Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIY - Subwooferin porttaus, paineet E38 ohjaamoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

    DIY - Subwooferin porttaus, paineet E38 ohjaamoon

    Itse olen painiskellut olemattomien subwooferpaineiden kanssa tässä talvipulkassani. Mökää tulee, muttei juuri alta 100hz. Eli semmoinen ylipönöttävä basso tulee ohjaamoon ilman oikeaa paineen tunnetta. Sitten kun takaluukun avaa niin ainakin tuplamökä sieltä iskee naamalle. Eli subia joutuu huudattamaan, mutta suurin osa jää konttiin kaikumaan.

    Oma autoni on ilman dsp-hifejä, joten katsotaan mitä saadaan aikaan. Oletus tässä projektissa on, että hattuhyllyn peltihän on oem-reijitetty, mutta reijät pitää kaivaa esiin ja sitä kautta paine kasvaa.

    Sanotaan että on hyvä varata aikaa semmoinen 2-4 tuntia, sekä yleisiä työkaluja, myös e38 takakontin valikoimaa hyödynnetään

    Kuvat otettu ja projekkti tehty. Päivitän, kunhan pääsen oikealle koneelle kuvat liittämään. Fuck this tabletti

    Tarvittavat työkalut:

    9 / 10mm lenkkiavain
    sytytystulpan irroitin
    torx-avain, kokoa en muista
    tasapää meisseli / verhouksenpurkutyökalu

    Vaiheet:

    Poista takapenkin istuin, etureunasta nosto, vedä ulos
    poista selkänojat ja kyynärnoja
    avaa 10mm ja torx hattuhyllyn pohjasta, takakontista käsin
    poista jarruvalon poltin, ei ehkä välttämätön
    poista takapilarin valot ja verhoukset
    poista hattuhylly
    poista hattuhyllyn alta paljastuva eristelevy harmaa
    poraa lisäämreikiä jos haluat, hattuhyllyn pelti ja selkänojan pelti
    Jos autossa ei ole suksiluukkua, niin poista peltiläpyskä suksiluukun kohdalta
    kasaa auto kokoon
















    Tuo postettu harmaa eristelevy painaa semmoiset 2-3kg, joten se eristää hyvin matalat soundit.

    painetta pitäisi nyt irrota


    Liitän tähän myös johdotukset, kun niistäkään ei ole faktaa selvästi esillä
    Last edited by jakeluvesimies; 26-11-2014, 13:01.
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15262
    • Ajamisen Iloa

    #2
    ehkä vielä kovempi ois tehdä ilmatiivis kotelo konttiin ja siten että bandpassin tai taitetun torvikotelon putket tulee vain ohjaamon puolelle.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • jakeluvesimies
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2010
      • 2726
      • On the road @ Laplandia

      #3
      60e aktiivisubi ja alkuperäisyys ohjasi toimintaa - Ei ollut haussa maxboom

      Comment

      • RS2
        Bimmer Rookie
        • Oct 2013
        • 109
        • Lempäälä

        #4
        Takasubwooferin riittävä SPL E38

        Itsellä bassoelementti näkyy, kun kyynärnoja on alhaalla. 12" Genesis elementtinä ja jatkuvaa tehoa menee 1.1 KW. Läiskii huolella ja alas. Takasubia käytän vain teinimäiseen revittelyyn.

        Kotelo on suljettu.
        Last edited by RS2; 25-11-2014, 18:32.

        Comment

        • jakeluvesimies
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2010
          • 2726
          • On the road @ Laplandia

          #5
          Meidän autossa kun suksiluukun pitää olla vielä käytettävissä - suksillekin

          Comment

          • Myyryministeri
            Newbiemmer
            • Sep 2007
            • 13
            • Mikkeli

            #6
            Originally posted by jakeluvesimies View Post
            60e aktiivisubi ja alkuperäisyys ohjasi toimintaa - Ei ollut haussa maxboom
            Kuulostaa mielenkiintoiselle, miten tarkalleen ottaen toteutit sen? mitä kaikkia komponentteja/ muutoksia joutuu hankkimaan/tekemään. oliko sulla autossa dsp hifit?:think

            Comment

            • jakeluvesimies
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2010
              • 2726
              • On the road @ Laplandia

              #7
              Perus bisneshifit on autossa.

              Eli virrat saat suoraan sieltä kontista akun luota, siellä on tyhjjiä lähtöjä sulakkeineen. Sitten takakaiuttimesta ryöstetään kaiutinsignaali ja ajetaan ns. korkeatasoisena kaiutintulona vahvistimen vastaavaan tuloon. Jos vahvistimessa ei tuota tuloa ole vaan pelkät rca, niin väliin motonetin tai bilteman 16e kaiutin-rca-muunnin

              Sitten heräte löytyy myös auton johtosarjasta suoraan. Myös nuo kaiutin lähdöt kuin herätekin löytyy kuskin puolen takaoven kickpaneelilistan alta
              Last edited by jakeluvesimies; 01-02-2015, 22:10.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎