Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 Servotronic oikuttelee...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    E32 Servotronic oikuttelee...

    Ongelmana on servotronicin satunnainen toiminta. Välillä tehostaa ohjausta ihan normaalisti nopeuden mukaan ja välillä menee jäykimpään moodiin, eli ohjaus on jäykkä kaupunkinopeuksissa.

    Olen tutkinut ongelmaa ja löytänyt tyypillisimmiksi syiksi oikuttelevan servotronicin ohjausmoduulin, joka on kuskin jalkatilassa kaiuttimen takana, sekä servotronicin "torque converterin", jonka suodatin on tukossa.

    Uskoisin, että omalla kohdallani on kyse tuon "torque converterin" suodattimen tukkiutumisesta satunnaisesti, joten se täytyisi vissiin puhdistella. Tossa on kuva kyseisestä vempaimesta: http://www.partsgeek.com/catalog/198...converter.html

    Ulkomaisilla foorumeilla kehoittivat samalla vaihtamaan ton vekottimen päässä olevat kaksi o-rengasta, mutta noita o-renkaita ei saa esim. marmoritiskiltä, eikä niille löydy oikein mistään oikeita kokoja. Kysymys kuuluukin nyt: Tietääkö kukaan mittoja noille o-renkaille ja mistähän noita kannattais lähteä etsimään?

    Tossa vielä yksi linkki ulkomaiselle foorumille, jolla on keskusteltu juurikin servotronicin toimimattomuusongelmista.

    and that even can cause trouble with the servotronic if the wire plug is completely filled with Pentosin. There are 2 tiny O-Rings sealing it, you can see that when you take it out, see pic here when you scroll down http://twrite.org/shogunnew/fixes/steering.html These O-Rings are not available fro



    Kiitoksia kaikille avusta!
  • energy
    BTCF Member
    • May 2003
    • 1694
    • Haukipudas, Oulu

    #2
    Originally posted by Raputurkki View Post
    Ongelmana on servotronicin satunnainen toiminta. Välillä tehostaa ohjausta ihan normaalisti nopeuden mukaan ja välillä menee jäykimpään moodiin, eli ohjaus on jäykkä kaupunkinopeuksissa.
    Omalle kohdalle tuli juuri sama ongelma viime kesänä, vikahan oli tietenkin siinä vanhan mallisessa Servotronic-boxissa. Aluksi oli satunnaisesti tehostus kateissa, suurimman osa aikaa kuitenkin toimi ja sitten katosi kerralla. Tuo boxin toimivuus on helppo testata, otat boxin välistä ja laitat ne liittimet yhteen (pitäisi olla täysi tehostus päällä). Tuo tosin pätee vanhaan vain Servotronic boxiin mihin tulee 2 liitintä, uudemmassa boxissa on samanlainen kanta kuin releessä mutta kaipa siitäkin voin hyppylangalla yhdistää piuhat. Siihen vanhan tilalle saa retrofittinä uudemman boxin, itse otin sellaisen E34 korisesta johon se oli jo aikaisemmin vaihdettu samasta syystä.

    Tässä se uudempi korvaava osa, sovitejohdon lisäksi mukana tuli vielä sellainen kolmion mallinen asennuskehikko millä tämän sai vanhan boxin tilalle: KUVA

    EDIT: Osanumero on siis 32 43 1 162 705, mutta se asennuskehikko ja tuo sovitepiuha tulee nähtävästi "Repair kit, 32 43 1 162 736" mukana. Aivan varma en tuosta kyllä ole, mutta ETK ei hirveesti muita vaihtoehtoja anna.
    Last edited by energy; 16-04-2012, 20:31.
    :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
    :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
    :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

    Comment

    • Raputurkki
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 545
      • Suomi

      #3
      Kiitos nopeasta vastauksesta! Mulla on 6/89 malli, joten uskon, että siellä on se vanha servotronicin ohjausmoduuli. Täytyy nyt selvitellä, onko vika tosiaan esim. ton ohjausmoduulin juotoksissa, vai onko toi "torque converter" välillä tukossa.

      Toi jenkkifoorumin Shogun antoi melko hyvät ohjeet ton ongelman selvittämiseksi. En muuten tiennytkään, että ton vanhan servotronicin ohjausmoduulin voi vaihtaa uudempaan. Kiitos paljon tiedosta!!!

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎