääsylinterin säiliöstä, jos riittävästi vajenee niin ilmaa menee se on selvä.

        Mutta tuo kierrätys ongelma liittyy enemminkin kytkimeen, niin en ymmärrä miten sinne voisi ilmaa mennä kun autossa on hydraulitehostus...

        No kai tuo vika ajamalla ulos tulee...

        Jos jollakulla ylimääräinen pääsylinteri (ate) niin kiinnostusta voisi olla...

        Comment

        • aakoo
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 777
          • Espoo

          #5
          Originally posted by d-spec View Post
          se mitä oikeestaan hain oli eräs topic, mikä liittyi aiheeseen, en muista oliko se e32 vai e34, haulla en sitä enään ole löytäny.
          Mutta kuitenkin jarrupääsylinteri oli vuotanu johonkin aika mielenkiintoiseen paikkaan mutta vuoto ei näy ulospäin.
          Mahdollisesti tämä paikka mielessä? Kuva E34:stä mutta homma sama.

          Kuvasta osat #2 vuotaa. Ei välttämättä havaitse kauhean helposti, ja jossain vaiheessa saattaa alkaa vuotamaan kuin seulana.
          E34 535i -91 ikuisuusprojekti

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎