Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 730i -94, reikä tankissa + käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marielle
    Newbiemmer
    • May 2014
    • 3
    • Finland

    E38 730i -94, reikä tankissa + käyntihäiriö

    Toimin ohjeiden mukaisesti ja etsin ensiksi haulla samantyyppistä ongelmaa, ja sainkin jonkinlaisia vastauksia, mutta ehkä tämä moniongelmani ansaitsee oman postauksensa. Tarina on pitkä, joten koettakaa jaksaa lukea

    Kävin koeajamassa otsikon mukaista bemaria ja kaikki oli ja toimi oikein loistavasti (paremmin kuin loistavasti). Kaupantekopäivänä laitoin tankin täyteen bensaa, jolloin kävi ilmi, että tankissa on reikä. Kuskin puolen takarenkaan edessä oli vuotokohta (on käynyt tässä ilmi, että kyseessä on tämän auton tyyppivika). Palautin auton myyjälle, joka reippaana poikana päätti paikata sen itse. Siitä ei hyvää seurannut.

    Sain paikatun auton takaisin pari päivää myöhemmin. Seuraavana aamuna huomasin, että pakoputki vuotaa eturenkaiden seutuvilta. Sovittiin myyjän kanssa, että hän kiinnittää pakoputken kunnolla. Sitten autoon tuli käyntihäiriö. Ts. ajo sujui hyvin, mutta tyhjäkäynnillä hetken oltuaan käynti meni matalaksi ja alkoi seilata ylös-alas. Tässä vaiheessa vaadin kaupan purkua, johon myyjä ei (tietenkään) suostunut.

    Käytin autoa merkkikorjaamolla tarkastuksessa. Siellä ilmeni, että tankki vuotaa yhä, mutta nyt alempaa hitsaussaumasta. Käyntihäiriötä ei siellä ilmennyt, joten sen tutkiminen jäi (laitettiin pakoputkivuodon piikkiin). Pakoputket oli katkaistu keskipönttöjen takaa ja hitsattu takaisin yhteen + lisätty jotain valkoista massaa. Pakoputki ei vuotanut siltä kohdalta. Lisäksi ilmeni jonkin asteen öljyvuoto, ilmeisesti kampiakselin takastefa, mutta täällä surffailtuani olen törmännyt myös muihin vuotomahdollisuuksiin. Se vaatii myös tarkempaa tutkimusta.

    Käyntihäiriö tuli myöhemmin samana päivänä takaisin ja pahana. Auto lakkasi vetämästä kunnolla, ajovauhtiin päästiin erittäin hitaasti, mutta pintakaasulla rullasi sitten nätisti.

    Nyt siis kiinnostaisi tietää, että mitä tämä auton minulle myynyt henkilö on mahdollisesti onnistunut autosta tuhoamaan, kun on käyttänyt pakoputket ja bensatankin irti ja tällaisia oireita nyt esiintyy? Mietin tässä myös seuraavaa peliliikettä. Noita bensatankkeja kun ei näköjään edes ulkomailta tahdo löytyä ja uusi maksaa 1350€.
    Last edited by Marielle; 12-05-2014, 09:22.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Kerro missäpäin suomea sijaitset niin kenties joku foorumilainen voisi käydä lukemassa vikakoodit.
    Sillä selviää huomattavasti enemmän kuin arpomalla.

    Tuo tankkihan hajoaa huohotuksen tukkeutuessa. Koita ajaa tankinkorkki löysällä.

    Comment

    • Marielle
      Newbiemmer
      • May 2014
      • 3
      • Finland

      #3
      Tässä autossa ei ollut mitään vikaa, ennen kuin siitä paikattiin tankki. Auto sijaitsee Rovaniemellä. Toivottavasti löytyy joku, joka pystyisi vikakoodit lukemaan.. tai sitten yritän ajaa sen tuosta jonnekin vikakooditsekkaukseen. Jotenkin tuntuu ettei tuolla hirveen pitkälle pääse. Sen verran nopeasti vika pahenee.

      Reiät olivat ilmeisestikin ruosteen syömiä, kahdessa kohtaa. Olen tuon huohotusasian lukenut ja otan huomioon tankin vaihdon yhteydessä.

      Lähinnä mietin tuota käyntihäiriön ja tehtyjen toimenpiteiden yhdistelmää, että jos jollain olisi sattunut samanlaista oiretta olemaan niin missä suurin piirtein on vika. Huonosti paikallaan oleva putki, bensapumppu (piti pahaa ääntä vähän aikaa), rikkinäinen anturi.. ?

      Olen ikäni ajanut bemareilla ja tämä on ensimmäinen 7-sarjalaiseni. Olin ihan varma että kyseessä on leviävä bensapumppu, kun siitä on kokemusta mutta vian nopea paheneminen saa taas miettimään.

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        #4
        Molemmat viat kuulostavat ihan tyypillisille E38:n vioille. Tankista ei selviä kuin kaikki reiät tukkimalla, yleensä niitä löytyy korjatessa huomattava määrä. Pistekorroosion synnyttämiä, kun huohotuksen alipaine on tankkia aikansa vetkuttanut ja saanut alkuperäisen pinnoitteen irtoamaan.

        Koneen käyntihäiriö tosiaan kuulostaa voimattomalle bensapumpulle, joko tukkeutunut tai rikki. Vikakoodeista pitäisi löytyä jotain lambdasäätövikoja sen jälkeen. Pelkät vikakoodit lukemalla tuskin selviää, oletettavasti livedataa tutkimalla ja tankkia potkimalla. Seuraavaksi hajoavat katalysaattorit.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • jakeluvesimies
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2010
          • 2726
          • On the road @ Laplandia

          #5
          Toivottavasti ei ole nyt jotain tee-se-itse-paikka-ainetta polttoainelinjat täynnä

          Comment

          • Marielle
            Newbiemmer
            • May 2014
            • 3
            • Finland

            #6
            Itse olen huolissani juuri siitä, että siellä tankissa on jotain kökköä, joka on tukkinut bensapumpun. Auto toimi hyvin aluksi. Seuraavana päivänä tankin paikkauksesta alkoivat nämä oireet, jotka nopeasti pahenevat. Bensapumppu piti vähän aikaa erittäin kovaäänistä sirinää ja hiljeni sitten. Ajaessa tosiaan tuntus ettei saa polttoainetta kunnolla. Korjauksesta tähän pisteeseen autolla on ajettu n. 300km.

            Näin tankin ennen paikkausta. Liitoskohdissa 2:ssa eri kohtaa oli n. 1-2cm suureuiset reiät. Tankki paikattiin ensin hitsaamalla ja päälle vedettiin kiveniskusuoja tai vastaava musta mönjä. Voi olla, että siihen on lisätty jotain muutakin. Ainakin paikka oli laajentunut alkuperäisestä 5x5cm:stä, on nyt iso möykky tankin kyljessä ja vuotaa nyt sitten hitsaussaumasta pohjan puolelta.

            Se on hyvä olla jälkiviisas, mutta kun myyjä ilmoitti korjaavansa tankin itse, olisi pitänyt siinä vaiheessa sanoa, että korjaa vaan ja myy seuraavalle.

            Olen varannut tuohon lähikorjaamolle ajan vikakoodi tsekkaukseen. Sen jälkeen tietää (ehkä) enemmän.
            Last edited by Marielle; 13-05-2014, 18:21.

            Comment

            • Tyramies
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 272
              • Helsinki

              #7
              Itsellä kun oli bensa e38 730, niin kiihdytyksissä ei jaksanut bensapumppu enää syöttää tavaraa koneelle, sen kun vaihto niin taas mentiin kun rasvattu elukka Oireena oli juurikin nuo sirinät tankista oikealta alhaalta. Tein sen bensapumpun vaihtoohjeet jotka on tässä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=277403
              tosi helppo homma vaihtaa, menee alle tunti jos on oikeat työkalut, ja ite pumppu makso käytettynä foorumilaiselta 50e.

              Polttoainetankin korjaukseen vinkki: en jaksa laittaa kuvaa kuinka suurelta alueelta sen itse korjasin kemiallisella metallilla, plastic pudding merkillä. Mutta jokatapauksessa kun rupeat sitä reikää korjaamaan, niin tyhjennä ekana tankki, sitten ELÄ HELVETISSÄ hio sitä millään = saat kipinän aikaan ja voit ostaa uuden auton, vaan jollain pehmeällä pyyhi kaikki alustamassat siitä ympäriltä pois. Tämän jälkeen mahdollinen metalli paikka kiinni siinni ja kunnolla kemiallista metallia siihen.

              Vaihtoehtokorjaus itsellä oli lasikuituepoksi mutta epäilin sen kestoa... Tosin sellaisen kynän kärjen mentävän reijän paikkasin tuolla metallilla, ja kesti sen aikaa mitä auto oli minulla yli vuoden.
              -Kevin, i wanna double...
              -Harry! ...
              -I need a double, right now!
              "thank you son."

              Comment

              • JiPe
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2010
                • 2548
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Tyramies View Post
                Itsellä kun oli bensa e38 730, niin kiihdytyksissä ei jaksanut bensapumppu enää syöttää tavaraa koneelle, sen kun vaihto niin taas mentiin kun rasvattu elukka Oireena oli juurikin nuo sirinät tankista oikealta alhaalta. Tein sen bensapumpun vaihtoohjeet jotka on tässä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=277403
                tosi helppo homma vaihtaa, menee alle tunti jos on oikeat työkalut, ja ite pumppu makso käytettynä foorumilaiselta 50e.

                Polttoainetankin korjaukseen vinkki: en jaksa laittaa kuvaa kuinka suurelta alueelta sen itse korjasin kemiallisella metallilla, plastic pudding merkillä. Mutta jokatapauksessa kun rupeat sitä reikää korjaamaan, niin tyhjennä ekana tankki, sitten ELÄ HELVETISSÄ hio sitä millään = saat kipinän aikaan ja voit ostaa uuden auton, vaan jollain pehmeällä pyyhi kaikki alustamassat siitä ympäriltä pois. Tämän jälkeen mahdollinen metalli paikka kiinni siinni ja kunnolla kemiallista metallia siihen.

                Vaihtoehtokorjaus itsellä oli lasikuituepoksi mutta epäilin sen kestoa... Tosin sellaisen kynän kärjen mentävän reijän paikkasin tuolla metallilla, ja kesti sen aikaa mitä auto oli minulla yli vuoden.
                Samaisella aineella plastic pudding:lla tuli itsekin korjattua. 3 vuotta ainakin kesti ilman ongelmia, ja uskoisin ettei ihan hetkeen tulekaan. Joten voin kyllä suositella, mikäli reikä nyt ei kovin iso ole.
                MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                Comment

                • atte.o
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2009
                  • 894
                  • haukipudas

                  #9
                  Voi olla katalysaattoritkin tukossa. Lambdat irti ja kokeilee.
                  E61 M-sport

                  Comment

                  • Tatsga
                    BTCF Member
                    • Mar 2004
                    • 436
                    • Vantaa

                    #10
                    Tää tiedote näyttäis nappaavan juurikin mun auton "vaivoihin": http://www.meeknet.co.uk/E38/Harsh_changes_740i.pdf

                    Pystyyköhän ton data statuksen lukemaan INPAlla ku ei oo itellä DISiä? Foorumilta löytynee joku PK-seutulainen jolla on DIS ja tietotaito softan päivitykseen? Mitähän ne haluaa tommosesta Autokeskuksella rahaa?
                    E30 "318is 8v" touring

                    E30 325cid 5.3 LS-V8

                    Comment

                    • Tyramies
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 272
                      • Helsinki

                      #11
                      Kyllä INPA:lla ollaan pystytty lukemaan automaatista aika paljon tietoja, pyörimisnopeudet, jotain kytkimiä yms... Ittellä toi emulaattori + diaghead + dis yhdistelmä näyttää jostain syystä vähemmän kun ite INPA
                      -Kevin, i wanna double...
                      -Harry! ...
                      -I need a double, right now!
                      "thank you son."

                      Comment

                      • Tatsga
                        BTCF Member
                        • Mar 2004
                        • 436
                        • Vantaa

                        #12
                        Meni muuten oikein tehokkaasti väärään thrediin ku piti laittaa tonne kysymyksiin =D Moderaattorit moderoi ja niiin pois päin
                        E30 "318is 8v" touring

                        E30 325cid 5.3 LS-V8

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎