Announcement

Collapse
No announcement yet.

e32 puhaltaa sisälle aluksi lämmintä, sitten kylmää.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vilks
    Bimmer Rookie
    • Mar 2009
    • 55
    • Raahe

    e32 puhaltaa sisälle aluksi lämmintä, sitten kylmää.

    Koitin searchilla löytää jo tällaiseen ongelmaan ratkaisua:
    E32 730ia automaatti-ilmastoinnilla lämmittää kabiinin haluttuun lämpötilaan, tunteroisen ajon jälkeen (huom. reilusti sen jälkeen, kun moottorinlämmöt ovat nousseet) alkaa suulakkeista puhaltamaan kylmää/viileää.
    Lämmintä tulee tälloin vain, kun lämpötila on säädetty maksimiin, eli lämmönsäätö on on/off-henkinen eli kylmää tai kuumaa.
    Kun puhalluksen käyttää kokonaan pois päältä: tulee aluksi hetken lämmintä ja sitten muuttuu taas kylmäksi.
    Olisiko kyseessä siis anturi-vika?
    Ex: e30 316i -90
    ex: e32 730iAL -93
    e21 315 -82
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8264
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Vilks View Post
    Koitin searchilla löytää jo tällaiseen ongelmaan ratkaisua:
    E32 730ia automaatti-ilmastoinnilla lämmittää kabiinin haluttuun lämpötilaan, tunteroisen ajon jälkeen (huom. reilusti sen jälkeen, kun moottorinlämmöt ovat nousseet) alkaa suulakkeista puhaltamaan kylmää/viileää.
    Lämmintä tulee tälloin vain, kun lämpötila on säädetty maksimiin, eli lämmönsäätö on on/off-henkinen eli kylmää tai kuumaa.
    Kun puhalluksen käyttää kokonaan pois päältä: tulee aluksi hetken lämmintä ja sitten muuttuu taas kylmäksi.
    Olisiko kyseessä siis anturi-vika?
    luultavammin ilmastoinnin paneelin sisällä oleva anturi on täynnä pölyä eikä pysty haistelemaan lämpötilaa kuin järkyttävällä viiveellä -> lämpötila tasaantuu vasta ~150km ajon jälkeen ja sitä ennen kuumaa -> kylmää -> kuumaa.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Vilks
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 55
      • Raahe

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      luultavammin ilmastoinnin paneelin sisällä oleva anturi on täynnä pölyä eikä pysty haistelemaan lämpötilaa kuin järkyttävällä viiveellä -> lämpötila tasaantuu vasta ~150km ajon jälkeen ja sitä ennen kuumaa -> kylmää -> kuumaa.
      Ongelma tulee esille nimenomaan pitemmillä matkoilla. Täällä taajamassa kyllä pärjää, kun aluksi lämpötila pysyy missä pitääkin. Mutta pitääpä tarkistaa toi! Jotakin tuommosta itsekin epäilen..
      Ex: e30 316i -90
      ex: e32 730iAL -93
      e21 315 -82

      Comment

      • Eetu
        Banned
        • Oct 2008
        • 2843

        #4
        Originally posted by Vilks View Post
        Koitin searchilla löytää jo tällaiseen ongelmaan ratkaisua:
        E32 730ia automaatti-ilmastoinnilla lämmittää kabiinin haluttuun lämpötilaan, tunteroisen ajon jälkeen (huom. reilusti sen jälkeen, kun moottorinlämmöt ovat nousseet) alkaa suulakkeista puhaltamaan kylmää/viileää.
        Lämmintä tulee tälloin vain, kun lämpötila on säädetty maksimiin, eli lämmönsäätö on on/off-henkinen eli kylmää tai kuumaa.
        Kun puhalluksen käyttää kokonaan pois päältä: tulee aluksi hetken lämmintä ja sitten muuttuu taas kylmäksi.
        Olisiko kyseessä siis anturi-vika?

        Voi olla ihkan ohjainboksikin hajalla sieltä kojelaudan alta.

        Comment

        • Vilks
          Bimmer Rookie
          • Mar 2009
          • 55
          • Raahe

          #5
          Noniin, käytin paneelin irti ja putsailin varmuuden vuoksi anturin pölystä.
          Aivan kuin tuo anturin johto olisi ollut irti, jos se ei lähtenyt tuossa paneelin irroituksen sivutuotteena.
          Ja tuossa allaolevassa kuvassa tosiaan näkyy tuon sinisen liittimen vasemmalla puolella samanlainen liittimen vastakappale, kuin tuolle anturille.
          Olenko ymmärtänyt oikein, että tuolla vänkärin jalkatilassa kuuluis olla toinen anturi?
          Operaation onnistuneisuus selviää viimeistään nyt viikolla kun tulee ajettua! Kiitos vinkeistä!

          EDIT: Anturin johto, joka on kuvassa paikoillaan oli paneelin irroittaessani irti, putsasin anturin ja löin johdon paikoilleen-> homma skulaa.
          Attached Files
          Last edited by Vilks; 03-02-2016, 23:43. Reason: Tarkennus avuksi muille.
          Ex: e30 316i -90
          ex: e32 730iAL -93
          e21 315 -82

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by Vilks View Post
            Koitin searchilla löytää jo tällaiseen ongelmaan ratkaisua:
            E32 730ia automaatti-ilmastoinnilla lämmittää kabiinin haluttuun lämpötilaan, tunteroisen ajon jälkeen (huom. reilusti sen jälkeen, kun moottorinlämmöt ovat nousseet) alkaa suulakkeista puhaltamaan kylmää/viileää.
            Lämmintä tulee tälloin vain, kun lämpötila on säädetty maksimiin, eli lämmönsäätö on on/off-henkinen eli kylmää tai kuumaa.
            Kun puhalluksen käyttää kokonaan pois päältä: tulee aluksi hetken lämmintä ja sitten muuttuu taas kylmäksi.
            Olisiko kyseessä siis anturi-vika?
            Tarkoitatko suulakkeilla vain niitä kojelaudan keskellä ja päissä olevia räppänöitä, vaiko myös tuulilasin ja jalkatilan aukkoja?

            Nimittäin jos kuvaamasi lämpöongelma koskee vain kojelaudan suulakkeita, kyseessä saattaa olla ominaisuus eikä vika. Riippuu tietysti siitä missä asennossa kojelaudan suulakkeiden lämmönsäätörulla on. Kanattaa kokeilla säätää rullaa eri asentoihin ja seurata onko sillä vaikutusta ilmiöön.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Vilks
              Bimmer Rookie
              • Mar 2009
              • 55
              • Raahe

              #7
              Originally posted by Havis View Post
              Tarkoitatko suulakkeilla vain niitä kojelaudan keskellä ja päissä olevia räppänöitä, vaiko myös tuulilasin ja jalkatilan aukkoja?

              Nimittäin jos kuvaamasi lämpöongelma koskee vain kojelaudan suulakkeita, kyseessä saattaa olla ominaisuus eikä vika. Riippuu tietysti siitä missä asennossa kojelaudan suulakkeiden lämmönsäätörulla on. Kanattaa kokeilla säätää rullaa eri asentoihin ja seurata onko sillä vaikutusta ilmiöön.
              Kojelaudan suulakkeiden lämmönsäätörullalla ei ole juuri merkitystä, kun se alkaa sitä kylmempää puskemaan. Muistaakseni tuulilasille kumminkin puhaltelee lämmintä yleensä kokoajan, mutta muualle ohjaamoon kylmää. Periaatteessahan siinä kojelaudan suulakkeitten lämmönsäätörullassakin voi olla häikkää. :think
              Ex: e30 316i -90
              ex: e32 730iAL -93
              e21 315 -82

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14472
                • Oulu

                #8
                Tuo sinisen liittimen vasemmalla puolella oleva liitin on tarkotettu taukolämmitykselle.

                Näyttää kovasti meikäläisen vanhalta seiskalta (lattiamatosta tunnistin ). Siitä on tuo paneeli käytetty minun aikana auki, kun vaihtelin polttimoita. Samalla putsattu se lämpötila-anturi. Samoin vesiventtiili on käytetty auki ja putsattu.

                Yleisesti näistä rapsahtaa tuon keskisuulakkeiden lämmösäätimien ohjaamat askelmoottorit irti, jolloin se säätö ei toimi. Ne askelmoottorit näkyy sieltä radion takaa. Minun aikana kyllä IHKA toimi tuossa täydellisesti. Moottorit 3 ja 6: http://bmwe32.masscom.net/johan/ihka...r_motors_1.jpg
                Last edited by zener; 30-10-2011, 18:06.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Vilks
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 55
                  • Raahe

                  #9
                  Originally posted by zener View Post
                  Tuo sinisen liittimen vasemmalla puolella oleva liitin on tarkotettu taukolämmitykselle.

                  Näyttää kovasti meikäläisen vanhalta seiskalta (lattiamatosta tunnistin ). Siitä on tuo paneeli käytetty minun aikana auki, kun vaihtelin polttimoita. Samalla putsattu se lämpötila-anturi. Samoin vesiventtiili on käytetty auki ja putsattu.

                  Yleisesti näistä rapsahtaa tuon keskisuulakkeiden lämmösäätimien ohjaamat askelmoottorit irti, jolloin se säätö ei toimi. Ne askelmoottorit näkyy sieltä radion takaa. Minun aikana kyllä IHKA toimi tuossa täydellisesti. Moottorit 3 ja 6: http://bmwe32.masscom.net/johan/ihka...r_motors_1.jpg
                  Kyllähän se sama auto on! Noniin kiitos tiedosta! Pitää ruveta nuita tsekkailemaan, jos ei vielä alkanut pelittään!
                  Ex: e30 316i -90
                  ex: e32 730iAL -93
                  e21 315 -82

                  Comment

                  • Sakkez
                    Newbiemmer
                    • Sep 2007
                    • 3

                    #10
                    Originally posted by Vilks View Post
                    Noniin, käytin paneelin irti ja putsailin varmuuden vuoksi anturin pölystä.
                    Aivan kuin tuo anturin johto olisi ollut irti, jos se ei lähtenyt tuossa paneelin irroituksen sivutuotteena.
                    Ja tuossa allaolevassa kuvassa tosiaan näkyy tuon sinisen liittimen vasemmalla puolella samanlainen liittimen vastakappale, kuin tuolle anturille.
                    Olenko ymmärtänyt oikein, että tuolla vänkärin jalkatilassa kuuluis olla toinen anturi?
                    Operaation onnistuneisuus selviää viimeistään nyt viikolla kun tulee ajettua! Kiitos vinkeistä!
                    Oletkos katsonunt että tuo kuvassa näkyvä tuuletin lähtee pyörimään? Jos yhtään samanlainen sydeema kun e34 aut.ilmastoinnissa niin imee sisätilan anturille ilmaa, jos ei toimi niin luulee autossa olevan kuuma ja työntää sitte kylmää kun pikkuhiljaa lämpiää tuo mötikkä sisältä.

                    Itsellä juurikin pidemmässä ajossa alkoi puskemaan kylmää hissuksiin jonka jälkeen lämmintä sai vaan jos naksautti kuumimmalle. korjaantu tuolla tuulettimen vaihdolla. Toinen harja oli moottorista lähtenyt kokonaan kävelemään ja satunnaisesti saattoi lähteä pyörimään tai jos antoi sormella vauhtia. Kandee ainakin tsekata.

                    Comment

                    • Vilks
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2009
                      • 55
                      • Raahe

                      #11
                      Originally posted by Sakkez View Post
                      Oletkos katsonunt että tuo kuvassa näkyvä tuuletin lähtee pyörimään? Jos yhtään samanlainen sydeema kun e34 aut.ilmastoinnissa niin imee sisätilan anturille ilmaa, jos ei toimi niin luulee autossa olevan kuuma ja työntää sitte kylmää kun pikkuhiljaa lämpiää tuo mötikkä sisältä.

                      Itsellä juurikin pidemmässä ajossa alkoi puskemaan kylmää hissuksiin jonka jälkeen lämmintä sai vaan jos naksautti kuumimmalle. korjaantu tuolla tuulettimen vaihdolla. Toinen harja oli moottorista lähtenyt kokonaan kävelemään ja satunnaisesti saattoi lähteä pyörimään tai jos antoi sormella vauhtia. Kandee ainakin tsekata.
                      Juurikin sama ongelma siis kyseessä, ja hyvin paljon mahdollista että e34 sama systeemi, kun tässä! Ja tuohan se voikin olla se ongelma, jos tuo johto ei tosiaan ollut tuolla paikollaan, niin sehän ei oo sillon pyöriny. Tähän mennessä, mitä oon ajanut taajamassa, niin hienosti on pelannu nyt! Viikonloppuna ois maantiellä vähän pitempi reissu tiedossa: kirjotan sitten tänne, että toimiiko!
                      Ex: e30 316i -90
                      ex: e32 730iAL -93
                      e21 315 -82

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14472
                        • Oulu

                        #12
                        IHKA systeemit on samat E34 vs. E32. Ja tosiaan tuo pikku tuulettimen pyöriminen on tärkeää. Tosin kuten mainitsin niin tuo pieni liitin on vain taukotuuletusta varten, jota ei tuossa autossa ole.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA (2.8l) '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Vilks
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2009
                          • 55
                          • Raahe

                          #13
                          Noniin, elikkäs ainakin Raahe-Oulu-Raahe-reissun pelitti lämmitys moitteettomasti, eli vikana taisi nyt olla, ettei anturille ilmaa tuova moottori/tuuletin pyörinyt.
                          Ex: e30 316i -90
                          ex: e32 730iAL -93
                          e21 315 -82

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎