Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Sport ratin vaihto nelipuolaisen tilalle(vanhempaan malliin ennen vm96!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MetalmaN
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 73
    • Raahe

    E38 Sport ratin vaihto nelipuolaisen tilalle(vanhempaan malliin ennen vm96!)

    Ebaystä tuli kyseinen ratti ostettua kun halvalla sai ja onhan se huomattavasti parempi käteenkin kuin vanha ”mersu” ruori.

    Autonihan on 740iL vuosimallia 1995 eli ratinohjaus moduuli ei ole ratissa kuten se on jo tuossa sport ratissa. Tästä on ilmeisesti ollut ongelmia sisäilmankierron kanssa.

    Tästä huolimatta yrittään jospa se ongelmitta toimisi. Kyseinen projekti tuli tehtyä aluksi netistä löytyvien ohjeiden mukaan, jossa ainoastaan vedetään i-bus signaali uudelle ratille..

    Koe ajolla ilmeni heti ilmeisen yleinen ongelma ko. operaatiosta eli sisäilman kierto rupesi hyppiin miten sattuu päälle ja pois.
    Eipä siinä muu auttanut kuin ruveta pohtiin mikä tuon aiheuttaa..
    Harvasta päästä tuli ajatus että jos ohittaisi tuon alkuperäisen ohjaus moduulin!

    Nythän siellä on kaksi ohjaus moduulia yhtä aikaa. Ratissa omansa ja jalkatilassa alkuperäinen.Tämä saattaa hieman sekoittaa asioita kun tulee tavallaan infoa kahdesta paikasta ja tuossa ratin yksikössä ei edes ole tuota sisäilmankierron ohjausta..

    Irrotin alkuperäisen moduulin pistokkeen ja yhdistin väliaikaisesti johdoilla oikeat pinnit niin että virrat menee oikeisiin paikkoihin ja koe ajolle!
    Eipä enää sisäilmankierto häröillyt!
    Jaarittelun sijaan jos jonkinlaista ohjetta väsäisi tänne miten homman tein!
    WDS ja TIS softat olisi hyvä omistaa ilman niitä olisi tämäkin jääny tekemättä mutta laittelenpa kuitenkin tänne tärkeimmät kaaviot kuitenkin.
    Allekirjoittanut luonnollisesti ei ota vastuuta mahdollisista virheistä eli omalla vastuulla turaamaan

    Viisaammat luonnollisesti kommentoikoot jos jotain voisi järkevämmin tehdä!
    Itse kun ihan harrastepohjalta tekee niin ei aina kaikkea osaa huomioida..

    Aluksi kannattaa varalta ottaa akun kenkä irti ja sitten alkaa sisustan purku.


    Ratin alus muovi irti kuvassa näkyy kolme ruuvin paikkaa.




    Säilytys lokero irti (2 ruuvia ylälaidassa) niin ohjaus boksi onkin näkyvissä (musta loota valkoinen pistoke).
    Kuvassa pistoke irti ja väliaikainen pinni/johto patentti koe ajoa varten ei ole tarkoitus jättää pysyväksi



    Valkoinen ja oranssi pistoke irti (harmaaseen johtoon vedin ibus signaalin myöhemmissä vaiheissa lisää tietoa). Seuraavaksi airbägin irroitus on takaa kahdella torx ruuvilla kiinni.Kun bägi sivussa niin keski mutteri irti ja ratti pois paikoiltaan.
    Itsellänihän ei tullut slipringiä ratin mukana joten joutuu tuosta vanhasta ratista sen sovittaan tuohon..



    Johdothan ei tietenkään mene heittämällä eli liitin on erilainen joka tulee nappeihin kiinni.Elikkä tilasin piuhan osanumerolla 61102695146 ja otin siitä liittimen (kuvassa valkoinen jo asennettuna sininen kourassa vanha)

    Liittimestä kun ottaa varovasti kannen pois niin pinnit saa helposti irti vetämällä kun painaa väkäsen jollain terävällä alas ja vetää.Seuraavaksi sähkökaavioiden pariin niin näkee mihin pinneihin mikäkin piuha vedetään..



    Ohessa ohjeita kaavioiden lukemiseen värikoodit tms..



    Jos tuon slipringin piuha modifikaation joutuu tekeen niin tuosta kuvasta selviää piuhojen paikat.
    Liittimen päällä lukee pinni numerot 1-4 ja liitin kuvassa on x01028.
    Värithän eroavat tuossa vanhassa slipringissä eli pinni1 maa(sininen vanhassa) pinni2 vakkari moduuli (musta) pinni3 i-bus (harmaa vanhassa) pinni4 virta (keltainen vanhassa)
    Last edited by MetalmaN; 24-03-2015, 16:25.
    Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..
  • MetalmaN
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 73
    • Raahe

    #2

    Liittimet on valmiina niin voi slipringin asentaa rattiin ja ruorin paikalleen mutta siinä pitää huomioida pari asiaa.
    Ensin tarkistetaan että slipring on säädetty keskelle eli pyörittää sitä niin kauan että se selvästi kiristyy. Tämän jälkeen pyörittää toiseen päähän samalla laskien kierrokset (muistaakseni 4).

    Tarkoitus on saada se keskelle eli itse pyöräytin sitä noin 2kierrosta takaisinpäin.
    Kuten kuvasta selviää (F) klipsi pitää osua koloon slipringissä asennettaessa rattiin(huom rattia ei saa kääntää jos klipsi on pohjassa voi särkeä slipringin!).
    Klipsi vapautuu kun keski pultin kiristää!

    Kuvassa( retainig pin1ja2) tappi pitää myös osua kohdalleen.
    Pultti kiinni pistokkeet paikalleen ja bägi kiinni niin voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen.



    Oheisesta kuvasta selviää hyvin uuden ja vanhan ratin liittimien erot.
    Näkyvimpänä erona on pinni4 missä uudessa menee i-bus signaali ja vanhassa signaali valomoduulilta(vain tämä yleensä vaihdetaan ja siitä seuraa ongelmia).
    Toinen selkeä ero on että vanhassa tulee pinneihin 1-3 signaali mfl moduulista, kun taas uudessa signaalit tulevat suoraan.
    Tämä asia pitää siis muuttaa eli ottaa moduuli pois välistä.




    Oheisessa kaaviossa liitin x10171 on se valkoinen iso liitin ja siinä ovat käytössä vain pinnit 1-7.
    Kyseisistä pinneistä saadaan kaikki tarvittava tieto uudelle ratille.



    Ohessa selventävä kuva kyseisestä liittimestä eli kaikessa yksinkertaisuudessaan tarvitsee vain kytkeä suoraan pinni1 (virta tulo mfl moduuliin)pinni3:seen(virta ratille)
    pinni 2(maa tulo mfl moduuliin) -> pinni4:seen(maa ratille)
    pinni5(vakkarin signalli MFL:le)-> pinni7:seen(vakkari signaali ratille)

    pinni6:sta pitää vetää ibus signaali Yövalaistus johdon tilalle.ylhäällä olikin kuva missä näkyy mihin tein liitoksen (harmaa johto joka tulee valkoiseen liittimeen x10170 )
    Katkaisee harmaan johdon ja tinaa siihen johdon pätkän joka vedetään mfl moduulin luo mistä tulee se ibus signaali.Uudessa ratissa ei tarvitse valomoduulilta signaalia joten sitä ei tarvitse yhdistää.

    Miten nuo pinnit yhdistää on varmasti monia tapoja itsehän hyödynsin vanhaa mfl boksia liittimineen..



    Tekasin ensin kolme johtoa joihin tinailin kiinni bmw orggis pinnit oli sopivasti jääny yli viime projektista..



    Boksi auki ja porailin niitit irti piirilevystä ja juotin pistokkeen irti.
    Otin turhat pinnit irti ja kiinnitin tekemäni kolme piuhaa ja vähän tinaa perään ko.liittimiä ei tarvitse enää irti saada..
    Siksi laitoin noi orggis liittimet että on helpompi kiinnittää.. omilla tinaus taidoilla ja välineillä sai noin varmemman liitoksen



    Melko kötöstyshän tuokin on mutta ainakin orggis asennuksen näkönen päälle päin ja toimii
    Pätevämmät asentajat voivat oman versionsa julkaista tänne.



    Valmiina! yllättävän paljon pelkällä ratilla voi lisätä ajomukavuutta ja onhan tuo nyt huomattavasti paremman näköinen B)



    Harmi kun ei tullut inpalla katottua kun oli vanha kytkentä paikallaan.Tarkoittaako kun teksti on lihavoitu että ko ominaisuus on käytössä? Esim. jos olisi nappulat tuolle puhelimelle nykyisessä ratissa niin näkyisivät lihavoituna?!
    Jos näin on niin näyttäisi olevan pois pelistä tuo sisäilmankierto!
    Last edited by MetalmaN; 24-03-2015, 16:33.
    Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

    Comment

    • MetalmaN
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 73
      • Raahe

      #3


      Muutenkin tuli katottua onko tullu ylimääräisiä koodeja ko. operaation takia.
      Mahtaakohan nuo liittyä vaihto operaatioon ? Pitäisikö koodata tai jotain vai onko edes mitään tekemistä koko asian kanssa ? Muuten ei näkynyt mitään poikkeavaa..



      Hieman offtopikkia mutta tuli tuo ratti samalla maalattua furniture clinicin tuotteilla.
      Kuvassa vanha oli ihan hyvä kuntoinen onneksi.
      Muutama syvempi naarmu vaan vaati paklausta.




      Uusi maali pinnassa! hyviä tuotteita ovat saa harrastelijakin ihan ok jälkeä!
      Itse pidän matta pinnoista nahassa saapi nähdä kauan kestää ratissa..
      Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

      Comment

      • Attekun
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1407
        • Saarijärvi

        #4
        No olipahan homma ja säätöä Itse kanssa harkinnut tuota sporttiratin vaihtoa, mulla on 96vm slip ringillä. Onko se siinä sitten jotenkin helpompi toteuttaa?
        Toyota Alphard MS
        Peugeot e-2008
        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

        Comment

        • MetalmaN
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 73
          • Raahe

          #5
          Tuon ikäisessä ei taida tuota erillistä moduulia olla eli pitäisi mennä heittämällä?!

          Aika vähänhän tuossa säätöä oli..Tuossa takailmastoinnin retrofittauksessa oli jo jonkinverran säätämistä
          Last edited by MetalmaN; 25-03-2015, 10:42.
          Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

          Comment

          • Attekun
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2013
            • 1407
            • Saarijärvi

            #6
            Lainaan tätä ketjua nyt jos sopii. Alkaa tuo riekaleinen nelipuolainen ottaa sen verta aivoon. Käykö tämä ratti mun 96vm suoraan kiinni? http://www.ebay.com/itm/161655908942
            Toyota Alphard MS
            Peugeot e-2008
            ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

            Comment

            • MetalmaN
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 73
              • Raahe

              #7
              Saapi lainata! tähänhän on hyvä kerätä tuota ratti asiaa niin ei tarvi monessa threadissa aina samoja asioita kysellä

              Käyhän tuo jos on yksivaiheisella airbägillä! ei tuosta tekstistä selviä kannattaa kysästä myyjältä!

              Selkein ero taisi olla siinä reiässä josta johdot tulee bägille ja nappuloille---> eri muotoinen.
              Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14202
                • Oulu

                #8
                No on oma hommansa kyllä. Tyydyn toistaiseksi tuohon lämpeävään nelipuolaseen.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Ilman muuta se ylimääräinen moduli kannattaa poistaa ja kytkeä ohi, itse olisin unohtanut ko. moduulin liittimenkin ja tehnyt ohituksen suoraan johtosarjaan, mutta toimii toki millä tavalla tahansa kunnolla tehtynä.

                  Comment

                  • jarno j
                    BTCF Member
                    • May 2010
                    • 286
                    • oulainen/ylivieska

                    #10
                    Eli tuon homman sais tehtyä moduulin ohittamalla suoraan liittimestä? Mitä pinnejä siinä pitää yhdistää?
                    E38 740

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎