Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rele K198 naksuttaa / IHKA-vikakoodeja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    Rele K198 naksuttaa / IHKA-vikakoodeja

    728i kehittänyt nyt tämmöisen kummallisuuden, että hanskalokeron takana rele nro K198 on alkanut naksuttaa välillä ihan hulluna. Naksutus tuntuu tulevan ja menevän omia aikojaan - ilmastoinnin asetuksilla ei ole mitään vaikutusta siihen, paitsi että se lakkaa siksi aikaa kun IHKA-paneelin puhallussäädöistä painaa jommalla kummalla puolella plussaa tai miinusta.

    Eli naksutus tulee tästä ensimmäisestä vasemmanpuoleisesta mustasta releestä, joka jos oikein tulkitsen on K198 / Washer jet heating relay. Kytkentäkaavion mukaan näyttäisi saavan ohjausta IHKA-paneelista, mutta ilmeisesti myös IKE on jollain lailla mukana sen toiminnassa.

    INPA antaa IHKAsta seuraavat vikakoodit:

    33 Standheizung Unterspannung
    Error frequency: 252
    Leitungsunterbrechung

    64 AUC Sensor (tästä tiedänkin mikä se on joten ei tarvinne tässä kohtaa välittää)
    Error frequency: 55
    Leitungsunterbrechung

    6 Schichtungsklappenmotor links
    Error frequency: 9
    Kurzschluss gegen Masse

    Osaako joku puhua saksaa/IHKAa sen verran että osaisi tulkita mitä nämä meinaavat, ja liittyvätkö mahdollisesti tuohon naksutukseen? Kannattaako vaan pistää relettä vaihtoon vai etsiä vikaa paneelista tai muualta kauempaa?
    Attached Files
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10923
    • Joensuu

    #2
    Ensimmäinen herjaa alijännitteestä ja tarkennuksessa lisätietona, että ilmeisesti piiri auki. Viimeinen vasemmasta ilmanohjaus läpästä, lisätietona linja oikosessa maahan. Nämä nyt oli ihan pikaisen google translate saksa -> englanti käännöksen tulos, joten eivät ole absoluuttisia totuuksia.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • camshaft
      BTCF Member
      • Sep 2016
      • 539
      • Kotka

      #3
      Jesh, tänks. Jotain googlekäännöksiä koetin myös itse selvitellä - lähinnä hämmentää se että mikäköhän ihme tuo Standheizung (esilämmitin??) oikein on? Tietääkseni autossa ei mitään Webastoa tms. kylläkään ole. Ja mikäköhän sitten tuo vasen Schichtungsklappenmotor sitten on - eikös niitä läppien servomoottoreita ole systeemin vasemmalla puolella peräti 5 kpl...

      Mutta siis vahvahko työhypoteesi siis lienee se, että releen naksutuksella ja vikakoodeilla ei liene yhteyttä toisiinsa - ellei sitten tuo Standheizung juuri viittaa siihen pissapojan suuttimen / tuulilasin alaosan esilämmitykseen? Pistin joka tapauksessa nyt uuden releen tilaukseen kun se ei montaa euroa kustantanut, niin täytyy katsoa jos se tekisi eroa naksutusongelmaan. Ilmastointi sinänsä tuntuu toimivan ok mutta menee vaan hermot kun tuo alkaa pidempään ajaessa nakuttamaan kuin joku kirjoittaisi 10-sormijärjestelmää vanhanmallisella mikrokytkimillä varustetulla PC-näppäimistöllä. Paitsi ei tietenkään just silloin kun vikaa yrittää diagnosoida.
      "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
      Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

      Comment

      • camshaft
        BTCF Member
        • Sep 2016
        • 539
        • Kotka

        #4
        OK, pientä lisätutkimusta tehty. Releen vaihto ei tehnyt eroa, eikä myöskään pissapojan lämmitinjohdon liittimen irrotus sieltä konepellin reunasta. Naksutus jatkuu vaikka liitin on irti, ja liittimen yhdestä pinnistä näyttäisi tulevan satunnaisesti jännitettä.

        Eli itse tulkitsisin tämän mahdollisesti niin että IHKA kytkee sopivassa lämpötilassa virrat päälle suutinten lämmitykseen mutta jostain syystä sitten katkaisee sen saman tien, ja sykli toistuu "loputtomiin".

        Tunteeko joku tuon suutinten lämmityspiirin sielunelämää tarkemmin, vai kannattaako suosiolla vaan kokeilla koko ilmastointipaneelin vaihtoa?
        "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
        Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10923
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by camshaft View Post
          OK, pientä lisätutkimusta tehty. Releen vaihto ei tehnyt eroa, eikä myöskään pissapojan lämmitinjohdon liittimen irrotus sieltä konepellin reunasta. Naksutus jatkuu vaikka liitin on irti, ja liittimen yhdestä pinnistä näyttäisi tulevan satunnaisesti jännitettä.

          Eli itse tulkitsisin tämän mahdollisesti niin että IHKA kytkee sopivassa lämpötilassa virrat päälle suutinten lämmitykseen mutta jostain syystä sitten katkaisee sen saman tien, ja sykli toistuu "loputtomiin".

          Tunteeko joku tuon suutinten lämmityspiirin sielunelämää tarkemmin, vai kannattaako suosiolla vaan kokeilla koko ilmastointipaneelin vaihtoa?
          Tuo lämmityspiiri toimii tietyllä teholla kun lämpötila on x. En nyt muista tarkalleen, netistä kyllä löytyy BMW pdf, jossa on järjestelmän kuvattu tarkkaan.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • camshaft
            BTCF Member
            • Sep 2016
            • 539
            • Kotka

            #6
            Joo, Bentleyn opuksessa on kyllä suht hyvin nämä avattu kaavioina.. lämpötilasta en vielä löytänyt varmaa tietoa mutta selkeästi aika tarkkaan 0° tai 1°C tienoilla se naksutus alkaa. Tsekkailin kyllä sitä, että periaatteessahan jos jossain on oikosulku tms. niin se voisi olla myös lasin lämmitinpiirissä, koska sehän vissiin on rinnan kytketty noiden suutinten lämmittimien kanssa. Pitäisi vissiin kiskoa irti tuo A-pilarin verhoilu pelkääjän puolelta että siihen liittimeen puolestaan pääsee käsiksi/tsekkaamaan...
            "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
            Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

            Comment

            • camshaft
              BTCF Member
              • Sep 2016
              • 539
              • Kotka

              #7
              Hah, kerrankin jokin onnistuu... Ilmastointipaneelin vaihto näytti tekevän temput, eli ainakin nopsalla testailulla naksuttelu on poissa, ja samaten kaikkosivat nuo IHKAn vikakooditkin.
              "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
              Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎