Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ovipahvien irrotus??!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlliumPorrum
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 316
    • Suomi

    E38 ovipahvien irrotus??!

    Hommasinpa sitten hieman paremat kajarit noiden alkuperäisten räpättimien tilalle. Ongelmaksi vaan muotoutui se että ei ole mitään hajua kuinka nuo ovipahvit saa irti että pääsisi ne paikalleen pujottamaan?!

    Yksi ruuvi löytyi avauskahvan takaa mutta siihenpä se sitten jäikin, muita en onnistunut paikallistamaan. Voisiko joku siis antaa hieman ohjeistusta siitä että kuinka nuo saa ehjänä irti?? Eli missä on ruuvit, mistä kohden pitää vääntää ja mihin suuntaan? Lähteekö koko roska kerralla & kokonaisena irti vai onko tuo jotenkin useammassa osassa??
  • kives
    BTCF Member
    • Nov 2006
    • 410
    • Häme

    #2
    muistaakseni ainut ruuvi on tuossa ovenkahvassa ja loppu osa on kiinni tapeilla. irrota vaijeri kahvasta ja revi varovasti ettei tapit hajoa.
    - e60 M5 ´06
    - e38 740dA ´01
    - e38 740iA ´95
    - e38 750iA ´95
    - e38 730iA ´95
    - e38 725tdsa ´97
    - e32 730iA V8 ´93
    - e34 525tds

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #3
      http://www.e38.org/

      Find -> door panel. Löytyy eteen ja taakse. Saat samalla rahalla kiljoona muutakin vinkkiä. Ps: Searchilla olis löytyny jo ajat sitten.

      Toivottavasti hommasit riittävän pienellä asennussyvyydellä olevat ämyrit, sinne koteloihin ei meinaan isoja magneetteja mahdu. Toisaalta, ei sellaisia pidä niihin koteloihin asentaakaan, ei nimittäin toimi (akustisesti).
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • AlliumPorrum
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 316
        • Suomi

        #4
        Originally posted by Erich View Post
        http://www.e38.org/

        Find -> door panel. Löytyy eteen ja taakse. Saat samalla rahalla kiljoona muutakin vinkkiä. Ps: Searchilla olis löytyny jo ajat sitten.

        Toivottavasti hommasit riittävän pienellä asennussyvyydellä olevat ämyrit, sinne koteloihin ei meinaan isoja magneetteja mahdu. Toisaalta, ei sellaisia pidä niihin koteloihin asentaakaan, ei nimittäin toimi (akustisesti).
        Kiitos vinkistä! Yritin kyllä etsiä tuoltakin mutta ei vissiin kielitaito piisannut kun etsiskelin ihan väärillä hakusanoilla...

        Hommasin Rainbow SAX 230.20:t, pitäisi kuulemma mahtua ihan heittämällä. Itse asiassa olen myös kuullut että ne alkuperäiset kotelot kannattaa avata mikäli haluaa yhtään bassoja saada. Tuo kyllä kuulostaa ihan loogiselta, ja näin myös ajattelin tehdä.

        Comment

        • Erich
          BTCF Member
          • Apr 2005
          • 783
          • Hämeenkyrö

          #5
          Originally posted by AlliumPorrum View Post
          Hommasin Rainbow SAX 230.20:t, pitäisi kuulemma mahtua ihan heittämällä. Itse asiassa olen myös kuullut että ne alkuperäiset kotelot kannattaa avata mikäli haluaa yhtään bassoja saada. Tuo kyllä kuulostaa ihan loogiselta, ja näin myös ajattelin tehdä.
          Kaiken hifismin yllä velloo pyhän subjektiivisuuden kirous... Ja se vaikuttaa aina ja kaikkialla.

          Sama suomeksi: se mikä on yhdelle riittävä, on toiselle huono. Ja päinvastoin.

          Kokeile ensin täytää kotelot vanulla ja pulttaa elementit kiinni koteloihin sellaisenaan. Sitten koekuuntele, ennen pahvien asennusta. Jos se tuntuu riittävän (siinä mielenhäiriön tilassa...), niin lyö äkkiä oviverhoilut takaisin paikalleen. Koska jos se ei riitäkään, niin et tule tyytymään pelkästään koteloiden avaamiseen...

          - ensin avaat kotelon sen kapenevasta päästä, vain todetaksesi että transmissiolinja on ahdas
          - avaat koteloa lisää, kohta se onkin reikäjuusto
          - nyt bassopuoli parani hieman, mutta ovi alkoi resonoimaan
          - vaimennat oven
          - vaimentamisen yhteydessä huomaat, ettei reikäjuusto kotelo olekaan enää kovin tukeva
          - rakennat uuden kiinnityksen elementille
          - enää ei resonoi, mutta nyt teho vaikuttaisi loppuvan kesken, ei pysy enää kontrollissa niin hyvin kuin aiemmin
          - lisäät vahvistimen
          - nyt soi jo paremmin, mutta kaverin autossa basso menee alemmas
          - lisäät subbarin
          - havaitset, että hattuhyllyn tienoo resonoi
          - purat koko auton atomeiksi ja vaimennat lisää
          - jne...

          Tätä kutsutaan myös karanneen mopon teoreemaksi.

          Mieti nyt tarkkaan, tuosta vastaavasta tilanteesta ne on kaikki karanneet... Puhun kokemuksesta.
          6 - E24 635
          7 - E38 740
          8 - E31 850

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎