Nyt on niin mystinen juttu että pakko ihmetellä täälläkin.
Vein seiskan leimalle. Ei mennyt läpi, narahti käsijarrusta (arvattavissa) ja päästöistä. Tällaiset lukemat katsurin mittauslaite lykkäsi ulos:
Tyhjäkäynnillä / kierroksilla
CO 0,35 / 2,28
CO2 14,22 / 12,94
HC 90 / 136
O2 0,45 / 0,29
Lambda 0,941
Tyhjäkäynnillä kaikki ok, mutta kierroksilla melkein kaikki iloisesti päin persettä. Tämä tuli ihan puun takaa. Ostin auton puoli vuotta sitten eikä sen kanssa ole tänä aikana ollut kerrassaan MITÄÄN käynti-, käynnistymis- tai bensankulutusongelmia. Moottori käy kuin kello ja kuulostaa normaalilta, ja öljynkulutuskin on vain ulospäin, kun yksi jos toinenkin stefa vuotaa. Kyllähän nuo seiskat vie soppaa enemmän kuin vitoset, mutta mielestäni pikkukoneiselle seiskalle noin 12 litraa kaupungissa ja maantiellä 7-8 l ei ole paha lukema ollenkaan. No okei, ehkä se on kiihdytyksessä vähän laiskanpuoleinen, mutta käsittääkseni se on aika yleistä noissa pikkukoneisissa E38:eissa.
Ongelma saattaa olla se, että vein auton aika lailla kylmiltään konttorille, enkä ajanut konetta ensin kuumaksi. Ehkä.
Mutta kun kävin luetuttamassa autosta livedataa, alkoi selvitä kaikkea merkillistä.
Kaikki lukemat näyttivät ihan normaalia. MAF näyttää että ilmamassat liikkuu ja jännite elää kuten kuuluukin. Lämpötilat normaaleja (imuilma, jäähdytysneste). Ei vikakoodeja. Ainoa huomionarvoinen seikka oli, että kummankin lambdan jännite pysyy koko ajan samassa lukemassa 4.825 v. Lambdat eivät elä tyhjäkäynnillä sen koommin kuin kierroksillakaan. Myös öljyseparaattori vähän kurluttaa, joten se voisi olla vaihdon/putsauksen tarpeessa.
Lisäksi kun maffin liittimen otti irti tyhjäkäynnillä, käynti notkahti hieman ja tasoittui sitten. Auto ei sammunut eikä edes alkanut yskiä. Edes moottorin vikavalo ei syttynyt.
Tässä muutama päätä raavituttava kysymys:
- Miksi auto käy kierroksilla penteleen rikkaalla, mutta ei tyhjäkäynnillä?
- Jos se kerta käy rikkaalla ja/tai maf tai lambdat ovat vikatilassa, miksei sitä huomaa moottorin käynnistä mitenkään?
- Miksei mafin irrottaminen tehnyt mitään, jos kerta maf kuitenkin livedatalla luettuna näyttäisi toimivan? Jos maf toimii, eikö sen irrottamisen pitäisi saada moottori sammumaan tai ainakin käymään huonosti? Jos se ei toimi, miksi se sitten näytti livedatalla ihan järkeviä lukemia?
- Miksi lambdat näyttävät koko ajan samaa lukemaa?
Vein seiskan leimalle. Ei mennyt läpi, narahti käsijarrusta (arvattavissa) ja päästöistä. Tällaiset lukemat katsurin mittauslaite lykkäsi ulos:
Tyhjäkäynnillä / kierroksilla
CO 0,35 / 2,28
CO2 14,22 / 12,94
HC 90 / 136
O2 0,45 / 0,29
Lambda 0,941
Tyhjäkäynnillä kaikki ok, mutta kierroksilla melkein kaikki iloisesti päin persettä. Tämä tuli ihan puun takaa. Ostin auton puoli vuotta sitten eikä sen kanssa ole tänä aikana ollut kerrassaan MITÄÄN käynti-, käynnistymis- tai bensankulutusongelmia. Moottori käy kuin kello ja kuulostaa normaalilta, ja öljynkulutuskin on vain ulospäin, kun yksi jos toinenkin stefa vuotaa. Kyllähän nuo seiskat vie soppaa enemmän kuin vitoset, mutta mielestäni pikkukoneiselle seiskalle noin 12 litraa kaupungissa ja maantiellä 7-8 l ei ole paha lukema ollenkaan. No okei, ehkä se on kiihdytyksessä vähän laiskanpuoleinen, mutta käsittääkseni se on aika yleistä noissa pikkukoneisissa E38:eissa.
Ongelma saattaa olla se, että vein auton aika lailla kylmiltään konttorille, enkä ajanut konetta ensin kuumaksi. Ehkä.
Mutta kun kävin luetuttamassa autosta livedataa, alkoi selvitä kaikkea merkillistä.
Kaikki lukemat näyttivät ihan normaalia. MAF näyttää että ilmamassat liikkuu ja jännite elää kuten kuuluukin. Lämpötilat normaaleja (imuilma, jäähdytysneste). Ei vikakoodeja. Ainoa huomionarvoinen seikka oli, että kummankin lambdan jännite pysyy koko ajan samassa lukemassa 4.825 v. Lambdat eivät elä tyhjäkäynnillä sen koommin kuin kierroksillakaan. Myös öljyseparaattori vähän kurluttaa, joten se voisi olla vaihdon/putsauksen tarpeessa.
Lisäksi kun maffin liittimen otti irti tyhjäkäynnillä, käynti notkahti hieman ja tasoittui sitten. Auto ei sammunut eikä edes alkanut yskiä. Edes moottorin vikavalo ei syttynyt.
Tässä muutama päätä raavituttava kysymys:
- Miksi auto käy kierroksilla penteleen rikkaalla, mutta ei tyhjäkäynnillä?
- Jos se kerta käy rikkaalla ja/tai maf tai lambdat ovat vikatilassa, miksei sitä huomaa moottorin käynnistä mitenkään?
- Miksei mafin irrottaminen tehnyt mitään, jos kerta maf kuitenkin livedatalla luettuna näyttäisi toimivan? Jos maf toimii, eikö sen irrottamisen pitäisi saada moottori sammumaan tai ainakin käymään huonosti? Jos se ei toimi, miksi se sitten näytti livedatalla ihan järkeviä lukemia?
- Miksi lambdat näyttävät koko ajan samaa lukemaa?
Comment