Announcement

Collapse
No announcement yet.

750 il ohjaustehostin/Lad (takapään tasonsäätö) MITÄ ÖLJYÄ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juicilos
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 263
    • Turenki

    750 il ohjaustehostin/Lad (takapään tasonsäätö) MITÄ ÖLJYÄ

    Elikkäs tälläinen 750 on nyt tallissa vähän leveillään. Vuotaa hieman kirkasta nestettä ohjausvaihteen päälle menevästä putkesta, mutta säiliössä punainen neste. Elikkäs joku on ilmeisesti lisännyt ATF pentosin CHF 7 päälle.

    KUINKA SAAN JÄRJESTELMÄN TYHJÄKSI MAHDOLLISIMMAN HELPOSTI/TEHOKKAASTI?

    MITÄ ÖLJYÄ TILALLE? ELI VOINKO LAITTAA ATF:ÄÄ(se on halvempaa)
    Nykyiset -e32 750il-e46 320d-e36 318i cabr -e87 118d-e87 120d
    menneitä menopelejä -e46 316i -e53 x5 4.4-e39 520i-e36 320i
    -e36 316i-e36 318i -e39 530da-e36 318is-e39 520ia-e46 330d-e30 325i m-tech1-e30 316i-e30 316-e28 518i-e32 730iae46 320d -e38 730i
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 528
    • Finland Rovaniemi

    #2
    Kaljaa koneeseen...ei siis ladiin kuitenkaan

    Terve !

    Täydellisestä tyhjentämisestä en osaa sanoa, joku varmaan tietää paremmin. Ehkä joudut käyttämään liittimiä auki, jotta saat systeemin tyhjäksi. Järjestelmässä on hydraulipaine, joten varovasti kannattaa toimia. Paineen voi alentaa polkemalla jarrua useita kertoja, kun kone ei ole käynnissä ja avaamalla vielä taka-akselin luona olevan regulaattorin ilmausruuvin. Ehkä kuitenkin riittää vain sen säiliön imutus tyhjäksi...??

    Öljyksi käy vain Pentosin (tai joku muu CHF öljy), joita on kahta lajia. Vanhempiin Pentosin 7.1 ja uudempiin Pentosin CHF 11S. Nämäkään eivät ole sekoituskelpoisia !!!

    ATF:ää ei missään nimessä eikä kuunaan päivänä (vaikka helposti tuntuisi, ettei sen väliä )

    ESim. KL-osista löytynee korvaava öljy, ainakin itse hain pönikän oikeilla spekseillä olevaa (merkkiä en muista)
    Last edited by jaskap; 28-10-2012, 09:15.
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi

    Comment

    • Kiko750
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 361
      • Oulu/Finland

      #3
      Motonetista saa Febin valmistamaa Pentosin CHF 7.1:stä vastaavaa. Hyvin on tuo Febin öljy toiminut.

      Uudempaan Pentosin 11 S:ään tuota 7.1:stä ei saa sotkea. Jaa ATF:ät saa pitää hyllyssä. Hydraulinestesäiliön kannesssa on tarra, jossa on mainittu oikea nestetyyppi.

      Comment

      • Juicilos
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 263
        • Turenki

        #4
        joo auto on vm 88 eli 7.1, niinkuin tarrakin korkissani kertoo, mutta kuinka saisin järjestelmän puhtaaksi/tyhjäksi, kun tuo edellinen omistaja on sitä atf:ää lisäillyt
        Nykyiset -e32 750il-e46 320d-e36 318i cabr -e87 118d-e87 120d
        menneitä menopelejä -e46 316i -e53 x5 4.4-e39 520i-e36 320i
        -e36 316i-e36 318i -e39 530da-e36 318is-e39 520ia-e46 330d-e30 325i m-tech1-e30 316i-e30 316-e28 518i-e32 730iae46 320d -e38 730i

        Comment

        • Kiko750
          BTCF Member
          • Oct 2009
          • 361
          • Oulu/Finland

          #5
          Kas sama vuosimalli kuin mulla

          Ekaksi tyhjennä hydraulinestesäiliö. Kansi ja sihti pois ja sitten jollain lapolla, imujutulla tai pumpulla säiliö mahdollisimman tyhjäksi. Avaa sitten joku letku josta valutat lisää öljyä pois. http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...g_oil_pipes-2/
          Esim tässä kuvassa letku 12 pumpun päästä tai letku 7 coolerisilmukan päästä. Jos siinä on orggis puristettava liitin, niin leikkaat sen poikki ja laitat tialle normallin letkuklemmarin. Valullettele kaikki mitä järjestelmästä tulee pois.

          Sitten letkut kiinni ja uudet nesteet säiliöön. Käytä konetta ja ilmaa järjestelmä, jotta neste kiertää.
          LAD bleeding
          raise the rear so that both wheels are free, so the shocks hang down, that will open a tiny bleeding hole at the bottom of the shocks, start engine and let is run so that the fluid is corculating for self bleeding, turn the steering wheel 3-4 times from one end to the other.
          Check fluid level in the Pentosin container again and refill if necessary.

          Kattele sitten säiliöstä nesteen väri. Jos epäilyttää, että ei ole tarpeeksi puhdasta, toista homma.

          Näin minä tekisin. Nestettähän tuossa palaa muutama litra mutta lienee sen arvoista että saa oikeat litkut sisään.

          Tosimies varmaan avaa jonkun liitoksen koneen käydessä ja tekee ns. huuhtelun lisäämällä uutta nestettä sitä mukaa kun säiliö vajenee. 130 bar lennättää nesteen riitävän kauas ja laajalle joten kannattaa avata joku matalapaineen puoli, esim yllä mainittu letku 7.

          Comment

          • bigmasa
            Bimmer Rookie
            • Jun 2006
            • 130
            • Espoo

            #6
            Hyviä neuvoja jo kertyikin

            LHM nestettä myös useat tuntuneet käyttävän, tämä linkki monessakin postauksessa näihin liittyen;


            Näyttää olevan kulutustavaraa myös varaajapallot.

            Pitää itsekin hoitaa seiskan hydraulihommat kuntoon lähitulevaisuudessa, onneksi on rautajouset varmistuksena - päin vastoin kuin mehumaija-sitikoissa, vaikka toteutuksessa on paljon samaakin

            Comment

            • Kiko750
              BTCF Member
              • Oct 2009
              • 361
              • Oulu/Finland

              #7
              LHM:n käutöstä ei ole omaa kokemusta mutta en näe mitään syytä sotkea sitä joukkoon kun Pentosinia tai sitä vastaavaa saa kaupan hyllyltä.

              Rautajousista ei ole paljon iloa jos LAD:sta katoaa paineet. Perä viistää silloin maata ja jousituksesta ei voi juuri puhua. Ittellä on nyt tuo hydraulijärjestemä kuivana. kun on ollu kone pois paikaltaan. Ennen täyttöä pitää vuotava takaiskari koittaa korjata.

              Jos hydraulipumppu vuotaa, niin siihen löytyy korjaussarja, Marmorilla 15egua. ZF tiivistesarjoja taitaa saada netistä 10€ pintaan. On simppeli homma purkaa pumppu ja vaihtaa tiivisteet. Shogunin sivuilla on hyvät ohjeet. Akselikaulan stefan vaihto vaatii hydrauliprässin koska hihnapyörän laippa on puristesovitteella.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎