Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 725 tds -97. Sisäpuhallin ei toimi.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lasa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 43

    E38 725 tds -97. Sisäpuhallin ei toimi.

    Autossa on automaattinen ilmastointi. Tänään aamulla puhallin ei enää lähtenyt käyntiin millään puhallinnopeudella. Eilen toimi vielä ihan hyvin. Olisiko tässä nyt hajonnut se paljon puhuttu "siili"? Onko E38:ssa samanlainen siili kuin E39:ssä,
    ja sijaitseeko se samassa paikassa hanskalokeron vieressä?
  • Lasa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 43

    #2
    Tieto olisi ihan tervetullutta... Eikö kukaan tiedä?

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #3
      Koitin kattoo ETK:sta pikasesti ja siinä on tollanen siili kuin E39:ssä takamatkustajia varten ilmeisesti jossain keskikonsolin sisällä, sillä se on siinä taakke menevässä "tuulitunnelissa". Edessä on erinäkönen osa, joka on kuitenkin saman niminen kuin tuo siili (Regler) ja se ois jossain lämppärin puhaltimen (moottorin) länistöllä. Sorry en osaa auttaa enempää, kun toi ei oo hajonnu viel omassa E38:ssa, mutta suosittelen, että hoimmaat jostain ETK:n, TIS:n ja WDS:n. Niillä pitäis löytyy vastaus, kun kahlaa ne ajan kanssa läpi.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • harmato
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 82

        #4
        moro,

        auto E38 (12/94) , auto ilmastoinnilla:

        sama oire täällä tänään.........puhallin ei toimi millään nopeudella.....mistä hakea vikaa........mistä tuon moottorin löytää, ilmeisesti sisäkautta purettava kojelaudan päällinenkö...??
        ----------------------------
        e65 745i 2002

        Comment

        • harmato
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 82

          #5
          e38 etuvastus ?

          jep
          missähän e38 automaatti-ilmastoinnin etuvastus on.....?
          onko jollain tietoa sijainnista...?
          ----------------------------
          e65 745i 2002

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            Kato apukuskin jalkatilan puolelta siitä keskikonsolin luota kojelaudan alta. Voi joutua irrottamaan joko sen keskikonsolin karvaverhoilun tai sitten hanskalokeron sisältä vasemman sivumuovin. Jossain siellä näin mielestäni ton osan, kun omasta vessasta lämppärin säätömoottoreita tutkin.
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • harmato
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 82

              #7
              e38.org ja tis-tutkiskelun perusteella E38:n auto.ilmastoinnin puhallinmoottorin pysähtyminen johtuu kai useimmiten yleensä itse moottorista. Sille on vain aika tullut täyteen........(eli vikaa joko laakeroinnissa tai moottorin hiilissä?) Laakerointivika ilmenee yleensä ens alkuun kitinänä ja loppujen lopuksi pysäyttää moottorin kun laakerointi leikkaa kiinni......hiilivikahan oireilee myös niin että välillä puhaltaa, välillä ei ja voi toimia esim kun ajaa johonkin monttuun, niin heilahduksessa ottavat taas hiilet kontaktia.

              En saanut itse selville, että onko auto-ilmastoinnissa etuvastusta lainkaan, vaan asiaa ilmeisesti hoitanee heti moottorin yhteydessä oleva HEATER BLOWER CONTROL (64118391399) kikkare..?

              Oliko kellään kokemuksia puhallin moottorin vaihdosta e38:iin??? Ja onko merkkiliike ainoa paikka josta osan saa.....?

              tis ja e38.org kuvaavat asiaa kyllä, mutta omakohtaiset kokemukset ja vikakuvaukset otetaan mielellään vastaan......
              Last edited by harmato; 30-03-2006, 08:38.
              ----------------------------
              e65 745i 2002

              Comment

              • TimoL
                Newbiemmer
                • Oct 2005
                • 1

                #8
                E38 puhallin

                Konehuoneen puolelta kun purkaa tulipellin muovitusta pois, niin pääsee pyörittämään puhallinmoottoria ja näin totetamaan onko se esim. jumissa/pyöriikö nihkeästi. Itselläni oli tämä viimeinen tapaus ja eräs sunnuntai aamu se vain lopetti toimintansa (ei sitä ennen äännellyt tai osoittanut mitään oireita). Vaihdoin moottorin 2 vkoa sitten ja kustannuksia tuli 120 € (uuden moottorin hinta). Aikaa ensikertalaisena tähän projektiin meni n. 3,5 h. Tsekkasin samalla kaikkien vivustojen yms liikut kojetaulun alla.

                Oma mielipiteeni on, että aivan helpohko homma tehdä aivan kenen tahansa. Rohkeasti hommiin vain! e38.org'lta löytyy myös hyvä kuvasarja ko hommasta.

                Privana lisää infoa, jos jokin jäi mietityttään.

                EDIT. Niin ja alkup. valmistajan tekemän puhallinmoottorin saa tilattua myös varaosaliikkeiden kautta. En kylläkään edes käynyt merkkiliikkeessä kysymässä, paljonko olisi kustantanut.

                EDIT II puhallinmoottorin etuvastus on siinä moottorin ulkokuoressa/rungossa kiinni parilla mutterilla.
                Last edited by TimoL; 13-04-2006, 11:55.

                Comment

                • Freed
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 425
                  • Helsinki

                  #9
                  Tapahtuuko moottorin vaihto kojetaulua purkamalla siis? Ei pysty vaihtamaan konehuoneen puolelta? Auto 95 740ia.. Kuinka paljon siinä nyt sitten oikeen joutuu purkamaan jos haluaa pelkän puhaltimen moottorin vaihtaa? Tarviiko koko kojelauta irroittaa?

                  EDIT: Puhallin tuli vaihdettua onnistuneesti, erittäin helppo homma aloittelijallekin. e38.orgissa hyvät ohjeet! Aikaa kului n.3h samalla tuli herkisteltyä muita osia kun kerran oli se kojelauta pois.
                  Last edited by Freed; 05-02-2007, 17:07.

                  Comment

                  • Tertsoni
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 145
                    • Satakunta

                    #10
                    Hajosiko teillä paljon noita kiinnikkeitä hommasaa?
                    Itellä edellisessä e38 :ssa oli melkein kaikki listat kiinni sikamössöllä kun joku oli ilmeisesti jotain säätöö tehny..

                    Mutta moottorin vaihto ei kuitenkaan onnistu tulipellinpuolelta?
                    sigpic
                    EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

                    Comment

                    • Lasa
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 43

                      #11
                      Ainoa kiinnike joka hajosi oli airbagin kannen kiinnike. Moottoria ei saa vaihdettua moottoritilan puolelta, vaan kojetaulu on purettava.

                      Comment

                      • JIPSKI
                        BTCF Member
                        • Feb 2003
                        • 1010
                        • Vaasa

                        #12
                        Originally posted by Lasa View Post
                        Ainoa kiinnike joka hajosi oli airbagin kannen kiinnike. Moottoria ei saa vaihdettua moottoritilan puolelta, vaan kojetaulu on purettava.
                        +1

                        Ne listat on tosiaan muovimuttereilla sieltä takapuolelta kiinni. Ei kannata repiä

                        Ja on tosiaan luultua helpompi homma ei kannata kyseisen operaation takia viedä merkkihuoltoon. Hyvät ohjeet löytyy netin syövereistä.
                        exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                        Comment

                        • Tertsoni
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2009
                          • 145
                          • Satakunta

                          #13
                          Noniin on koelauta purettuna ja se puhallin toimi, kun syötti suoraa virtaa....

                          Mistäköhän seuraavaks alkais vikaa etsimään releitä yms.??

                          Eikö tuolla konehuoneen puolella ollu ainoot tuohon puhaltimeen liittyvät sulakkeet? oliko ne nyt 7,11,20?

                          Ja eikö ainoot sulakerasiat oo konehuoneessa hanttarin puolella ja samoin takakontissa?
                          sigpic
                          EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

                          Comment

                          • Tertsoni
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2009
                            • 145
                            • Satakunta

                            #14
                            Duudii tuli katottua sulakkeet ku ei puhallin toiminu.
                            Revein koelaudan irti, suora virta moottorille ja sehän toimi...
                            No kun kattoin sulakkeet uudestaan niin olihan siellä yks palanu nyt ku saa tuon kasaan taas pitäis toimia............

                            Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
                            sigpic
                            EX: e46 316, e38 740, e39 525tds, e38 750, e39 528, e92 325d

                            Comment

                            • Frans
                              Newbiemmer
                              • Aug 2008
                              • 15
                              • Turku

                              #15
                              Jatketaas tähän samaan, eli E38, puhaltimen nopeus vaihtelee eikä myöskään aina puhalla lämmintä ollenkaan. Keväällä vaihdettu vesipumppu, venttiilit ja lopulta kennon vaihto uuteen korjasi tuon kylmän ilman puhaltamisen, mutta nyt ilmojen taas kylmetessä on vika jälleen täysin samanlainen. Kierroksia nostaessa alkaa lämpöä yleensä taas pukata, ei aina sillonkaan.

                              Olisko sitten seuraavaksi siilen vaihto? Onko joku sitä vaihtanut, eli missä sijaitsee tarkemmin? Ilmeisesti tämä osa? http://suomi.schmiedmann.com/64%2011...numerolla.aspx

                              Vai voisiko olla mahdollista että kenno on taas mennyt, vika kun on täsmälleen samanlainen kuin viimeksi
                              __________________

                              E46 325

                              #Volvo S80 T6
                              #BMW E38 740
                              #Volvo S80 2.4T
                              #BMW E38 730
                              #Alfa Romeo 156 1.6

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎