Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 740 kansi rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samila
    Newbiemmer
    • Mar 2011
    • 13
    • Järvelä

    e38 740 kansi rikki?

    Tervehdys...

    Elikkäst itellä löytyy 740 vuosimallia '98. Auto ollut parisen vuotta itellä käytössä ja toiminut ihan ok. Välillä on täytynyt hieman lisäillä paisariin vettä.

    Noin kuukausi sitten syylärille menevät ylävesiletku oli mennyt aivan halki. Epäilin, että oisko tuo ollut syynä miksi piti lisätä välillä hieman nestettä. Auto korjaamolle, jossa vaihdettiin tuo kyseinen letku. Tämän jälkeen piti lähteä työmatkalle, kun auto ilmoitti nesteiden olevan vähissä. Auto tien sivuun ja tutkimaan nestevajetta. Painetta oli kertynyt aikalailla reippaasti, joten annoin auton jäähtyä. Siinä sitten Autoliiton kaverin kanssa yritettiin ilmailla jollakin huoltoaseman parkkipaikalla järjestelmää. Välillä tilanne näytti hyvältä, eikä ilmakuplia tullut. Sitten yhtäkkiä rupesikin tulemaan aivan perkeleesti ilmaa Annoin auton jäähtyä ja ajelin takasin kotiin.

    Jonkun verran on tullut tämänkin jälkeen ajettua. Lämmöt ei nouse, öljyn seassa ei ole paskaa ja muutenkin kaikki on tuntunut olevan ok. Ainoastaan vettä pitää lisäillä noin parin sadan kilometrin välein 2-4 desiä. Jos lämpösänä menee korkin avaamaan, niin painetta on selkeästi. Joku viisas kertoi, että ilmaus ei ole tapahtunut niin kuin kuuluisi ja nämä ilmakuplat olisivat lämppärissä.

    Tänään aamusella lisäsin noin desin verran vettä taas myllyyn ja lähdin ajelemaan töihin. Lämpömittari ponkasi kylmänä heti punasen yläpuolelle ja sammutin auton. Mittarin anturissa oli noin pari vuotta sitten ongelmia, joten vaihdatin silloin termarin, jossa kyseinen anturi oli. Silloin lämpömittari teki samanlaisia ponkaisuja. Hetken oltuaan auto käynnissä lämpömittari kuitenkin palautui entiselleen. Aattelin että joku pieni sähköhäiriö kävi vain.... Kuitenkin kun jatkoin matkaa 100 km/h alueelle, niin huomasin lämpöjen hieman nousevan ekaa kertaa ikinä. Pistin auton sivuun ja jäin tutkimaan mikä on ongelmana. Pihinää kuului moottorin etuosasta ja selkeästi kuulosti siltä, että jostain lämppärin paikkeilta purkaa ylimääräsiä paineita pois.

    Onko mulla kansi mennyt rikki? Voiko kyseessä olla mitään muuta? Onko kokemuksia? Mitä mun kannattaa tehdä? Arvostan suuresti apua!
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Samila View Post
    Tervehdys...

    Elikkäst itellä löytyy 740 vuosimallia '98. Auto ollut parisen vuotta itellä käytössä ja toiminut ihan ok. Välillä on täytynyt hieman lisäillä paisariin vettä.

    Noin kuukausi sitten syylärille menevät ylävesiletku oli mennyt aivan halki. Epäilin, että oisko tuo ollut syynä miksi piti lisätä välillä hieman nestettä. Auto korjaamolle, jossa vaihdettiin tuo kyseinen letku. Tämän jälkeen piti lähteä työmatkalle, kun auto ilmoitti nesteiden olevan vähissä. Auto tien sivuun ja tutkimaan nestevajetta. Painetta oli kertynyt aikalailla reippaasti, joten annoin auton jäähtyä. Siinä sitten Autoliiton kaverin kanssa yritettiin ilmailla jollakin huoltoaseman parkkipaikalla järjestelmää. Välillä tilanne näytti hyvältä, eikä ilmakuplia tullut. Sitten yhtäkkiä rupesikin tulemaan aivan perkeleesti ilmaa Annoin auton jäähtyä ja ajelin takasin kotiin.

    Jonkun verran on tullut tämänkin jälkeen ajettua. Lämmöt ei nouse, öljyn seassa ei ole paskaa ja muutenkin kaikki on tuntunut olevan ok. Ainoastaan vettä pitää lisäillä noin parin sadan kilometrin välein 2-4 desiä. Jos lämpösänä menee korkin avaamaan, niin painetta on selkeästi. Joku viisas kertoi, että ilmaus ei ole tapahtunut niin kuin kuuluisi ja nämä ilmakuplat olisivat lämppärissä.

    Tänään aamusella lisäsin noin desin verran vettä taas myllyyn ja lähdin ajelemaan töihin. Lämpömittari ponkasi kylmänä heti punasen yläpuolelle ja sammutin auton. Mittarin anturissa oli noin pari vuotta sitten ongelmia, joten vaihdatin silloin termarin, jossa kyseinen anturi oli. Silloin lämpömittari teki samanlaisia ponkaisuja. Hetken oltuaan auto käynnissä lämpömittari kuitenkin palautui entiselleen. Aattelin että joku pieni sähköhäiriö kävi vain.... Kuitenkin kun jatkoin matkaa 100 km/h alueelle, niin huomasin lämpöjen hieman nousevan ekaa kertaa ikinä. Pistin auton sivuun ja jäin tutkimaan mikä on ongelmana. Pihinää kuului moottorin etuosasta ja selkeästi kuulosti siltä, että jostain lämppärin paikkeilta purkaa ylimääräsiä paineita pois.

    Onko mulla kansi mennyt rikki? Voiko kyseessä olla mitään muuta? Onko kokemuksia? Mitä mun kannattaa tehdä? Arvostan suuresti apua!
    Kansi tuskin.
    Painetta 740:ssä kuuluu ollakkin sillä moottori käy yli 100 asteisena normaalisti. Jos moottorin lämmittyä koittaa ilmata ja tuo 100 astetta saavutetaan alkaa ilmaa tulla runsaasti kun neste alkaa kiehua ilman painetta.
    Tämä myös ilmaantuu itsekseen kunhan koneeseen on alkujaan saatu tarpeeksi nestettä sisään.

    Veikkaan nyt että jossain letkussa / muovi kilkkeessä löytyy vuotoa.

    Comment

    • Samila
      Newbiemmer
      • Mar 2011
      • 13
      • Järvelä

      #3
      Ahaa okei. Samaa sanoi korjaajakin, että järjestelmän pitäisi itse ilmata itsensä ajan kuluessa. Kuitenkin foorumeilta lueskellassa sain käsityksen, että näitä on aivan järkyttävän vaikea ilmata ylipäätänsäkin.

      Samainen korjaaja sanoi eilen heti, että kyllä siitä kansi on mennyt pikaisen tutkimisen jälkeen. :think Olisikohan tuo viisainta ajaa ihan merkkipajalle ja käskeä heitä antamaan tuomio? Toivottavasti, siis TOIVOTTAVASTI ei tuo kansi ole mennyt! Muuten on kyllä niin pirun mukava laitos tuo e38.

      Comment

      • pope
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 687
        • Harjavalta

        #4
        Merkkipajalla ne ei ainakaan sitä tiedä. Mittauta päästöt sieltä jäähdytysjärjestelmästä. Pitäisi kuulemma viisarin värähtää heti jos tekee vähänkin painetta sinne. Sen jälkeen ei tarvitse arpoa onko kansi sökö vai ei.

        Ikinä ei ole tarvinnut sen enempää noita m62 moottoreita ilmata kun että täyttänyt niin kauan nesteellä kun pinta vajenee, käynnistänyt (jos kiertovesipumppu ei toimi) ja jos on pinta laskenut niin lisännyt. Korkki kiinni ja kovaa ajoa.
        Last edited by pope; 02-08-2014, 10:33.
        e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Samila View Post
          Ahaa okei. Samaa sanoi korjaajakin, että järjestelmän pitäisi itse ilmata itsensä ajan kuluessa. Kuitenkin foorumeilta lueskellassa sain käsityksen, että näitä on aivan järkyttävän vaikea ilmata ylipäätänsäkin.

          Samainen korjaaja sanoi eilen heti, että kyllä siitä kansi on mennyt pikaisen tutkimisen jälkeen. :think Olisikohan tuo viisainta ajaa ihan merkkipajalle ja käskeä heitä antamaan tuomio? Toivottavasti, siis TOIVOTTAVASTI ei tuo kansi ole mennyt! Muuten on kyllä niin pirun mukava laitos tuo e38.
          Näitä V8 koneita ei ole vaikea ilmata. Muita ehkä mutta ei näitä.
          Kansiakaan näistä ei ole hajonnut pahemmin.

          Tuo pakokaasujen mittaus paisarista on hyvä idea. Muistaa vaan että taas ei sovi mennä tekemään lämpimästä koneesta kun se kiehahtaa ilman korkkia.
          (kone siis alkaa pulputtamaan kun hetken käyttää ilman jäähdyttimen korkkia)

          Comment

          • Samila
            Newbiemmer
            • Mar 2011
            • 13
            • Järvelä

            #6
            Okei kiitos tiedosta! Miten nuo pakokaasut mitataan, tarviiko siihen jotain spesiaalityökalua, vai voiko ne ottaa samoilla kamoilla kun normaalitkin pakokaasutestit? Osaisko joku neuvoa Lahden suunnalta sopivaa nyrkkipajaa?

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Normaali mittarilla vaan. Paisuntasäiliössä ei pitäisi olla pakokaasua, mittari siis nollilla.

              Comment

              • Samila
                Newbiemmer
                • Mar 2011
                • 13
                • Järvelä

                #8
                Niin aivan.

                Äsken kävin muuten lisäämässä nestettä autoon kun se nyt on vuorokauden ollut kylmillään, pope_:n ohjeiden mukaisesti. Korkki auki, hetken pulputuksen jälkeen katsoin että noin desin verran tarvitsee nestettä. Auto käyntiin ja lisää vettä - hupsankeikkaa Seiskahan imas vaatimattomat nelisen litraa vettä Ei liene ihan normaalia

                Ajelin kolmisenkymmentä kilometriä ja kaikki vaikutti olevan ok - jätin auton seisomaan taas pihalle ja huomenna kurkkaamaan mikä on nestetilanne. Auton alle ilmestyi pieni lätäkkö vettä operaation aikana. Ehkä kondensiovettä, ehkä ei. Katsellaan onko huomenna lisääntynyt lätäköitä.

                EDIT: Kiitos teille kaikille jotka ootte viittiny auttaa miestä mäessä! En ihan vielä ole viemässä rakasta ihmiskuljetusvälinettä paaliin.
                Last edited by Samila; 02-08-2014, 17:45.

                Comment

                • 28schnitzer
                  BTCF Member
                  • Dec 2009
                  • 137
                  • e-pohjanmaa

                  #9
                  Paisuntasäiliön korkki vaihtaa uuteen. Siitäkin lykkää nesteet pihalle jos on hajalla, eikä ilmaannu.

                  Comment

                  • SeksiSeppo
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2014
                    • 69
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by Samila View Post
                    Niin aivan.

                    Äsken kävin muuten lisäämässä nestettä autoon kun se nyt on vuorokauden ollut kylmillään, pope_:n ohjeiden mukaisesti. Korkki auki, hetken pulputuksen jälkeen katsoin että noin desin verran tarvitsee nestettä. Auto käyntiin ja lisää vettä - hupsankeikkaa Seiskahan imas vaatimattomat nelisen litraa vettä Ei liene ihan normaalia

                    Ajelin kolmisenkymmentä kilometriä ja kaikki vaikutti olevan ok - jätin auton seisomaan taas pihalle ja huomenna kurkkaamaan mikä on nestetilanne. Auton alle ilmestyi pieni lätäkkö vettä operaation aikana. Ehkä kondensiovettä, ehkä ei. Katsellaan onko huomenna lisääntynyt lätäköitä.

                    EDIT: Kiitos teille kaikille jotka ootte viittiny auttaa miestä mäessä! En ihan vielä ole viemässä rakasta ihmiskuljetusvälinettä paaliin.
                    Laitat varmaan tietenkin ihan jäähdytysnestettä? Eikä "vettä" kuten kirjoitit.

                    Comment

                    • Samila
                      Newbiemmer
                      • Mar 2011
                      • 13
                      • Järvelä

                      #11
                      Originally posted by SeksiSeppo View Post
                      Laitat varmaan tietenkin ihan jäähdytysnestettä? Eikä "vettä" kuten kirjoitit.
                      Itseasiassa laitoin ihan vettä tällä kertaa vain. Sit kun saan paikallistettua tuon mahdollisen vuotokohdan, niin laitan oikeat litkut sisään. Tai jos vuotokohtaa ei ole ja kaikki ongelmat ovat johtuneet vain huonosta ilmauksesta / vähäisestä nestemäärästä niin sama homma kuitenkin.

                      Comment

                      • Bemu500
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2005
                        • 2992
                        • INvaLA

                        #12
                        Originally posted by Samila View Post
                        Niin aivan.

                        Äsken kävin muuten lisäämässä nestettä autoon kun se nyt on vuorokauden ollut kylmillään, pope_:n ohjeiden mukaisesti. Korkki auki, hetken pulputuksen jälkeen katsoin että noin desin verran tarvitsee nestettä. Auto käyntiin ja lisää vettä - hupsankeikkaa Seiskahan imas vaatimattomat nelisen litraa vettä Ei liene ihan normaalia

                        Ajelin kolmisenkymmentä kilometriä ja kaikki vaikutti olevan ok - jätin auton seisomaan taas pihalle ja huomenna kurkkaamaan mikä on nestetilanne. Auton alle ilmestyi pieni lätäkkö vettä operaation aikana. Ehkä kondensiovettä, ehkä ei. Katsellaan onko huomenna lisääntynyt lätäköitä.

                        EDIT: Kiitos teille kaikille jotka ootte viittiny auttaa miestä mäessä! En ihan vielä ole viemässä rakasta ihmiskuljetusvälinettä paaliin.
                        Noinhan se tekee esim. silloin jos jäänyt sisälämppäri laittamatta täysille ilmauksen yhteydessä/magneettiventtiilit nikottelee.

                        Kaikkiaan kuullostaisi ihan ilmausongelmalta, eikä kansi vialta. Paisarin korkki toki kannattaa uusia.
                        -Official member of BTCF-Sauna team-


                        e91 325i -06

                        Comment

                        • Samila
                          Newbiemmer
                          • Mar 2011
                          • 13
                          • Järvelä

                          #13
                          Tutkimukset jatkuu.

                          Tänään kävin heittämässä taas pienen lenkin Seiskalla. Lämpömittari teki taas saman tempun - ponkasi yhtäkkiä punaselle, mutta pienen ajon jälkeen palasi normaaliin asentoonsa. Ja taas myöhemmin lämmöt nousi hitusen yli puolen välin, mutta palasi takasin normaaliksi lähes heti. Koko pienen lenkin ajan lämmöt meinasi seilata normaalin yläpuolelle.

                          Auto takasin parkkiin - taas kuuluu samanlaista pihinää. Tutkimuksia alkoi haitata konepelti, joka ei perkele enää aukea Vipu tuntuu harpovan tyhjää kun yrittää aukasta peltiä. Ei helevetti sentäs....

                          Tilasin paisarin korkinkin, kun näytti niin halpa olevan.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by Samila View Post
                            Tutkimukset jatkuu.

                            Tänään kävin heittämässä taas pienen lenkin Seiskalla. Lämpömittari teki taas saman tempun - ponkasi yhtäkkiä punaselle, mutta pienen ajon jälkeen palasi normaaliin asentoonsa. Ja taas myöhemmin lämmöt nousi hitusen yli puolen välin, mutta palasi takasin normaaliksi lähes heti. Koko pienen lenkin ajan lämmöt meinasi seilata normaalin yläpuolelle.

                            Auto takasin parkkiin - taas kuuluu samanlaista pihinää. Tutkimuksia alkoi haitata konepelti, joka ei perkele enää aukea Vipu tuntuu harpovan tyhjää kun yrittää aukasta peltiä. Ei helevetti sentäs....

                            Tilasin paisarin korkinkin, kun näytti niin halpa olevan.
                            Älä nyt enempää ajele. Kohta ne kannet varmaan onkin soseena.

                            Vuotaa ilmiselvästi jos pihisee yms.

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              #15
                              Vesipumppu rikki tai syyläri tukossa, molemmat melko tyypillisiä.

                              Ja ko. moottoria _ei_ kuulu ilmata käydessä, vaan sähköisellä kiertovesipumpulla. Virrat päälle, pumppu pyörii (jos on ehjä, jos ei ole niin vaihtoon) ja ilmausruuvi auki. Täytetää nestettä simppelisti niin pitkään kuin menee, annetaan pulputella rauhassa..Tuon jälkeen ilmaruuvi kiinni, paisarinkorkki paikalleen ja vähän lypselee letkuja virtojen ollessa edelleen päällä. Tuon jälkeen tarkistaa pinnan ja pitäisi olla sekä pysyä ok jos kaikki on ehjää.

                              Konetta käyttämällä ja antamalla sen lämmetä saa sen keittämään aikalailla nopeasti, kuten edellä tuli nuo V8:sit käy kuumana ja vaatii todellakin paineen sinne järjestelmään.
                              Tuo ylävesiletkun repeäminen on tyypillinen kun joku paikka on oikeasti rikki, paine kasvaa liian suureksi ja se antautuu iän aiheuttaman patinankin vuoksi.
                              Last edited by Janzki; 05-08-2014, 00:37.
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎