Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750 iA jarrutehostin ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AriN
    Bimmer Rookie
    • Jul 2012
    • 30
    • Finland

    E32 750 iA jarrutehostin ei toimi

    Auto 1991 vuoden 750 iA.
    Ajotietokone ilmoittaa check brake linings.
    Jarrua polkiessa saa voimaa käyttää että ottaa. Muuten jarrut toimivat hyvin eikä mitään rahinaa tms kuulu jarruista. Olisiko siis jarruletkut/tehostin ongelma?
  • Olapade
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 262
    • Häslinki

    #2
    Originally posted by AriN View Post
    Auto 1991 vuoden 750 iA.
    Ajotietokone ilmoittaa check brake linings.
    Jarrua polkiessa saa voimaa käyttää että ottaa. Muuten jarrut toimivat hyvin eikä mitään rahinaa tms kuulu jarruista. Olisiko siis jarruletkut/tehostin ongelma?
    Jarrupalojen kuluneisuus anturit poikki/jarrupalat kuluneet ovat check brake linings. Tuosta jarrun polkemisongelmasta sitten paha sanoa, eikä nyt jaksa hakea. Search mainio apuväline!
    Last edited by Olapade; 25-09-2012, 20:01.
    M20B20/E34 osaa myynnissä-->http://www.btcf.fi/forum/showthread....36#post3147936

    Comment

    • AriN
      Bimmer Rookie
      • Jul 2012
      • 30
      • Finland

      #3
      Originally posted by Olapade View Post
      Jarrupalojen kuluneisuus anturit poikki/jarrupalat kuluneet ovat check brake linings. Tuosta jarrun polkemisongelmasta sitten paha sanoa, eikä nyt jaksa hakea. Search mainio apuväline!
      Kiitos neuvoista, jatketaan tutkimista

      Comment

      • AriN
        Bimmer Rookie
        • Jul 2012
        • 30
        • Finland

        #4
        Sain selville että mahdollisesti tehostin ongelma voisi hoitua jollain "tiivisteellä" tai "kalvolla" tms joka tulisi tehostimeen? Siihen tarviisi vähän vinkkiä että mistä ja olisiko kenties ohjeita saatavilla tähän fiksaukseen?

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #5
          Tehostin on hydraulinen.

          Jarrupääsylinterillä on tapana vuotaa, voi höriä ilmaa sieltä. Google löytää varmaan kivasti 750i brake master cylinderin korjausohjeita. Jos vika ei löydy siitä, saattaa myös järjestelmän paineakku eli ns. pommi olla entinen ja vaikuttaa negatiivisesti polkimen vasteeseen. Se imee suurimmat paineiskut sekä toimii reservinä joka pitää yllä tasaisen paineen joka käyttötilanteessa ja takaa järjestelmän välittömän toiminnan. Pommin ollessa kunnossa tehostus toimii muutaman polkaisun vaikkei kone olisi päällä.

          Varovasti letkujen kanssa, linjapaine on muistaakseni toista sataa baria.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • AriN
            Bimmer Rookie
            • Jul 2012
            • 30
            • Finland

            #6
            Originally posted by r.w. View Post
            Tehostin on hydraulinen.

            Jarrupääsylinterillä on tapana vuotaa, voi höriä ilmaa sieltä. Google löytää varmaan kivasti 750i brake master cylinderin korjausohjeita. Jos vika ei löydy siitä, saattaa myös järjestelmän paineakku eli ns. pommi olla entinen ja vaikuttaa negatiivisesti polkimen vasteeseen. Se imee suurimmat paineiskut sekä toimii reservinä joka pitää yllä tasaisen paineen joka käyttötilanteessa ja takaa järjestelmän välittömän toiminnan. Pommin ollessa kunnossa tehostus toimii muutaman polkaisun vaikkei kone olisi päällä.

            Varovasti letkujen kanssa, linjapaine on muistaakseni toista sataa baria.
            Kiitos tiedosta! Yritin googletella ohjeita mutta ei löydy kuin jotain maksullisia ohjeita ja repair kitti linkkejä... Pitää jatkaa tutkimista ja etsimistä.

            Comment

            • AriN
              Bimmer Rookie
              • Jul 2012
              • 30
              • Finland

              #7
              Noniin nyt ovat ammattilaiset katsoneet tehostinta ja tuomio oli sellainen että ilmeisesti pitäisi uusia osaa aika laisesti koska tällä hetkellä hinta arvio korjaukselle olisi noin 1500 plus työt. Mutta tätä vielä selvitellään. Itsellä ei riitä rahkeita tuohon jarrujärjestelmän muuttamiseen. Sitäkin suositeltiin.
              Johan tässä onkin selvinnyt suht edullisesti huolloista...

              Comment

              • Kiko750
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 341
                • Oulu/Finland

                #8
                Olihan tuo nyt varmasti hydraulinen tehostaja eikä alipaineella toimiva? Jos hydraulinen, niin toimiiko hydraulipumppu, paineen tuotto tsekattu? Ja hydraulinestettä riittävästi jne?

                Kyllä se viallinen osa sieltä jostain löytyy ja sitten vaan toimivaa käytettyä osaa vaikka ebaysta jos ei kotikamaralta löydy.

                Comment

                • r.w.
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2510
                  • Länsirannikko

                  #9
                  Originally posted by Kiko750 View Post
                  Olihan tuo nyt varmasti hydraulinen tehostaja eikä alipaineella toimiva? Jos hydraulinen, niin toimiiko hydraulipumppu, paineen tuotto tsekattu? Ja hydraulinestettä riittävästi jne?

                  Kyllä se viallinen osa sieltä jostain löytyy ja sitten vaan toimivaa käytettyä osaa vaikka ebaysta jos ei kotikamaralta löydy.
                  750i on aina hydraulitehostajalla, alipaineitehostinta ei voi edes asentaa koska tulipeltiä vasten sellainen ei yksinkertaisesti mahdu ja V8-mallin tehostimen tiellä keulassa on ilmanputsarikotelo.

                  Kai sieltä joku oikea vikakin löytyi kun kustannusarviokin on keksitty?
                  1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                  Comment

                  • AriN
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2012
                    • 30
                    • Finland

                    #10
                    En ole vielä saanut tarkempaa tietoa mutta ainakin kuulemma ohjaustehostimen pumppu pitäisi uusia. Koska ilmeisesti ohjaustehostin ja jarrutehostin on samassa järjestelmässä ja jotain letkuja oli myös poikki ilmeisesti ohjaustehostimessa. Tämä pumppu maksaa kuulemma 700 pelkästään.

                    Ja siis vikaa voin tarkentaa sen verran vielä että jarrutus on kutakuinkin normaalia jos ei tarvitse äkkijarrutusta tehdä. Eli kun yhtäkkiä voimalla painat jarrua saa tehdä töitä että auto pysähtyy. Se ikäänkuin ei aluksi jarruttaisi ollenkaan kunnes sitten kyllä jarruttaa. Eli kun vian tietää ei periaatteessa ajossa ole ongelmia mutta onhan tuo v-mäinen jos tulee tilanne missä pitäisi toimia nopeasti jarrutuksen suhteen.
                    Last edited by AriN; 16-11-2012, 06:18.

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      Kyllä se vahvasti siltä pommivialta vaikuttaa, eli paineakku ei varaa painetta jolloin äkkijarrutuksessa tehostus puuttuu hetken kokonaan kunnes pumppu pääsee ajan tasalle. Ehjällä pommilla kokeileminen olisi se halvin ratkaisu, niitä kun löytyy purkuosina.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • Kiko750
                        BTCF Member
                        • Oct 2009
                        • 341
                        • Oulu/Finland

                        #12
                        Ja mikä on vikana hydraulipumpussa? Ei ole mitään syytä summassa ostaa uutta. Sisukaluiltaan noi pumput on aika pomminvarmoja eikä juurikaan kulu jos ei sitten ole väärillä/likaisilla nesteiillä tai kuivana pyöritetty. Veikkaan tiivistevikaa pumpussa. Uusi tiivistesarja maksaa marmorilla 17€ ja on tosi simppeli vaihtaa kotipulpetilla. Just tandem hydr. pumpun huolsin omaan 750iL:ään eikä tosiaan ole mitään rakettitiedettä.

                        vuotavat letkut pitää tietysti uusia. Jarrut, ohjaustehostin ja LAD (jos sattuu olemaan) on kaikki saman pumpun takana. LAD malleissa on tandem pumppu jossa on kaksi piiriä. LAD:tomissa yksi piirinen simppelimpi pumppu. Molempiin on tiivistesarja saatavilla. Voi googlettaa myös ZF peruskorjaussarjaa jos ei jostain syystä marmorilta halua hakea.

                        Hydr putket ja letkut on peruskamaa ja niitä voi vaikka teettää paikallisessa hyrdrauliliikkeessä jos ei orggisosiin halua investoida. Ehjiä käytettyjäkin varmasti löytyy (ebay, foorumi market jne.) Monesti vuodot ei ole itse letkuissa vaan banjopulttien liitoksissa. Alumiiniset/kupariset prikat vaan uusiksi, about 0.2€ kipale. Omaan uusin kaikki prikat koko systeemiin. Kaikki orggisputket oli kunnossa. Matalpainepuolen letkuliitkoksiin (jos vuotavat) voi vaihtaa uudet klemmarit orggis puristepantojen tilalle. Jos letkut on pärskääntyny niin metritavarasta uutta.

                        Onko nestesäiliön pohjassa oleva sihti ja suodatin tsekattu? Voihan sekin periaatteessa mennä umpeen ja häiritä nestekiertoa. Pesulla hoituu ja vanhankin suodattimen pystyy elvyttämään (uusikaan filtteri ei maksa maltaita).

                        Viallinen jarrupommi sopisi tosiaan oireeseen. Kuulostaa kuitenkin, että koko hydraulisysteemi on huollon tarpeessa. Samalla kannattaa putsata servotronicin modulaattorin sihti. Jos se tukkeentuu, saattaa tehostus alkaa temppuilemaan (ei vaikuta jarruhin).

                        DIY hommaa tuo on, säästä 1500€ ja rasvaa näppisi

                        Comment

                        • JTMD
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 834
                          • Helsinki

                          #13
                          Terve,

                          Vaikka vanha aihe, niin kerron silti...

                          Mulla 850 sama järjestelmä. Hydrauliöljyn paineanturi oli viallinen, jarrupommi oli rikki ja lisäksi öljynjäähdytin hikoili öljyä.

                          Anturi herjasi painevikaa, Jarrupommi aiheutti isommassa jarrutuksessa sen että polkimen päällä piti seistä ja jäähdyttimen vuoto tietysti vain osittaista paineen katoamista.

                          Tehostajan pitäisi toimia siis 4-5 kertaa täyspainalluksen verran normaali oloissa moottorin sammuttamisen jälkeen. Jos poljin muuttuu heti kivikovaksi tai vasta parilla painalluksella niin paineet pääsevät jostakin karkuun tai pommi on pamahtanut.

                          Sen mitä selvittelin silloin, niin jarrutehostus ontuu kun pommin sisällä tiivisteet antautuvat ajan myötä ja kaasut pääsevät pihalle. Syytä on myös muistaa oikean öljyn käyttö!
                          -10 e93 325i
                          -04 e46 320i
                          -92 e31 850i 6speed
                          -92 e30 325 cab
                          -93 e36 M3
                          -91 e36 325

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎