Ebaystä tuli kyseinen ratti ostettua kun halvalla sai ja onhan se huomattavasti parempi käteenkin kuin vanha ”mersu” ruori.
Autonihan on 740iL vuosimallia 1995 eli ratinohjaus moduuli ei ole ratissa kuten se on jo tuossa sport ratissa. Tästä on ilmeisesti ollut ongelmia sisäilmankierron kanssa.
Tästä huolimatta yrittään jospa se ongelmitta toimisi. Kyseinen projekti tuli tehtyä aluksi netistä löytyvien ohjeiden mukaan, jossa ainoastaan vedetään i-bus signaali uudelle ratille..
Koe ajolla ilmeni heti ilmeisen yleinen ongelma ko. operaatiosta eli sisäilman kierto rupesi hyppiin miten sattuu päälle ja pois.
Eipä siinä muu auttanut kuin ruveta pohtiin mikä tuon aiheuttaa..
Harvasta päästä tuli ajatus että jos ohittaisi tuon alkuperäisen ohjaus moduulin!
Nythän siellä on kaksi ohjaus moduulia yhtä aikaa. Ratissa omansa ja jalkatilassa alkuperäinen.Tämä saattaa hieman sekoittaa asioita kun tulee tavallaan infoa kahdesta paikasta ja tuossa ratin yksikössä ei edes ole tuota sisäilmankierron ohjausta..
Irrotin alkuperäisen moduulin pistokkeen ja yhdistin väliaikaisesti johdoilla oikeat pinnit niin että virrat menee oikeisiin paikkoihin ja koe ajolle!
Eipä enää sisäilmankierto häröillyt!
Jaarittelun sijaan jos jonkinlaista ohjetta väsäisi tänne miten homman tein!
WDS ja TIS softat olisi hyvä omistaa ilman niitä olisi tämäkin jääny tekemättä mutta laittelenpa kuitenkin tänne tärkeimmät kaaviot kuitenkin.
Allekirjoittanut luonnollisesti ei ota vastuuta mahdollisista virheistä eli omalla vastuulla turaamaan
Viisaammat luonnollisesti kommentoikoot jos jotain voisi järkevämmin tehdä!
Itse kun ihan harrastepohjalta tekee niin ei aina kaikkea osaa huomioida..
Aluksi kannattaa varalta ottaa akun kenkä irti ja sitten alkaa sisustan purku.
Ratin alus muovi irti kuvassa näkyy kolme ruuvin paikkaa.
Säilytys lokero irti (2 ruuvia ylälaidassa) niin ohjaus boksi onkin näkyvissä (musta loota valkoinen pistoke).
Kuvassa pistoke irti ja väliaikainen pinni/johto patentti koe ajoa varten ei ole tarkoitus jättää pysyväksi
Valkoinen ja oranssi pistoke irti (harmaaseen johtoon vedin ibus signaalin myöhemmissä vaiheissa lisää tietoa). Seuraavaksi airbägin irroitus on takaa kahdella torx ruuvilla kiinni.Kun bägi sivussa niin keski mutteri irti ja ratti pois paikoiltaan.
Itsellänihän ei tullut slipringiä ratin mukana joten joutuu tuosta vanhasta ratista sen sovittaan tuohon..
Johdothan ei tietenkään mene heittämällä eli liitin on erilainen joka tulee nappeihin kiinni.Elikkä tilasin piuhan osanumerolla 61102695146 ja otin siitä liittimen (kuvassa valkoinen jo asennettuna sininen kourassa vanha)
Liittimestä kun ottaa varovasti kannen pois niin pinnit saa helposti irti vetämällä kun painaa väkäsen jollain terävällä alas ja vetää.Seuraavaksi sähkökaavioiden pariin niin näkee mihin pinneihin mikäkin piuha vedetään..
Ohessa ohjeita kaavioiden lukemiseen värikoodit tms..
Jos tuon slipringin piuha modifikaation joutuu tekeen niin tuosta kuvasta selviää piuhojen paikat.
Liittimen päällä lukee pinni numerot 1-4 ja liitin kuvassa on x01028.
Värithän eroavat tuossa vanhassa slipringissä eli pinni1 maa(sininen vanhassa) pinni2 vakkari moduuli (musta) pinni3 i-bus (harmaa vanhassa) pinni4 virta (keltainen vanhassa)
Autonihan on 740iL vuosimallia 1995 eli ratinohjaus moduuli ei ole ratissa kuten se on jo tuossa sport ratissa. Tästä on ilmeisesti ollut ongelmia sisäilmankierron kanssa.
Tästä huolimatta yrittään jospa se ongelmitta toimisi. Kyseinen projekti tuli tehtyä aluksi netistä löytyvien ohjeiden mukaan, jossa ainoastaan vedetään i-bus signaali uudelle ratille..
Koe ajolla ilmeni heti ilmeisen yleinen ongelma ko. operaatiosta eli sisäilman kierto rupesi hyppiin miten sattuu päälle ja pois.
Eipä siinä muu auttanut kuin ruveta pohtiin mikä tuon aiheuttaa..
Harvasta päästä tuli ajatus että jos ohittaisi tuon alkuperäisen ohjaus moduulin!
Nythän siellä on kaksi ohjaus moduulia yhtä aikaa. Ratissa omansa ja jalkatilassa alkuperäinen.Tämä saattaa hieman sekoittaa asioita kun tulee tavallaan infoa kahdesta paikasta ja tuossa ratin yksikössä ei edes ole tuota sisäilmankierron ohjausta..
Irrotin alkuperäisen moduulin pistokkeen ja yhdistin väliaikaisesti johdoilla oikeat pinnit niin että virrat menee oikeisiin paikkoihin ja koe ajolle!
Eipä enää sisäilmankierto häröillyt!
Jaarittelun sijaan jos jonkinlaista ohjetta väsäisi tänne miten homman tein!
WDS ja TIS softat olisi hyvä omistaa ilman niitä olisi tämäkin jääny tekemättä mutta laittelenpa kuitenkin tänne tärkeimmät kaaviot kuitenkin.
Allekirjoittanut luonnollisesti ei ota vastuuta mahdollisista virheistä eli omalla vastuulla turaamaan
Viisaammat luonnollisesti kommentoikoot jos jotain voisi järkevämmin tehdä!
Itse kun ihan harrastepohjalta tekee niin ei aina kaikkea osaa huomioida..
Aluksi kannattaa varalta ottaa akun kenkä irti ja sitten alkaa sisustan purku.
Ratin alus muovi irti kuvassa näkyy kolme ruuvin paikkaa.
Säilytys lokero irti (2 ruuvia ylälaidassa) niin ohjaus boksi onkin näkyvissä (musta loota valkoinen pistoke).
Kuvassa pistoke irti ja väliaikainen pinni/johto patentti koe ajoa varten ei ole tarkoitus jättää pysyväksi
Valkoinen ja oranssi pistoke irti (harmaaseen johtoon vedin ibus signaalin myöhemmissä vaiheissa lisää tietoa). Seuraavaksi airbägin irroitus on takaa kahdella torx ruuvilla kiinni.Kun bägi sivussa niin keski mutteri irti ja ratti pois paikoiltaan.
Itsellänihän ei tullut slipringiä ratin mukana joten joutuu tuosta vanhasta ratista sen sovittaan tuohon..
Johdothan ei tietenkään mene heittämällä eli liitin on erilainen joka tulee nappeihin kiinni.Elikkä tilasin piuhan osanumerolla 61102695146 ja otin siitä liittimen (kuvassa valkoinen jo asennettuna sininen kourassa vanha)
Liittimestä kun ottaa varovasti kannen pois niin pinnit saa helposti irti vetämällä kun painaa väkäsen jollain terävällä alas ja vetää.Seuraavaksi sähkökaavioiden pariin niin näkee mihin pinneihin mikäkin piuha vedetään..
Ohessa ohjeita kaavioiden lukemiseen värikoodit tms..
Jos tuon slipringin piuha modifikaation joutuu tekeen niin tuosta kuvasta selviää piuhojen paikat.
Liittimen päällä lukee pinni numerot 1-4 ja liitin kuvassa on x01028.
Värithän eroavat tuossa vanhassa slipringissä eli pinni1 maa(sininen vanhassa) pinni2 vakkari moduuli (musta) pinni3 i-bus (harmaa vanhassa) pinni4 virta (keltainen vanhassa)
Comment