Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 730D vs. 740D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • opa82
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 533
    • Tampere

    E38 730D vs. 740D

    Otsikon mukaisista autoista olisin puoliksi kiinnostunut ja puoliksi haaveillut. Itse en ole koskaan 7-sarjan Bmw:llä ajanut joten paljon olisi kysyttävää näistä.

    Ajostani n. 90% tulee kaupungissa ja autotalli.com sivuston mukaan 730d vie 12.1 litraa sadalla, joka on tuon kokoiselle autolle ihan kohtuullinen lukema. 740d vie sen sijaan sivuston mukaan peräti 14.7 litraa. Onko nämä luvut ensinnäkin lähellä totuutta?

    Autoilla ei tunnun olevan älyttömästi hintaeroa, mutta tuo pienempi kone tuntuu jotenkin yksinkertaisemmalta ja turvallisemmalta. Suora kutonen vastaan kahdella turbolla varustettu v8. Onko mitään tietoa onko tuossa suuremmassa koneessa ollut vikoja tms?

    Tehoa ja varsinkin vääntöä tuossa suuremmassa koneessa olisi huomattavasti paremmin kuin pienemmässä, vaikka ei kumpikaan mitään raketteja tunnun olevan. Mitään urheiluautoa tässä ei nyt katsellakaan, mutta raskaaseen autoon vääntävä moottori olisi toki parempi.

    Eli kommentteja ja vinkkejä saa antaa.
  • Snow Dog
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 185
    • Raisio

    #2
    moro,
    itse päädyin 730d:n juuri siksi että kone tuntui turvallisemmalta valinnalta.
    Neljälitraista en edes kokeillut. Minulle kolmilitraisen tehot ja vääntö riittää sellaisenaan, mutta eikös siitä ohjelmoinnilla saa 20-30 hevosta lisää tarvittaessa?
    Myös osia löytyy jo ihan tarvikkeenakin. Ei välttämättä hinnan puolesta kovin iso asia, mutta ei tarvitse kaikkia erikseen tilailla.

    Koneeseen vaihdettu tähän mennessä vain termostaatti, muuten pelannut mainiosti. Mittarissa nyt 180000km.
    Kulutuksesta: pääosin maantieajossa minulla, menee 7-7.8 l. Pitkällä lenkillä 6.5, yli 8 ei juuri mene reippaamminkaan ajettaessa.

    Mukavaa kyytiä!
    F01 740d -11
    F11 530d -13
    E93 325 -07
    ex: E38 730d -00
    ex: E39 523AT -97
    ex: E39 530dAT -00

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Paljonko noissa menee dsl veroa?

      Comment

      • Snow Dog
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 185
        • Raisio

        #4
        Originally posted by WSE1 View Post
        Paljonko noissa menee dsl veroa?
        dieselvero 587 EUR vuodessa, yhteensä 715 EUR/vuosi
        F01 740d -11
        F11 530d -13
        E93 325 -07
        ex: E38 730d -00
        ex: E39 523AT -97
        ex: E39 530dAT -00

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #5
          itse päädyin 730d:n juuri siksi että kone tuntui turvallisemmalta valinnalta.
          Neljälitraisesta ei oikein ole edes mutu tuntumaan, kun se on niin harvinainen, mutta ei tuota kolmelitraista (184,193) voi oikein kauhean luotettavaksi sanoa. Voi olla että menee koko auton elin iän ilman ongelmia tai sitten ei. Foorumilta löytyy paljon lisää tietoa. Jos nelilitraisessa ei ole enempää probleemia niin ehdottomasti se. 730D en ole ajanut, mutta 530D touringiin olisi kyllä kaivannut lisää vääntöä ja tehoa.

          Comment

          • AkiV
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 329

            #6
            530d:llä normisti ajelen , pari kertaa päässyt 740d:tä testaan niin onhan siinä aikas iso ero, 730d:tä en kyllä ole ajanut. Vääntöä tuntuu olevan kivasti.

            ja se kasikoneen ääni on aikas paljon mojovampi :think ..ei kuulosta kiisseliltä yhtään.

            mutta ei koeajon jälkeen ollut mitenkään ikävä mennä omaan 530:een takas, eli ei se 740d niiiiiin mahtava kai siltikään ollut
            E39 530dA Touring -00

            Comment

            • opa82
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 533
              • Tampere

              #7
              Kyllä omasta mielestäni molemmissa koneissa on tuollaiseen autoon tarpeeksi tehoa ja vääntöä. Mitään urheiluautoa en edes havittele ja nopeaa ajoa varten on toinen auto. Tarkoitus olisi kuitenkin pysyä liikenteen rytmissä ja eiköhän se näillä onnistu vaikka ei mitään tykkejä kumpikaan ole.

              Itse olen käsittänyt tuon 3-litraisen koneen melko luotettavaksi, mutta tuosta isommasta koneesta kaipaisin edelleen tietoa ja kokemuksia lisää. Myös kaupunkikulutukset kiinnostaa.

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                #8
                Molemmat autot minun mielestä ihan vääriä pelkästään nurkissa pyörimiseen. Toimivat parhaiten matka-ajossa. Dieselmoottorien ongelmat osittain johtuvatkin juuri siitä, että ne on karstoitettu tukkoon mummomaisella ajolla.


                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Ns. nurkka-ajoon löytyy todellakin paljon järkevämpiä vaihtoehtoja. Kannattaa miettiä myös 530D-malleja.

                  Comment

                  • AkiV
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 329

                    #10
                    Originally posted by opa82 View Post
                    Kyllä omasta mielestäni molemmissa koneissa on tuollaiseen autoon tarpeeksi tehoa ja vääntöä. Mitään urheiluautoa en edes havittele ja nopeaa ajoa varten on toinen auto. Tarkoitus olisi kuitenkin pysyä liikenteen rytmissä ja eiköhän se näillä onnistu vaikka ei mitään tykkejä kumpikaan ole.

                    Itse olen käsittänyt tuon 3-litraisen koneen melko luotettavaksi, mutta tuosta isommasta koneesta kaipaisin edelleen tietoa ja kokemuksia lisää. Myös kaupunkikulutukset kiinnostaa.
                    sen mitä mä kulutuksia seurasin niin ajotietokone näytti 10-11litraa/100km kulutuksia... webasto tietty rohmuu vähäsen, ja tuo oli ihan pätkäajoa ja reteempää kaasuttelua :P ..740d oli siis kyseessä.

                    luulisin että 730d vie about saman kun 530d:kin... vai painaako 700-sarjalainen enemmän?

                    -a
                    E39 530dA Touring -00

                    Comment

                    • S.P.R
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1009
                      • Oulu area

                      #11
                      Itse olen käsittänyt tuon 3-litraisen koneen melko luotettavaksi
                      Niin, tuo melko luotettava on suhteellinen käsite Tuntuu vaan olevan aika paljon käsittämättömiä kulku/käynti ongelmia. Vastaavien bensakoneiden luotettavuudesta on valitettavasti turha haveilla. Uudemmat versiot tuosta 3 litraisesta diisselistä lienevät parempia. Itse annan siis äänen V8:lle.

                      Comment

                      • opa82
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 533
                        • Tampere

                        #12
                        Niinpä niin.

                        Se että suuri osa ajosta tulee kapungissa ei tarkoita että ajotyyli olisi mummomainen. Kyllä sitä välillä saa polkaistakin.

                        Kulutukset kuulostaa varsin siedettäviltä.

                        Comment

                        • jjheimo
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 652
                          • Helsinki

                          #13
                          Lainataan nyt hieman tätä topikkia....


                          Kenelläkään tietoa mikä laatikko tuossa E38 740D:ssä on?

                          Lähinä kiinnostaisi sen kestävyys mahdollista lastutusta ajatellen,tuossahan on jo vakiona se 560nm.

                          Ilmeisesti kuitenkin eri kuin E39:ssä?,johon suositellaan max 500nm?
                          Last edited by jjheimo; 08-05-2007, 09:33. Reason: tekstiä uusiksi
                          F33 435i Xdrive

                          Comment

                          • TuomasTee
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 529
                            • Kotka

                            #14
                            Paljon 740d:ssä on dieselvero, onko paljoa suurempi kuin 530d:ssä?
                            Onko uudelleenohjelmoinnissa vastaantuleva järkevä tehoraja jotain 330hv luokkaa? Onko joku käynyt näiden kanssa Karalalla?
                            BMW F15 X5 M50d -14

                            Comment

                            • jjheimo
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 652
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by TuomasTee View Post
                              Paljon 740d:ssä on dieselvero, onko paljoa suurempi kuin 530d:ssä?
                              Onko uudelleenohjelmoinnissa vastaantuleva järkevä tehoraja jotain 330hv luokkaa? Onko joku käynyt näiden kanssa Karalalla?

                              Eli tuli verolappu kotiin ja 730€ näytti olevan dieselveroa maksettavaa.
                              F33 435i Xdrive

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎