Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 740 erikoinen ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Qizmo_fin
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 11
    • Turku

    E38 740 erikoinen ongelma

    Auto vm. -94 M60B40 249tkm. Itse ajanut n. 5tkm

    Autoon ilmestyi ihmeellinen ongelma muutama viikko sitten.

    Ajoin autolla ihan normaalisti ja auto toimi moitteettomasti. Sammutin auton ja 10min päästä yritin käynnistää auton mutta mitään ei tapahtunut, siis ei pyörinyt eikä mitään ääntä kuulunut. noh, ensimmäinen ajatus oli että jokin ihme sähkövika, joten otin akun piuhan irti hetkeksi laitoin takaisin ja autohan käynnistyi, mutta kattoluukku ei mennyt enää kiinni ( oli raollaan kun sammutin auton ) virrat päälle, pois ja päälle kattoluukku meni kiinni.
    Muut sähkölaitteeet kyllä toimivat paitsi parkkitutka ja takalasin verho, jotka ei ole toimineet ollenkaan siitä asti kun tämän ostin.

    Tämän jälkeen auto toimi loistavasti muutaman viikon.

    Tullaan tähän päivään. Tänään auto teki samanlaisen tempun eli ei käynnistynyt pienen ajelun jälkeen. Akku piuha irti ja takaisin(( huom. akun piuhan irroittaminen vain oma näkemys vikaan, välttämättä ei paranna käynnistymistä millään lailla )) toistin tämän muutaman kerran välillä kokeilemalla lähtisikö käymään.

    10min rukkauksen jälkeen lähti käymään, mutta taaskaan kattoluukku ei mennyt kiinni ( oli raollaan kun sammutin auton ) Ajelin autolla 5km ja sammutin. Lähti heti uudestaan käymään, mutta kattoluukku ei mennyt edelleenkään kiinni. Akkupiuha irti ja takaisin ( tein tämän muutaman kerran) ja ei kattoluukku mennyt kiinni, mutta nyt trippimittari nollaantui, mittaristoon tuli teksti trans fail safe program ja kellokin hävisi, ihme ettei koko auto hävinnyt. Tiesin kuitenkin, että laatikossa ei ole vikaa joka selvisi pienellä koeajolla.( ilmeisesti akun irroittamisella ei ole parantavaa vaikutusta )

    15 minuutin pään raaputtamisen jälkeen ajattelin, että antaa olla kokeillaan huomenna jos toimisi taas. Tuli kuitenkin sellainen ihme kutina nenään ja koitin vielä kerran laittaa virrat päälle ja kattoluukkuhan meni kiinni.

    Itse epäilen virtalukonpohjaa. Jos jollakin ollut vastaavanlaisia ongelmia ja olet saanut korjattua vian pyydän hihkaisemaan viestiin.
    Vikahan voisi olla myös kuun ja auringon välinen intergalaktinen säteily, mutta tämä voi olla liian kaukaa haettu.

    Itse en ole automekaanikko, hienomekaanikko enkä edes laiva sähköttäjä.
    Kaikki apu on tarpeen.

    -Kiitos vastanneille ja lukeneille.
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Laturi tai akku.. kannattaa ensimmäisenä tutkia onko latausjännite kunnossa ja mikä on akun jännite kun auto jättää käynnistymättä. Kattoluukun asennon hukkaaminen on ihan normaalia jos katkaisee virrat autosta kun se on auki.

    Jos perusjutut on kunnossa, niin sitten voi alkaa metsästämään virtalukon pohjaa, starttia yms. harvinaisempia vikoja.

    Vikakoodien lukemisella tähän on tuskin hyötyä.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Qizmo_fin
      Newbiemmer
      • Apr 2012
      • 11
      • Turku

      #3
      Originally posted by Morkai View Post
      Laturi tai akku.. kannattaa ensimmäisenä tutkia onko latausjännite kunnossa ja mikä on akun jännite kun auto jättää käynnistymättä. Kattoluukun asennon hukkaaminen on ihan normaalia jos katkaisee virrat autosta kun se on auki.

      Jos perusjutut on kunnossa, niin sitten voi alkaa metsästämään virtalukon pohjaa, starttia yms. harvinaisempia vikoja.

      Vikakoodien lukemisella tähän on tuskin hyötyä.
      Kiitos vastauksesta. Lähden selvittämään vikaa ensiksi akusta tai laturista.

      Comment

      • Doni666
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 168
        • Kotka

        #4
        Originally posted by Qizmo_fin View Post
        Kiitos vastauksesta. Lähden selvittämään vikaa ensiksi akusta tai laturista.

        Tuota starttivikaa on mullakin, syynä lienee ylikuumeneva startti tms. Vika esiintyy ainoastaan lämpöisellä moottorilla heti ajon jälkeen, vika tulee aika varmana päälle jos auto käy tyhjäkäyntiä pitkään ennen sammuttamista. Sen jälkeen saa pahimmillaan puolisen tuntia odotella startin heräämistä. Jostain luin syyksi venttiilikoppien tiivisteiden pettämisen jolloin öljyä valuisi startin päälle, mutta tiivisteiden vaihto ei ainakaan ole mulla auttanut. Pitäisi vaihtaa uusi startti mutta ei ole oikein kiinnostanut alkaa remonttiin..

        Kattoluukun outo toiminta voi vaan johtua tuosta että se on ollut auki akunkenkä irroitettaessa.
        1995 E38 740iAL
        1994 E38 740iA
        2004 E61 530d touring
        1989 Nissan 200SX S13
        1981 Datsun Sunny B310

        Comment

        • holisti72
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 335
          • Siilinjärvi

          #5
          Onkos näissä samaa perusvikaa mitä e39, eli akunkenkä ei kunnolla pohjassa, tai sitten se "räjäde panos" siinä akkukaapelissa huonosti kiinni:think Se kanssa aiheuttaa virran katoamisia välillä.., itelle toi 39 parikertaa tempun tehnyt, että virrat katoo täysin, akkukaapelia liikauttamalla taas lähti pelittään..
          - Pena -

          BMW E39 528iA -99 orientblau
          ex BMW e34 525 tds -92

          Comment

          • Doni666
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 168
            • Kotka

            #6
            Originally posted by holisti72 View Post
            Onkos näissä samaa perusvikaa mitä e39, eli akunkenkä ei kunnolla pohjassa, tai sitten se "räjäde panos" siinä akkukaapelissa huonosti kiinni:think Se kanssa aiheuttaa virran katoamisia välillä.., itelle toi 39 parikertaa tempun tehnyt, että virrat katoo täysin, akkukaapelia liikauttamalla taas lähti pelittään..
            Näissä vanhemmissa ei ole vielä tuota räjähdettä, olisiko faceliftiin vasta tullut.

            Mulla on ongelmana nimenomaan starttimoottori, muut sähköt kyllä toimii.
            1995 E38 740iAL
            1994 E38 740iA
            2004 E61 530d touring
            1989 Nissan 200SX S13
            1981 Datsun Sunny B310

            Comment

            • mixxis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2009
              • 1877
              • Jyväskylä / Uurainen

              #7
              No niin, todistettavasti ensimmäiset kohtalotoverit

              Mulla tosiaan vastaavanlaisessa välineessä vastaavanlainen vika, joka ilmestyi muutaman kuukauden seisonnan aikana. Nythän tuo on muutenkin seisoskellut enimmäkseen...
              Koneen saa ajaa todellakin lämpimäksi, ja kestää kyllä sammuttamisen kunhan käynnistää pian uudestaan. Pienen jäähtymisen jälkeen joutuukin sitten odottelemaan siitä vartista kokonaiseen tuntiin.
              "Uusi" startti hommattu, jahka vaan saa vaihdeltua...jännä nähdä vaikuttaako. Venakopan tiivisteet ei ole enää uudet mutta ei sieltä velä ihan niin paljon ruiki että startin päälle tiputtelis. Uudella akulla vika ei poistunut, laturi ok, eikä muita havaittuja erikoispiirteitä...

              Kattoluukun toiminnasta en osaa sanoa omassa tapauksessa, ei ole tullut räplättyä nyt :think
              Last edited by mixxis; 27-08-2015, 07:11. Reason: monikkomuotoon
              ___________________________________
              __________________________________________________
              At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



              [ Focus stw ]
              [ A6 C7 3.0tdi Q ]

              Comment

              • Qizmo_fin
                Newbiemmer
                • Apr 2012
                • 11
                • Turku

                #8
                Originally posted by Doni666 View Post
                Tuota starttivikaa on mullakin, syynä lienee ylikuumeneva startti tms. Vika esiintyy ainoastaan lämpöisellä moottorilla heti ajon jälkeen, vika tulee aika varmana päälle jos auto käy tyhjäkäyntiä pitkään ennen sammuttamista. Sen jälkeen saa pahimmillaan puolisen tuntia odotella startin heräämistä. Jostain luin syyksi venttiilikoppien tiivisteiden pettämisen jolloin öljyä valuisi startin päälle, mutta tiivisteiden vaihto ei ainakaan ole mulla auttanut. Pitäisi vaihtaa uusi startti mutta ei ole oikein kiinnostanut alkaa remonttiin..

                Kattoluukun outo toiminta voi vaan johtua tuosta että se on ollut auki akunkenkä irroitettaessa.
                Ylikuumeneva startti varmaan pitää paikkaansa eli olen samaa mieltä. Autoni oli käynnissä niin latausjännite oli n. 14.4v ja auto kun oli sammuksissa niin akusta mittasin 12.52v eli ihan hyvät lukemat. Tänäänkin teki saman tempun että ei käynnistynyt enää, mutta olikin varmaan 15km sisään 4 sammumis/ käynnistystä( jos tuolla asialla jotain vaikutusta) ja viimeisellä kerralla ei sitten käynnistynyt enää. Piti odottaa n. 15min niin lähti käymään ja moottori kuitenkin jo lämmennyt. Niin auttaakohan sitten uusi startti asiaa, noh luulisi
                Last edited by Qizmo_fin; 11-09-2015, 15:24.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Qizmo_fin View Post
                  Ylikuumeneva startti varmaan pitää paikkaansa eli olen samaa mieltä. Autoni oli käynnissä niin latausjännite oli n. 14.4v ja auto kun oli sammuksissa niin akusta mittasin 12.52v eli ihan hyvät lukemat. Tänäänkin teki saman tempun että ei käynnistynyt enää, mutta olikin varmaan 15km sisään 4 sammumis/ käynnistystä( jos tuolla asialla jotain vaikutusta) ja viimeisellä kerralla ei sitten käynnistynyt enää. Piti odottaa n. 15min niin lähti käymään ja moottori kuitenkin jo lämmennyt. Niin auttaakohan sitten uusi startti asiaa, noh luulisi
                  Tuo 12.52v juuri käyneestä autosta on muuten aika huono.
                  Akussa on vain about 85% varausta silloin. Normaalisti akun jännite pysyy 13 nurkilla hetken sammuttamisen jälkeen. Myös tuon neljä käynnistystä pitäisi suoriutua ehjällä akulla ihan helposti.

                  Tuon varjolla kokeilisin toisella akulla.

                  Comment

                  • Qizmo_fin
                    Newbiemmer
                    • Apr 2012
                    • 11
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Tuo 12.52v juuri käyneestä autosta on muuten aika huono.
                    Akussa on vain about 85% varausta silloin. Normaalisti akun jännite pysyy 13 nurkilla hetken sammuttamisen jälkeen. Myös tuon neljä käynnistystä pitäisi suoriutua ehjällä akulla ihan helposti.

                    Tuon varjolla kokeilisin toisella akulla.

                    Aaa, okei. Täytyypi testailla toisella akulla. Kiitos tiedoista.

                    Comment

                    • Veesuomi
                      Newbiemmer
                      • Dec 2015
                      • 11
                      • Vantaa

                      #11
                      Outo ongelma. Keulan parkkitutka piippaa yhtenään, kun virrat pois tai virrat 1-asennossa. 2-asennossa ja auto käynnissä ei ole mitään ongelmaa. Parkkitutkat sekä edessä että takana toimivat moitteettomasti, jokanen anturi "nakuttaa", kun pistää korvan kiinni anturiin. Ainoastaan kongin sulakkeen nro 26 poisotto tai akun irrotus lopettaa piippailun. Kongin sulake tosin on yhdistetty ajotietokoneeseen ja vilkkuihin.

                      Autoon on joskus mittaristo vaihdettu. Mistäköhän tässä jatkaisi ongelman selvittelyä? Auto on 740d, 2000.
                      BMW 740d, 2000. Dodge Dart 225 cid, 1966.

                      Comment

                      • Veesuomi
                        Newbiemmer
                        • Dec 2015
                        • 11
                        • Vantaa

                        #12
                        PDC-moduulista akun vierestä johdot irti niin sai ainakin rauhan siitä äänestä.:think
                        BMW 740d, 2000. Dodge Dart 225 cid, 1966.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎