Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 750 E32 moottorin lämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Parsakaali
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 117
    • Porvoo

    BMW 750 E32 moottorin lämmitin

    Tiedoksi niille jotka haluavat V12 koneeseen "lohkolämmittimen". Luin jo viime vuonna länsinaapurin keskustelufoorumilta viestin jossa paikallinen pelle peloton :idea: on asentanut letkulämmittimen M70:een. Rohkaistuneena tästä kävin ostamassa DEFA 411422 letkulämmittimen (n.100€) ja asensin sen alavesiletkuun ja homma toimii kuin junan vessa. Enää ei ole selkäpiitä karmivia kylmäkäynnistyksiä. Toki jokainen kokeilkoon omalla vastuulla.

    Ja niille jotka heti ensimmäiseksi toteavat, että ei onnistu koska alavesiletku menee termostaattiin ja vesi ei pääse kiertämään niin kyllä pelittää koska termarissa on pieni takaiskuventtiili (saattaa myös raottaa itse termaria) jota kautta neste lähtee kiertämään ja sen pystyy toteamaan myös kun pistää lohkarin päälle niin letkulämppärin alapuoli on kylmä ja yläpuoli lämmin. Se kuinka hyvin neste koneen sisällä kiertää niin siitä ei vielä ole tietoa. Mutta esim. viime yönä (-10C) 3h lämmityksellä lähti kone upeasti eloon.
  • e34m62
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 62

    #2
    Kuten kirjoittaja jo itsekkin totetaa - jokainen kokeilkoon omalla vastuulla.

    Pari sanaa luotettavuutta lisäävistä lisävarusteista,
    lohkolämmitin voitaneen lukea ajoneuvon luotettavuutta lisääviin varusteisiin (auton käyntiinlähtöhän varmistuu kylmällä ilmalla).
    Keskustelun aiheena oleva oleva lisävaruste tekee sen tinkimällä yleisestä luotettavuudesta.

    Comment

    • Parsakaali
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 117
      • Porvoo

      #3
      Edellisen kirjoittajan tiedostoista puuttuu ilmeisesti "tieto" siitä, että kyseiseen koneeseen ei ole olemassa oikeaa lohkolämmitintä. Tehdas on toimittanut lisävarusteena b.lämmitintä joka kuulemma lämmitti vain kabiinin ei myllyä ja ns. lohkolämmittimen joka kiinnitettiin kansien väliin josta kuitenkin luovuttiin pikaisesti. Joten tällä erää ainoaksi vaihtoehdoksi on jäänyt mainitsemani letkulämmppäri.

      Mikäli sinulla on sellaista tietoa mikä vaikuttaa luotettavuuteen negatiivisesti niin jaa se ihmeessä ennenkuin jään tielle. :?:

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Ei tuossa tapauksessa olisi niistä "säteilylämmittimistä" iloa. Luulisi sille joku paikka löytyvän.

        Kyllä letkulämmitinkin toimii, mutta kannattaa seurata tarkasti sen alavesiletkun kuntoa. Letkulämmitin "kuluttaa" letkua, ajanmyötä se "hapristuu". Eli suosittelisin että ostat alavesiletkut/letkut varalle sinne takakonttiin. Tai vaihdat ne suosiolla heti uusiin.

        Parempi se letkulämmitin on kuin ei mitään, kunhan toisiaankin muistaa seurata niitä letkuja.

        Timo

        Comment

        • e34m62
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 62

          #5
          Originally posted by Parsakaali
          Edellisen kirjoittajan tiedostoista puuttuu ilmeisesti "tieto" siitä, että kyseiseen koneeseen ei ole olemassa oikeaa lohkolämmitintä.

          Mikäli sinulla on sellaista tietoa mikä vaikuttaa luotettavuuteen negatiivisesti niin jaa se ihmeessä ennenkuin jään tielle. :?:
          En huomannutkaan että väitin koneeseen saatavan oikeaa lohkista..

          Luotettavuuteen Timo esittikin jo asialliset kommentit (samat kommentit ovat tulleet myös bmw:n tehtaalta).

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Parsakaali
            Tehdas on toimittanut lisävarusteena b.lämmitintä joka kuulemma lämmitti vain kabiinin ei myllyä
            Kyllä E34 tehtaan Webasto lämmittää jäähdytysnestettä. E23 ja E28 Webasto on takapenkin alla ja puhaltaa vain lämmintä ilmaa sisätiloihin.

            Tehtaan webasto on oiva ratkaisu ja varmasti edullisesti saatavissa mm Ebayn kautta koska 750i autoja puretaan siellä paljon.

            Asennus vaan on ikävä koska lämmitin on julman hankalassa paikassa oikealla takana sisälokasuojassa konehuoneen puolella. Toisaalta lähes kaikki asennuspuuha E32 750i konehuoneessa on tuskallista. Tulppia vaihtaneet tietävät, saati sitten motronicin lämpöantureita vaihtamaan joutuneet..
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • Parsakaali
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 117
              • Porvoo

              #7
              En voi varmasti sanoa onko E32 lisävarusteena ollut webasto vain sisätilan lämmitin vai lämmittikö se myös moottorin. Tämä alleviivattu "tieto" löytyi kuitenkin jälleen kerran länsinaapurin sivuilta:

              Hej "Happy"!
              Jag avvaktar till slutrapporten. Kan vara så att på M 70 -91 så finns det en extra liten slang som går från kylarens övre slangstos till vad jag förstår "in bakom" termostaten. Då skulle den slangen kanske sas förbättra cirkulationen.
              Har nu undersökt den originalmonterade Webaston. Den j..eln värmer ju bara tårna i kupe´n. Litet fånigt antog jag att det ju skulle vara solklart att den även värmde motorn. När jag letade efter "min" 750 var just den detaljen att sk "skallkrav". Nu visar det sig att den inte gör det. Hoppas nu på din idé med slangvärmaren.
              Skall också se efter om man inte skulle kunna koppla om Webaston litet. Det finns ju en hejans massa ventiler och pumpar till den så nog borde man få fnurr på vattnet.
              MVH /// Paap Reeder

              Vapaa suomennos alleviivatulle osalle: olen nyt tutkinut alkuperäisasenteisen webaston ja se piru vie lämmittää vain varpaat ohjaamossa.


              Voisiko joku selittää miten kumiletku siitä kärsii enemmän jos sen nesteen lämmittää sähkövastuksella tai moottorin omalla lämmöllä ?? Tuleehan jäähdytysneste termostaatin läpi n.85 asteisena ja ei se letkulämmittimellä sen kuumempi ole. Ja vastushan sijaitsee alumiinivalun sisällä putkessa eikä ole missään kosketuksissa kumiletkuun.

              Comment

              • e34m62
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 62

                #8
                Originally posted by Parsakaali
                Edellisen kirjoittajan tiedostoista puuttuu ilmeisesti "tieto" siitä, että kyseiseen koneeseen ei ole olemassa oikeaa lohkolämmitintä. Tehdas on toimittanut lisävarusteena b.lämmitintä joka kuulemma lämmitti vain kabiinin ei myllyä ja ns. lohkolämmittimen joka kiinnitettiin kansien väliin josta kuitenkin luovuttiin pikaisesti. Joten tällä erää ainoaksi vaihtoehdoksi on jäänyt mainitsemani letkulämmppäri.

                Mikäli sinulla on sellaista tietoa mikä vaikuttaa luotettavuuteen negatiivisesti niin jaa se ihmeessä ennenkuin jään tielle. :?:
                Kansien väliin tulevalla lohkolämmittimellä tarkoitat ilmeisesti kuvan mukaista tapausta.
                Käväisin tänään hakemassa Herttoniemen Laakkoselta muutaman varaosan ja kysyin samalla aiheesta. Lainatakseni minua palvelleen herrasmiehen sanoja "ko. lohkolämmitin e32 750i on ainoa toimiva ratkaisu lohkolämmittimeksi, aikoinaan käytössä olleet letkuasenteiset poistettiin niissä ilmenneiden letkurikkojen ja vuotojen takia.." , keskustelussa ei otettu kantaa bensalämmittimeen.
                Sarjan ovh on 550e :oops: , eikä ole sattuneesta syytä hyllytavaraa mutta saksasta kuulemma saadaan.
                Voinenkin jo arvata mistä olet lukenut tietosi, ei sinällään paljon hyvää tietoa sivustolta löytyykin.

                Letkulohkiksissa ongelma mitä ilmeisemmin syntyy kun veden on kierrettävä suljetun termostaatin läpi ns. ohivuotoventtiilin kautta (joissain termarikoteloissa on ohitus hoidettu letkulla). Termostaatin liike kun on käytössäkin pientä saattaa se jumiutua eikä epäpuhtaudet jäähdytysnesteessä helpota asiaa. Nyt kun vastuksen lämmittämä vesi ei pääse kunnolla kiertämään alkaa vastus toimia vedenkeittimenä. Seurauksena on paineennousu ja heikoin kohta luovuttaa, joko letku tai letkun liitoskohta. Lisäksi paljastunut vastus vielä palaa poikki.

                Comment

                • Parsakaali
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2004
                  • 117
                  • Porvoo

                  #9
                  Eivät ainakaan kuulemma Ruotsin puolella suosittele enää kyseistä orginaali lohkista. En tiedä miksi. Asennuskin maksaa kuulemma 10 000 kurnua (n.1100 egee)?!

                  Olet siinä oikeassa, että omassa 750 on termostaattikotelossa n.8mm ohitusletku joka helpottaa vedenkiertoa. Mutta mitä tulee nesteen kiertoon niin se kyllä toimii loistavasti eikä ainakaan vielä ole aiheuttanut mitään ongelmia, letkulämmittimen alapuoli on viileä ja yläpuoli lämmin. Mikäli se kiehuisi niin molemmat puolet olisivat lämpöiset. Vaihdoin nesteet ja termarin varmuuden vuoksi samassa yhteydessä joten eiköhän noi pelitä jonkin aikaa. Potentiaalisia vuoto kohtia tuli 2 lisää muiden ohelle, mutta en usko että se muodostuu ongelmaksi.

                  Kyseinen letkulämmitin on jopa tiettyjen automallien mm. meseen, relluun soveltuva, ainakin DEFAN mukaan.

                  Comment

                  • Aukes!
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2014
                    • Riihimäki

                    #10
                    Lainataas vanhaa aihetta. Eli Webasto ei siis ole ollut vakiona kaikissa "suomi"750:ssä? Mistä tiedän onko autossani k.o. laite. Tossa isossa ajotietokoneessa ei ainakaan ole mitään siihen viittaavaa tekstiä (sikäli kun saksaa oikein tajusin?)


                    - E60 -05 "too small to mention"
                    ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

                    Comment

                    • mikko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1757
                      • kotona

                      #11
                      eikös E32 750i ole toinen laturi ja akku takapaksin oikealla puolella jos on tehdas asenteinen pa-lämmitin?

                      Comment

                      • HellFire
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 280
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by mikko
                        eikös E32 750i ole toinen laturi ja akku takapaksin oikealla puolella jos on tehdas asenteinen pa-lämmitin?
                        Ainakin 735 on pienehkö akku takapaksissa, mutta vain yksi laturi autossa on. Sähköt on vedetty siten, että pikkuakku on kytketty muihin sähköihin vain silloin kun auto käy.
                        I wanted a faster horse.

                        Comment

                        • Hammurab
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 146

                          #13
                          Originally posted by Parsakaali
                          Eivät ainakaan kuulemma Ruotsin puolella suosittele enää kyseistä orginaali lohkista. En tiedä miksi. Asennuskin maksaa kuulemma 10 000 kurnua (n.1100 egee)?!
                          Tätä asennuksen hintaa epäilen kyllä suuresti. Kyseisen paketin asennus kun ei vaadi kuin imusarjojen irroituksen ja lohkon puolikkaiden välissä olevan vesitilan kannen vaihdon sekä kyseiseen vaihtariin tarkoitetun lämppärin asennustyön.
                          E32 750iA

                          Comment

                          • -TM-BMW-
                            Newbiemmer
                            • Mar 2006
                            • 1
                            • Turku

                            #14
                            Syysterveiset. Mitenköhän mahtaa olla hieman kyseistä uudemman E38 5.4 -litraisen M73B54 (vm 1995) kanssa jos siihen alkaa laittaa esim. Defa 411422 -letkulämmitintä alavesiletkuun. Onko termostaattikotelossa jo valmiiksi ohivirtauskanava/-letku vai pitääkö tehdä itse? Vai pitäisiköhän asentaa se lähes vastaava L-muotoinen lämmitin johonkin muuhun kohtaan kuin alavesiletkuun (ja mikä olisi paras paikka jos sen johonkin saa laitettua)?

                            Ajatus olisi laittaa Defan (tai miksei Calixin) moottori- + n. 1000W-sisälämppäri + rele jottei taloyhtiön sulake poksahda ja sitten vielä ajastinkello ohjaamaan käynnistystä.

                            Olisiko muita (sähkö)lämmitysideoita tuohon masiinaan? Webaston/Eberin jälkiasentelun jätän pois kuvioista. Kiitos paljon.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14446
                              • Oulu

                              #15
                              Vanha threadi, mutta nostelen silti.

                              Miten on tuon letkulämmittimen kanssa M70 moottorissa. Posahteleeko tosiaan letkut jos moisen asentaa? Tollanen letkulämmitin ei kuitenkaan kustantaisi kuin murto-osan webaston/eberin hinnasta. :think

                              Tuota alkuperäistä lämmitintä kun ei enää saa. Ilmeisesti siitä luovuttiin jo heti alkuunsa. Mikä lie syy?
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎