Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750i automaattilaatikkovikaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e10_78
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 59
    • Ulvila

    E32 750i automaattilaatikkovikaa.

    Eli alkaa olemaan jo kohta keinot vähissä, että kokeillaan josko olisi jollakin ollut samaa kipua.

    Vika:
    Tiputtaa 3. ja 4. vaihteet pois pelistä joskus. Useimmiten toimii normaalisti.

    Ilmenee niin, että kun kakkonen tulee siihen vaiheeseen, että heittäisi kolmoselle, nykäisee kuin vaihtaisi kolmosen päälle mutta ei vaihda. Moottorijarru katoaa pelistä mutta vetovälitys pysyy samana.

    Laatikko on ollut minulla auki parikin kertaa, ja kaikki O-renkaat ja kitkalevyt on uusittu. koska D-kytkin oli palanut loppuun. Vika oli edelleen sama.
    Edellinen laatikon remontoija oli jättänyt päittäisvälyksen säätöprikan ilmeisesti pöydälleen, ja uskoin vian johtuneen tästä. Myös venttiilikoneisto on avattu ja puhdistettu.

    Nyt olen taas pari päivää ajellut autolla, ja loota on toiminut hienosti. Tänään sitten kävin auton pesemässä ja ajattelin sen ajaa talliin odottamaan kevättä ja aurinkoa, mutta ei perkeles! Sama kipu kun ajan kotiin työmaalta.

    Alkujaankin vika ilmeni jotenkin ensimmäisellä kertaa auton pesun jälkeen tai vesisateen jälkeen. Ei kylläkään mitenkään aina sateella. Nyt alkaa vain tuntua siltä, ettei vika voi enää olla laatikossa. Onko jollakin siis ideoita mistä voisi kosteus mennä johonkin liittimeen tai johtosarjan sisään.

    -E-Boxi on kuiva
    -Laatikon liitin on ok.
    -Johdot menee laatikon päältä sisälle, eikä sisällä johtosarjassa vaikuttanut päälisin puolin olevan mitään vikaa.

    Alkaa tuota lientä kulua jo hiukan liikaa jos joutuu pelkällä kakkosella ajelemaan.
    -E32 750IA -89
    -E28 -85
    -F10 520d -11
  • vitonen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 139

    #2
    Moro!

    Äkkiseltään vaikuttaisi sähkövialta. Minulla oli samaa vaivaa -90 535ia:ssa vuosia sitten. Minun tapauksessa häröily alkoi kun pidemmällä lenkillä vaihtelin ajo-ohjelmia S-E-M-kytkimellä useita kertoja käyttämättä virtoja pois välillä. Vika kuitenkin poistui käynnistämällä auto uudestaan, joten ei tullut koskaan tutkittua mistä se johtui. Kaippa autolla meni jo yli ymmärryksen, että mitä tuo kuski tuota nappia hämmentää..

    Avaapas linkki , tämä pätee 88-89 malleille.

    1. Mittaile linkin perusteella vaihdevalitsimen kunto. Vaihdekepin juuressa olevan asentokytkimen D- ja 3-vaihteen asentotiedot voivat takkuilla ja ohjausboksi luulee kepin olevan 2-vaihteella.

    2. Mittaile ohjausboksin liittimiltä että solenoidiventtiilit toimivat oikein. Kannattaa käyttää silmukkavirtamittaria, koska boksilta menee yhteinen + laatikolle ja ohjausboksi tekee maadoituksen ohjatessaan venttiiliä.

    Eiköhän se vika löydy!

    Comment

    • e10_78
      Bimmer Rookie
      • May 2007
      • 59
      • Ulvila

      #3
      Originally posted by vitonen View Post
      Moro!

      Äkkiseltään vaikuttaisi sähkövialta. Minulla oli samaa vaivaa -90 535ia:ssa vuosia sitten. Minun tapauksessa häröily alkoi kun pidemmällä lenkillä vaihtelin ajo-ohjelmia S-E-M-kytkimellä useita kertoja käyttämättä virtoja pois välillä. Vika kuitenkin poistui käynnistämällä auto uudestaan, joten ei tullut koskaan tutkittua mistä se johtui. Kaippa autolla meni jo yli ymmärryksen, että mitä tuo kuski tuota nappia hämmentää..

      Avaapas linkki , tämä pätee 88-89 malleille.

      1. Mittaile linkin perusteella vaihdevalitsimen kunto. Vaihdekepin juuressa olevan asentokytkimen D- ja 3-vaihteen asentotiedot voivat takkuilla ja ohjausboksi luulee kepin olevan 2-vaihteella.

      2. Mittaile ohjausboksin liittimiltä että solenoidiventtiilit toimivat oikein. Kannattaa käyttää silmukkavirtamittaria, koska boksilta menee yhteinen + laatikolle ja ohjausboksi tekee maadoituksen ohjatessaan venttiiliä.

      Eiköhän se vika löydy!
      Tuo vaihteenvalitsin vika ilmenisi käsittääkseni myös ruudussa joka on mittaristossa, ainakin samat johdot haaroittuu mittaristoon ja ohjainlaitteeseen. saatan olla myös väärässä, mutta kytkentäkaavion mukaan näin.
      Tutkein tuota ohjausta niin, että kytkin tuon + navan ja jokaisen magneettiventtiilin välille 3w hehkulamput ja seurailin pari päivää niitä. Valot syttyi ja sammui samaan aikaan oli vika päällä tai ei. Tästä päättelin, että vika on pakko olla laatikossa, venttiilistössä tai magneettiventtiileissä.

      Viikonloppuna vaihdoin yhden magneettiventtiilin laatikkoon joka liittyy nimenomaan kolmosen kytkemiseen, ainakin kun virtaa syöttämällä testailin venttiiliä, vaikutti erilaiselta äänen perusteella tiedä sitten.
      Nyt jokatapauksessa parina päivänä ajeltu ja toimii kaikinpuolin ok. Kun on pari viikkoa toiminut niin uskon olevan kunnossa, sen verran on voimisteltu tuon laatikon kanssa.
      -E32 750IA -89
      -E28 -85
      -F10 520d -11

      Comment

      • e10_78
        Bimmer Rookie
        • May 2007
        • 59
        • Ulvila

        #4
        Olisikohan kenelläkään kokemusta sovittaa 4hp22:n venttiilistöä 4hp24 laatikkoon, Laatikon runko on ainakin sama, bmw varaosanumerosta ei voi päätellä mitään kun sieltä tulee pakettina myös suodatin ja se on eri 750/850 malleissa verrattuna muihin.

        Eli voisikohan uusi 4hp22 7pinnisellä liittimellä ja 4 magneettiventtiilillä oleva koneisto sopia 4hp24 laatikkoon pelkällä erimallisella suodattimella. 24:seen kun ei saa uutta koneistoa enää ollenkaan.
        -E32 750IA -89
        -E28 -85
        -F10 520d -11

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎