Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdin e38:in

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kona1982
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 7

    Remmiahdin e38:in

    Tarkoituksena olisi laittaa remmi tuohon kolmilitraiseen V8:iin. Kuinka paljon tuolla irtoiasi tehoa? Ja onko siinä yleensäkkään järkeä.
  • |parsakaali|
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 997

    #2
    onhan siinä jos rahaa löytyy, siihenhän tarvitset sen kalliin vtt:n päästö mittauksen olikohan jotin 960e alv 0%

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #3
      Järkeehän siinä kyllä on! Paljoko irtoo tehoo, no riippuu mitä kaikkee oot valmis tekemään, mutta 0,5bar yli ilmanpaineen pitäs teoriassa tulla n.50% voemaa nykyseen lisää. Siis teoriassa...
      Ja kohta joku nipo alkaa runoilemaan
      ...

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #4
        Originally posted by |parsakaali|
        onhan siinä jos rahaa löytyy, siihenhän tarvitset sen kalliin vtt:n päästö mittauksen olikohan jotin 960e alv 0%
        Tarkoitus ei ole nyt viisastella, mutta satuin olemaan yhteydessä VTT:n edustajaan muissa kuin ahtamisasioissa ja kysäisin siinä sivussa muutamia asioita tuosta myyttisestä pussitestistä. Hinta on kuulemma nykyään bensa-autoille 1700€ + ALV ja dieseleille 1800€ + ALV. Ero johtuu dieseleille tehtävästä hiukkasmittauksesta, eli lisähommasta lisäveloitus. Jos auto ei mene läpi testistä, niin uusinta maksaa sitten 1000€ + ALV. Testin aikana on kuulemma mahdollista suorittaa pieniä säätöjä, muttei mitään moottoriremonttia!

        Testisykli menee niin, että autolla ajetaan vaihtelevissa olosuhteissa rullilla 11km testilenkki ja pakokaasut kerätään syklin aikana pussiin, josta mitataan lopuksi päästöjen taso, eli täyttääkö vaatimukset vai ei. Jos oikein muistan, niin tuo sykli on määritelty jonkun ECE-pykälän mukaan (löytyy netistä kun näkee vaivaa). Viime vuoden alusta testiin on lisätty kylmäkäynnistys -7 asteessa, mutta muutoin testi tehdään 23 asteen lämmössä. Kyseinen VTT:n edustaja ei muistanut omalta työhistorialtaan yhtään tapausta, jossa turbo- tai mekaanisella ahtimella varustettua autoa OLISI EDES testattu. Hänen mukaansa suurin osa teillä liikkuvista vakiokuntoisista autoista ei enää täyttäisi niille asetettuja vaatimuksia ja kuulemma pari vuotta vanhoista autoistakaan ei pääsisi läpi kuin osa. Ja nyt oli siis kyse vakioautoista, eikä viritetyistä!!!!! Niin ja mielenkiintoisena pointtina virittäjille, oli se tieto, että hänen mukaansa valmistajan teettämä testi esim. Saksassa G-Powerilla tietyllä ahdinsarjalla tiettyyn autoon, pitäisi kelvata AKE:lle todistuksena vähäpäästöisen päästörajoista, mikäli siellä Saksassa on testattu täysin samanlainen auto kuin suomalaisella olisi. Tarkoittaa sitä, että korimalli, moottori, koko voimansiirto (perä, loota) ja renkaiden koko olisivat samat, jolloin päästöt pitäisi olla identtiset. Kuulemma AKE on tylyttänyt siitä, että rengaskoko tai perävälitys on ollut eri ja täten päästöt ajaessa ovat VOINEET olla alkuperäisestä vertailukohteesta poikkeavat ja kilpiä ei ole myönnetty.

        Että silleen... ei ole siis helppoa saada ahdettua kilpiin, mutta homma pitäisi tehdä niin, että ensin selvittää AKE:lta virallisen kannan siihen, kelpaako tuo sakemannien tai muiden tekemä laboratoritesti (ECE) referenssiksi ja sen jälkeen ostaa itelleen täysin vastaavan auton, kuin tuossa testissä on käytetty. Siihen kun sitten lyö vielä täysin samat viripalikat kiinni, niin muutoskatsastus pitäisi olla läpihuutojuttu
        Last edited by KFZ-Koenig; 19-02-2006, 02:48.
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

          #5
          Turboautoista en tiedä mutta vähäpäästöisiä moottoripyöriä on ahdettu ja käytetty tuollaisissa testeissä joita tekee/teki muutkin kuin vtt tosin pyörän kohdalla rajat saattaa olla alempana. Ja onhan esim skyline:ja saatettu kilpiin tollaisella testillä jonka auto on läpäissyt kun on asennettu toinen katalysaattori.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Katittomien/kaasarillisten moottoripyörien rajat ovat todellakin "pikkuisen" löysemmät kuin nykyautojen. Toisaalta säätökin onnistuu kotikonstein koska seosta ei tarvitse saada osumaan katin toimintaikkunaan kaikissa käyttöolosuhteissa, vaan karrikoiden riittää kun vedetään riittävän laihalla.
            Tämän Suomileimatun Skylinen kohdalla puhutaan virittämättömästä VAKOIAUTOSTA joka siis sekään VAKIOAUTONA ilman tuplakattiviritelmää ei läpäissyt ko.testiä. Pienikin lisäahto/viritys ja toivo läpimenosta on kyllä mennyttä.
            Eli kuten tuossa KFZ jo totesikin, niin muutaman vuoden ikäistä vakioautoakaan on lähes mahdoton saada testistä läpi, puhumattakaan viritellystä/jälkiahdetusta +100tkm ajettua kinneriä.
            Tuo oma Enem ahdinpaketti kaatui juuri tuohon yhteneväisyystodistusten viidakkoon(pääsyynä että paketti oli speksattu M52/-98 koneeseen kun kyse oli M52TU koneesta). Eli vaikka itse ahdinpaketti olisi spekstattu jossain EU-maassa johonkin tiettyyn autoon, pitäisi pystyä todistamaan oma kokoonpano olemaat täydellisesti sama testatun kanssa. Tämä taas on käytännössä mahdotonta koska moottorinohjaus ym,ym.on joka tapauksessa rakennettava autokohtaisesti. Eli käytännössä jokainen muutos/poikkeama tarkoittaa pussitestiä. Perä ja vaihdelaatikkovälitykset, moottorin spekseistä,ym.ym.pitää saada maahantuojalta todistus yhteneväisyydestä suhteessa ahdinpaketin speksiautoon. Suomessa maahantuoja ei tällaisia todistuksia kirjoittele joten taas ollaan pussitestirullilla.
            Edelleenkin pidän tällaisen täällä rakennetun, vähäpäästöisen jälkiahdetun bemun lailliseksi saattamista tässä maassa mahdottomana. Kuitenkin erittäin mielelläni toki mielipidettäni muutan heti kunhan yksikin tällainen on onnistuneesti tehty ja tällaisen rekisteriote nähty.
            Last edited by Hemi; 18-02-2006, 13:57.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by Hemi
              Perä ja vaihdelaatikkovälitykset, moottorin spekseistä,ym.ym.pitää saada maahantuojalta todistus yhteneväisyydestä suhteessa ahdinpaketin speksiautoon. Suomessa maahantuoja ei tällaisia todistuksia kirjoittele joten taas ollaan pussitestirullilla.
              ETK:sta printit, luulisi riittävän kun kelpaa kaikissa muissakin muutoksissa.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Niinpä, mutta kun speksiautosta ei ole olemassa vertailunumeroita jokaisesta siinä olleesta varaosanumerosta+softat+ym.ym, vaan maahantuojan pitää todistaa että näiden kahden vertailuajoneuvon vin-numeron takaa löytyy täysin....siis: TÄYSIN identtiset ajoneuvot. Mutta,mutta...kuten aiemmin sanoinkin niin moottorinohjaus on myös speksiautosta ollut pakko muuttaa(alkuperäinen järjestelmällä voi nakata sitä vesilintua), jolloin tarvitset todistuksen siitä että sinulla on tismalleen samat speksit omaava ja siis jälkikäteen rakennettu systeemi+laatikonohjaus automaateissa. Jokainen pienikin muutos autoon vaatii myös autotehtaalta aina uudet testit/speksaukset, joten näitä eri versioita voi olla satoja yhden tyyppimerkinnän alla.
                Last edited by Hemi; 18-02-2006, 14:07.

                Comment

                • Mr. Z
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 943
                  • Manse

                  #9
                  Originally posted by Cell
                  ETK:sta printit, luulisi riittävän kun kelpaa kaikissa muissakin muutoksissa.
                  Ei muuta kuin tekemään sitten. Itse joskus selvittelin asiaa ja totesin että todella hankalaksi ja kalliiksi tulee.
                  Niin, ja lähtökohta oli että auto olisi ollut muutosten jälkeen katulaillinen (ei semmoista että testi tehdään +10 hv tehoilla vaan ihan täysillä tehoilla jotka ko. kitti olisi autoon asentamiseen jälkeen tuottanut).
                  E38 740ia
                  E39 530 dAT
                  ex. E34 520i sedan
                  ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                  ex. E36 325i sedan
                  ex. E36 328i touring
                  ex. E36 318 iS qp
                  ex. E36 325i qp -R.I.P-
                  ex. E21 320i sedan
                  ex. E30 318i sedan
                  ex. E3 2500 sedan

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Joo mutta remmiahtimen ongelma on tuossa pussitestissä se, että koko moottorin käyntialue muuttuu niin virtaukselliseti kuin säädöllisestikin ahtimen jarrutustaipumuksen vuoksi. Eli koneen järjestelmät ei osaa ottaa huomioon ahtimen pyörittämisestä johtuvaa lisärasitusta ja koko säätötapahtuma tyhjäkäynnistä ylöspäin menee sekaisin. Turbo on tässä suhteessa hieman helpompi, koska varsinkaan tyhjäkäyntiin se ei juurikaan vielä vaikuta.
                    Toisaalta, mitä järkeä on edes koettaa asennusta saada pussitestillä lailliseksi jos näin speksattu systeemi kuitenkin muutetaan heti testin jälkeen uudelleen laittomaksi?

                    Comment

                    • Kona1982
                      Newbiemmer
                      • Nov 2005
                      • 7

                      #11
                      kiitoksia vain neuvoista, varmaan kannattaa unohtaa toi remmi. Löysin netistä tämmöisen sähköllä toimivan "turbon". Onko toi teidän mielestä kannattavampi vaihtoehto? Meinasin tilata kyseisen palikan tässä kevään korvilla. ei tulisi ainakaan kovin kalliiksi.

                      Comment

                      • Jonsku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 4646
                        • Tuusula

                        #12
                        Noilla sähköturboilla voi heittää vesilintua, niistä ei oo muuta kuin haittaa. Olisko ollut (ja tämä luku on sitten ihan päästä vedetty, muistelen että jotain tuonnepäin noi luvut oli) että 100km/h vauhdissa normimoottori hörppii kolme kuutiota ilmaa sekunnissa niin ei tuollainen pikkupöristin pysy millään vauhdissa mukana, edessä se vaan on...
                        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                        ex. Alpina D10 Touring #33/94
                        ... and many more

                        Comment

                        • m5 lemans
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 190
                          • espoo

                          #13
                          Ottamatta kantaa näihin valitettaviin lakipykäliin niin toteaisin vaan että on kylläkin järkeä asentaa mekaaninen ahdin...nimimerkillä kokemusta on. Haittapuoli on (paitsi katsastushässäkät) kustannukset. Asennutin E39 530 vm 2001 Vortechon kompuran. Hepat: orkkis 230 --> 325 (n. 0.5 baria), ja plus IC = 360 hp

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Mikäs ruiskusysteemi jolla ko.teho saatiin? Oliko siis ahdin rekisteriotteessa asti...ihan aikuisten oikeasti?

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎