Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 730 tekniikka vaihdos 4l V8

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomippa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 656
    • pk-seutu

    e38 730 tekniikka vaihdos 4l V8

    Tuleeko suuria muutostöitä sähköjen tai minkä tahansa osalta, jos vaihdan vanhan M60B30 tekniikan M60B40 tekniikkaan?
    Eikös tuo kuitenkin pitäisi mennä käytännössä heittämällä kiinni keulille sähköjä myöten, eikä tarvitsisi lähteä edes muuttamaan mitään osia muuten konehuoneen puolelta?

    Tuossa olisi kiikarissa M60B40 tekniikka moottorin ohjausyksikön kanssa, sekä vaihdelaatikko ym. järeämmät osat onkin jo myös kiikarissa.
    Ei pitäisi olla mikään kallis vaihdos, kun saa myytyä oman vanhan tekniikan pois, sekä laatikon ja perän?
    Last edited by tomippa; 15-07-2007, 16:10.
  • JP_Racing
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 54

    #2
    moottorin vaihto 730

    Mielenkiinnolla odottelen kans gurujen vastauksia... sama mielessä itselläkin.
    Audi A3 1.4Tfsi sportback 2008
    Subaru Legacy 2,5 GX 4wd -97
    Kinroad ATV 250cc 2X4 "tieliikenne"

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #3
      Ihan ensimmäiseksi... hommaa WDS. Se on softa, jossa on sun auton sähkökuvat. Tai jos sulla on se jo, niin miksi edes kysyt!?

      Rauta menee varmaan kokolailla heittämällä, kuhan muistaa varautua joihinkin pieniin eroavaisuuksiin, joita kuitenkin käytännössä voi tulla vastaan. Yleensä aina tulee jotain pientä.

      Johtosarjassa saattaa olla pieniä eroavaisuuksia, tai sitten ei, mutta ne nyt on pikkujuttuja tällaisessa projektissa muutenkin... eiks juu? Tähänkin kysymykseen WDS kyllä vastaa kun jaksaa penkoa. Mä en ainakaan lähtisi moista swappia tekemään pelkästään jonkun Eerikki-nimimerkin foorumille runoileman bullshitin perusteella...

      Originally posted by tomippa View Post
      Eikös tuo kuitenkin pitäisi mennä käytännössä heittämällä kiinni keulille sähköjä myöten, eikä tarvitsisi lähteä edes muuttamaan mitään osia muuten konehuoneen puolelta?
      Appropoo, huomioi ajonesto. Minkä ikäiseen autoon olet tekniikkaa vaihtamassa, ja minkäikäinen on luovuttaja? Tai siis pikemminkin valmistusajankohta, kuukauden tarkkuudella. EWS II tuli näihin 1.95 alkaen. Tarkoittaa käytännössä, että uudemmasta on hyvin työläs vaihtaa moottorinohjausta vanhempaan, koska tällöin tarvitset avaimet, EWS-modulin (sekä tietty johtosarjan ja silmukan) ja moottorinohjauksen samasta autosta. Toisinpäinkin vaatii sovittamista.

      Ja muutenkin... Moni ohjausyksikkö on koodaamattomana samalla osanumerolla, mutta softa saattaakin olla joidenkin koodirivien osalta moottorikohtainen. Ja vain harva moduli on suomessa mahdollista koodata uudestaan. Nää on niitä juttuja, jotka saattavat moottorin vaihdosta huolimatta toimia arkiajossa ihan ok, mutta eivät välttämättä pilkkua nussien toimi enää aivan sillä tavalla, kuin tehdas on alunperin suunnitellut. Tarkoitan siis toimintoja, kuten BC, ASC+T, cruise ym. jotka ovat hyvinkin paljon tekemisissä DME+AGS paketin kanssa (ihania lyhennyksiä).

      Voi olla, että pelaa hyvinkin täysin yhteen, mutta ne tyypit, jotka noiden kaikkien modulien 100% yhteensopivuuden voisivat varmaksi vannoa, ovat aika vähissä. Kokeilemalla se parhaiten selviää. Mutta jos vaikka kulutusmittarin pieleen näyttäminen ei vie yöunia niin eikun vaihtamaan vaan.

      Originally posted by tomippa View Post
      Ei pitäisi olla mikään kallis vaihdos, kun saa myytyä oman vanhan tekniikan pois, sekä laatikon ja perän?
      Eihän nää koskaan ole... Eikö samalla vaivalla kannattaisi päivittää M62:een ja steppiin?

      (tässä vaiheessa yleensä joku on jo sanunut, että vaihda autoa 730 -> 740... mutta mä jätän sen muille)
      Last edited by Erich; 18-07-2007, 21:49.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #4
        Niin juu, yks juttu vielä, legal disclaimer...

        <politiikkaa>

        Luonnollisesti varaudut myös selvittämään konttorilla muutoskatsastuksessa auton muuttamisessa käytettyjen osien alkuperän sekä osoittamaan, että vaihdettu moottori täyttää kyseisenä mallivuotena sille asetetut päästövaatimukset. Samoin vaihdetun moottorin teho ja vääntö kannattaa luotettavasti osoittaa aivan itse. Samaten muutat ajoneuvon alustan tehokkaampaa versiota vastaavaksi, jarrut ym. sekä osoitat eroavaisuudet myös konttorilla...

        </politiikkaa>
        Last edited by Erich; 18-07-2007, 21:41.
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Pussitesti nykyisin kuitenkin kutsuu varsin helposti, joten mm.tämä kannattaa varmistaa ENNEN proggikseen ryhtymistä. Näin siis siksi koska mitään todistuksia Suomen bemulta ei näihin kirjoitella....paitsi jos työn teettää kokonaisuudessaan siellä.

          Comment

          • kake
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2002
            • 590
            • Kerava

            #6
            Originally posted by Erich View Post
            Niin juu, yks juttu vielä, legal disclaimer...

            <politiikkaa>

            Luonnollisesti varaudut myös selvittämään konttorilla muutoskatsastuksessa auton muuttamisessa käytettyjen osien alkuperän sekä osoittamaan, että vaihdettu moottori täyttää kyseisenä mallivuotena sille asetetut päästövaatimukset. Samoin vaihdetun moottorin teho ja vääntö kannattaa luotettavasti osoittaa aivan itse. Samaten muutat ajoneuvon alustan tehokkaampaa versiota vastaavaksi, jarrut ym. sekä osoitat eroavaisuudet myös konttorilla...

            </politiikkaa>
            Originally posted by Hemi View Post
            Pussitesti nykyisin kuitenkin kutsuu varsin helposti, joten mm.tämä kannattaa varmistaa ENNEN proggikseen ryhtymistä. Näin siis siksi koska mitään todistuksia Suomen bemulta ei näihin kirjoitella....paitsi jos työn teettää kokonaisuudessaan siellä.
            Tässä tapauksessa ei pussitesti kutsu, koska moottori on samanvuotisesta autosta. (1994) Ja tuossa vuosimallissa ei edes ajonestoa ole, joten sekään ei tuota ongelmia.
            Tietysti olisi hyvä tarkastaa että onko esim polttoainepumppu sama? Tosin sekään ei ole iso homma vaihtaa, noitahan on kaikille jäänyt hyllyyn.

            Edittiä: Pumppu näyttää olevan sama kaikissa, 728-750.
            Last edited by kake; 19-07-2007, 08:49.
            Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              #7
              Originally posted by kake View Post
              Tässä tapauksessa
              Miten mä jotenkin aavistin, että teikäläinen liittyy tähän(kin) projektiin...
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by kake View Post
                Tässä tapauksessa ei pussitesti kutsu, koska moottori on samanvuotisesta autosta.
                Ei välttämättä kutsukkaan jos saat jostain todistuksen asennettavan moottorin yhdenmukaisuudesta päästöjen osalta. Näitä kun Suomessa ei ainakaan maahantuoja kirjoita, niin parahkrahvit pitää saada suoraan tehtaalta. Tosin nykyisin tuo päästötesti voidaan siltikin vaatia jotta voidaan varmistua mm.uudelleen asennettavan elektroniikan(=ym.päästöihin vaikuttavien komponenttien) sopivuudesta/toimivuudesta ko.autossa.

                Comment

                • kake
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2002
                  • 590
                  • Kerava

                  #9
                  Originally posted by Erich View Post
                  Miten mä jotenkin aavistin, että teikäläinen liittyy tähän(kin) projektiin...
                  :think

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Ei välttämättä kutsukkaan jos saat jostain todistuksen asennettavan moottorin yhdenmukaisuudesta päästöjen osalta. Näitä kun Suomessa ei ainakaan maahantuoja kirjoita, niin parahkrahvit pitää saada suoraan tehtaalta. Tosin nykyisin tuo päästötesti voidaan siltikin vaatia jotta voidaan varmistua mm.uudelleen asennettavan elektroniikan(=ym.päästöihin vaikuttavien komponenttien) sopivuudesta/toimivuudesta ko.autossa.
                  Kyllä ainakin tähän päivään saakka on konttorilla riittänyt auton valmistenumero josta moottori on. Enkä kyllä heti keksi mihin lakiin katsastusmies vetoaa jos alkaa tuohon pussitestiä ehdottamaan?

                  Jos minulle alkaisi tuollaisessa tapaksessa pussitestiä ehdottelemaan -> huomaisin olevani väärällä konttorilla.
                  Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                  Comment

                  Working...
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎