Announcement

Collapse
No announcement yet.

750 e38 vikaa

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apk
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 106

    750 e38 vikaa

    E38 750 vm94 seuraavanlaista vikaa:

    A) Joskus (yleensä kostealla kelillä) mittaristoon syttyy abs:n ja luistoneston valo samanaikaisesti. Tällöin myös nopeusmittari lopettaa yleensä toimimisen.
    Kun vikavalo syttyy ohjaus muuttuu jäykäksi eikä abs ja luistonesto toimi.
    Vikavalot saattavat syttyä milloin tahansa, joskus kuitenkin pienissä nopeuksissa jarrupoljin täristää ilmoittaakseen että kohta aikoo taas sytyttää vikavalot (täristäminen on samanlaista kun renkaat olisivat lukkiutumassa abs autossa).
    Valot saa yleensä sammumaan käyttämällä virrat hetkeksi pois.

    B) Moottorijarrutuksissa auto nykii voimakkaasti ja kierrokset seilaa n.500 - 1000rpm väliä. Kulutusmittari ei koskaan laske 0l/100km, vaan jää humppaamaan 2-4l väliin.

    C) Oikea sivupeili laskeutuu alaspäin kun kytkee peruutusvaihteen päälle.
    Peili ei kuitenkaan nouse takaisin ylös vaikka kytkee D vaihteen päälle.

    Kertokaa ihmeessä jos teillä olisi aavistus mistä yllämainitut viat voisivat johtua.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #2
    A) Lienee tässäkin syyllinen kuskinpuoleinen takapään ABS-anturi. Sieltä tulee myös nopeustieto mittarille. Samoin ohjaus muuttuu jäykäksi, jos autossa on nopeuden mukaan säätyvä tehostus (Servotronic).

    C) Joudutko sen peilin sitten aina säätämään uudelleen oikeaan asentoon? Kokeile laittaa peilisäätö toiselle peilille, niin peili ei muuta asentoaan peruutusasennossa. Toimiiko peilin säätö muuten normaalisti?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Apk
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 106

      #3
      Kävin eilen lukemassa autosta vikakoodit.

      mm. seuraavat vikakoodit sain jotka tosin saatiin kaikki nollattua.

      ABS/ASC
      31 Right rear wheel speed sensor cable
      30 Left rear wheel speed sensor cable
      4 Rear left speed sensor faulty or ABS-inlet valve

      Vikakoodien nollaamisen jälkeen myös ohjaus muuttui taas todella kevyeksi.

      ABS/ASC satunnaisen toimimattomuuden saa siis korjattua uusimalla molemmat takapään abs anturit? Korjaantuuko takapään abs antureiden vaihdolla myös satunnainen nopeusmittarin toimimattomuus?

      Sitten palaan vielä tuohon moottorijarrutuksen nykimisasiaan.
      Moottorijarruttaessa kulutusmittari ei koskaan laske alle kahden litran / 100km, normaalia?
      Mikä tuon nykimisen moottorijarruttaessa voisi aiheuttaa? Välillä nykimistä ei tule ollenkaan, yleensä kuitenkin tulee. Tällöin kulutusmittari ja kierrokset seilaavat ja tämän tuntee nykimisenä.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #4
        Originally posted by Apk View Post
        ABS/ASC satunnaisen toimimattomuuden saa siis korjattua uusimalla molemmat takapään abs anturit? Korjaantuuko takapään abs antureiden vaihdolla myös satunnainen nopeusmittarin toimimattomuus?
        Vaikutus ohjaukseen johtuu Servotronic järjestelmästä. Eli ajonopeuden mukaan säätyvästä ohjaustehostimesta. Jos vasemman takapyörän ABS-anturilta tuleva nopeustieto katkeaa, ei Servotronic tiedä todellista ajonopeutta. Joten ei myöskään osaa säätää ohjauastehostusta oikeanlaiseksi.

        Vika voi autossasi olla seuraavissa asioissa, todennäköisesti tässä järjestyksessä:

        - Vasemman takapyörän (kuljettajan puolen) ABS-anturi rikki
        - Vasemman takapyörän ABS-anturin liittimet
        - Vasemman takapyörän ABS-anturin johtosarja hapettunut tai osittain poikki
        - ABS / DSC-boksien liittimissä kosketushäiriö
        - ABS / DSC-bokseissa vikaa (kylmäjuotos tai boxi muuten rikki)
        - Väylävika
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Apk
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 106

          #5
          Auto on toiminut nyt muuten todella hyvin, mutta tuo moottorijarrutuksissa ilmenevä nykiminen edelleen häiritsee.
          Nyt haluaisin kuulla hyviä neuvoja miten asian saisi korjattua.

          Comment

          • jarkko67
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 43
            • Vantaa

            #6
            Kampiakselin anturivika?

            Mitä on tyhjäkäyntikierrokset? Vaikuttaako ilmastoinnin kytkin tyjäkäyntikierroksiin?
            Vika voisi olla antureissa, tai liittimissä. Käy läpi kontaktisrayllä.

            Comment

            • Apk
              Bimmer Rookie
              • Feb 2008
              • 106

              #7
              Originally posted by jarkko67 View Post
              Mitä on tyhjäkäyntikierrokset? Vaikuttaako ilmastoinnin kytkin tyjäkäyntikierroksiin?
              Vika voisi olla antureissa, tai liittimissä. Käy läpi kontaktisrayllä.
              Tyhjäkäyntikierrokset ovat n. 500rpm tuntumassa (vaikea sanoa kun ei mittaristossa näy kierrokset tarkasti). Tyhjäkäynti on kuitenkin tasaista.
              Ilmastoinnin vaikutuksesta en osaa sanoa kun ole talvellat päässyt sitä käyttämään. Mitähän liittimiä tai antureita tarkoitat?

              Comment

              • jarkko67
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 43
                • Vantaa

                #8
                Kampiakselin antureiden liittimiä

                ko antureita 2kpl:tta. Anturit on hall-tyypisiä, tieto voi huonon kontaktin vuoksi olla epämääräinen. Lue/luetuta vikakoodit.Tietysti jos tyhjäkäynti on tasaista ei ko ei ko anturivika ole ilmeinen. Unohdin, ettei vanhemmissa E38/750:ssä tyhjäkäynti muutukkaan jos ilmastoinnin kytkee päälle. Missä päin vaikutat, minulla on vikakoodinlukijat...

                Comment

                • Apk
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2008
                  • 106

                  #9
                  Originally posted by jarkko67 View Post
                  ko antureita 2kpl:tta. Anturit on hall-tyypisiä, tieto voi huonon kontaktin vuoksi olla epämääräinen. Lue/luetuta vikakoodit.Tietysti jos tyhjäkäynti on tasaista ei ko ei ko anturivika ole ilmeinen. Unohdin, ettei vanhemmissa E38/750:ssä tyhjäkäynti muutukkaan jos ilmastoinnin kytkee päälle. Missä päin vaikutat, minulla on vikakoodinlukijat...
                  Kyllä minullakin on vikakoodinlukija. Vikakoodeja ei moottoripuolella ollut.
                  Kuuluisiko kulutusmittarin näyttää moottorijarrutuksissa 0 L / 100km ? Minulla ei laske oikeastaan koskaan 0 L / 100km, vaan jää aina heilumaan johonkin 2-4 L / 100km tuntumaan.

                  Comment

                  • Behemoth
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 562

                    #10
                    Originally posted by Apk View Post
                    Kyllä minullakin on vikakoodinlukija. Vikakoodeja ei moottoripuolella ollut.
                    Kuuluisiko kulutusmittarin näyttää moottorijarrutuksissa 0 L / 100km ? Minulla ei laske oikeastaan koskaan 0 L / 100km, vaan jää aina heilumaan johonkin 2-4 L / 100km tuntumaan.
                    Käsittääkseni syötöt menee nollaan kun jarrutellaan moottorilla eli pitäisi mennä kulutusmittari myös nollille...ainakin tietyissä nopeuksissa jarrutettaessa moottorilla.
                    E66 730Ld LCI

                    ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                    Comment

                    • Apk
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2008
                      • 106

                      #11
                      Viimeisen kuukauden ajan tuo abs:n ja luistoneston valo on palanut melkein kokoajan. Myös nopeusmittari on toiminut ehkä vain puolet ajasta.
                      Tänään sitten sain vihdoin ostettua uuden abs:n anturin vasemmalle taakse ja vaihdettua sen. Vikavalot sammuivat ja nopeusmittarikin toimii, mutta ilmeni uusi ongelma.
                      Hyvin hiljaisessa vauhdissa (alle n. 10km/h) jarruttaessa jarrupoljin hakkaa vastaan samalla tavalla kuin liukkaalla ajettaessa jarrujen lukkiutuessa. Suuremmissa nopeuksissa jarrupoljin käyttäytyy niinkuin pitääkin.
                      Vikakoodit nollasin, ajoin pienen lenkin ja luin koodit uudestaan = ei enää vikakoodeja.
                      Miten ihmeessä tuo alkuperäinen vika katosi mutta uusi vika tuli tilalle?
                      Vanhaa anturia en saanut ehjänä irti, se mureni käsiin joten jouduin poraamaan sen irti. Eikai tuossa porausvaiheessa ole voinut mikään hajota?

                      Toinen ongelma mikä edelleen ilmenee hyvin usein on tuo moottorijarrutuksissa nykiminen.
                      Nykiminen tulee silloin kun kierrokset laskevat n. alle 1000rpm.
                      Kulutusmittari ei laske 0l/100km vaan jää humppaamaan sinne muutamaan litraan.
                      Sporttiasennolla tuota nykimistä ei ilmene ollenkaan koska kierrokset eivät pääse alle tuhannen kierroksen koskaan.
                      Vikakoodeja ei moottoripuolella ole, joten mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Tyhjäkäynti on tasaista.

                      Comment

                      • panda-ardillita
                        Newbiemmer
                        • Aug 2006
                        • 10

                        #12
                        Originally posted by Apk View Post
                        Tänään sitten sain vihdoin ostettua uuden abs:n anturin vasemmalle taakse ja vaihdettua sen.
                        ...
                        Hyvin hiljaisessa vauhdissa (alle n. 10km/h) jarruttaessa jarrupoljin hakkaa vastaan samalla tavalla kuin liukkaalla ajettaessa jarrujen lukkiutuessa. Suuremmissa nopeuksissa jarrupoljin käyttäytyy niinkuin pitääkin.
                        Minulla oli sama ongelma kuin sinulla alussa lukuunottamatta nopeusmittaria. Eli ABS ja luistoneston valot syttyivät aika-ajoin ja nollautuivat kylmäkäynnistyksellä. Vika oli ABS-anturin johdossa, joka oli katkennut. Uudella johdolla ongelma katosi. Vika lienee hankala todeta, koska paikallaan johto saattaa toimia hyvin mutta ajossa kontakti katkeaa välillä, jolloin vika ilmenee.

                        Ehkäpä anturin vaihdossa meni jotain pieleen, koska luistonesto toimii väärin. Mainitsin johdoista oman kokemukseni perusteella, koska sitä saattaa olettaa helposti, että vika on komponentissa eikä johdoissa.

                        Originally posted by Apk View Post
                        Toinen ongelma mikä edelleen ilmenee hyvin usein on tuo moottorijarrutuksissa nykiminen.
                        Nykiminen tulee silloin kun kierrokset laskevat n. alle 1000rpm.
                        Kulutusmittari ei laske 0l/100km vaan jää humppaamaan sinne muutamaan litraan.
                        En ole asiantuntija mutta vika saattaisi olla turbiinilukko. Jos nykimistä tapahtuu alle 1000 kierroksella, lukko ei välttämättä irroita kunnolla, jolloin kone meinaa sammua, jolloin sille annetaan lientä, mikä selittäisi kulutusmittarin seilaamisen nollan yläpuolella. Uusi turbiini on n. 1000 e Powermaticista kysyttäessä. Käytä kuitenkin huollossa. Kerron omasta kokemuksestani eri alan insinöörinä mutten autojen sielunelämää tunne riittävän hyvin sanomaan, että onko kyseessä turbiinilukko.

                        - Panda

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Turbiinin lukon osalta hyvin päätelty, se on yksi mahdollisuus. Jos se ei irroita kunnolla ei kuitenkaan ole mitään syytä kajota itse turbiiniin tai edes lukon kitkalevyihin vaan puhdistaa kytkeytymistä ohjaava solenoidi.

                          Comment

                          • Apk
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2008
                            • 106

                            #14
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Turbiinin lukon osalta hyvin päätelty, se on yksi mahdollisuus. Jos se ei irroita kunnolla ei kuitenkaan ole mitään syytä kajota itse turbiiniin tai edes lukon kitkalevyihin vaan puhdistaa kytkeytymistä ohjaava solenoidi.
                            Autoon on tehty edellisen omistajan mukaan vaihteistoremontti muutama vuosi sitten. Remontissa uusittiin ainakin joitain vaihteiston venttiileitä(?).
                            Syytä remonttiin en tiedä, mutta edellisen omistajan mukaan remontista ei kuulemma juurikaan ollut apua. Syytä en edes tiedä miksi remontti tehtiin.
                            Vaihteisto ei muutenkaan toimi täydellisesti, esim. pakin kytkettäessä päälle auto nytkähtää taaksepäin jos ei jarrulla paina vastaan.
                            Voisiko tuo alle 1000rpm johtuva nykiminen tosiaan johtua vaihteistosta?
                            Missä tuo solenoidi sijaitsee ja minkä näköinen osa on kyseessä?

                            Comment

                            Working...
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎