Announcement

Collapse
No announcement yet.

728i yläkerran suursiivous

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    728i yläkerran suursiivous

    Noniin, tulipa tehtyä pieni kevätremppa muutama kk sitten hankittuun 728iin: Vanosten tiivisteet + rattle fix, huohotin letkuineen uusittu, tulpat + hatut, käytännössä kaikki yläkerran stefat ja O-renkaat, kaikki alipaineletkut jotka vähänkin katsoivat kieroon, toinen hihnapyörä ja molemmat moniurahihnat.

    Sen verran monta osaa tuli vaihdettua kerralla että en osaa sanoa tarkkaan että millä oli vaikutusta ja millä ei, mutta helkkari kun hyrrää nyt nätisti. Ihan suht OK se mielestäni kävi ennenkin mutta tyhjäkäynnin ajoittainen nyökkiminen pakkaskelin kylmäkäynnistyksissä korjaantui, ja muutenkin kyllä tuntuu että käyntiäänestä lähti joku semmoinen vähän härski sivunuotti joka siinä oli aina ollut...

    Varsinkin vanosten kunnosta olin aika järkyttynyt, männät suorastaan hölskyivät sylintereissään joten ei varmaan paljoa ole sillä vehkeellä venttiilejä säädetty. Klappia oli myös jonkin verran joten tuli sekin nyt fiksattua. Huohotin oli kanssa ihan schaibaa, osa letkuista oli sähköteipillä "paikattu", huohottimen kalvossa reikä jne, ja polttoaineen paineensäätimen alipaineletku kokonaan irtipoikki alapäästä. Sinänsä ihme että näillä lähtokohdilla oli käynyt noinkin hyvin mutta ehkä pienet imuvuodot ja paineensäätimen toimimattomuus olivat jotenkin mystisesti kompensoineet toisensa...

    Mahdollisesti parantuneista alaväännöistä en osaa sanoa mitään (oma ajotyyli on muutenkin niin kruisaileva ettei tule tallaa pahemmin poljettua) ja kilsoja ei vielä ole alla niin paljoa että näkisi onko eroa pa-kulutuksessa. Mutta ainakin INPAn arvot näyttivät äkkiseltään aika kivoilta, parinkymmenen kilsan testiajon jälkeen adaption value multiplicativit pyörivät n. -1% tienoilla, mihin voinee olla aika tyytyväinen... Harmi vaan etten muistanut katsoa verrokkiarvoja ennen kuin aloin fiksailemaan. Täytyy katsoa miltä data näyttää kun pääsee ensi viikolla ajamaan muutaman sata km motaria.

    Mutta ei tosiaan ollut paha nakki tuo vanos-remppa ainakaan 52TU:ssa, suosittelen kyllä lämpimästi... ja huohottimen kanssa kannatti repiä se koko imusarja veks, niin homma helpottui merkittävästi, plus että tuli systeemi kerralla tutuksi ja sai samalla tarkastettua/fiksattua kaikki epäilyttävät letkut joihin ei muuten pääsisi millään käsiksi.

    Eli eipä mulla muuta, jatkakaa...
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    #2
    300 km ajoa takana, multiplikativ-korjausarvot asettuneet pyörimään haarukkaan +-0,4%. Sweeeeet.
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎