Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 750 kuumalla pitkä starttaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiko750
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 361
    • Oulu/Finland

    E32 750 kuumalla pitkä starttaus?

    Moro,
    Potilas 1988 E32 750iL.
    Nyt helteillä ilmenny, että kuumana vaatii hivenen pitemmän starttauksen käynnistyäkseen kuin kylmänä. Aamulla yön seisokin jälkeen lähtee heti ekalla tai tokalla koneen pyörähdyksellä. Kuumana vaati parin kolmen sekunnin pyörityksen ennenkuin hörähtää. Tilanne on pahin jos on seissy ajosta pari tuntia. Muuten ei oireile.

    Mistä lähtis oiretta paikantamaan, joku lämpötila-anturi sökö? Kaikki anturit mitattu pari kuukautta sitten konerempan yhteydessä ja resistanssit oli spekseissä.

    Eihän tuo paha ole kun on aina vielä käynnistynyt samalla avaimen käännöllä vaan muuttuuko jatkossa huonompaan suuntaan :think
  • Jygä
    Newbiemmer
    • Jun 2013
    • 15
    • Pori

    #2
    Tankissa olevan polttoainepumpun takaiskuventtiili falskaa bensat takaisin tankkiin tai joku suhkutussuutin/suuttimet vuotavat. Ratkaisuna huonoon kuumakäynnistyvyyteen kannattaa asentaa ilman sen suurempaa miettimistä yleismallinen takaiskuventtiili tankkilaitteen laipan lähtöputkien tuntumaan. Takaluukusta pohjaverhoilu pois ja musta keltapassivoiduilla ruuveilla oleva peltinen peitelevy auki ja 8mm letkuun tarkoitettu yleismallinen takaiskuventtiili bensan lähtöputken juureen. Kalliimpi ratkaisu on ostaa uusi polttoainepumppu tankin sisään muuten hyvin toimivan pumpun tilalle jos se pumpussa kiinni oleva takaiskuventtiili on alkanut vuotamaan.

    Comment

    • Kiko750
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 361
      • Oulu/Finland

      #3
      Tässä siis teoriana on, että bensat valuu takaisin tankkiin pumppujen kautta ja suuttimet ei saa heti bensaa :think Miksi tämä pitkä starttaus ilmenee sitten vain kuumana, kylmänä hörähtää heti. Eikös yön aikana bensojen pitäisi samalla tavalla valua takaisin tankkiin? Tämän voisi tsekata residual pressure mitauksessa, jossa katotaan paljonko painetta on suutintukin linjassa lyhyen seisokin jälkeen, aika tais olla Bentelyssä 30min tms. Tein tämän mitauksen ennen koneremonttia mutta en sen jälkeen.

      Suuttimet on huollettu muutama tuhat kilsaa sitten mutta eipä se sitä tarkoita etteikö joku olisi porsinu, onhan noita 12 mistä hajota.

      Comment

      • Jygä
        Newbiemmer
        • Jun 2013
        • 15
        • Pori

        #4
        Hyvä kysymys, niin se vain menee. Bemarilta sai ennen takaiskuventtiilin tilattua korjaussarjana kovaan hintaan mutta ei enää. Tämä sama juttu pätee myös 12-sylinteriseen:

        Comment

        • Jygä
          Newbiemmer
          • Jun 2013
          • 15
          • Pori

          #5
          Väitän että takaiskuventtiili korjaa ongelmasi

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3844
            • Nokia

            #6
            Originally posted by Jygä View Post
            Väitän että takaiskuventtiili korjaa ongelmasi
            Väitän että ei korjaa. Jos takaiskuventtiilillä tulee ongelma kuntoon, niin silloin on kyllä kylmänäkin pitkä startti. Itsellä oli yhdessä E34 540i moinen vaiva.
            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 53*BMW

            Comment

            • Jygä
              Newbiemmer
              • Jun 2013
              • 15
              • Pori

              #7
              Originally posted by Tomi T View Post
              Väitän että ei korjaa. Jos takaiskuventtiilillä tulee ongelma kuntoon, niin silloin on kyllä kylmänäkin pitkä startti. Itsellä oli yhdessä E34 540i moinen vaiva.
              Höpöhöpö. Omassa M30 735i:ssä oli juuri sama ongelma kuin kysymyksen esittäjällä. Kylmänä käynnistyi heti mutta lämpimänä pienen seisokin jälkeen todella huonosti. Suuttimet testattiin ja kunnossa olivat. Takaiskuventtiili bensan lähtöletkun väliin ja ongelma loppui heti. 750:ssä on sama bensapumppu tankissa kuin kutoskoneisessa.

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                Siis... tässähän on sitten kahdennettu syöttöjärjestelmä, jos toinen pudottaisi bensat alas niin pitäisihän toisen puoliskon kuitenkin hörähtää ja koneen lähteä ikäänkuin puolikkaalla käyntiin.

                PA-painemittari konehuoneen puolelle pa-linjoihin kiinni niin sillähän tuo selviää.
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Menneisyydessä omistin e34 auton, jossa oli omistukseni aikana m20 ja m30 moottorit ja molemmilla moottoreilla ilmeni tuo sama vaiva, jos auton yritti käynnistää kuumana n. 15 minuutin kuluttua edellisestä käytöstä tai jos ulkoilman lämpötila oli hyvin korkea niin tarvittiin todella pitkä startti.

                  Kylmänä oiretta ei ollut, myös kuumana virtojen ramppaaminen päälle-pois-päälle-pois-päälle-pois poisti oireen.

                  Kärsin asiasta muistaakseni nelisen vuotta, mutten jaksanut tehdä sille mitään, koska auto kuitenkin käynnistyi lopulta joka kerta.

                  Tämä auto jäi sitten seisomaan ja ajoin toisella m30 moottorisella e34 autolla josta särkyi polttoainepumppu, vaihdoin tästä ensin mainitusta autosta koko tankkivarusteen jälkimmäiseen autoon.

                  Tankkivarusteen siirron jälkeen oirekkin oli siirtynyt toiseen autoon

                  Eli mahdollisesti takaiskuventtiili voi auttaa tähän ongelmaan.
                  Olli.

                  Comment

                  • Jygä
                    Newbiemmer
                    • Jun 2013
                    • 15
                    • Pori

                    #10
                    Kyllähän se auttaa. Ja vaikka v12-moottorissa onkin kaikkea tuplaten, yksi ja sama polttoainepumppu sielläkin on tankissa lähtöpuolella kuin puolimoottorisissa.

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14439
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Jygä View Post
                      Kyllähän se auttaa. Ja vaikka v12-moottorissa onkin kaikkea tuplaten, yksi ja sama polttoainepumppu sielläkin on tankissa lähtöpuolella kuin puolimoottorisissa.
                      Ei, vaan siellä on kaksi pumppua.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Jygä
                        Newbiemmer
                        • Jun 2013
                        • 15
                        • Pori

                        #12
                        Niinpäs muuten onkin, mutta vain yksi lähtöputki tankkilaitteen päältä.

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14439
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Jygä View Post
                          Niinpäs muuten onkin, mutta vain yksi lähtöputki tankkilaitteen päältä.
                          Kyllä se ihan kahdella linjalla menee keulalle asti ja kaksi suodatintakin.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Jygä
                            Newbiemmer
                            • Jun 2013
                            • 15
                            • Pori

                            #14
                            Originally posted by zener View Post
                            Kyllä se ihan kahdella linjalla menee keulalle asti ja kaksi suodatintakin.
                            Ok, Varaosakuva oli hiukan hämäävä. Enpä ole 12-sylinterisen tankkilaitetta roplannut.

                            Comment

                            • Kiko750
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 361
                              • Oulu/Finland

                              #15
                              Juu, 750:ssä tuplalinjat on tankista suutintukeille asti. Mutta vain yksi paluulinja.
                              Ehkäpä tässä on kuitenkin se selitys, jos toisen pumpun takaiskuventtiili vuotaa läpi, niin kone juurikin yrittää käynnistyä kuudella. Toiset lohko herää henkiin pikku viiveellä. Kerran on ollut toinen pumppu kokonaan pimeänä ja silloinkin sai sahata reilusti, että hörähti edes kuudella käymään.

                              Pitääpä värkätä joskus joutaessa bensanpainemittarit molempien suutintukkien menoihin. Pikatestinä vois jopa huomata konehuoneen letkuja puristelemalla onko toisesta paineet karannut.

                              Toinen teoreettienen vikapaikka voisi olla jompikumpi bensanpaineensäädin jos se jää falskaamaan ja vuotaa gasot paluulinjan kautta takas tankkiin. Noikin tuli siis testattua ennen koneremppaa mutta ei sen jälkeen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎