Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38:n laiska Cruise

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E28 M5
    • Feb 2025

    E38:n laiska Cruise

    -94 740iA käyttäytyy Cruisella ajaessa omituisesti.

    Cruise päällä ajettaessa esim. 100km/h suht jyrkkään mäkeen laskee nopeus 80km/h:n ennen mäen huippua. Samaa vauhtia ajettaessa samaan mäkeen samalla autolla ilman Cruisea ei nopeuden pitämisessä ole ongelmaa, kaasua joutuu painamaan aikalailla muttei laatikko vielä joudu edes heittämään pienempää pitääkseen nopeuden. Eikös Cruisen pitäisi hypätä pois päältä jos se ei saa pidettyä nopeutta tarpeeksi lähellä haluttua?

    Cruise päällä ajettaessa ja rattinapeista kiihdytettäessä nopeus kasvaa tuskallisen hitaasti. Aluksi ei edes huomaa että alkoi todella kiihtyä... Esim. 80km/h -> 100km/h kiihdytys vie noin 5 kertaa sen ajan kuin normaalisti kaasulla kiihdytettäessä.

    Kokemusta on monista muista autoista joissa on Cruise, tehottomampi MB heittää pienempää vaihdetta käytännössä heti kun viikseen koskee.
    Audi V8 manuaalilla kiihdytti myös Cruisen viiksestä aivan kuin kaasu olisi pohjassa.

    Tuntuu kuin tuo Cruise ei saisi kaasutettua tarpeeksi, isoissa alamäissä tuo taas pitää nopeuden +/- 2km/h tarkkuudella eli ilmeisesti sillä tarkkuudella kuin kuuluukin.
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Originally posted by E28 M5
    -94 740iA käyttäytyy Cruisella ajaessa omituisesti.

    Cruise päällä ajettaessa esim. 100km/h suht jyrkkään mäkeen laskee nopeus 80km/h:n ennen mäen huippua. Samaa vauhtia ajettaessa samaan mäkeen samalla autolla ilman Cruisea ei nopeuden pitämisessä ole ongelmaa, kaasua joutuu painamaan aikalailla muttei laatikko vielä joudu edes heittämään pienempää pitääkseen nopeuden. Eikös Cruisen pitäisi hypätä pois päältä jos se ei saa pidettyä nopeutta tarpeeksi lähellä haluttua?

    Cruise päällä ajettaessa ja rattinapeista kiihdytettäessä nopeus kasvaa tuskallisen hitaasti. Aluksi ei edes huomaa että alkoi todella kiihtyä... Esim. 80km/h -> 100km/h kiihdytys vie noin 5 kertaa sen ajan kuin normaalisti kaasulla kiihdytettäessä.

    Kokemusta on monista muista autoista joissa on Cruise, tehottomampi MB heittää pienempää vaihdetta käytännössä heti kun viikseen koskee.
    Audi V8 manuaalilla kiihdytti myös Cruisen viiksestä aivan kuin kaasu olisi pohjassa.

    Tuntuu kuin tuo Cruise ei saisi kaasutettua tarpeeksi, isoissa alamäissä tuo taas pitää nopeuden +/- 2km/h tarkkuudella eli ilmeisesti sillä tarkkuudella kuin kuuluukin.
    No ei toi normisti toimi kyllä. Oma vessa pitää nopeuden todella tarkasti ylämäissäkin ja nappuloista kiihdyttämällä saa kick downinkin päälle halutessaan.

    Ootkos kokeillu resetoida sitä autoas, eli akunkaapelit irti vaikkas tunniks. Toi nyt ainakin resetoi laatikon muistin, vaikkei välttämättä cruiseen autakaan. Vikakoodien luku saattaisi paljastaa, jos siellä on jotain totaalisen rikki. Enempää en osaa jeesiä, kun ei TIS:kään tarjonnut mitään lisätietoa asiaan :(
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • -Mikko M-
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 111
      • Varkaus

      #3
      Nyt väliin yksi ihan puhdas arvaus:

      Eikös jossain luulisi olevan joku servomoottori, joka liikuttelee sitten kaasuläppää jonkun vivuston välityksellä? Tuohan vaikuttaisi siltä, että tämän moottorin liikerata voisi olla jotenkin rajoittunut? Vivustot jumissa tai moottori muuten sökö, ettei liikerata ole riittävän suuri. Sillonhan se ei saisi tarpeeksi kaasua, ja tulisi juuri tollaset oireet.

      Autoa siis paremmin tuntematta, jotenkin noinhan se voisi olla?

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Kaasuläpän päässä oli vaijerissa hieman löysää, tuon säätämällä sopivaksi sai Cruisen jo pitämään nopeuden aika hyvin, mutta edelleen kiihdyttäminen on matelemista. Joutui kiertämään säädön aivan maksimiin, luulisi ettei tuo vaijeri pahemmin pääsisi venymään, pitää ottaa se ohjaus motukka irti ja tutkia hieman tarkemmin jos vika kuitenkin sieltä löytyisi.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎