Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 740i käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnttiHoo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 41
    • Nukari

    E38 740i käyntiongelma

    Noniin, vasta päästiin eroon ABS-ongelmasta kun taas kusee jostain.

    Eli e38 740i 2000, pysähdyin liikennevaloihin ja ravistaa tyhjäkäynnillä. Aivan kuin olisi pytty tai pari pois pelistä. Tulpan kolot täynnä öljyä vaikka tiivisteet kolme vuotta vanhoja.. vaihdoin kaikki tulpat ja sama meno jatkuu. Mulla oli jemmassa yksi uusi puola ja sitä vaihtelemalla käynti ei muutu miksikään. Hieman oudosti koneen käydessä kun ottaa puolan johtoja irti vasemmalta/kuskin puolelta niin käy selkeästi huonommin. Mutta apparin puolen puolat eivät tee juurikaan eroa käyntiin, ei vaikka nappaa useamman irti samaan aikaan? Aivan kuin oikealla puolella ei olisi kipinää laisinkaan?? Hyvin lähtee käyntiin, motarilla ei huomannut juuri mitään. Bensa hieman haiskahtaa.
    Koodipuoli löytää vaan "33 camshaft control". Sekin hieman outo koska laahurit, ketju ja kiristin kaikkine tiivisteineen vaihdettu kolme vuotta sitten. Samoin imusarjan tiivisteet. Kokeilinpa toisella MAFfilla kanssa ja ei muutosta..
    Onko raadilla ajatusta missä kipinä luuraa?

    Antti
  • AnttiHoo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 41
    • Nukari

    #2
    Ja sekin kävi mielessä että voiko olla joku suutin ongelma? Ajelin nimittäin tankin hyvin tyhjäksi äskettäin, jotain sontaa lähtenyt liikkeelle? Tankki tosin ei ole kuin reilun vuoden vanha. Tuskin se kymmentä kiloa kuraa on vielä kerännyt.
    Jotain puhdistusmönjää voisi tietenkin kokeilla.

    Antti

    Comment

    • masko
      Newbiemmer
      • Jun 2015
      • 4
      • suomi

      #3
      kampiakselin asentotunnistin ?

      Comment

      • AnttiHoo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 41
        • Nukari

        #4
        Pitääpä tutkia, varmaan ainoa anturi mitä tähän ei ole vielä vaihdettu!

        Comment

        • AnttiHoo
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 41
          • Nukari

          #5
          Olisiko muita ajatuksia herännyt aiheesta? Mikä voi olla, jos oikea puoli ei saa kipinää? Ainakin puolan plugien irrotuksen ja käyntiäänen perusteella arvioitaessa.
          Todella mystisiä vikoja tämä meidän härveli on kyllä vuosien varrella kerännyt!!

          Antti

          Comment

          • poteroa
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 311
            • Tuusula

            #6
            Pakko herätellä ketjua eloon, mutta samanlaisen ongelman kanssa painin tässä.

            Eli...

            -95 M60b40 E38

            Aina kun käynnistää koneen, kylmänä tai hetken päästä kun lämmennyt kokonaan niin ravistaa, ajossa ei mitään ongelmaa. Vetää hyvin ja ihan tasaista menoa. Jos sammuttaa ja heti starttaa, ei ravista.

            Lukasin livedataa INPAlla, ja kaikki vaikuttaa normaalilta, ei mitään vikakoodeja DME:llä. Ei siis ainuttakaan vaikka kone täristää.

            Jos ottaa puolan yksi kerrallaan irti niin aina putoaa kierrokset ja käy huonommin, joten jokainen pytty on pelissä, jotakuinkin siis.

            Vaihdettu:

            - imusarjan tiivisteet + valleypan tiiviste
            - Eetterillä käyty koko kone ympäri, ei imuvuotoja
            - Mitattu kampuran anturi, 480ohmia
            - Massapyörä ei vapise
            - Puolien kumiputket mitattu, 1.6-1.9kOhm
            - Tyhjäkäyntimoottori toimii normaalisti
            - Tyhjäkäynnillä ilmamäärä 20 nurkilla joten maffi on tolkuissaan?
            - Lambdat antaa arvoja jatkuvalla syötöllä kun lämmenneet
            - tyhjäkäyntimoottori putsattu ja liikkuu normaalisti

            Todettuja vikoja vielä:

            - Pakosarjan ja putkiston välinen tiiviste vuotaa, supsuttaa
            - Jos ottaa maffin irti, kone sammuu kuin seinään, tämä vasta kun akku irti 8h
            (Olisko vielä adaptaatio vaihe menossa?)
            - Pieni vuoto jäähdytyspuolella, ei kuitenkaan suuri, vesiventtiilistä
            - viskoflektistä puuttuu yksi lapa, mennyt poikki
            - hihnat ehtoo puolella, mutta ei "hytky" mitenkään
            - AC laakeri jurnuttaa


            Joten nyt alkaa ottaa jo vakavasti päähän, ettei jollakulla oo tullut tätä vastaan ja selättänyt ongelman.

            En tiedä voiko liittyä mitenkään, mutta tämä alkoi vähän aikaa vesipumpun vaihdon jälkeen, mutta jotenkin tuntuu ettei pitäs liittyä ongelmaan..

            Näitä bemareita on tullut rassattua jo 20 vuotta, ja nyt alkaa usko mennä, puristusmittausta ei ole tehty, mutta kun kone lämpenee niin ei tee enää samaa.

            Ainoa mitä tänään tuli huomattua, että jos antaa kunnolla kenkää niin rupeaa ajossakin ravistamaan tyhjäkäynnillä, hetken kun ajaa nätisti, ravistus katoaa..

            Nyt apuja, kiitos!
            E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
            E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

            Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
            Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
            Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
            Ex: E34 520i "winter wagen"
            Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
            Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
            Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

            Comment

            • Lördagskorv
              Aluevastaava
              • Nov 2016
              • 2097
              • Lohja city

              #7
              Sulla on varmasti asiasta enemmän tietämystä, mutta tässä muutama oma ajatus.

              Pelaako kaikki suuttimet? (Liittimet varmasti pohjassa jne) Onko bensasuodinta koska vaihdettu?

              Voiko huono akku vaikuttaa kipinään tai vastaavaan?
              Tässä taitaa olla vielä vanhanmallinen kaasupoljin (vaijeri) ja läppä? Jos ei niin onko läppää koitettu adaptoida/nollata?

              Voiko koneen ajotus tehdä jotain tälläista jos ketju ei rullaakkaa täydellisessä ajoituksessa? (Liian kuluneet laahurit, huono kiristin)

              Onko CCV:n takana olevat imulinjat varmasti kaikki kiinni kunnolla?

              Ihan samat oireet oli itellä kylmällä koneella, kunnes sain imuvuodot selätettyä.
              Pidän peukkua ja toivon että saat selviteltyä.
              Arsyttävä vika joka toivon mukaan johtuu jostain 2e kikkareesta tai edellisten vaihdettujen osien asennusvirheestä
              E92 M3 -10 Jerezschwarz
              E28 528i -84 Diamantschwarz
              G20 320e -22 Sunset Orange
              Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

              E92 M3 -08 Silverstone 2
              E38 740i -00 Imolarot 2
              E46 320d -02 Orientblau

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8262
                • Järvikylä (Nakkila)

                #8
                Ota se visko pois jos siitä puuttuu lapa.. Varmasti täristää kun epätasapainossa.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • poteroa
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2010
                  • 311
                  • Tuusula

                  #9
                  Kiitos kommenteista.

                  Imuvuotoon en oikein usko, mutta siis tokihan sekin voisi olla mahdollinen.

                  Kävin tosiaan eetterisprayllä ympäri ja mistään ei tunnu muuttuvan vaikka kuinka suihkii, melkein koko pullo ruiskittu..
                  Vaijerilla tämäkin kone on, INPAlla tyhjäkäynnillä läpän voltti 0.79v ja asentona näyttää nollaa. Ja katsottuna läppää niin se on kiinni.

                  Pitää kokeilla napata toi viskon flekti irti ja käyttää uudelleen, mutta kun hetken tärinän jälkeen kone alkaa käydä melkein täydellisesti, niin en usko että pelkkä flekti.

                  Niin ja tämä siis tekee myös sen että lämmöt puolivälissä, piipahdat kiskalla hakemassa tupakkia, ja tärisee jälleen kun lyö käyntiin 2-3 min päästä.. Jos sammuttaa ja heti starttaa, ei tärise.

                  Jotenkin tuntuu että jos kaasu pohjassa käynnistää niin tärinäaika on lyhyempi, joskus on ja joskus ei.

                  B.suodinta en oo ehtiny vielä vaihtaa, tilauksessa, jostain pitäs saada lainattua/ostettua painetesteri niin näkis mitä se työntää tonne suuttimille.

                  Mutta joo, siis on tähän mennessä haastavin homma mihin törmännyt, CCV ei pörise, tehostajan letku ei vuoda, paineensäätimen letku vaihdettu ja ei vaikuta käyntiin oli sekin irti tahi ei.

                  Jakoketjua tässä tuli mietittyä itsekin, laahain kun alkaa olla ehtoolla niin ajoitus ei ole ihan kohdillaan ja siihen tietty vielä ketjun venymä päälle...

                  Vedet on siistit, ja öljyt myös, eli ei sotke nesteitä... Niin ja 284tkm ajettu.
                  Last edited by poteroa; 16-05-2019, 06:54.
                  E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                  E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                  Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                  Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                  Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                  Ex: E34 520i "winter wagen"
                  Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                  Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                  Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Katso moottorinohjauksen pinnit ettei ole hapettumaa.
                    Paineilmalla saisi mahdollisesti testattua imuvuotoja.

                    Comment

                    • poteroa
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 311
                      • Tuusula

                      #11
                      Oli tarkoitus kattoa myös DME juu, jotain tuollaistahan on rapakon takanakin ollut ongelmana. Ja mitä näistä juteltu niin ei mitään sprayhömpötyksiä sinne, vaan puhdistus ja jos ei auta niin johtosarja vaihtoon....

                      Miettiny että jokin kylmäjuotos vois tuon aiheuttaa, esim. puolalle menevän trankun jalka.. Mutta kun jokaisen puolan irroitus käynnissä vaikuttaa käyntiin.
                      Niin ja kun tuli imusarjan tiivisteet vaihdettua niin samalla näki imukanavat ja venttiilit, olivat kuin uudesta autosta..
                      Vika oli jo ennen vaihtoa, mutta ehkä oli aika vaihtaa kun alkuperäiset Samalla meni valley pan tiiviste..

                      Noh viikonloppuna ehtii taas koluta läpi, peukut pystyyn että löytyy tuo penteleen ongelma..
                      Last edited by poteroa; 17-05-2019, 05:42.
                      E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                      E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                      Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                      Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                      Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                      Ex: E34 520i "winter wagen"
                      Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                      Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                      Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                      Comment

                      • Doni666
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2009
                        • 168
                        • Kotka

                        #12
                        Minulla oli vähän samantapaisia oireita kun MAF hajosi. Lämpöisellä koneella katosi tyhjäkäynti lähes kokonaan, ajossa saattoi pelata ihan hyvin välillä.
                        1995 E38 740iAL
                        1994 E38 740iA
                        2004 E61 530d touring
                        1989 Nissan 200SX S13
                        1981 Datsun Sunny B310

                        Comment

                        • poteroa
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2010
                          • 311
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by Doni666 View Post
                          Minulla oli vähän samantapaisia oireita kun MAF hajosi. Lämpöisellä koneella katosi tyhjäkäynti lähes kokonaan, ajossa saattoi pelata ihan hyvin välillä.
                          Kokeiltu maffi irti, ei vaikuta tärinään.
                          Tsekattu ecun pinnit, ei mitään hapettumaa missään.
                          Tänään lähtee RVS käsittely koneeseen ja tarkoitus oli myös testata puola kerrallaan poissa koneesta sytytysjohdon kera, eli saa puolan pois kuopasta ja kokeilee että lyökö joku käsille
                          Pakoputken tiivisteet tilattu ja tulossa ensiviikolle. B-Suodatin perkule unohtu tilata, no sen saa nopeasti kyllä.

                          Jotenkin tuntuu että kun ollut lämpimämpiä ilmoja niin tuppaa herkemmin täristelemään, heti kun kierrokset ylittää 2000 niin menee pehmeesti eikä tärise.

                          Tulipa huomattua yksi homma, tuo "check engine" valo ei sano yhtään mitään, tuo tieto tulee suoraan eculta kytkiksen mukaan, mutta IKEn pitäs käsittääkseni hoitaa sen valon sytytys kun ecu kertoo IKElle että vika olisi päällä.. Jossain ollut kyllä maininta että tuo valo ei vanhemmissa edes pala..

                          Onko kellään tietoa tästä?

                          Piuhan pitäs tulla kyllä X16 liittimeen suoraan mittariston taakse. Samalla huomio että tuo huoltovalon näyttö ei sano yhtään mitään, mittaristotestissäkään ei mitään tolkkua check engine tai huoltonäytössä. Oliskohan tuohon ecuun tehny jonku firmishomman tai koodannu näytön pois käytöstä. :think

                          Mittaristo käytetty auki ja tsekattu ledit + diodit, kaikki kunnossa. Samalla tuli vaihdettua IKEn konkat, ei vaikutusta.
                          E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                          E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                          Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                          Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                          Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                          Ex: E34 520i "winter wagen"
                          Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                          Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                          Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by poteroa View Post
                            Kokeiltu maffi irti, ei vaikuta tärinään.
                            Tsekattu ecun pinnit, ei mitään hapettumaa missään.
                            Tänään lähtee RVS käsittely koneeseen ja tarkoitus oli myös testata puola kerrallaan poissa koneesta sytytysjohdon kera, eli saa puolan pois kuopasta ja kokeilee että lyökö joku käsille
                            Pakoputken tiivisteet tilattu ja tulossa ensiviikolle. B-Suodatin perkule unohtu tilata, no sen saa nopeasti kyllä.

                            Jotenkin tuntuu että kun ollut lämpimämpiä ilmoja niin tuppaa herkemmin täristelemään, heti kun kierrokset ylittää 2000 niin menee pehmeesti eikä tärise.

                            Tulipa huomattua yksi homma, tuo "check engine" valo ei sano yhtään mitään, tuo tieto tulee suoraan eculta kytkiksen mukaan, mutta IKEn pitäs käsittääkseni hoitaa sen valon sytytys kun ecu kertoo IKElle että vika olisi päällä.. Jossain ollut kyllä maininta että tuo valo ei vanhemmissa edes pala..

                            Onko kellään tietoa tästä?

                            Piuhan pitäs tulla kyllä X16 liittimeen suoraan mittariston taakse. Samalla huomio että tuo huoltovalon näyttö ei sano yhtään mitään, mittaristotestissäkään ei mitään tolkkua check engine tai huoltonäytössä. Oliskohan tuohon ecuun tehny jonku firmishomman tai koodannu näytön pois käytöstä. :think

                            Mittaristo käytetty auki ja tsekattu ledit + diodit, kaikki kunnossa. Samalla tuli vaihdettua IKEn konkat, ei vaikutusta.
                            Ei vielä alle 2001 malleissa MIL valo palakkaan euromalleissa.

                            Voisiko olla matalat bensanpaineet?

                            Comment

                            • poteroa
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2010
                              • 311
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Ei vielä alle 2001 malleissa MIL valo palakkaan euromalleissa.

                              Voisiko olla matalat bensanpaineet?
                              No tuota itsekki miettiny, mutta ei ole tuota mittaria.

                              Pakko se on varmaan sellanenkin hankkia kun noita tulee rassattua, ei tarvitse sitten arvailla. Läjä puolia on kanssa tulossa, Bremiä tietty kun ei noihin tarvikemalleihin voi luottaa.

                              Ihmettelen vaan ettei tuota huoltovälihärppääkään saa tolkkuihin, se on varmaan koodattu pois tuolta eculta, pitänee napata ncsexptertillä asetukset ulos ja kattoo onko koodattu pois. Samalla vois tuon MILlinkin aktivoida. Vai onko se IKEllä?

                              Ken tietää? DMEtä veikkaan kyllä, eikös jossain ollut sivu jossa oli noiden modulien koodaukset listana?
                              E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                              E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                              Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                              Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                              Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                              Ex: E34 520i "winter wagen"
                              Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                              Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                              Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎