Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 lämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • illias
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 33
    • Oulu

    e38 lämmitys

    Morjens,

    Mulla on e38 v.1999 lämmityksessä jotakin häikkää. Jos meinaa saada suurinpiirtein samat lämmöt kuskille ja vänkärille, niin kuskille pitää säätää 16 asteeseen ja vänkärille 32. Oikeastaan kaikki alle 30 säädöt ja apumiehelle tulee kylmä näillä pakkasilla. Auto valinnan ollessa päällä vaikutti vielä siltä, että apumiehen puolelle pukkaa välillä kylmää 5 sek ja sitte perään kuumaa 5 sek ja näin homma etenee, että eihän siinä kukaan viitti istua kyydissä.

    Saako näillä vikaselostuksilla minkäälaista apua ongelmaan ? :think
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Olisikohan vesiventtiilit ongelman takana, eli lämppärille kiertoa ohjaava magneettiventtiili apukuskin puolelle jumissa. En tiedä autosi tarkkaa mallia, mutta eiköhän nuo ole samanlaiset E38:eissa. Ilmeisesti joku on saanut ihan venttiilikoteloa kopistelemalla herkisteltyä.

    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #3
      Siis vaihtuuko se lämpötila vänkärin puolella ihan muutamassa sekunnissa? Jos näin on niin sitten sekoittajaläppä seilaa, vesiventtiilin sulkeutumisen jälkeen menee kyllä paljon kauemmin ennenkuin lämpötila muuttuu kylmästä kuumaksi. Ts. vasteaika pidempi. Tämä voisi tietysti aiheutua siitä että venttiili todella on jumissa auki-asennossa ja ohjausyksikkö yrittää kompensoida tilannetta vaihtamalla läpän asentoa. En tosin ole purkanut E38:n lämppäriä, mutta kai sielläkin se sekoittaja on..?

      Kuskinpuolella toimii siis ok, mutta vänkärin puoli sekoilee? Heitähän vielä vähän tarkempaa kuvausta toiminnasta/toimimattomuudesta...
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • illias
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 33
        • Oulu

        #4
        Kiitoksia vastauksista. Ongelmaa on vähän vaikea kuvailla perusteellisesti, kun olen niin vähän käyttänyt autoa. Selkeästi se oli ainakin havaittavissa, että Auto valinnan ollessa päällä lämpötila vaihtui vänkärinpuolella kylmästä kuumaksi muutamassa sekunnissa ihan kuten Erich kyseli. Kuskinpuoli vaikutti muuten ok:lta, mutta sinnekkin tuli jalkoihin kylmempää. Tämän havaitsin alle -15 asteen pakkasella, jolloin tuntui vähän että autossa on pikkusen kylmä, eikä sitä saanut riittävän lämpimäksi. Toki se ei auta asiaa jos toiselta puolen pukkaa kylmempää ilmaa.

        Tuskin tuosta paljon apua oli, mutta raportoin lisää kun pääsen kokeilemaan.

        Comment

        • Erich
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 783
          • Hämeenkyrö

          #5
          Originally posted by illias View Post
          Kuskinpuoli vaikutti muuten ok:lta, mutta sinnekkin tuli jalkoihin kylmempää. Tämän havaitsin alle -15 asteen pakkasella, jolloin tuntui vähän että autossa on pikkusen kylmä, eikä sitä saanut riittävän lämpimäksi.
          Kokeilehan vaikuttavatko kierrokset asiaan. Eli seuraavan kerran kun tuntuu kylmältä kabiinissa niin pakota riittävän pieni vaihde sisään. Niin pieni, että kierroksia on 2500 tai yli. Jos sitten alkaa lämpiämään niin alkaisi kuulostamaan tältä.

          Paljonko autolla on muuten ajettu?
          Last edited by Erich; 08-11-2006, 12:57.
          6 - E24 635
          7 - E38 740
          8 - E31 850

          Comment

          • illias
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 33
            • Oulu

            #6
            Kiitos vihjeestä. Kokeilenpa tuota asap.

            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              #7
              Jaa juu, sulla olikin 728. Näissä muissa oli kyse 740:stä ja M60 moottorista, mutta kannattanee silti kokeilla. Samalla tavalla se vesipumppu niissä pelaa.
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎