Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38, puhalsi vain kylmää ilmaa lämppäristä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harmato
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 82

    #31
    jep,
    hyvä sun on kun toimii edes joskus ja jouluna :-)
    meikäläisellä ei toimi sitten lainkaan......

    Olen tota pumppua jo sen verran veivannut edestakaisin, että en kyllä enää usko sen olevan mulla vikana.....miten voisi olla kun pumppu kerran pyörii ja venttiilit on poissa.......ei käsitä.

    Siksi tota termariakin jo olen alkanut epäilemään. Sen viallisuuden tosiaan pitäisi näkyä mittarissa, mutta jos se aukeaa sen verran, että se vain rajoittaa vedenkiertoa, mutta ei rajoita niin paljoa, että tulisi ongelmia (näkyisi mittarissa).....

    Menee jo ihan henkimaailman jutuiksi :-(
    ----------------------------
    e65 745i 2002

    Comment

    • harmato
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 82

      #32
      Ongelman syy selvinnyt.......lämppärin kennossa ilmalukko!!!!!

      Nyt asia selvisi ainakin muutamankymmenen tunnin konkreettisen auton nyppimisen ja vielä vähintään saman verran on käytetty aikaa netissä tutkailuun. Tästä hommasta on pakko laittaa tietoa muillekin. Eikö nämä foorumit siksi ole, että voin avoimesti ja rehellisesti ilmoittaa oman tyhmyyteni ja samalla siinä sivussa kertoa miten oma ongelma ratkesi.
      ISO anteeksipyyntö, että allaolevasta tekstistä tuli noin pitkä, mutta kun intoa oli laittaa selvitystä, kun on nyt ihan voittajafiilis päällä :-)


      Kertauksena olennaiset asiat koko hommassa:

      VIKAKUVAUS: lämmintä ilmaa tuli lämppäristä vain kun kierroksia oli tarpeeksi (yli 2500rpm).

      KORJAUKSEN KUVAUS:
      Korjaus aloitettu ilmeisimmästä syyllisestä, eli ensin irrotettu kiertovesipumppu, ja siihen vaihdettu moottoriin hiilet, jotka olivat ihan loppu. Seuraavaksi testattu että pumppu pyörii, annettu virtaa liittimeen irtojohdoilla.
      Sitten lyöty takas pumppu paikoilleen ja koekäyttöä. Nestettä tässä vaiheessa lisätty syyläriin, lämppäri ollut kuumalla ja poljettu kaasua samalla muutamaan otteeseen ja päästetty ilmaruuvista ilmoja pihalle. Eli toimittu aikalailla TIS:n ohjeiden mukaan. Tuntui, että homma onnistui ja lämppäri toimisi muka (tämä tehty keskellä kuuminta kesää).

      Syksymmällä ilmojen jäähdyttyä todettu, että edelleen sama ongelma päällä. Lämmintä tulee vain korkeilla kierroksilla. Nyt pumppua runkattu edes takaisin moneen kertaan. Koko pumppu pistetty osiin ja kasattu takas löytämättä vikaa. Lopuksi jätin magneettiventtiilitkin pois, että eivät ainakaan rajoita veden kiertoa. Edelleen ei parannusta, vaikka ilmaukset taas tehty ohjeiden mukaan. Seuraavaksi letkujen hipelöintiä pintapuolisesti. Koskettelujen tuloksena paikallistui, että kennolta tuleva paluuletku on hieman viileämpi kuin muut nestekierron letkut. Huomaa, kaikki kuitenkin tuntuvat lämpimiltä.

      Tässä vaiheessa olettamus, että kennossa tai letkussa on pakko olla jotain tukosta. Irrotin kaikki 4 letkua, jotka ovat kiertovesipumpun, kennon sekä "water accumulatorin" välillä. toi accumulaattorihan on se moottorissa kiinni oleva kanavamainen metallikappale, joka kerää jäähdytinnesteet kansista ja palauttaa vesiä takaisin vesipumpulle kahta metalliputkea pitkin. Tässä samaisessa osassa on 2 letkulähtöä lämppäriä varten. Toisesta napataan vesi pumpulle ja toinen on paluukanava. No, mitään tukoksia ei letkuissa ollut, ja vesiletkulla huuhtelin kennonkin muutamaan otteeseen vaihtamalla välillä virtauksen suuntaa. Huuhtelu onnistuu helposti, kun laitat tulipellin letkulähtöihin parin metrin letkut, niin voi konehuoneen ulkopuolella päästellä puutarhaletkulla vettä sisään kaikista noista kolmesta letkusta. Kennokaan ei ollut tukossa, eikä mitään roskia tullut sieltäkään. Tässä vaiheessa hyvä jättää kenno vettä täyteen, joten sinne ei ainakaan jää ilmaa.

      Nyt oli koko kierron osat käyty läpi, jotka vaikuttaa lämmityslaitteelle, eikä missään mitään tukosta tms. Nyt alkoi vitsit olemaan vähissä, ja sitä tunsi itsensä erikoisen tyhmäksi. Ja se satutti vielä lisää, kun kuvittelin aiemmin olevani oikea "automies", eikä edes tommosta saatana saa kuntoon.

      No, ajattelin vain kasata romut taas takaisin kiinni, ja kiinnitin erityistä huomiota nestetäyttöön tässä yhteydessä. Kiinnitin kaikki muut letkunpäät kiinni paitsi pumpulta kennolle menevät 2 letkunpäätä. Sitten syylärin ylävesiletkun kautta nesteitä sisään lohkoon niin kauan, että vesi tulee pihalle sekä kennon avonaisista letkuista että kierovesipumpustakin. Ja sitten kaikki letkut kiinni. Noilla avonaisilla päillä (kennossa ja pumpussa) saatiin järjestelmässä olevalle ilmalle luonnollinen poispääsyreitti, nimenomaan lämmityslaitteen kierrosta. Suljettuna tuo lämmityslaitteen kierto ei helposti päästä ilmoja pois, koska kenno on kuitenkin suhteellisen kaukana perimmäisenä ja ehkä hiukan eri tasolla muuhun kiertoon nähden. Lämppärin nestekiertohan on ihan erillinen "u-lenkki", joka liittyyn muuhun nestekiertoon vain accumulaattorissa. Asian ymmärtämistä auttaa kelpo kuvaus e38.orgissa:water coolant basics-juttu. Tuo auttaa ymmärtämään e38:n nestekiertoa.

      Huolellisella nestetäytöllä oli se vaikutus, että nyt se perkele toimii!!!!
      Eli ihan hatusta ei ole temmattu nuo väitteet jäähdytysnestekierron haastavasta ilmauksesta.

      LOPPUTULOS:
      se alkuperäinen vika aiheutui pumpun loppuneista hiilistä, mutta pumpun väärän asennuksen taikka paremminkin huonon ilmauksen johdosta järjestemään jäi lämmityslaitteen kiertoon ilmatasku, joka ei yksinkertaisesti pääse pois kennosta. Erityisen ihmeellistä on kuitenkin, että oireet tämän ilmalukon kanssa ovat täysin samat kuin alkuperäisessä viassa (lämmintä vain kierroksilla)! Selityksenähän tähän on, että kovilla kierroksilla paine järjestelmässä nousee sen verran että ilmatasku pienenee ja mahdollistaa osittaisen nestekierron kennon kautta. Tässä meikäläisen päätelmät tähän asiaan......

      Toivottavasti tästä tarinoinnista on joskus jotain apua jollekin..
      -toni-
      Last edited by harmato; 19-10-2007, 09:49.
      ----------------------------
      e65 745i 2002

      Comment

      • harmato
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 82

        #33
        tuli jostain syystä ylläoleva posti tuplana.....
        Last edited by harmato; 19-10-2007, 09:49. Reason: poistettu tuplaviesti
        ----------------------------
        e65 745i 2002

        Comment

        • UGH!
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 237
          • Nokia

          #34
          Jatketaanpa hyvin käsiteltyä aihetta.
          Onko tässä E38:ssa mahdollisesti kaksi lämppärin kennoa vai hoitaako noi pumpun venttiilit jaon kuskille ja vänkärille??
          Mulla nähkääs työntää kuskinpuoli kylmää mutta repsikan puoli pirunmoisen ilmauksen jälkeen lämmintä niinkuin pitääkin:think
          sigpic

          Comment

          • Luntti
            2Wheel Driver
            • Jul 2003
            • 5021
            • Yka

            #35
            Originally posted by UGH! View Post
            Jatketaanpa hyvin käsiteltyä aihetta.
            Onko tässä E38:ssa mahdollisesti kaksi lämppärin kennoa vai hoitaako noi pumpun venttiilit jaon kuskille ja vänkärille??
            Mulla nähkääs työntää kuskinpuoli kylmää mutta repsikan puoli pirunmoisen ilmauksen jälkeen lämmintä niinkuin pitääkin:think
            Vois olla magneettiventtiili jumissa.

            Comment

            • NCmotorsport
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 645
              • Naantali

              #36
              Originally posted by UGH! View Post
              Jatketaanpa hyvin käsiteltyä aihetta.
              Onko tässä E38:ssa mahdollisesti kaksi lämppärin kennoa vai hoitaako noi pumpun venttiilit jaon kuskille ja vänkärille??
              Mulla nähkääs työntää kuskinpuoli kylmää mutta repsikan puoli pirunmoisen ilmauksen jälkeen lämmintä niinkuin pitääkin:think
              on kaksi kennoa.
              mulla oli sama vika paitsi, ettei hanttarin puolelle tullut lämmintä.

              VIKA
              oli hantin puolen sisäkenno tukossa.
              uusi kenno oli muistaakseni melkein 300€ merkkiliikkeestä.

              Comment

              • kake
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2002
                • 590
                • Kerava

                #37
                Originally posted by NCmotorsport View Post
                on kaksi kennoa.
                mulla oli sama vika paitsi, ettei hanttarin puolelle tullut lämmintä.

                VIKA
                oli hantin puolen sisäkenno tukossa.
                uusi kenno oli muistaakseni melkein 300€ merkkiliikkeestä.
                Ja purkuautosta otetun kennon löytää hintaan 50€.
                Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                Comment

                • UGH!
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 237
                  • Nokia

                  #38
                  ..eli ilmaus jatkukoon. Kaikki pelas vielä ennen letkurikkoa mutta mikäli tukkoja löytyy käytetään kaken pilkkahintatarjous hyväksi!
                  sigpic

                  Comment

                  • TT3.5
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2006
                    • 29
                    • Skatta

                    #39
                    No joo.....

                    Korjailua....
                    Last edited by TT3.5; 03-01-2008, 08:26.
                    2008 X5 4.8 xDrive

                    Comment

                    • UGH!
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 237
                      • Nokia

                      #40
                      No niin! Nyt työntää vehkeet taas lämmintä ..ei auttanut vielä neljäskään tavallinen ilmauskerta joten letkut irti kiertopumpulta ja tulipellistä, vesi sisään pakkosyötöllä ja letkut kiinni lennosta. = TOIMII!
                      Mulle niin rakas Metro-Auto koitti ilmata tätä kaksi viikkoa viime suvena ja nostivat kädet pystyyn. Sanoivat jopa että ei kannata lähteä Euroopan turneelle tällä vehkeellä ennekuin pelaa. Itte ne on näemmä kaikki tehtävä
                      Hyvät vinkit tossa aiemmin autto aika tavalla!
                      sigpic

                      Comment

                      • harmato
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 82

                        #41
                        jes, toivottavasti aiemmista oli apua, siksi laitoin tarinaa ehkä liiankin kanssa.
                        Iteltä meinas tukka lähteä päästä, kun tappelin oman ilmaamisen kanssa :-)

                        Eli just tota ns. pakkosyöttöä vedellä ja letkut heti "täysinäisinä" kiinni, sillä se mullakin ratkes...

                        -t-
                        ----------------------------
                        e65 745i 2002

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎