Minulla on 740D vm. 2000, ajettu nafti 300 tkm. Vaihteistoöljyä ei ole vaihdettu ainakaan sinä aikana, kun olen sen omistanut (ostohetkellä reilu 170 tkm). Paljon mahdollista, ettei vaihteistoöljyjä vaihdettu siis kertaakaan.
Taannoin tuhansia kilometrejä sitten tehnyt pariin otteeseen sen, ettei ole suostunut vaihtamaan suurempaa vaihdetta päälle, mutta vika poistunut virrat katkaisemalla, ja tuon jälkeen vaihtanut normaalisti.
Nyt tämän viikon maanantai-iltana teki sen, että kun laitoin parkkeerauksessa pakkia päälle, ei heti lyönyt vaihdetta silmään vaan vasta jokusen sekunnin viiveellä, jolloin kierrosten ehdisttyä kohota napautti laatikon sisällä vähän. Vaihtoviive oli selkeästi epätavallista.
Tiistai-aamuna havaitsin, että osa tehoista oli selvästi kadonnut. Risteyksistä lähdettäessä (sekä kone kylmänä että lämpimänä) täytyi oikein painaa kaasua päästäkseen vauhtiin. Matka-ajo sujui motarilla kohtuullisesti. Risteyksissä madellessa piti selkeää kovahkoa vihellystä.
Auto seisoi yön yli ja keskiviikkona startatessani lähti normaalisti käyntiin ja kulki normaaleilla tehoilla. Olin sopinut vieväni Hupi-autoon tarkastukseen. Ajoin sinne, mutta koska oire oli poistunut, ei laitettu piuhan päähän. Juttelin korjaajan kanssa oireista, jä hän sanoi vihellyksen voivan johtua joko turbosta tai vaihdelaatikosta.
Jatkoin matkaa ja seurantaa. Nyt eilen havaitsin korvaa tarkkaamalla, että vaihdetta vaihtaessa viheltää lievästi, mutta selkeästi vähemmän kuin tuolloin tiistai-aamuna, jolloin tehot olivat puoliksi poissa.
Nyt kysynkin teiltä enemmän tietäviltä, onko minun syytä olla kovin huolissani? Onko tuo lievä vihellys selkeästi poikkeavaa, ja mistä se voisi kertoa? Onko suurta todennäköisyyttä, että vaihteiston vika pahenee ja laatikko sanoo sopimuksensa irti? Voiko tässä tilanteessa tehdä mitään huoltotoimenpiteitä asian korjaamiseksi?
Vielä kysyisin kantaanne vaihteistoöljyn vaihtokysymykseen: onko syytä vaihtaa vai olla vaihtamatta? Yhtäältä jotkut vaihtavat, mutta toisaalta merkkiliike ei käsittääkseni sitä suosittele. Aikaisemmin olen päässyt joltain korjaajalta jopa sellaiseen käsitykseen, että öljynvaihto saattaisi olla riski vaihteiston toiminnalle.
Auttakaa miestä hädässä! Kiitos vastauksistanne!
Taannoin tuhansia kilometrejä sitten tehnyt pariin otteeseen sen, ettei ole suostunut vaihtamaan suurempaa vaihdetta päälle, mutta vika poistunut virrat katkaisemalla, ja tuon jälkeen vaihtanut normaalisti.
Nyt tämän viikon maanantai-iltana teki sen, että kun laitoin parkkeerauksessa pakkia päälle, ei heti lyönyt vaihdetta silmään vaan vasta jokusen sekunnin viiveellä, jolloin kierrosten ehdisttyä kohota napautti laatikon sisällä vähän. Vaihtoviive oli selkeästi epätavallista.
Tiistai-aamuna havaitsin, että osa tehoista oli selvästi kadonnut. Risteyksistä lähdettäessä (sekä kone kylmänä että lämpimänä) täytyi oikein painaa kaasua päästäkseen vauhtiin. Matka-ajo sujui motarilla kohtuullisesti. Risteyksissä madellessa piti selkeää kovahkoa vihellystä.
Auto seisoi yön yli ja keskiviikkona startatessani lähti normaalisti käyntiin ja kulki normaaleilla tehoilla. Olin sopinut vieväni Hupi-autoon tarkastukseen. Ajoin sinne, mutta koska oire oli poistunut, ei laitettu piuhan päähän. Juttelin korjaajan kanssa oireista, jä hän sanoi vihellyksen voivan johtua joko turbosta tai vaihdelaatikosta.
Jatkoin matkaa ja seurantaa. Nyt eilen havaitsin korvaa tarkkaamalla, että vaihdetta vaihtaessa viheltää lievästi, mutta selkeästi vähemmän kuin tuolloin tiistai-aamuna, jolloin tehot olivat puoliksi poissa.
Nyt kysynkin teiltä enemmän tietäviltä, onko minun syytä olla kovin huolissani? Onko tuo lievä vihellys selkeästi poikkeavaa, ja mistä se voisi kertoa? Onko suurta todennäköisyyttä, että vaihteiston vika pahenee ja laatikko sanoo sopimuksensa irti? Voiko tässä tilanteessa tehdä mitään huoltotoimenpiteitä asian korjaamiseksi?
Vielä kysyisin kantaanne vaihteistoöljyn vaihtokysymykseen: onko syytä vaihtaa vai olla vaihtamatta? Yhtäältä jotkut vaihtavat, mutta toisaalta merkkiliike ei käsittääkseni sitä suosittele. Aikaisemmin olen päässyt joltain korjaajalta jopa sellaiseen käsitykseen, että öljynvaihto saattaisi olla riski vaihteiston toiminnalle.
Auttakaa miestä hädässä! Kiitos vastauksistanne!
Comment