Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin kompura ääntelee - normaalia?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

Ilmastoinnin kompura ääntelee - normaalia?

Yo,

onko normaalia, että ilmastoinnin kompressori pitää päällä ollessaan aika selvästi kuuluvaa "pöpöttävää" ääntä ja jonkin verran myös jotain mekaaniselta kuulostavaa rulla- tms. tyyppistä rahinaa? Moottorin kierrokset heittelevät myös selkeästi ilmastoinnin päällä ollessa välillä n. 750-850 rpm. Ilman ilmastointia kone hyrrää tosi tasaisesti n. 750 rpm:ässä.

Lähinnä vaan, että miten tuon kuuluisi normaalisti käyttäytyä? Auto on ollut itselläni vasta viime talvesta eli nyt vasta alkaa olla ensimmäisiä päiviä jolloin lämpötilat ovat sen verran plussan puolella että kompura ylipäätään lähtee käyntiin, eli ei oikein vielä ole tatsia systeemiin... Kone siis M52TU.
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

Ei sen kyllä ihan kunnossa ollessa pidä pahemmin äännellä.
    Sellainen pieni naksaus kuuluu aina kun lähtee päälle, ei muita korviin osuvia häiriö ääniä.

Comment

• camshaft
      BTCF Member
      • Sep 2016
      • 539
      • Kotka

OK. Pitää katsoa jos saisi vaikka jossain välissä äänitettyä jollain vehkeellä vähän sampleja äänimaisemasta. Ja kunhan kelit vähän lämpenee niin saa myös käsitystä että toimiiko ilmastointi ylipäätään, näillä +4° keväthelteillä ei vielä ihan oikein osaa sanoa...

Comment

• camshaft
        BTCF Member
        • Sep 2016
        • 539
        • Kotka

Kerkisin vähän tarkemmin tuota tänään kuulostelemaan, ja ääni selkästi tulee itse kompurasta, vähän semmoinen - miten sitä nyt kuvailisi - röhnöttävän pöpöttävä soundi siitä lähtee silloin kun magneettikytkin on kytkeytynyt. Vapaalla ollessaan kuuluu vain moottorin normaali käyntiääni. Äänen kyllä huomaa selkeästi sisällekin, ja se kuulostaa tosiaan vähän siltä kuin moottori kävisi raffisti.

Ei kyllä mun korvaan kuulosta miltään laakeriltakaan, enemmän joku pumppaamiseen liittyvä klangi siinä on. Voisiko tuommoinen ääni tulla jos on vaan kylmäaineet vähissä? Ei toistaiseksi mitään tietoa milloin on viimeksi ilmastointia huollettu...

Comment

Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎