Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Ilmastoinnin korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MetalmaN
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 73
    • Raahe

    E38 Ilmastoinnin korjaus

    Elikkä tähän topicciin voisi alkaa keräämään ilmastointiin liittyvää tietoa!
    Omassa lintassa vaatii myös ilmastointi korjauksen joten lähdetään siitä liikkeelle..

    Aluksi vaihdoin varalta jo lauhduttimen ja kuivurin(ei tietoa milloin viimeksi toiminut ja lauhdutin yleisin vuotokohde?)
    Vaihto projektista ei kuvia tullu otettua mutta aika simppeli homma ja ei tarvinnu edes irroittaa öljy letkuja niiden lauhduttimelta. Toki hieman ahtaampi ottaa mutta onnistuu!

    Seuraavaksi toiveikkaana järjestelmää täyttämään! Järjestelmään litkut sisään ja hyvältä näyttää ei ainakaan suurempia vuotoja ollut!
    Kone tulille ja kompuran kytkin tarkkailuun.. Eihän se lähtenyt pyöriin liian helppoahan se olisi ollutkin..

    Elikkä seuraavaksi magneetti kytkimen testaus..



    Moottoripyörän akkua lainasin ja siitä virtaa ko.liittimeen ja kas kummaa kytkinhän toimii eli vika ei siinä ole..



    Seuraavaksi tarkkailun alle kuvassa näkyvä johtonippu. Ilmeiseti yleinen tyyppi vika näissä että nirhaantuu johtoja poikki tuolta?!
    Lokarin ottaa irti niin johtokouru onkin hyvästi käsillä ei tarvitse irrottaa lokasuojia tai muuta.
    Silmämääräisesti kaikki olivat ehjiä (sinimusta johto menee kompuralle taisi olla kaksi sen väristä tuolla).



    Seuraavaksi inpa tulille..moottorinohjauksen puolella näytti ihan ok eli välillä kytkee päälle pois tuota signaalia?



    Seuraavaksi IHKAn puolelta ihmettelyä ilmeisesti ok tuossa kaikki?



    Lämmötkin näyttäisi oikean suuntaisilta.



    Tuon evaporator sensorin kautta ilmeisesti kytkee pois päältä jos menee alle1 asteen? Plussalla näyttäisi olevan.



    Tuolla sivulla näyttäisi häiriötä olevan DME ei ilmeiseti anna signaalia kompuralle? Tämän takiakko kompressori ja flekti eivät lähde päälle.
    Lisäksi kuuluuko tuon DME/KO kohdan välkyttää koko ajan päältä/pois?



    Vikakoodiakin tuon verran pukkaa ja välillä vesiventtiilit jumivat mutta sen ei varmaankaan pitaisi ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa?
    Tuo AUC on ilmeisesti sisäilmankiertoon vaikuttava ei ilmastointiin?

    Eli yhteenvetona onkohan yhteys poikki dme:n väliltä vai olisiko paine anturi sökö minkä takia dme ei anna kompressorin käynnistyä..
    Last edited by MetalmaN; 24-06-2015, 14:30.
    Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Itsellä oli hieman outo oire kun paikoillaan oli uk mallinen ihka paneeli.
    Piti käyttää kierrokset kerran 4000+ niin ilmastointi kytkeytyi. Sen jälkeen pysyi päällä.

    Korjautui oikean kätisyyden omaavalla paneelilla.

    Comment

    • MetalmaN
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 73
      • Raahe

      #3
      Paneelihan tuohonkin on vaihdettu mutta on oikea kätinen..
      Kierroksiakin tuli korkeemmalla käytettyy ei vaikuttanut sekään..

      Pystyykö inpasta katsoon mistään että toimiiko tuo paineanturi?
      Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by MetalmaN View Post
        Paneelihan tuohonkin on vaihdettu mutta on oikea kätinen..
        Kierroksiakin tuli korkeemmalla käytettyy ei vaikuttanut sekään..

        Pystyykö inpasta katsoon mistään että toimiiko tuo paineanturi?
        Ei pysty inpalla katsomaan. Painekytkin on vain sarjassa ennen kompressoria.

        E: toivottavasti näkyy

        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • MetalmaN
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 73
          • Raahe

          #5
          Aika käsi kun on näissä sähkö hommissa niin pystyykö sita anturia mittaan tai tarkistaan jotenkin?
          Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by MetalmaN View Post
            Aika käsi kun on näissä sähkö hommissa niin pystyykö sita anturia mittaan tai tarkistaan jotenkin?
            Pystyy toki. Kun nyppäät liittimen irti niin pinniin 1 tulee jännite kun kompressorin pitäisi käydä ja pinni 4 johtaa kompressorin kytkimelle ja anturissa vastaavien välillä pitäisi olla mahdollisimman vähä ohmeja.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • MetalmaN
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 73
              • Raahe

              #7
              Kiitoksia ohjeista! pinniin1 tulee jännite eli anturi saa signaalin!?
              Pinnien välillä oli 030 ohmia jos oikein mittasin onko se vähän vai paljon?! perus ymmärryskin sähkö hommista hakusalla
              Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #8
                Itsellä lähti e39:ssä pitkän pähkäilyn jälkeen antamaan kompressorille signaalia kun pääsi ajoittaisesta "auxilliary water pump" vikakoodista eroon, eli kyllä se kai e38:ssa saattaa myös noista vesivehkeitten koodeista olla laittamatta ilmastointia päälle.
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • Kissvesala
                  Moderator
                  • Jun 2010
                  • 3110
                  • Liminka

                  #9
                  Originally posted by MetalmaN View Post
                  Kiitoksia ohjeista! pinniin1 tulee jännite eli anturi saa signaalin!?
                  Pinnien välillä oli 030 ohmia jos oikein mittasin onko se vähän vai paljon?! perus ymmärryskin sähkö hommista hakusalla
                  No koita auton käydessä yhistää ne pinnit. Jos kompura lähtee tulilleniin vika löytyi.
                  Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                  Kissvesala.fi
                  Priva tai o443424479

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by MetalmaN View Post
                    Kiitoksia ohjeista! pinniin1 tulee jännite eli anturi saa signaalin!?
                    Pinnien välillä oli 030 ohmia jos oikein mittasin onko se vähän vai paljon?! perus ymmärryskin sähkö hommista hakusalla
                    Taitaa olla painekytkin sökö. Se kun on mallia kytkin niin sieltä pitäisi löytyä normaalitilanteessa 0-2 ohmia tai jos järjestelmä on tyhjä tai ylipaineinen >10000 ohmia.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • MetalmaN
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 73
                      • Raahe

                      #11
                      vesalahan se osui asian ytimeen yksinkertainen niin ei aina tajua
                      laitoin hyppyjohdon ja mitään ei tapahtunut..

                      Mittasin uudestaan sitä ykkös pinniä sinne tulee 4.35 jännite koko ajan.
                      Ei ole väliä onko virrat päällä tai auto käynnissä koko ajan sama jännite?!
                      Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8262
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by MetalmaN View Post
                        vesalahan se osui asian ytimeen yksinkertainen niin ei aina tajua
                        laitoin hyppyjohdon ja mitään ei tapahtunut..

                        Mittasin uudestaan sitä ykkös pinniä sinne tulee 4.35 jännite koko ajan.
                        Ei ole väliä onko virrat päällä tai auto käynnissä koko ajan sama jännite?!
                        No tämähän muuttaa hiukan.. Oletkos tarkistanu sulakkeet F11 ja F20?
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Zoui
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 6350
                          • Tampere

                          #13
                          Ilmastoinnin kompurallehan tulee juuri tuo noin neljä volttia, silloin kun joku vika on päällä... täsmälleen saman luvun sain omasta kun tuo vesipumppu antoi koodia.
                          Elämä on pihakivestä.

                          Comment

                          • MetalmaN
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2009
                            • 73
                            • Raahe

                            #14
                            sulakkeet ok vaihdoin nekin varmuuden vuoksi uusiin..
                            Anto tosiaan prkl vika koodia tuosta kiertopumpustakin äsken!
                            Taitaa olla viisain vaihtaa tuo vesiventtiili hässäkkä uuteen ja kokeilla sitten.

                            Tympeä vikahan nuo jumivat venttiilit muutenkin on..
                            Ex bmw:t e34 540ia e36 325ia e38 740iL 95 ..

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8262
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Kiertovesipumpulla ei ole mitään tekemistä kompressorin ohjauksen kanssa. Itellä saman ikäinen e38 jossa pumppu hajalla ja ilmastointi toimii normaalisti. Sama muutamaa vuotta tuorreemmassa e39:ssä.
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎