Multa puuttuu tuo laajempi ajotietokone, onko mahdollista asentaa se jälkikäteen? Mitä kaikkea se vaatii? Mitä tapahtuu pelkällä oikea MID:in asennuksella?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e38:iin ajotietokone?
Collapse
X
-
Tämä kiinnosti muakin joskus ja laitoin topicin, mutten saanut yhtään vastausta. Toivottavasti sulla on parempi onni
Ens alkuun tulis mieleen, että pitäis hommaa uus vilkkuviiksi ja MID, joissa kummassakin bc-nappi. Tarvittavat ulkolämpötilan anturit ja muut autossa pitäisi jo olla. Pitäis varmaan tsekkaa WDS:stä viiksen ja MID:n johtosarjojen erilaisuus suhteessa ilman tietokonettaa oleviin ja siitä pitäis selvitä loput.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
-
-
Ainakin E39:iin oli mahdollista, vaatii uuden (täysin tyhjän) high obc-mittariston, johtosarjan, jäähdytysnesteen anturin (tai hyppylangan) ja koodauksen huollossa. Pelkkä MID:in asennus ei tee mitään (ajotietokone on mittaristossa), MID:issä oleva BC-nappi ei toimi ilman mittariston vaihtoa. Mutta onnistuuko tuo koodaus E38:issä on eri juttu, DIS:istä pitäisi varmistaa se. Jos ei onnistu suoraa, niin sitten autoon pitäisi tilata BMW:ltä uusi keskuskoodiavain (ZCS) jossa on ison mittariston koodi sisällä ja ohjelmoida se DIS:illä.
Comment
-
-
Originally posted by TJJAinakin E39:iin oli mahdollista, vaatii uuden (täysin tyhjän) high obc-mittariston, johtosarjan, jäähdytysnesteen anturin (tai hyppylangan) ja koodauksen huollossa. Pelkkä MID:in asennus ei tee mitään (ajotietokone on mittaristossa), MID:issä oleva BC-nappi ei toimi ilman mittariston vaihtoa. Mutta onnistuuko tuo koodaus E38:issä on eri juttu, DIS:istä pitäisi varmistaa se. Jos ei onnistu suoraa, niin sitten autoon pitäisi tilata BMW:ltä uusi keskuskoodiavain (ZCS) jossa on ison mittariston koodi sisällä ja ohjelmoida se DIS:illä.
Kun noissa E38:ssa on kaikissa iso IKE, mutta vain osassa on BC, niin johonkin pitää pystyä ohjelmoimaan toi pelkkä BC. Omassa diagnoosisoftassa tulee ilmotus, että MID not available ja se saattais tarkoittaa samaa kuin BC not available. MID nyt joka autossa on kuitenkin olemassa.
Mun veikkaus on se, että E38:aan riittää uus viiksi ja MID ja viikseltä joidenkin piuhojen veto sekä mahdollisesti ZKE:n tai jonkun muun mokkulan koodaus silleen, että auto tajuu että BC on asennettu. Eri asia on sitten voiko DIS:llä koodata käytettyjä mokkuloita just ton BC:n suhteen, mutta kyllä joidenkin lisävarusteiden jälkikäteinen koodaus kuten häläri näyttää onnistuvan.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Ahaa, en tiennytkään, että E38:issa tilanne on tuollainen. Eikö se mittari sitten näytä kuin 4 eri arvoa eli on kuten E39:in low obc? Vai mitä se oikein näyttää ja miten ne valitaan jos BC-nappikin puuttuu?
Minulla high-mittari meni aluksi tuollaiseen low-tilaan koska auton koodiavain ei tiennyt navista tai midistä (autossa oli IRIS alunperin), sitten kun autoon ohjelmoitiin tieto navista niin mittarikin alkoi näyttämään kaikki tiedot. Eli jos E38:ssa tuo menisi samoin, niin BC-napilla oleva MID ja MID:in uudelleenkoodaaminen autoon voisi riittää. Olen varma, että nuo voi koodata uudelleen sillä ainoastaan auton runkonumeron muutos ei onnistu DIS:issä mutta tuossahan säilyy samat osat. DIS osaa laskea uuden ZCS:n jos sen valikosta löytyy ko. laitteen uudelleenkoodaus tai retrofit. Mutta tukeeko DIS suoraa tuota juttua E38:issa on eri juttu, jos ei tue niin silloin koodiavain pitäisi tilata BMW:ltä Saksasta eli ne laskee juuri sinun autojen varusteisiin käyvän avaimen johon on lisätty tuo BC ja se sitten vaan ohjelmoidaan DIS:illä runkomoduliin. Viiksi varmaan menee vain mittaristolle muutaman johdon kautta.
ZCS on autoon ohjelmoitu koodisarja jolla auto tietää mitä lisälaitteita siinä on, ilman oikeaa koodia ei kaikki laitteet toimi oikein vaikka ne olisikin väylällä. Tuo koodi on (muistaakseni) runkomodulissa (ZKE) mutta se taitaa olla muuallakin, siinä tuli muutos -97 jonka jälkeen sen varmuuskopio löytyy jostain muusta modulista, olikohan se EWS-modulissa. Toivottavasti kiinalaiset kloonaa vielä joskus tuon DIS:in lukupään...
Comment
-
-
Originally posted by TJJAhaa, en tiennytkään, että E38:issa tilanne on tuollainen. Eikö se mittari sitten näytä kuin 4 eri arvoa eli on kuten E39:in low obc? Vai mitä se oikein näyttää ja miten ne valitaan jos BC-nappikin puuttuu?
Minulla high-mittari meni aluksi tuollaiseen low-tilaan koska auton koodiavain ei tiennyt navista tai midistä (autossa oli IRIS alunperin), sitten kun autoon ohjelmoitiin tieto navista niin mittarikin alkoi näyttämään kaikki tiedot. Eli jos E38:ssa tuo menisi samoin, niin BC-napilla oleva MID ja MID:in uudelleenkoodaaminen autoon voisi riittää. Olen varma, että nuo voi koodata uudelleen sillä ainoastaan auton runkonumeron muutos ei onnistu DIS:issä mutta tuossahan säilyy samat osat. DIS osaa laskea uuden ZCS:n jos sen valikosta löytyy ko. laitteen uudelleenkoodaus tai retrofit. Mutta tukeeko DIS suoraa tuota juttua E38:issa on eri juttu, jos ei tue niin silloin koodiavain pitäisi tilata BMW:ltä Saksasta eli ne laskee juuri sinun autojen varusteisiin käyvän avaimen johon on lisätty tuo BC ja se sitten vaan ohjelmoidaan DIS:illä runkomoduliin. Viiksi varmaan menee vain mittaristolle muutaman johdon kautta.
ZCS on autoon ohjelmoitu koodisarja jolla auto tietää mitä lisälaitteita siinä on, ilman oikeaa koodia ei kaikki laitteet toimi oikein vaikka ne olisikin väylällä. Tuo koodi on (muistaakseni) runkomodulissa (ZKE) mutta se taitaa olla muuallakin, siinä tuli muutos -97 jonka jälkeen sen varmuuskopio löytyy jostain muusta modulista, olikohan se EWS-modulissa. Toivottavasti kiinalaiset kloonaa vielä joskus tuon DIS:in lukupään...
Toiminnot
Toiminnon nimi --- CC-näytön teksti
1. Runkonumero HW/SW Versio, Valmistuspäivä jne. --- DFG12345, SW 1400, DAT 42/00 jne
2. Laitetesti --- [Anzeige Test]
3. Huoltoväli --- SI-L: 0831
3.1 Huoltopäivä --- SI-TAGE: 0252
4. Aktuelli polttoaineenkulutus litraa / 100 km --- VBR: xx,x L/100 KM
4.1 Aktuelli polttoaineenkulutus litraa / tunti --- VBR: xx,x L/H
5. Keskikulutus / matka jonka polttoaineella pääseee--- RW-VBR: xx,x L/100 KM
5.1 matka jonka polttoaineella pääseee --- RW: x (km)
6. Polttoaineen määrä tankki 1 / tankki 2/ tankit 1 ja 2 yhteensä --- TNK:39.0/41.0/80.0L
6.1 tankki faasi 1 --- TNKANZ: 79,9L PHASE1
7. Jäähdytysnesteen lämpötila --- KTMP: 078°C
7.1 Jäähdyysflektin nopeus U/Min N: xxxxx U/MIN
7.2 Ulkolämpötila --- ATEMP: +25°C
8. Aktuelli digitaalinen nopeus --- V: xxx KM/H
8.1 Ilmoitettu nopeus --- VANZ: xxx KM/H
9. Akun jännite --- UB: xx,xx (V)
10.Näytön Kieli (US, Spa, Ger, Jap, jne.) --- LAND: 0=D, 1=GB, 2=USA
11. Kellonaikamuoto am/pm
12. Keskinopeus --- VANK: xx,x (kph)
13. ETA --- ANK:xx:xx
14. Softamaskin päivämäärä (ROM Code) --- ROM:
15. Tuotantodiagnoosi-informaatiot DIAG:
16. "" --- PORT:
17. Ajoneuvospesifiset tiedot --- PROM:
18. Varashälyttimen hälytystyyppi (jatkuva / katkonainen) --- HORN: DTON or [DTON flashing]
19. Lock/Unlock --- LOCK: ON
20. Polttoaineenkulutuksen korjauskerroin --- KVBR: 1000
21. Ajotietokoneen resetoiminen --- RESET?
ja nuo valitaan mittariston nappuloita painamalla. Eka pitää syöttää vaan runkonumero kohtaan 19.
Voiko DIS:llä koodata käytetyn MID:n tai onko se edes tarpeen, jos MID on jo BC:lle joskus koodattu niinkuin käytetyissä osissa tietysti on?
MID:ssä ei taida olla runkonumeroa ollenkaan vai onko se? Sillä ei pitäisi olla kuitenkaan mitään merkitystä mihinkään, vaikka se väärä olisikin.
Maksaako se jotain, että tuollaisen koodiavaimen tilaa vai maksetaanko pelkästä koodauksesta?
Kopio saattaa olla joo EWS:ssä, koska 97 on tullut EWS III, jossa on kaikkea muutakin kivaa tietoa tallennettu
Joo jos ei kiinalaiset koodaa lukupäätä, niin venäläiset on jo murtanut suurimman osan DIS:n saloista ja paljon muutakin mitä edes DIS:llä ei voi tehdäAutossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Originally posted by KFZ-Koenigja nuo valitaan mittariston nappuloita painamalla. Eka pitää syöttää vaan runkonumero kohtaan 19.
Originally posted by KFZ-KoenigVoiko DIS:llä koodata käytetyn MID:n tai onko se edes tarpeen, jos MID on jo BC:lle joskus koodattu niinkuin käytetyissä osissa tietysti on? MID:ssä ei taida olla runkonumeroa ollenkaan vai onko se? Sillä ei pitäisi olla kuitenkaan mitään merkitystä mihinkään, vaikka se väärä olisikin.
Originally posted by KFZ-KoenigMaksaako se jotain, että tuollaisen koodiavaimen tilaa vai maksetaanko pelkästä koodauksesta?
Originally posted by KFZ-KoenigJoo jos ei kiinalaiset koodaa lukupäätä, niin venäläiset on jo murtanut suurimman osan DIS:n saloista ja paljon muutakin mitä edes DIS:llä ei voi tehdä
Comment
-
-
Originally posted by KFZ-KoenigSieltä valikosta näkee:
Toiminnot
Toiminnon nimi --- CC-näytön teksti
1. Runkonumero HW/SW Versio, Valmistuspäivä jne. --- DFG12345, SW 1400, DAT 42/00 jne
2. Laitetesti --- [Anzeige Test]
3. Huoltoväli --- SI-L: 0831
3.1 Huoltopäivä --- SI-TAGE: 0252
4. Aktuelli polttoaineenkulutus litraa / 100 km --- VBR: xx,x L/100 KM
4.1 Aktuelli polttoaineenkulutus litraa / tunti --- VBR: xx,x L/H
5. Keskikulutus / matka jonka polttoaineella pääseee--- RW-VBR: xx,x L/100 KM
5.1 matka jonka polttoaineella pääseee --- RW: x (km)
6. Polttoaineen määrä tankki 1 / tankki 2/ tankit 1 ja 2 yhteensä --- TNK:39.0/41.0/80.0L
6.1 tankki faasi 1 --- TNKANZ: 79,9L PHASE1
7. Jäähdytysnesteen lämpötila --- KTMP: 078°C
7.1 Jäähdyysflektin nopeus U/Min N: xxxxx U/MIN
7.2 Ulkolämpötila --- ATEMP: +25°C
8. Aktuelli digitaalinen nopeus --- V: xxx KM/H
8.1 Ilmoitettu nopeus --- VANZ: xxx KM/H
9. Akun jännite --- UB: xx,xx (V)
10.Näytön Kieli (US, Spa, Ger, Jap, jne.) --- LAND: 0=D, 1=GB, 2=USA
11. Kellonaikamuoto am/pm
12. Keskinopeus --- VANK: xx,x (kph)
13. ETA --- ANK:xx:xx
14. Softamaskin päivämäärä (ROM Code) --- ROM:
15. Tuotantodiagnoosi-informaatiot DIAG:
16. "" --- PORT:
17. Ajoneuvospesifiset tiedot --- PROM:
18. Varashälyttimen hälytystyyppi (jatkuva / katkonainen) --- HORN: DTON or [DTON flashing]
19. Lock/Unlock --- LOCK: ON
20. Polttoaineenkulutuksen korjauskerroin --- KVBR: 1000
21. Ajotietokoneen resetoiminen --- RESET?
ja nuo valitaan mittariston nappuloita painamalla. Eka pitää syöttää vaan runkonumero kohtaan 19.
Voiko DIS:llä koodata käytetyn MID:n tai onko se edes tarpeen, jos MID on jo BC:lle joskus koodattu niinkuin käytetyissä osissa tietysti on?
MID:ssä ei taida olla runkonumeroa ollenkaan vai onko se? Sillä ei pitäisi olla kuitenkaan mitään merkitystä mihinkään, vaikka se väärä olisikin.
Maksaako se jotain, että tuollaisen koodiavaimen tilaa vai maksetaanko pelkästä koodauksesta?
Kopio saattaa olla joo EWS:ssä, koska 97 on tullut EWS III, jossa on kaikkea muutakin kivaa tietoa tallennettu
Joo jos ei kiinalaiset koodaa lukupäätä, niin venäläiset on jo murtanut suurimman osan DIS:n saloista ja paljon muutakin mitä edes DIS:llä ei voi tehdä
Voiko siis nuo asiat katsoa minunkin autosta, jossa ei ole tuota ajotietokonetta midissä? Voitko kertoa miten nuo saa katsottua?-Aapo-
520da touring Lci M-sport -07
1600-2 -68 (kaveriprojekti)
Chevrolet Avalanche LTZ -09
Sea Ray 230 sundancer -94
Comment
-
-
Originally posted by aapokVoiko siis nuo asiat katsoa minunkin autosta, jossa ei ole tuota ajotietokonetta midissä? Voitko kertoa miten nuo saa katsottua?
- Käännä virta-avain asentoon II
- Paina mittariston oikea nappi pohjaan ja pidä sitä pohjassa. Ensin ilmestyy teksti "Check Control OK" ja hetken päästä ilmestyy "Test Nr.01"
- Paina nyt vasenta nappia ja näyttöön ilmestyy runkonumero. Kirjoita paperille 5 numeroa ja laske niiden yhteissumma esim. DF13248 antaa tulokseksi 1+3+2+4+8 = 18
- Paina nyt oikeaa nappia kunnes "Test Nr.19" ilmestyy näyttöön.
- Paina vasenta nappulaa kunnes, laskettu summa ilmestyy (esimerkissä "18")
- Paina oikeaa nappulaa.
Nyt sinulla on pääsy testeihin 3-21. Mikäli aktivoiminen ei onnistunut tulee testeistä 3 - 21 ilmoitus "Lock: ON"
Yllä luetellut testit ja asetukset voidaan tehdä missä tahansa virta-avaimen asennossa, eli myös ajaessa! Tällöin tulee painaa mittariston oikeaa nappulaa, kunnes "Check Control OK" ilmestyy näyttöön. Paina oikeaa nappulaa niin kauan, että kunnes testi numero 1 ilmestyy. Uudelleen painaminen muuttaa testin numeroa aina yhdellä ylöspäin. Nyt voi sitten vasemmalla nappulalla lukea halutun arvon tai kutsua haluttua funktiota.
Joissain testeissä useamman toiminnon välillä siirryttäessä pitää vasentaa nappulaa painaa uudestaan esim. "todellinen nopeus" "näytetty nopeus" -> testi numero 08.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Originally posted by TJJJoo, mutta tarkoitin mitä tietoja se mittaristo vakiona näyttää siinä alarivillä? Ja voiko sitä näyttöä vaihtaa mitenkään, siis muuten kuin tuon huoltotilan kautta?
Ei tuossa MID:iä koodata vaan auto tietoiseksi BC-napilla varustetusta MID:istä. MID:issä ei ole (auton) runkonumeroa eikä siinä taida olla mitään koodattavaa.
Kyllä se koodikin jotain maksaa eikä koko prosessi kai ole yleisesti tiedossa joten voi ottaa koville saada joku Laakkonen tuo tilaamaan. Saksassa tyypit ovat kuitenkin noita koodeja tilanneet. Tosin ilmeisesti turhaan sillä he eivät tienneet, että DIS osaa itsekin laskea low-high clusterin päivityksessä uuden koodin.
Vielä kun joku viisas venäläinen tekisi muunnosohjelman jolla saisi DIS:in hämättyä toimimaan noilla muilla interfaceilla, noilla muilla softilla kun ei onnistu nuo koodaukset. Vai joko venäläisillä on joku tuollainenkin softa? Jostain syystä, ainakin ennen, heidän mielenkiinto on keskittynyt vain mittarin lukemiin ja siihen liittyviin moduleihin...
Tuo low -> high pitäisi olla ainakin uudessa DIS:ssä jo lisävarusteluettelossa, joten sitä koodia siihen ei sitten tarvii. MID:n kohdalla tilanne saattaa olla vielä eri, eli SA-code pitää jostain saada. Ehkä BMW-Suomen tekninen hlöstö osaa auttaa, jos tavallisilla bemariliikkeillä menee sormi suuhun.
Osan koodauksista kuten DME-EWS synkronointi jne. pystyy venäjävehkeillä ainakin tekemään, mutta en ole vielä tutkinut onnistuuko joidenkin lisävarusteiden tai SA-coden syöttö sillä ilman heksamössön muuttamista. Sittenhän noi vois itekin tehdä, kun ostaa vaan tarvittavat koodit.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Originally posted by KFZ-KoenigSe näyttää alkuperäsenä pelkät radioasemat, cd-levyt ja päällä olevat viat siinä alarivillä. Pelkän huoltotilan kautta voi vaihdella noita aikasemmin mainittuja juttuja.
Comment
-
-
Originally posted by KFZ-KoenigTuo low -> high pitäisi olla ainakin uudessa DIS:ssä jo lisävarusteluettelossa, joten sitä koodia siihen ei sitten tarvii. MID:n kohdalla tilanne saattaa olla vielä eri, eli SA-code pitää jostain saada. Ehkä BMW-Suomen tekninen hlöstö osaa auttaa, jos tavallisilla bemariliikkeillä menee sormi suuhun.
Comment
-
-
Originally posted by TJJNiin vielä tuosta: tuo DIS:issä oleva low->high retrofit ei käsittääkseni (ulkomaisten kommenttien mukaan) toimi vaikka BMW:n ohjeessakin sitä neuvotaan käyttämään, minulla tuo tehtiin recoden kautta eikä edes kokeiltu retrofit-valintaa.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Originally posted by TJJMitähän tuossa tapahtuisi jos kytkisi tuon BC-napin mittaristoon? Sehän näyttäisi kytkevän painettaessa vain mittariston X10114 liittimen 5. nastan maihin joten tuo olisi helppo testata. Mutta ehkä tuossa mittarissa onkin mahdollista olla kolme eri tilaa: ei ajotietokonetta, pieni ajotietokone tai suuri ajotietokone. Tuo pieni tietokone pitäisi kyllä olla mahdollista saada päälle pelkällä ohjelmoinnilla mutta onnistuuko se DIS:illä on taas arvoitus.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Kiitosta vaan, pitää kokeilla. Olisi kyllä mukava saada jollakin kikalla tuo ajotietokonekkin pelaamaan, näkisi kulutuksia yms.
Originally posted by KFZ-KoenigJoo voi.
- Käännä virta-avain asentoon II
- Paina mittariston oikea nappi pohjaan ja pidä sitä pohjassa. Ensin ilmestyy teksti "Check Control OK" ja hetken päästä ilmestyy "Test Nr.01"
- Paina nyt vasenta nappia ja näyttöön ilmestyy runkonumero. Kirjoita paperille 5 numeroa ja laske niiden yhteissumma esim. DF13248 antaa tulokseksi 1+3+2+4+8 = 18
- Paina nyt oikeaa nappia kunnes "Test Nr.19" ilmestyy näyttöön.
- Paina vasenta nappulaa kunnes, laskettu summa ilmestyy (esimerkissä "18")
- Paina oikeaa nappulaa.
Nyt sinulla on pääsy testeihin 3-21. Mikäli aktivoiminen ei onnistunut tulee testeistä 3 - 21 ilmoitus "Lock: ON"
Yllä luetellut testit ja asetukset voidaan tehdä missä tahansa virta-avaimen asennossa, eli myös ajaessa! Tällöin tulee painaa mittariston oikeaa nappulaa, kunnes "Check Control OK" ilmestyy näyttöön. Paina oikeaa nappulaa niin kauan, että kunnes testi numero 1 ilmestyy. Uudelleen painaminen muuttaa testin numeroa aina yhdellä ylöspäin. Nyt voi sitten vasemmalla nappulalla lukea halutun arvon tai kutsua haluttua funktiota.
Joissain testeissä useamman toiminnon välillä siirryttäessä pitää vasentaa nappulaa painaa uudestaan esim. "todellinen nopeus" "näytetty nopeus" -> testi numero 08.-Aapo-
520da touring Lci M-sport -07
1600-2 -68 (kaveriprojekti)
Chevrolet Avalanche LTZ -09
Sea Ray 230 sundancer -94
Comment
-
Comment