FAQ alueelle kuuluisi, mutta eipä tuonne pääse kirjoittelemaan.
Asensin E38 koriin Eberspächer B5WS lämmittimen kaukosäätimellä(easystart R+).
Lämmittimen hommasin Eeperiltä.(nick)
Tarvikkeet jotka tuli mukana.
http://www.luntti.1g.fi/kuvat/BMW/74....+24+21.58.jpg
Asentamisen voi periaatteessa jakaa neljään osaan.
-lämmittimen fyysinen asennus
-polttoainepumppu: sen sähköt ja letkut, imuputki asennus
-vesiletkut ja vesipumppu
-sähköt
Aloitetaan puskurin irroituksesta. Ja lämmittimen asennuksesta omalle paikalleen.
Sumuvalot irti. Meisselillä painetaan vain ylempään reikään ja sumuvalo ponnahtaa pois. Varo ettei putoa lattialle.
Sitten kannattaa irroitta puskurin alta suoja muovi klipseistä irti.
Kuskinpuolelta koko alamuovi pois. 8mm peltiruuveilla kiinni.
Kummaltakin puolelta sisälokasuojan löysääminen puskurista.
Kaksi 8mm peltiruuvia. Sisäsuojaa ei tarvi ottaa pois.
Itse puskuri on kiinni kahdella torxilla.
Sitten vain nykii puskurin irti.
Itse lämmitin asennetaan kuskipuolelle sumuvalon taakse. Eturenkaan etupuolelle.
Lämmittimelle tehdään imuputki ja pakoputki.
Imuputkelle on valmis paikka eturenkaan kotelossa.
Tulee tuonne sisäsuojan alle. Kaksi 8mm ruuvia kun löysää niin imuputken saa työnnettyä tuonne.
Pakoputken asensin näin. Tosin ei hyvä, koska putkeen joutuu laittaamaan esim. Thermo teckkiä suojaksi, ettei muovit sulaisi.
Toisten ohjeitten mukaan
pakoputkelle tehdään mutka tuohon lämmittimen ympärille. Mutta en saanut sopimaan mitenkään.
Lämmitimen pakoputki otti puskuriin kiinni ja sumuvalo ei mahtunut enään paikoilleen.
Polttoainetta ei voi haaroittaa auton omista polttoaine letkuista, koska niissä on paine.
Eli täytyy vetää tankilta asti oma imuputki.
Imuputki asennetaan anturin kanteen.
Takapenkin istuin osa pois ja anturin kannet löytyy sieltä.
HUOM. imuputki asennetaan auton oikean puoleiseen anturiin.
Kuvassa irroitettu jo suojakansi.
Kanteen porataan 8mm reikä johon imuputki laitettu.
Imuputken pituus 21cm. Itse jätin putken pituudeksi 22cm.
PA-letku laitetaan menemään auton alle samasta kuin auton oma pa-letku.
Polttoaine pumppu asennetaan taka-akselille suojapellin taakse.
PA-letku ja pumpun sähköjohdot voi vetää auton omia putkilinjoja pitkin.
Kun PA linja on tehty lämmittimelle asti ja pumpussa virtajohto paikoillaan. Tämän jälkeen kannattaa "napsutella" 12 volttia pumpulle. Näin se täyttää PA-linjan ja lämmitin käynnistyy heti ens käynnistyksellä. Samoin vältät mahdolliset vika koodit lämmittimeltä.
VESILETKUT:
Letkuista ei ole ahtauden vuoksi oikein hyviä kuvia. Mutta vesiletkut voi kytkeä sarjaan.
Eli lämmittimen Out letku kytketään magneetti venttiilleille menevään.
IN letku tulee auton kannesta.
IN letkun väliin asennetaan vesipumppu. Esim tuohon ajovalon taakse.
Tuossa hieman näkyy vesiletkuja. Punaisten johtojen alla.
Tässä jokainen voi soveltaa itseään.
SÄHKÖT:
Ehkä tärkein johto mitä autosta tarvit tietää on tämä.
Eli kelta/vihreä johto joka menee ilmastointi paneelin siniseen moninapa pistokkeeseen. Napa numero ykköseen.
Sillä herätetään paneeli kun kytketään eeberi tai webasto päälle.
Älkää tehkö niinkuin minä tein, vaan tehkää niinkuin sanon.
Kuvissa näkyy apiko liittimet, mutta kyllä nämä kaksi johtoa kannattaa tinata.
Auton sisälle tulevat johdot saa vedettyä hanskalokeron takaa. Konetilasta sähkökeskuksen kautta.
Sisäpuolelta kun hieman purkaa muovia pois ja lattia mattoa raottaa. Niin pääsee näkemään rintapellin. Siellä ihan oikeassa nurkassa on jokin valkoinen muovi töttero kolmella ristipää ruuvilla kiinni.
Sen alta jostain löytyy n. 20 mm reikä sähkökeskukseen.
Ilmastointipaneeli lähtee irti kun irroittaa compuutterin.
Näyttö kun on irti, paneeli lähtee muutakuin työntää vaihdekeppiin päin.
Lämmittimen muut sähkö kytkennät joutuu katsomaan tietenkin muista ohjeista. Mutta eipä niissä ole paljon muutakuin plussaa ja miinusta.
+ ja - kannattaa ottaa konehuoneesta auton lisävirta paikoista.
Esim. miinus tuosta iskarin tolpasta.
Siinäpäs sellanen ohje.
Tuolta löytyy saksankielinen ohje.
Kaikki kuvat:
Rauhallisesti kun otin niin aikaa mulla meni kolme iltaa.
Eli kyllä tuohon aikaa saa varata 8-10 tuntia.
Asensin E38 koriin Eberspächer B5WS lämmittimen kaukosäätimellä(easystart R+).
Lämmittimen hommasin Eeperiltä.(nick)
Tarvikkeet jotka tuli mukana.
http://www.luntti.1g.fi/kuvat/BMW/74....+24+21.58.jpg
Asentamisen voi periaatteessa jakaa neljään osaan.
-lämmittimen fyysinen asennus
-polttoainepumppu: sen sähköt ja letkut, imuputki asennus
-vesiletkut ja vesipumppu
-sähköt
Aloitetaan puskurin irroituksesta. Ja lämmittimen asennuksesta omalle paikalleen.
Sumuvalot irti. Meisselillä painetaan vain ylempään reikään ja sumuvalo ponnahtaa pois. Varo ettei putoa lattialle.
Sitten kannattaa irroitta puskurin alta suoja muovi klipseistä irti.
Kuskinpuolelta koko alamuovi pois. 8mm peltiruuveilla kiinni.
Kummaltakin puolelta sisälokasuojan löysääminen puskurista.
Kaksi 8mm peltiruuvia. Sisäsuojaa ei tarvi ottaa pois.
Itse puskuri on kiinni kahdella torxilla.
Sitten vain nykii puskurin irti.
Itse lämmitin asennetaan kuskipuolelle sumuvalon taakse. Eturenkaan etupuolelle.
Lämmittimelle tehdään imuputki ja pakoputki.
Imuputkelle on valmis paikka eturenkaan kotelossa.
Tulee tuonne sisäsuojan alle. Kaksi 8mm ruuvia kun löysää niin imuputken saa työnnettyä tuonne.
Pakoputken asensin näin. Tosin ei hyvä, koska putkeen joutuu laittaamaan esim. Thermo teckkiä suojaksi, ettei muovit sulaisi.
Toisten ohjeitten mukaan
pakoputkelle tehdään mutka tuohon lämmittimen ympärille. Mutta en saanut sopimaan mitenkään.
Lämmitimen pakoputki otti puskuriin kiinni ja sumuvalo ei mahtunut enään paikoilleen.
Polttoainetta ei voi haaroittaa auton omista polttoaine letkuista, koska niissä on paine.
Eli täytyy vetää tankilta asti oma imuputki.
Imuputki asennetaan anturin kanteen.
Takapenkin istuin osa pois ja anturin kannet löytyy sieltä.
HUOM. imuputki asennetaan auton oikean puoleiseen anturiin.
Kuvassa irroitettu jo suojakansi.
Kanteen porataan 8mm reikä johon imuputki laitettu.
Imuputken pituus 21cm. Itse jätin putken pituudeksi 22cm.
PA-letku laitetaan menemään auton alle samasta kuin auton oma pa-letku.
Polttoaine pumppu asennetaan taka-akselille suojapellin taakse.
PA-letku ja pumpun sähköjohdot voi vetää auton omia putkilinjoja pitkin.
Kun PA linja on tehty lämmittimelle asti ja pumpussa virtajohto paikoillaan. Tämän jälkeen kannattaa "napsutella" 12 volttia pumpulle. Näin se täyttää PA-linjan ja lämmitin käynnistyy heti ens käynnistyksellä. Samoin vältät mahdolliset vika koodit lämmittimeltä.
VESILETKUT:
Letkuista ei ole ahtauden vuoksi oikein hyviä kuvia. Mutta vesiletkut voi kytkeä sarjaan.
Eli lämmittimen Out letku kytketään magneetti venttiilleille menevään.
IN letku tulee auton kannesta.
IN letkun väliin asennetaan vesipumppu. Esim tuohon ajovalon taakse.
Tuossa hieman näkyy vesiletkuja. Punaisten johtojen alla.
Tässä jokainen voi soveltaa itseään.
SÄHKÖT:
Ehkä tärkein johto mitä autosta tarvit tietää on tämä.
Eli kelta/vihreä johto joka menee ilmastointi paneelin siniseen moninapa pistokkeeseen. Napa numero ykköseen.
Sillä herätetään paneeli kun kytketään eeberi tai webasto päälle.
Älkää tehkö niinkuin minä tein, vaan tehkää niinkuin sanon.
Kuvissa näkyy apiko liittimet, mutta kyllä nämä kaksi johtoa kannattaa tinata.
Auton sisälle tulevat johdot saa vedettyä hanskalokeron takaa. Konetilasta sähkökeskuksen kautta.
Sisäpuolelta kun hieman purkaa muovia pois ja lattia mattoa raottaa. Niin pääsee näkemään rintapellin. Siellä ihan oikeassa nurkassa on jokin valkoinen muovi töttero kolmella ristipää ruuvilla kiinni.
Sen alta jostain löytyy n. 20 mm reikä sähkökeskukseen.
Ilmastointipaneeli lähtee irti kun irroittaa compuutterin.
Näyttö kun on irti, paneeli lähtee muutakuin työntää vaihdekeppiin päin.
Lämmittimen muut sähkö kytkennät joutuu katsomaan tietenkin muista ohjeista. Mutta eipä niissä ole paljon muutakuin plussaa ja miinusta.
+ ja - kannattaa ottaa konehuoneesta auton lisävirta paikoista.
Esim. miinus tuosta iskarin tolpasta.
Siinäpäs sellanen ohje.
Tuolta löytyy saksankielinen ohje.
Kaikki kuvat:
Rauhallisesti kun otin niin aikaa mulla meni kolme iltaa.
Eli kyllä tuohon aikaa saa varata 8-10 tuntia.
Comment