Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 pyöränkulmat pielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7061
    • Turenki

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis aika harvassa lähes uudessakaan autossa on kulmat ihan kohdallaan, mutta aika harvoin missään on asteen tai yli camberheittoja, ilman selkeää vauriota. Kysyjän tapauksessa jos/kun etukulma on saanut iskua jossa tukivarret ovat vääntyneet, on 100% varmaa että ainakaan perssoni ei enään ole täysin kunnossa ja tuskin on ihan napakaan.

    Jep! Kyllähän se näin on, mutta meinasin että ei kannata pettyä jos ei ihan natsaa kohilleen uusillakaa osilla.

    Onko auto muuten madallettu? Jos on, niin se sotkee camberit, mutta ei toki tee eroa puolten kesken..
    DUCATI 1098 RACING EVO

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #17
      Auto kävi taas nelipyörämittauksessa keskiviikkona.
      Takapään arvot saatiin kohdalleen. Oikeata etupäätä säädettiin sen verran mitä nyt on mahdollista. Silti camber jäi lähes asteen päähän ohjearvoalueesta.
      Tarkemmin asiaa nosturilla tutkittua huomasimme että oikea etuiskarin alapää makaa etummaisen tukivarren kiinnitysmutterin päällä. Vasemmalla puolella iskarin alapään ja mutterin väliin jää noin sentin rako. Mistä ihmeestä tämä voisi johtua? Iskareissahan on hitsattu koukun mallinen lattarauta joka määrittää iskarin korkeuden millintarkasti.
      No toivottavasti vika korjaantuisi tuon iskunvaimentimen ja olkarren vaihdolla.

      edit: Autoa on madallettu -35 / 20mm, mutta tällä nyt ei ole vaikutusta tuohon yhden renkaan camberiin.
      Last edited by VNT; 29-11-2007, 19:06.
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • jamoc8
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 277
        • Oulu

        #18
        Jos e39:ssä tukitangot vääntyy, niin camberi kääntyy positiiviseen suuntaan. Eli vika ehkä navassa, mutta kuulostaa kalliilta ja vain arvaukselta. Epäilisin, että halvin ja helpoin konsti on viilata yläpään reikiin säätö ja kääntynee varmasti.



        Originally posted by Hemi View Post
        Siis aika harvassa lähes uudessakaan autossa on kulmat ihan kohdallaan, mutta aika harvoin missään on asteen tai yli camberheittoja, ilman selkeää vauriota. Kysyjän tapauksessa jos/kun etukulma on saanut iskua jossa tukivarret ovat vääntyneet, on 100% varmaa että ainakaan perssoni ei enään ole täysin kunnossa ja tuskin on ihan napakaan.
        ---- Bee äm dapl juu ----

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by jamoc8 View Post
          Jos e39:ssä tukitangot vääntyy, niin camberi kääntyy positiiviseen suuntaan. Eli vika ehkä navassa, mutta kuulostaa kalliilta ja vain arvaukselta. Epäilisin, että halvin ja helpoin konsti on viilata yläpään reikiin säätö ja kääntynee varmasti.

          e39:kään ei tukitankojen vääntyminen juuri käytännössä muuta camberkulmaa(renkaan pystykallistmaa). Tai toki muuttaa mikäli varret ovat senttitolkulla mutkalla. Casteriin ja sitä kautta auraukseen näillä taas on suora vaikutus. Cambermuutoksen yleisin syy perssoneilla varustetuissa alustoissa on juuri sen perssonin=iskunvaimentimen vääntyminen(poislukien esim.neloskopan volkkarit, eli golf/seat/scoda/audi, jossa lähes poikkeuksetta olkavarsi vääntyy ennen). Vääntymä tulee yleisimmin iskarin=perssonin männän varteen, lähelle yläkiinnitystä tai sitten heti olkavarren kiinnityslenkin yläpuolelle(alumiini-iskareilla kuten e39).Pääsääntöisesti vääntymät tulee siis kuitenkin niin että camber siirtyy negatiiviseen suuntaan, mutta toki jokin "driftaus" suojatiekorokkeeseen voi camberin saada positiivisenkin puolelle varsinkin takapäässä. Etupäässä tämäkin on harvinaista.

          Comment

          • jamoc8
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 277
            • Oulu

            #20
            Thanks. Vaihtelen kesemmällä M- sport iskarit/ jouset ja jos ei oikea niin viilaamaan..



            Originally posted by Hemi View Post
            e39:kään ei tukitankojen vääntyminen juuri käytännössä muuta camberkulmaa(renkaan pystykallistmaa). Tai toki muuttaa mikäli varret ovat senttitolkulla mutkalla. Casteriin ja sitä kautta auraukseen näillä taas on suora vaikutus. Cambermuutoksen yleisin syy perssoneilla varustetuissa alustoissa on juuri sen perssonin=iskunvaimentimen vääntyminen(poislukien esim.neloskopan volkkarit, eli golf/seat/scoda/audi, jossa lähes poikkeuksetta olkavarsi vääntyy ennen). Vääntymä tulee yleisimmin iskarin=perssonin männän varteen, lähelle yläkiinnitystä tai sitten heti olkavarren kiinnityslenkin yläpuolelle(alumiini-iskareilla kuten e39).Pääsääntöisesti vääntymät tulee siis kuitenkin niin että camber siirtyy negatiiviseen suuntaan, mutta toki jokin "driftaus" suojatiekorokkeeseen voi camberin saada positiivisenkin puolelle varsinkin takapäässä. Etupäässä tämäkin on harvinaista.
            ---- Bee äm dapl juu ----

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Originally posted by jamoc8 View Post
              Thanks. Vaihtelen kesemmällä M- sport iskarit/ jouset ja jos ei oikea niin viilaamaan..
              Vääntynyt osa on saattanut murtua. Aikamoista riskiä ajella potentiaalisesti murtuneella olkavarrella/navalla. Lisäksi autoa myydessä voi muodostua kompastuskiveksi "pirkka-niksillä" korjattu kulma. Noin suuret viilailut näkyy jo kauempaakin.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • jamoc8
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 277
                • Oulu

                #22
                Niin, 30tkm on mulla hyvin kestänyt ja katsastettu jne. vika on siis vain - camberia liikaa. Puoli astetta pois speksistä. Ei siis kuluta edes rengasta reunasta..


                QUOTE=Cell;1094359]Vääntynyt osa on saattanut murtua. Aikamoista riskiä ajella potentiaalisesti murtuneella olkavarrella/navalla. Lisäksi autoa myydessä voi muodostua kompastuskiveksi "pirkka-niksillä" korjattu kulma. Noin suuret viilailut näkyy jo kauempaakin.[/QUOTE]
                ---- Bee äm dapl juu ----

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎