Announcement

Collapse
No announcement yet.

kampiakselin päittäisvälys (m30b34)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rieska
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 17
    • heinola

    kampiakselin päittäisvälys (m30b34)

    Potilas on e32 735iA, josta huomasin jeesusmutterin aukaistuani väljää kampiakselissa. About 2-3mm liikkumavaraa pituussuuntaan O_o

    Jos ko. motin laittaa nippuun niin odotettavissa oleva elinikä ei liene pitkä? Vieressä olis manuaalin edestä oleva m30 jossa päittäisvälystä ei juurikaan tunnu. Vaihtamalla alakerta lienee pääsee helpoimmalla? Onko zf4hp22 vaikea ottaa vetolevystä irti? (vaihteiston irrotus ei oikein innosta kotioloissa)

    Projekti alkoi simppelinä kannenvaihtona, mutta näyttää paisuvan moottorinvaihdoksi :( Aina eteenpäin purkaessa löytyy uutta kivaa räjähdyspisteessä olevaa. Onneksi tuli kokonainen pörinäboksi hommailtua kun pelkkää kantta tarvitsin.

    Eniten asiassa ihmetyttää se, että moottori toimi kuluneella nokkakepillä(semmosta 1,5mm uraa 1-3 pyttyjen kohalla kun edempi banjo päässyt löysälle edellisellä omistajalla :/ ja virranjakajan kansi tyystin loppu. Ketjunkiristin myöskin melko elähtänyt. Ainoa oire/indikaattori mistään ongelmista oli kevyt rapina lämpimällä koneella tasakaasulla ajettaessa. Kylmä kone kaunis käynniltään. Sama rapina kuului voimakkaampana myös jos löysäsi kaasua automaagin vaihtaessa. Ettei olisi automaagissa ongelmaa jonka ansiosta työntää kampuraa eteenpäin ja syö päittäislaakeroinnin?

    pahoittelen sekavaa ensipostausta yleensä löydän foorumin kattavasta kokoelmasta ratkaisun ongelmiin, mutta nyt ei aihetta käsitteleviä postauksia löytynyt. Jos postaus on väärään rööriin osunut niin kiltti moderaattorisetä varmaan siirtää?
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Irroitat turbiinin vetolevystä ennen koneen irroitusta niin et riko laatikon öljypumppua.
    Irroitus samaantapaan kuin muissakin automaateissa.

    Comment

    • rieska
      Newbiemmer
      • Nov 2011
      • 17
      • heinola

      #3
      Eipä oo aiemmin tullu irroiteltua vaihdelaatikoita (tai yleensäkkään mitään, ensimmäinen remontti autoihin menossa :p). Tähän mennessä en oo onnistunu mitään särkemään purkaessa. Pari vesipumpun pulttia katkes mutta muuten lähti kaikki ehjänä ilman väkivaltaa.

      Mutta täytyy pitää mielessä tuo öljypumpun varominen ettei mene laatikkokin remonttiin.
      Mikäli ehjä on alunperinkään. Mainiosti kyllä toimii, mutta niin teki moottorikin...

      Comment

      • Kiko750
        BTCF Member
        • Oct 2009
        • 361
        • Oulu/Finland

        #4
        Originally posted by rieska View Post
        Eipä oo aiemmin tullu irroiteltua vaihdelaatikoita (tai yleensäkkään mitään, ensimmäinen remontti autoihin menossa :p). Tähän mennessä en oo onnistunu mitään särkemään purkaessa. Pari vesipumpun pulttia katkes mutta muuten lähti kaikki ehjänä ilman väkivaltaa.

        Mutta täytyy pitää mielessä tuo öljypumpun varominen ettei mene laatikkokin remonttiin.
        Mikäli ehjä on alunperinkään. Mainiosti kyllä toimii, mutta niin teki moottorikin...
        Vetolevy (nro 13)on turbiinissa kiinni näemmä 4 pultill (nro 16):


        Normaalisti homma menee niin, että konetta pyöritetään kampurasta niin, että vetolevyn irrotettava pultti tulee suoraan alaspäin. Öljypohjan takapäästä voi joutua irrottamaan jonkun suojatulpan, että pultti tulee näkyviin. Konetta välillä pyöritellen kaikki neljä pulttia vetolevystä/turbiinista irti.

        Seuraavaksi koneen ja laatikon väliset pultit irti takakautta. M70B50:ssä näissä meni pari iltaa värkätessä kun osa oli juuttaan ahtaassa välissä ja tiukassa. Sinulla saattaa olla paremmin tilaa.

        Sitten vaan konetta roikuttamaan ja nyppäsee sen verran eteenpäin, että motti irtoaa laatikosta. Turbiinin pitäisi jäädä laatikkoon öljypumppuun kiinni. Se on siinä vaan painamalla ja tipahtaa lattialle jos laatikkoa kallistaa eteenpäin tai päästää turbiinin liukumaan eteenpäin aksellilla. Varmaankin vaihdat laatikon etupään stefan kun se nyt on näkyvissä? Maksaa kympin pari ja simppeli vaihtaa, ei tartte erikoistyökaluja.

        Comment

        • rieska
          Newbiemmer
          • Nov 2011
          • 17
          • heinola

          #5
          Ahaa, kiitos vinkistä! Täytyykin laittaa kyseinen stefa tilaukseen, niin pääsee kasaamaan heti kun saa vanhan myllyn nostettua pois. Ohjeet tulivat kyllä tarpeeseen. Olisi voinut mennä jokunen tovi pähkäillessä irrotusta Voi kyllä muutenkin mennä, mutta ohjeet helpottavat kummasti.

          Onko automaatissa mahdollista jokin paikka väljistyä tahi rikkoutua siten, että se aiheuttaisi painetta eteenpäin? Kummastuttaa sen suuren päittäisvälyksen syntyminen kampiakselin laakerointiin. Eikös yleensä kiertokankien laakerointi petä tai runkolaakerit kehän suuntaan?

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by rieska View Post
            Ahaa, kiitos vinkistä! Täytyykin laittaa kyseinen stefa tilaukseen, niin pääsee kasaamaan heti kun saa vanhan myllyn nostettua pois. Ohjeet tulivat kyllä tarpeeseen. Olisi voinut mennä jokunen tovi pähkäillessä irrotusta Voi kyllä muutenkin mennä, mutta ohjeet helpottavat kummasti.

            Onko automaatissa mahdollista jokin paikka väljistyä tahi rikkoutua siten, että se aiheuttaisi painetta eteenpäin? Kummastuttaa sen suuren päittäisvälyksen syntyminen kampiakselin laakerointiin. Eikös yleensä kiertokankien laakerointi petä tai runkolaakerit kehän suuntaan?
            Tuskin on laatikon aiheuttamaa.
            Turbiini liikkuu vielä lisää laatikkoon päin ja ei siihen oikein mitenkään voi tulla painetta kampuraan päin.

            Comment

            • rieska
              Newbiemmer
              • Nov 2011
              • 17
              • heinola

              #7
              Eli ei huolta siitä, että aski olisi porsinut salakavalasti ja vienyt moottorin mennessään. Ja uudenkin tovin kuluttua. Pelkäsin jo pahinta laatikon osalta. Essonbaarissa liikkuu sitkeä huhu, että ZF:n 4hp22 ei ole vankimmasta päästä automaatteja. Omassa ei toistaiseksi ole ainakaan tyyppivikaa eli eteenpäin pyrkimistä vapaalla. Muutenkin toiminut hyvin, mutta piileviä vikojahan voi aina olla.

              Comment

              • Kiko750
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 361
                • Oulu/Finland

                #8
                Hölkkäseekö tosiaan kampiakseli sen pari milliä? Ettei olis vaan tuo irtomutikka kampuran päässä (osa 7)

                Comment

                • rieska
                  Newbiemmer
                  • Nov 2011
                  • 17
                  • heinola

                  #9
                  Valitettavasti kampiakseli on se mikä hölskyy. Otin kampuran päästä pois kaiken niin, että jakoketju oli täysin näkyvissä. Sitten mutteri takaisin akselille, siitä ote ja heiluttamaan edestakaisin. Liikettä oli tosiaankin reilu 2mm :( http://realoem.com/bmw/showparts.do?...20&hg=11&fg=20 <- Tuossa näkyy jenga johon mutteri tulee. Mistään muualta se väljä ei voi kait tulla kuin nro. 2 laakerilta.

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Eipä taida paljon olla päittäislaakerista jäljellä jos kerran pari milliä välystä.
                    Pitikö ees meteliä?
                    E: Tuollahan tuo lukikin.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • rieska
                      Newbiemmer
                      • Nov 2011
                      • 17
                      • heinola

                      #11
                      Moottori nyppästy onnistuneesti keulalta pois Kiitokset neuvoja jakaneille. Joku he-man oli vetäny pari "kytkinkotelon" pulttia pepsodent-momenttiin, mutta muuten suht vaivattomasti irtos. Vetolevy jäi koneeseen ja loput kiinni askiin. Jäljistä päätellen ollut aiemminkin irti loota koneesta.

                      Täytyy laittaa kuvia jahka ehtii siirtää kamerasta jos vaikka jotakuta kiinnostaa
                      sitten vaan "installation is reverse of removal" vai mites se meneekään

                      Comment

                      • rieska
                        Newbiemmer
                        • Nov 2011
                        • 17
                        • heinola

                        #12
                        Noniin, nyt on auto kasassa ja moottori käy (kuin vanha traktori). Mutta kun koittaa valita automaagista pykälää silmään niin auto liikkuu ehkä 1cm. Aivan kuin P olisi samaan aikaan päällä.
                        Mikähän voi aiheuttaa kyseisen ongelman? Voiko aski hajota siitä, että sen nostaa ylemmäs ja laskee alemmas moottoria irroitettaessa? Turbiini kävi irti, kun etupään stefan vaihdoin samalla (kun kerta suositeltiin ). Myöskin automaatin coolerin letkut oli irti, kun syyläri piti ottaa edestä. CC ilmoittaa vain jarrupaloista kun kuluneet ovat eikä mittaristossa näy ylimääräisiä valoja. Vaihteisto on siis ZF4HP22.

                        Comment

                        • toffa182
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 183
                          • Helsinki / E32 750i -93

                          #13
                          Lainattu täältä:

                          I have just fitted a reconditioned ZF autobox. I have filled the box with the correct amount of oil but have no drive at all, forward or reverse. Why?

                          The first thing to do is to remove the oil cooler pipe from the bottom of the gearbox (put a container under the open end to catch the oil) and start the engine. You should get a good flow of oil. If not the pump has been broken during installation and will need replacing/rebuilding. The torque convertor must be fitted to the gearbox, located correctly on the pump and locked into position before the gearbox is offered to the engine, otherwise damage will occur to the pump, resulting in no oil flow and subsequent to other parts of the autobox.
                          Myymäni kamat ovat siellä missä minä olen, ellei muuta ilmoituksessa lue! Kun kirjoitat yksityisviestin, muistathan tervehtiä ja jättää nimesi!

                          Comment

                          • rieska
                            Newbiemmer
                            • Nov 2011
                            • 17
                            • heinola

                            #14
                            No voihan pylly. Eli siis onnistuin paskomaan jotenkin laatikon öljypumpun turbiinia takaisinlaittaessa? Sitä kyllä sai hetken hakea booreilleen mutta luulin saaneeni sen oikein kun moottoria naitettaessa kiinni turbiini oli juuri sopivalla kohdalla. Ei tarvinnut kun kiristellä ruuvit ja väkivaltaa ei tarvittu :(
                            edit: Mielestäni siis vaihteisto kytkee vaihteen ja auto yrittää liikkua. Tuntuu semmoinen tuttu kevyt töksähdys minkä se tapas pitääkkin mutta ihan kuin parkin kehä ei vapauttaisi :/ Hetkinen, tarkoittaakos tämä jonkinlaista ilmaamista: "The first thing to do is to remove the oil cooler pipe from the bottom of the gearbox (put a container under the open end to catch the oil) and start the engine." Enhän minä pässi hokannut eilen 'illalla' siinä puoli kahden maissa ollenkaan, että vaihteistoakin saattaa joutua ilmaamaan...
                            Last edited by rieska; 02-12-2012, 14:17.

                            Comment

                            • Kiko750
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 361
                              • Oulu/Finland

                              #15
                              Tulla letku irrotuksella ja öljyn valuttamisella lähinnä tsekataan, että koneen käydessä öljy virtaa laatikossa eli öljypumppu toimii ok. Jos koneen käydessä öljyä ei tule putkesta kunnolla ulos, niin sitten pumppu on kaput tai väärin asennettu.

                              Aika hinkkaaminen oli, että sai turbiin loksahtamaan oikeaan paikkaan kun tossa 4HP24:sta kasailin joku viikko sitten. Eipä ole ajettu vielä, niin ei tiedä toimiiko se

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎