Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 - V8(R6) & 5-vaihteinen automaatti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e3e9
    Newbiemmer
    • Feb 2010
    • 11
    • Hki

    E32 - V8(R6) & 5-vaihteinen automaatti

    Tervehdys,
    Simppeli kysymys 7-sarjan e32 tietäjälle: V8-moottoreiden mukana tuli 5hp18 ja 5hp30 -laatikot. Pysyikö tuossa karvalakkimalliksi jäänessä 6-pyttyisessä 730iA:ssa loppuun asti aiempi 4hp22 vai oliko siihenkin saatavissa tuo uudempi loota?
    - mikko -
    E39 -01
    E3 -69, elinluovuttajat -76&-75, ex E12 -80(elinluovuttaja -78), ex E34 -91(purettavana), ex E9 -73, E3 -73, E32 -91
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Originally posted by btcf-mv View Post
    Tervehdys,
    Simppeli kysymys 7-sarjan e32 tietäjälle: V8-moottoreiden mukana tuli 5hp18 ja 5hp30 -laatikot. Pysyikö tuossa karvalakkimalliksi jäänessä 6-pyttyisessä 730iA:ssa loppuun asti aiempi 4hp22 vai oliko siihenkin saatavissa tuo uudempi loota?
    - mikko -

    Kutoskoneen kanssa ei viisvaihteista lootaa E32:ssa.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • e3e9
      Newbiemmer
      • Feb 2010
      • 11
      • Hki

      #3
      Tähän vielä jatkoksi, missä määrin tuo 5-vaihteinen on käytännössä parempi kuin vanha 4hp22? - taloudellisuus, luotettavuus, käytettävyys.

      M30 nyt on tunnetusti juoppo, oli sitten manuaali tai tomaatti, mutta ei kai tuo e32 V8&5hp18-yhdistelmälläkään paljoa parempi siinä suhteessa ole?

      Moni suosittelee vaihtolootan ostamista entisen levitessä, mutta jos nyt kuitenkin lähtee ajan kanssa ottamaan laatikkoa auki ja uusimaan kitkapintoja yms. niin onko tuo 4hp22 'helpompi' tapaus siinä mielessä?
      - mikko -
      E39 -01
      E3 -69, elinluovuttajat -76&-75, ex E12 -80(elinluovuttaja -78), ex E34 -91(purettavana), ex E9 -73, E3 -73, E32 -91

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Originally posted by btcf-mv View Post
        Tähän vielä jatkoksi, missä määrin tuo 5-vaihteinen on käytännössä parempi kuin vanha 4hp22? - taloudellisuus, luotettavuus, käytettävyys.

        M30 nyt on tunnetusti juoppo, oli sitten manuaali tai tomaatti, mutta ei kai tuo e32 V8&5hp18-yhdistelmälläkään paljoa parempi siinä suhteessa ole?
        Vastataan tähän, että eipä tuo 5HP18 paljoa parempi ole kuin nelivaihteinen, saatan tykätä enempi ehkä tosta nelipykäläisestä. Mutta mitä tulee tohon V8 + 5hp18, niin kyllähän se kulutus on aivan eri luokkaa lähinnä moottorin ansiosta. Kone on aivan eri vuosikymmeneltä verrattuna tohon kutoskoneeseen.. itseasiassa useamman vuosikymmentä edellä ja sen huomaa heti ajossakin.


        5Hp30 onkin sitten maailman paras vaihdelaatikko varsinkin ihan alkupään 740:ssä, joissa on kireempi turbiini tms. kuin loppupään laitteissa. Tai muuten vaan vaihtaa napakasti ja ei luistattele jostain muusta syystä.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • e3e9
          Newbiemmer
          • Feb 2010
          • 11
          • Hki

          #5
          Originally posted by Morkai View Post
          Vastataan tähän, että eipä tuo 5HP18 paljoa parempi ole kuin nelivaihteinen, saatan tykätä enempi ehkä tosta nelipykäläisestä. Mutta mitä tulee tohon V8 + 5hp18, niin kyllähän se kulutus on aivan eri luokkaa lähinnä moottorin ansiosta. Kone on aivan eri vuosikymmeneltä verrattuna tohon kutoskoneeseen.. itseasiassa useamman vuosikymmentä edellä ja sen huomaa heti ajossakin.
          M30- ja M60-moottoreita on varmaan vertailtu täällä aiemminkin, mutta jos nyt unohdetaan kulutuspuoli hetkeksi kokonaan, niin onko moottoreiden käyttöominaisuuksissakin niinkin suuri ero kuin mitä tuosta voisi päätellä?

          Toki M30:n juuret ovat jo 60-luvun lopulla, mutta loppupään vehkeet ovat kehittyneine moottoriohjauksineen ja muineen aika lailla jo eri vehkeitä ja noiden moottoreiden ominaisuuksiahan on kehuttu maailma sivu ja itse yhdyn näihin kehuihin. Kiertävät iloisesti ja tehokkaasti alakierroksilta rajoittimeen asti. V8 ei taida millään päästä bemarin ison kutosen tasaiseen käyntiin ja eikös tuon pikkukasin väännönkin kanssa ollut varsinkin isossa bemarissa vähän niin ja näin? Vaan mahtaako mielipiteeni vaihtua, kun käyn kokeilemassa V8:ia? Siitä kun ei itsellä ole mitään käytännön kokemusta. Tähän asti ainoastaan M06/M30:ia konepellin alla
          E39 -01
          E3 -69, elinluovuttajat -76&-75, ex E12 -80(elinluovuttaja -78), ex E34 -91(purettavana), ex E9 -73, E3 -73, E32 -91

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            #6
            Originally posted by btcf-mv View Post
            M30- ja M60-moottoreita on varmaan vertailtu täällä aiemminkin, mutta jos nyt unohdetaan kulutuspuoli hetkeksi kokonaan, niin onko moottoreiden käyttöominaisuuksissakin niinkin suuri ero kuin mitä tuosta voisi päätellä?

            Toki M30:n juuret ovat jo 60-luvun lopulla, mutta loppupään vehkeet ovat kehittyneine moottoriohjauksineen ja muineen aika lailla jo eri vehkeitä ja noiden moottoreiden ominaisuuksiahan on kehuttu maailma sivu ja itse yhdyn näihin kehuihin. Kiertävät iloisesti ja tehokkaasti alakierroksilta rajoittimeen asti. V8 ei taida millään päästä bemarin ison kutosen tasaiseen käyntiin ja eikös tuon pikkukasin väännönkin kanssa ollut varsinkin isossa bemarissa vähän niin ja näin? Vaan mahtaako mielipiteeni vaihtua, kun käyn kokeilemassa V8:ia? Siitä kun ei itsellä ole mitään käytännön kokemusta. Tähän asti ainoastaan M06/M30:ia konepellin alla
            Kyllä se on niin, että kun käyt kokeilemassa edes jotain sinnepäin toimivaa M60:stä, niin tuntuu toi M30 ikivanhalta ja todella karkeakäyntiseltä padalta. Henkilökohtasesti ei tarvii kyllä miettiä hetkeäkään oisko se 735 M30:llä vai 730 M60:llä käyttöominaisuuksiltaan, ääniltään, polttoainetaloudeltaan ja käytännössä kaikilta puoliltaan parempi. Mutta annetaan muidenkin kertoa mielipiteensä ja tosiaan molemmat autot löytyy pihasta tälläkin hetkellä.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14446
              • Oulu

              #7
              No eipä kyllä tosiaan tarvi miettiä M30 ja M60 välillä, että kumman ottaa.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8262
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Originally posted by Morkai View Post
                Kyllä se on niin, että kun käyt kokeilemassa edes jotain sinnepäin toimivaa M60:stä, niin tuntuu toi M30 ikivanhalta ja todella karkeakäyntiseltä padalta. Henkilökohtasesti ei tarvii kyllä miettiä hetkeäkään oisko se 735 M30:llä vai 730 M60:llä käyttöominaisuuksiltaan, ääniltään, polttoainetaloudeltaan ja käytännössä kaikilta puoliltaan parempi. Mutta annetaan muidenkin kertoa mielipiteensä ja tosiaan molemmat autot löytyy pihasta tälläkin hetkellä.
                aikalailla samat mietteet, kun molemmat täs itellä on, 735iAL oli tarkoitus pitää "loppuun asti" mutta ostettuani tuon 730iA:n olen tullut siihen tulokseen että taitaa koittaa myymisen aika vanhuksella
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • e3e9
                  Newbiemmer
                  • Feb 2010
                  • 11
                  • Hki

                  #9
                  Täytyypä vältellä M60:ia ja yrittää säilyttää illuusioni M30:n ainutlaatuisuudesta. No, ehkä noita vanhoja pelejä nuohotessa on muutenkin lupa sulkea mielestään nämä nykyajan hienostuneet ja hajuttomat, piisiruista riippuvaiset pannut ja haistella tyytyväisenä vanhan kauniisti kiertävän kutosen hienostuneita hiilivetyjä ja -monoksideja. There is no school like the old school..
                  Last edited by e3e9; 15-04-2011, 17:53. Reason: Typo
                  E39 -01
                  E3 -69, elinluovuttajat -76&-75, ex E12 -80(elinluovuttaja -78), ex E34 -91(purettavana), ex E9 -73, E3 -73, E32 -91

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎