Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 päästöongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    M52B28 päästöongelma

    Nyt on niin mystinen juttu että pakko ihmetellä täälläkin.

    Vein seiskan leimalle. Ei mennyt läpi, narahti käsijarrusta (arvattavissa) ja päästöistä. Tällaiset lukemat katsurin mittauslaite lykkäsi ulos:

    Tyhjäkäynnillä / kierroksilla
    CO 0,35 / 2,28
    CO2 14,22 / 12,94
    HC 90 / 136
    O2 0,45 / 0,29
    Lambda 0,941

    Tyhjäkäynnillä kaikki ok, mutta kierroksilla melkein kaikki iloisesti päin persettä. Tämä tuli ihan puun takaa. Ostin auton puoli vuotta sitten eikä sen kanssa ole tänä aikana ollut kerrassaan MITÄÄN käynti-, käynnistymis- tai bensankulutusongelmia. Moottori käy kuin kello ja kuulostaa normaalilta, ja öljynkulutuskin on vain ulospäin, kun yksi jos toinenkin stefa vuotaa. Kyllähän nuo seiskat vie soppaa enemmän kuin vitoset, mutta mielestäni pikkukoneiselle seiskalle noin 12 litraa kaupungissa ja maantiellä 7-8 l ei ole paha lukema ollenkaan. No okei, ehkä se on kiihdytyksessä vähän laiskanpuoleinen, mutta käsittääkseni se on aika yleistä noissa pikkukoneisissa E38:eissa.

    Ongelma saattaa olla se, että vein auton aika lailla kylmiltään konttorille, enkä ajanut konetta ensin kuumaksi. Ehkä.

    Mutta kun kävin luetuttamassa autosta livedataa, alkoi selvitä kaikkea merkillistä.

    Kaikki lukemat näyttivät ihan normaalia. MAF näyttää että ilmamassat liikkuu ja jännite elää kuten kuuluukin. Lämpötilat normaaleja (imuilma, jäähdytysneste). Ei vikakoodeja. Ainoa huomionarvoinen seikka oli, että kummankin lambdan jännite pysyy koko ajan samassa lukemassa 4.825 v. Lambdat eivät elä tyhjäkäynnillä sen koommin kuin kierroksillakaan. Myös öljyseparaattori vähän kurluttaa, joten se voisi olla vaihdon/putsauksen tarpeessa.

    Lisäksi kun maffin liittimen otti irti tyhjäkäynnillä, käynti notkahti hieman ja tasoittui sitten. Auto ei sammunut eikä edes alkanut yskiä. Edes moottorin vikavalo ei syttynyt.

    Tässä muutama päätä raavituttava kysymys:
    - Miksi auto käy kierroksilla penteleen rikkaalla, mutta ei tyhjäkäynnillä?
    - Jos se kerta käy rikkaalla ja/tai maf tai lambdat ovat vikatilassa, miksei sitä huomaa moottorin käynnistä mitenkään?
    - Miksei mafin irrottaminen tehnyt mitään, jos kerta maf kuitenkin livedatalla luettuna näyttäisi toimivan? Jos maf toimii, eikö sen irrottamisen pitäisi saada moottori sammumaan tai ainakin käymään huonosti? Jos se ei toimi, miksi se sitten näytti livedatalla ihan järkeviä lukemia?
    - Miksi lambdat näyttävät koko ajan samaa lukemaa?

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Eikai noissakaan moottorin vikavaloa ole käytössä.
    Lambdojen jännitteen pitää seilata lämpimänä.
    Mafin irrottaminen ei sammuta moottoria.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15256
      • Ajamisen Iloa

      #3
      Lambdan jännitteen elämistä kannattaa kokeilla eri diagnostiikkaohjelmalla. Suurimmassa osassa niitä päivitysväli on aivan liian harva jotta ne näkisivät lambdasta mitään.

      Kun MAF irroitetaan niin kone käyttää silloin sellaisia oletuskarttoja. Ei siitä mitään vikavaloa sytykään, ainakaan zetassa joka toki ehkä eri kuin seiska joiltain osin.

      Pazi88 on todennäköisesti paras tietäjä näistä joten odottele hänen kommenttia.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Kv1984
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2013
        • 584
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Remotion View Post
        Lambdan jännitteen elämistä kannattaa kokeilla eri diagnostiikkaohjelmalla. Suurimmassa osassa niitä päivitysväli on aivan liian harva jotta ne näkisivät lambdasta mitään.
        Kahdella testerillä/ohjelmalla kokeiltu, sama tulos.

        Hyvä tietää että mafin irrottaminen ei sammuta moottoria, vanhemmissa koneissa se taisi mennä näin mutta en ole vielä oikein sinut tän M52:en kanssa. Eli ei ilmeisesti ongelmaa sen kanssa.

        Mutta jos lambdoissa on vikaa, niin millä todennäköisyydellä ne ovat molemmat menneet yhtä aikaa rikki ja miksi niistä ei tule vikakoodia? Olisiko jonkinlainen osittainen boksivika mahdollinen?
        Last edited by Kv1984; 15-09-2019, 17:51.

        E34 518i Jet Black (ex)
        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
        E38 M52B28 Oxfordgrün

        Comment

        • Kv1984
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2013
          • 584
          • Jyväskylä

          #5
          No niin, tämäkin keissi selvisi. Lambdat vaihdettiin -> auto kulkee ihan eri lailla ja päästötkin meni läpi.

          Marmorilla olisivat halunneet vaihtaa katalysaattorit heti ekana. Eihän se olisi ollut asennuksineen kuin vajaa kolme tonnia, perkele.

          E34 518i Jet Black (ex)
          E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
          E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
          E38 M52B28 Oxfordgrün

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎