E38 Ilmastoinnin korjaus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JLantern
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 22
    • HML, Finland

    #31
    Vänkärin puolelta pelkkää kuumaa

    Siinä vika, missä apu? Kuskin puolen säädin ja kylmän annostelu toimivat normaalisti, mutta pelkääjän puolelle tulee ainoastaan kuumaa.
    2017-> e39 525iA touring '01
    2008-2017: e38 730iA '95

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #32
      Perus vesiventtiili jumissa.
      Retard Member

      Comment

      • iKivi
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 516
        • Kokkola

        #33
        Mikäs vikana

        Tänään koodattiin uudenmanmallinen paneeli, ja kompurakin hörähti henkiin, toimi kotiin asti, tosin mitään jäätävän kylmää ei tullut. Vähän ajan päästä asioille, puhalsi ainoastaan pirun kuumaa, kompura yrittää mutta ei lähde päälle. Aineita ei ole katsottu paljonko on, painetta oli kun testattiin, mutta tämä oli ennenkuin kompura saatiin päälle. Keskikonsolin lämpötilansäätö, kylmä/kuuma, tuntuu hieman vasteettomalta, mahtaako toimia mekaanisesti vai sähköisesti?
        Ilmastoinnin flekti ei lähtenyt pyörimään

        Edit. Mistä löytyisi painetunnistimen tietoja? Ihka:n alta ei ainakaan löytynyt mitään paineeseen viittaavaa?!
        Last edited by iKivi; 15-09-2016, 10:57.
        E46Ci Facelift, F34Gt

        Ex:
        3-series 4x
        5-series 24x
        7-series 5x
        X3

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14600
          • Oulu

          #34
          Se keskisuulakkeen säätö on vaan potentiometri, eikä siinä tunnu vastusta. Eli sähköisesti ohjaa.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • iKivi
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 516
            • Kokkola

            #35
            Ilmastointi täytetty, kompura käy sekunnin päällä ja sammuu. Herjaa vesiventtiilejä, molemmat. Mitäs näiden kanssa pitäisi tehdä?

            Edit. Vesiventtiileitä koputtelin, ei herjaa enään, mutta kompura ei edelleenkään lähde, yrittää sekunnin kaksi???!!!

            Ouside temperature via k-bus 6,4c ,mittaristossa 18c

            Ac- compressor signal from heater- ac control module to magnetic clutch käy päällä kun ilmastoinnin laittaa päälle

            Tuli vaihdettua työkaluboksin kiinnitysruuvin vastakappalekkin ihan vain todetakseni että myös itse ruuvi on poikki joten se työkaluboksi ei edelleenkään pysy kiinni. Antennivahvistin, tai mikälie takalasissa kuuluisi olla, joka itselläni on roikkunut, ei Roiku enään.
            Last edited by iKivi; 15-09-2016, 12:20.
            E46Ci Facelift, F34Gt

            Ex:
            3-series 4x
            5-series 24x
            7-series 5x
            X3

            Comment

            • jarno j
              BTCF Member
              • May 2010
              • 295
              • oulainen/ylivieska

              #36
              Originally posted by iKivi View Post
              Ilmastointi täytetty, kompura käy sekunnin päällä ja sammuu. Herjaa vesiventtiilejä, molemmat. Mitäs näiden kanssa pitäisi tehdä?

              Edit. Vesiventtiileitä koputtelin, ei herjaa enään, mutta kompura ei edelleenkään lähde, yrittää sekunnin kaksi???!!!

              Ouside temperature via k-bus 6,4c ,mittaristossa 18c

              Ac- compressor signal from heater- ac control module to magnetic clutch käy päällä kun ilmastoinnin laittaa päälle

              Tuli vaihdettua työkaluboksin kiinnitysruuvin vastakappalekkin ihan vain todetakseni että myös itse ruuvi on poikki joten se työkaluboksi ei edelleenkään pysy kiinni. Antennivahvistin, tai mikälie takalasissa kuuluisi olla, joka itselläni on roikkunut, ei Roiku enään.
              Alkoiko tässä ilmastointi pelaamaan?
              omassa 38 tuo ilmastointi elää aivan omaa elämää,välillä toimii viikkoja oikein,toisinaan ei päivääkään oikein.
              kompuralle kun lyö suoran virran niin silloin kompura/sähkö flekti lähtee pyörimään.
              mistä kompuralle tulee ohjaus virta?
              Last edited by jarno j; 31-07-2025, 19:20.
              E38 740

              Comment

              • iKivi
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 516
                • Kokkola

                #37
                En kyllä valitettavasti muista enään miten kävi
                E46Ci Facelift, F34Gt

                Ex:
                3-series 4x
                5-series 24x
                7-series 5x
                X3

                Comment

                • Kuukkis
                  BTCF Member
                  • Mar 2021
                  • 0
                  • Seinäjoki

                  #38
                  Kirjaan omat opit ja kokemukset tämän kesän ilmastointipainista. Kukkis 1, IHKA 0.

                  Autona 1994 740i, eli seuraavat pätee malleihin joissa vastuksella ohjattu 4-napainen flekti. 1998 ja uudemmissa autoissa, joissa PWM-ohjattu 3 napainen flekti, toimintatapa saattaa poiketa.

                  Ilmastointiin vaikuttavat komponentit: IHKA-paneeli (ilmastoinnin säätöpaneeli keskikonsolissa, DME (digital motor electrics= moottorin ohjainlaite), paineanturi, ilmastoinnin kompressori ja sen magneettikytkin, ilmastoinnin moniurahihna, lauhduttimen lämpöanturi, ulkolämpötila-anturi, sisälämpötila-anturit, ilmastoinninkuivain, magneettikytkin, lauhdutin ja kylmäaine.

                  Vesiventiili ja lisävesipumppu ei vaikuta ilmastoinnin kompressorin kytkeytymiseen. Mulla on aktiivinen vikakoodi siitä ja ilmastointi toimii silti oikein ja ilman patentteja.

                  -Ilmastointia ohjataan IHKA-paneelista, eli siitä lumihiutaleen kuvakkeesta ilmastointisäätöpaneelista.

                  -ilmastointi kytkettäessä napista, syttyy vihreä valo, IHKA lähettää DME-KO nimisen signaalin DME:lle eli moottorinohjainlaitteelle.

                  -JOS KAIKKI ehdot ilmastoinnin kompressorin kytkeytymiselle täytyy, DME antaa virran magneettikytkimelle. DME lähettää IHKAlle AC ON (tai sinne päin) nimisen signaalin, kun magneettikytkin saa virran.

                  -Nyt kun kompura pyörii, IHKA lähettää herätteen ilmastoinnin flektille pyörimään nopeudella 1.

                  Ilmastoinnin kytkeytymisen ehdot.
                  1. Ilmastointi on kytketty päälle napista. (Vihreä valo)
                  2. Puhallin puhaltaa vähintään 1 teholla.
                  3. Lauhduttimen lämpötila YLI 3°c. (Evoporator sensor)
                  4. DME hyväksyy DME-KO signaalin. (Mm. Moottori on alle täysikaasun, moottorin lämpötila alle 99°c, ulkolämpötila +0°c(?))
                  5. Moottorin kierrosluku on yli 600rpm.

                  PAINEANTURIN toiminta on pääasiallinen syypää ilmastoinnin toimimattomuuteen.
                  -DME antaa virran magneettikytkimelle.
                  -Painekytkin on DME:n ja magneettikytkimen välissä katkomassa virrankulkua. Eikä mikään ohjainlaite tiedä, että painekytkin katkaisee virran kulun.

                  Paineanturia voidaan ajatella myös painekytkimeksi. Alle minimipaineen ei virtaa kytketä, halutussa paineessa virta kytketään ja haluttu paine ylittyessä virta taas katkaistaan.
                  Alle 1.9 bar = ei painetta = virtaa ei kytketä
                  Yli 2.8 bar -> virta kytkeytyy
                  Yli 20 bar -> flektin 2-nopeus
                  yli 33 bar -> virta katkaistaan


                  Muutama tärppi vielä ilmastoinnin toiminnan selvittämiseen.

                  -Selvitä inpalla, istalla tai muulla lähteekö IHKA:lta käsky DME:lle, kun ilmastointi on päällä. Voi mitata myös yleismittarilla IHKA paneelin takaa 26-pinnisestä kammasta pin3, kampa pitää olla paneelissa kiinni ja siksi vähän hankalaa, pitäisi tulla 3 voltin piikkejä.

                  -Onko IHKA joskus vaihdettu, onko se koodattu autoosi? IHKA-paneelin takana on valmistusvuosi tai lue inpalla/istalla ihkan sisältö. Saattaa aiheuttaa poikittaisia bittejä. NCS:llä helppo koodata oikea varustelista.

                  -Paineanturin ohitus VAIN DIAGNOSTISESTI ja LYHYTAIKAISESTI! Jos ohitat anturin ilmastoinnin käyttämiseksi pitkäaikaisesti, ohitat samalla ylipainesuoja ja todennäköisesti RÄJÄYTÄT ilmastoinnin sirpalepommina. Yhdistämällä anturin liittimestä naaraspinnit pin1 ja pin4, kompuran pitäisi kytkeytyä, jos kaikki ehdot DME:ltä on täyttynyt. Jos näin käy, joko anturi on viallinen tai kylmäaineet loppu.

                  -IHKA:n johdot paneelin takana voivat olla rikki, kun paneelia on irroitettu 30v aikana useasti.

                  -Apukuskin lokasuojan sisällä menee johtosarja, missä voi olla johtovika. Sisälokasuojan poistamalla löydät todennäköisesti painajaismaisen kasan kuraa, ruostetta ja kovettunutta johtosarjaa. Samasta paikkaa voi fiksata pissapojanpumput.

                  -Jonkin lähteen mukaan kompura ei kytkeydy kuin hetkeksi, jos IHKA ei saa flektiä pyörimään.

                  Ps. Ilmastoinninkuivain kannattaa vaihtaa vasta ilmastoinnin huollon yhteydessä. Se imee kosteutta, vaikka järjestelmä suljetaan heti kun letkut kiinnitetään kuivaimeen.
                  E34 525i -91
                  E38 740ia -94
                  E39 530da -00
                  Ex: e38 730d -00
                  Ex: e46 316 -98
                  Ex: e34 525 tds -93 manual swap

                  I like 12V in my bmw
                  -M20

                  Comment

                  Working...
                  X