Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taka matkustajien puhallin/lämmönsäätö retrofit e38 (Rear Compartment Blower)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MetalmaN
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 73
    • Raahe

    Taka matkustajien puhallin/lämmönsäätö retrofit e38 (Rear Compartment Blower)

    (Rear Compartment Blower, option SA533)

    Nahkahousu on ollut nuukalla tuulella kun tuohon omaan seiskaan on noita varusteita ruksinut..Pitäähän langissa nyt takapenkillä viihtyä eli varusteitten retrofittaus alkakoon tästä.

    Foorumilta ei löytynyt tällaista jälkiasennusta, joten yritetäänpä vääntää tänne jonkinlaista ohjetta..
    Samalla viisaammat kommentoikoon vapaasti mitä kaikkea ollaan väärin tekemässä

    Bimmerfoorumilta löytyi parikin ohjeen tynkää mutta kummassakin on valmiita johtoja ollut mukana, joten tehdään tämä sitten vaikeimman kautta..

    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


    I started with the blower retrofit from the write-up already posted on e38.org: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527318 Near the end of this project I found another write-up (more detailed than the above link): http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1687822 I'm calling this '



    Ebaysta löytyi setti ihan kohtuu hintaan ja vieläpä samalla värillä kuin oma sisusta.

    [IMG](http://i1339.photobucket.com/albums/...ps4f0749a5.jpg)[/IMG]

    Yksi syy kohtuulliseen hintaan kuten kuvista näkyy on että johtosarjat puutuu..

    Alla olevista kuvista selviää minne pitäisi piuhat löytää..
    Ohjaus yksikön 12pin sininen liitin..



    Puhaltimen moottorin 3 napainen liitin



    Ehdoton työkalu tällaisessa projektissa on luonnollisesti bmw:n softat WDS ja TIS!

    TIS hyvänä apuna kun sisustaa purkaa/kasaa ja WDS:stä Löytyy kaikki sähkökaaviot.
    Internetin syövereistä kohtuu helpolla löytynevät..

    Lähdetään liikkeelle sähkö kaavioista..
    Ensin ohje kaavion symbooleista jne..
    HUOM! kaaviot ovat 1995/2 740L mallista eroja voi jonkin verran olla! Suurimmat erot oli m73 moottorisissa ja IL mallissa!

    [IMG](http://i1339.photobucket.com/albums/...ps63d0e5b8.jpg)[/IMG]

    Alla kuva ohjaus yksikön kaavioista.






    Aloitetaanpa piuha savotta tuosta ohjaus yksiköstä. Elikkä pohditaan mitä piuhoja ja mistä tarvitaan tuohon 12 napaiseen liittimeen..



    Ensimmäisenä jos tuon maa piuhan vetäisi (pinni no.2). Paikka löytyy etu matkustajan penkin alta.



    Seuraavaksi virta piuhat 2kpl (pinnit1&4) Piuhat oli merkitty WDS:sään jostain syystä katkoviivalla. Ohjetta en löytänyt että mitä ne tarkoittavat viisaammat selventäköön?
    Sijaitsee takakontin oikeassa nurkassa.



    sulake liitännän kaavio.



    Lämpötila anturilta pitäisi sitten saada signaalia..(Pinnit 5&6)
    Kaavio



    Itse anturihan on kiinni tuossa tuuletus ritilässä.



    Anturin pistokkeen pinni järjestys.
    Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..
  • MetalmaN
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 73
    • Raahe

    #2


    Sitten pitäisi saada k-bus signaali (Pinni 9)
    Liitin pitäisi löytyä hansikaslokeron alta ja k-bus piuhat ovat luultavimmin väriltään Kelta/punainen/valkoinen ? Että niitä seuraamalla löytyy helpommin tuolta piuha viidakosta..



    Seuraavaksi yhteys puhaltimen moottoriin (pinni 10 )
    Kaavio moottorin 3nap liittimestä.



    Seuraavaksi signaali kori moduulista (pinni3)
    Kuvasta ei sijainti selviä kovin hyvin joten otan paremman kuvan kun saan homman alulle..

    Liitäntään menevät johdot ovat väriltään punainen/keltainen niitä seuraamalla löytynee helpoiten.



    Yhteys valomoduulille (Pinni 11)
    Löytyy akun yläpuolelta.




    Siinäpä taisi olla kaikki tarvittavat piuhat ohjaus yksikölle. Seuraavaksi pitäisi etsiä puhaltimelle tulevat piuhat.
    Puhaltimen kaaviokuva (Ylempänä oli jo liittimen kaaviokuva).



    Pinni 2:stahan menikin signaali ohjausyksikölle joka oli jo ylempänä selvitetty myös.

    Maa liitäntä sijaitsee etu matkustajan penkin alla (pinni3) (ylempänä oli kuva sijainnista)


    Seuraavaksi virta joka tulee releeltä takakontista(Pinni1)
    Releenhän pitäisi olla takakontissa oikealla puolen. Ilmeisesti varustetasosta riippuen ei välttämättä ole ?



    Releen kaavio kuva



    Releen liittimen kaavio




    Jos relettä ei löydy niin senhän sinne joutuupi asentaan..

    Maahan releelle tulee takavalon takaa (pin8).



    Virta releelle tulee sulake paikoista. sulakkeet pin2=F61 pin4=F68 ( F61=pin26 F68=pin40) Ylempänä oli jo sulake rasian kaavio.

    pin6:sta lähteepi virta puhaltimen moottorille.

    Liitännät taitanevat olla siinä kaikki ja tarve listaa alle olen rustannut..

    LIITTIMET/RELE


    socket housing 61138364664 (12nap sininen liitin? )
    Socket terminal MQS 0.2-0.5MM²/SN 61138369696 (12nap liittimeen pinnit? )
    Covering cap 61138364652 ( 12 nap liittimen joku suojus ?)
    Relay, make contact, white green 61368373700 (puhaltimen rele)
    RELAIS BASE 61131387199 (releen pohja? )
    Plug housing 61131378114 (3nap puhaltimen liitin ? )
    Snap-in receptacle 2.5 with cable 0,5-1,0 MM2 61130007449 (3nap liittimen pinnit?)
    En onnistunut vielä löytään osanumeroita alla oleviin liittimiin, jos jollakin on enemmän tietoa voisi valaista asiaa?

    -Maa liitäntöihin sopivia liittimiä
    -k-bus liitoksiin..
    -kori/valo moduuliin..
    -lämpötila anturiin liitintä
    -sulakerasian liittimet

    Tokihan nuo pystyy patentoimaankin mutta mieluiten laittasin ihan orkkis liittimillä.


    JOHDOT

    Ruskea 2.5mm2
    Ruskea 0.75
    Valkoinen/punainen/keltainen 0.5
    Punainen/keltainen 0.5
    Harmaa/Punainen 0.35
    Musta 0.35
    Keltainen/vihreä 2.5
    Ruskea 2.5
    Ruskea 0.75
    Paikallisesta autosähkö liikkeestä ei löytynyt 0.75 ohuempaa puhumattakaan monivärisistä johdoista..

    Itse joutunee vetämään hieman vahvemmalla paikoitellen mutta tuskin siitä suurta haittaakaan on?

    Keskikonsoliakin joutunee työstämään ellei hanki nahkapäällysteistä mallia .Siihen menee luultavasti heittämällä?? Noilla Bimmerfoorumin linkeillä olikin ohjeet siihen konsolin työstämiseen jos on tarvetta.

    Puhaltimellekkin joutunee rakentamaan kiinnikkeen kun harvemmin tulee mukana noissa sarjoissa.
    Ilmeisesti on juotettu koriin kiinni ja harva purkaja niitä viitsii irrottaa..

    Nythän pitäisi olla melkein jo puoliksi tehty kun on ainakin yritetty suunnitella
    Elikkä kun saa nuo liittimet hankittua voisi jo ryhtyä asennus yritykseen!
    Last edited by MetalmaN; 21-03-2014, 23:22.
    Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎