Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 -aiheisia ihmettelyjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleVee
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 95

    E38 -aiheisia ihmettelyjä

    Moro,

    Ostin ensimmäisen seiskasarjalaiseni, kyseinen peli on 730i vuodelta 1995. Vasta ensimmäisen testilenkin heittäneenä ajattelin heitellä teille hieman kysymyksiä joita mieleen tulee.

    Aloitetaan vaikka tuulilasinpyyhkijöistä. Onko todellakin näin, että pyyhkijöitä ei saa nostettua pystyasentoon esim. ikkunoiden raappauksen ajaksi? Molemmilla puolin pyyhkijän varsi ottaa nostettaessa kiinni konepellin takareunaan ja itse pyyhkijä nousee ikkunasta vain viitisen senttiä, sen verran että sieltä nippanappa pääsee lumet ja jäät rapsuttelemaan toisella kädellä pyyhkijää ilmassa pidellen. Epäkäytännöllistä.
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    näin se on. Jos sulat pitää vaihtaa niin pyyhkijät pitää kääntää esiin.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Ainakin uudemmissa kun auton sammuttaa ja painaa pyyhkäisyä pyyhkijät kääntyvät esiin jolloin sulat saa vaihdetuksi tai pyyhkimet pystyyn raappauksen ajaksi.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by VilleVee View Post
        Moro,

        Ostin ensimmäisen seiskasarjalaiseni, kyseinen peli on 730i vuodelta 1995. Vasta ensimmäisen testilenkin heittäneenä ajattelin heitellä teille hieman kysymyksiä joita mieleen tulee.

        Aloitetaan vaikka tuulilasinpyyhkijöistä. Onko todellakin näin, että pyyhkijöitä ei saa nostettua pystyasentoon esim. ikkunoiden raappauksen ajaksi? Molemmilla puolin pyyhkijän varsi ottaa nostettaessa kiinni konepellin takareunaan ja itse pyyhkijä nousee ikkunasta vain viitisen senttiä, sen verran että sieltä nippanappa pääsee lumet ja jäät rapsuttelemaan toisella kädellä pyyhkijää ilmassa pidellen. Epäkäytännöllistä.
        Lasissa on lämmitys sulkien alueella, ei tarvii skrapata sieltä ja sulkia vaihtaessa pyyhkijät tihkuasentoon ja virrat pois niin pyyhkijät nousee ylös. :think
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          Lasissa on lämmitys sulkien alueella, ei tarvii skrapata sieltä ja sulkia vaihtaessa pyyhkijät tihkuasentoon ja virrat pois niin pyyhkijät nousee ylös. :think
          Oliko se noin päin? Miten nyt muistan että virrat pois ja kerran pyyhkäisyä niin nousee?

          Liian pitkään ollut auto työnalla kun ei enään muista edes miten toimii.

          Comment

          • VilleVee
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 95

            #6
            Okei, hieno homma, tuohan täytyykin testata huomenna.

            Comment

            • rikuh1
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2009
              • 518
              • Hämeenlinna

              #7
              Tää pyyhkijänsulkien "vaihtoasento" toimii tosiaan siten että ykkösasentoon pyyhkimet ja virrat pois, nousee lepoasennostaan suoraan ylös. Tää ei kuitenkaan ole kaikissa käytössä, voi olla koodattu pois.

              Välillä mietin sen koodaamista pois kun sateella ajaessa yleensä on pyyhkimet päällä ja sammuttaessa pirssin ne perkeleet kääntyy esille
              E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
              Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
              RikunAutofix.fi

              Comment

              • VilleVee
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 95

                #8
                Tuo pyyhinjuttu oli hyvä asia tiedostaa, sehän toimii hienosti Pyyhkimet pystyyn, auto käyntiin ja ikkunoita raapimaan.

                Tällä hetkellä taistelen sinnikkään airbag-valon kanssa. Ensimmäiseksi korjattu vika oli luonnollisestikin repsikan penkin tunnistinmaton aiheuttamat vikailmoitukset, Liettuasta eBayn kautta hankittu resistori-diodi-paketti kiinni liittimeen ja vikakoodien nollaus niinikään eBaystä (brittilästä) hankitulla Cable-shackin diagnostiikkakaapelilla ja INPA:lla onnistui hyvin, mutta heti perään pukkasikin sitten entuudestaan tiedostamattomani kuljettajan vyönkiristimen vikakoodin.

                Liitin penkin alta irti, crc:tä ja takaisin. Koodien nollaus ja kaikki hyvin, noin minuutin ajan. Sitten valo syttyi uudestaan ja pysyy koodien nollauksen jälkeen poissa noin pari sekuntia. Liittimen ja kiristinpatruunan ympärille tiukka nippuside, mutta ei auta. Ja seuraavaksi syttyikin jo vikakoodi alhaisesta jännitteestä, kun sen verran tullut taas autoa räplättyä aamun aikana.

                Tiedostan senkin, että tuo akku alkaa olla vainaa. Auto käynnistyy kyllä kiltisti, mutta kun napajännite on 12.05 volttia niin lienee aika hakea Motonetistä uusi akku tilalle. Olen ymmärtänyt että E38:t ovat aika herkkiä akun jännitteen alhaisuudelle ja lienee mahdollista että sekin häiritsee nyt tuota airbagin vikojen metsästystä.

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Originally posted by VilleVee View Post
                  ... Liettuasta eBayn kautta hankittu resistori-diodi-paketti kiinni liittimeen....

                  ...Liittimen ja kiristinpatruunan ympärille tiukka nippuside, mutta ei auta...
                  ei vittu. Muistathan kertoa autosi seuraavalle ostajalle tekemistäsi muutoksista auton turvavarusteisiin. Niihin, joiden tehtävä on pelastaa matkustajan henki onnettomuustilanteessa.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • VilleVee
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 95

                    #10
                    Niin. Nythän matkustajan airbag laukeaa aina jos kuskinkin bägi poksahtaa. Ei se nyt ainakaan turvallisuutta vähennä.

                    Ja jos kiristinpatruunan liittimen löystyminen on BMW:n itsensäkin tiedostama ongelma niin tuskin siitäkään turvallisuus heikkenee, jos se liitin on nyt aiempaa tukevammin siellä kiinni.

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      en mä sitä kysynytkään että milloin se laukeaa, vaan muistatko kertoa niistä seuraavalle ostajalle? Kehutko hyvillä mielin ja kirkkain silmin että kuinka mahtavaa on kun on tälleen viritetty tunnistinmatto? Vai oletko ihan hiljaa koko asiasta? Ihan rehellisesti?

                      tätä nimenomaista viritysasiaa käsiteltiin joku aika sitten toisessa threadissa, enkä vieläkään ole muuttanut näkemystäni että jos ei ole rahaa/osaamista hoitaa näitä turvajuttuja asiaankuuluvasti, niin kannattaa ostaa bussilippu.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • VilleVee
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 95

                        #12
                        <clip>
                        Tuossa aamulla bemarin akkua lataillessa takaluukun oikeanpuoleinen kaasujousi napsahti alapäästään irti. Totesin sinne kertyneen melkoisen määrän epämääräisiä kappaleita luontoa, jotka olivat vuosien saatossa ruostuttaneet jousen alapään pallomallisen kiinnikkeen siihen kuosiin, että uuden hakeminen KL-varaosista oli ajankohtaista. Onko muilla tullut vastaan vastaavia havaintoja?

                        Uusi akku on nyt latautumassa ja aamulla selviää onko tuoreista elektroneista mitään iloa airbag-valon sammutusyrityksissäni.
                        <clip>
                        Last edited by VilleVee; 04-01-2016, 16:47. Reason: edit: tiivistin asian ja höpöhöpöt veks

                        Comment

                        • VilleVee
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 95

                          #13
                          Sunnuntai-illan päätteeksi kojelauta on nyt vailla punaisia valoja. Loppujen lopuksi turvavyön kiristimen vikakoodi suostui pysymään poissa kuskin penkkiä edes takaisin liikuteltuani, eli jostain syystä penkin ollessa täysin edessä ja ylimmässä asennossaan (jotta takajalkatilasta pääsee parhaiten liittimiin käsiksi) joku johdoista tai liittimistä oli huonossa kontaktissa ja pukkasi sitä erroria jatkuvalla syötöllä. Eli vahvasti vihjaisee siihen suuntaan että uuden johto/liitinpaketin tilaus ja asennus on edessä lähitulevaisuudessa, mutta ainakin nyt auto on tyytyväinen.

                          Ja tiedä sitten paljonko tuo uusi akku loppujen lopuksi vaikutti asiaan, mutta onpahan nyt uusittu.

                          Seuraavaksi aletaan seuraamaan ja tutkimaan, paljonko tuo hävittää jäähdytinnestettä ja mistä. Myyjän mukaan tuhannen ajokilometrin aikana hän lisäsi sitä kertaalleen, mutta mistäpä näistä ikinä tietää..

                          Comment

                          • VilleVee
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2006
                            • 95

                            #14
                            Jäähdytinnestettä, joo sitä menee. Suurimmaksi syypääksi paljastui moottorin takaa, tulipellin luota löytyvät letkut, jotka pyörittävät siis lämmintä vettä ohjaamossa lämmittimellä. Niistä yksi oli ilkeästi halki, tämäkin on näemmä tyypillistä näille autoille. Moottori kun aina tahtoo liikkua ees taas ja tulipelti ei, niin letku rasittuu ja aikanaan halkeaa. Kolmen tunnin näpräilyllä (on muuten ihanan ahdas paikka työskennellä) sain vaihdettua ehjiä letkuja ja pienen nopean ilmauksen jälkeen kabiini täyttyi lämpimästä ilmasta.

                            Tosin pienellä ajelulenkillä totesin että lämmintä puhaltelee ainoastaan kuskin puolelta autoa, repsikan puoli puskee pelkkää pakkasta. Lieneekö sitten ilmauksen puutetta, sitä pitäisi vielä työstää...

                            Ja isompi ongelma paljastui heti perään tänään, töistä lähtiessä saatavilla oli ainoastaan kylmää ilmaa ja tiedossa jäinen kotimatka. Jossain vaiheessa kuului iloinen *bling* ja varoitus jäähdytinnesteen määrästä pamahti tauluun. Kotona ajelin auton suoraan talliin ja jätin käyntiin, konepelti ylös ja katselin että ei hitto, paisuntasäiliö halki (tyyppivika sekin näemmä). Ja eilen se oli vielä sentään ehjä. Jonkin verran näkyi tietysti konetilassa jäähdytinnestettä, mutta kun sammutin koneen niin sitten pöllähti upeasti, komeat höyryt kun puolisen litraa nestettä sihahti pihalle, oletettavasti ja toivottavasti siitä samasta halkeamasta. Tai sitten tuolta löytyy lisää ylläreitä, kuten haljenneita letkuja tms..

                            Comment

                            • VilleVee
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2006
                              • 95

                              #15
                              KL-Varaosat pelastivat ja sain heti uuden tarvikemallisen paisuntasäiliön bemariin. Vaihto onnistui ongelmitta ja nyt nesteet pysyvät sisällä, lämmintä virtaa kuljettamoon molemmille puolille ja ainakin toistaiseksi ne ongelmat tuntuisivat olevan ohi.

                              Itse paisarin vaihto oli helppo projekti, ensin tein hieman lisätilaa touhuamiselle ja avasin ilmanputsarikotelon ja irroitin sen kannen mukana ilmamäärä(/ilmamassa-?)mittarin, pari klipsua ja yksi liitin auki ja yksi klemmari löysälle ja sieltä lähti. Seuraavaksi paisarista korkki auki, ilmausruuvi auki ja sen ympärillä olevan klipsun irroitus. Sitten hieman vääntöä, ylimmän ohuen letkun klemmari löysälle ja letku irti, alhaalta paksummalle letkulle sama juttu ja sitten voikin paisuntasäiliön nostaa jo ylös hahloistaan. Pohjassa on vielä yksi sähköliitin, se irti ja paisari ulos autosta. Ja nippuun käänteisesti.
                              Nesteiden täyttö, ilmaus, ja valmista.

                              Mikäs muuten penkinlämmittimen tehoa säätää, onko se suoraan se säädinnamiska vai ohjaako se vain jotakin muuta yksikköä jossain? Tuntuu nimittäin ettei tuossa kuskinpuolella ole kuin yksi teho, eli täydet. Ihan kiva näillä pakkasilla hetken aikaa, kunnes alkaa persaus kärventyä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎