Announcement

Collapse
No announcement yet.

740 e38 öljypumppu????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1504
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Supa View Post
    Ok, eli kolina voi tulla öljypumpusta. Tai se olisi oikeastaan toivottavaa, koska se on helppo korjata. Ei muuten mutta oli tarkotus käydä ainakin katsomassa tuommoista 740:stä missä moottori pitää kyseistä ääntä. En keksi mikä muukaan siellä voisi olla hajalla jos auto muuten toimii hyvin.
    Katit on kans yks mistä moinen ääni voi tulla. Ite vaihdoin eilen katit, koska vanhoissa oli hilut irti ja ja se ääni... voi perkele. Nyt alla 2,5" keraamiset, tupla rosterikuorilla olevat catcon katit kiinni. Äänimaailma täysin eri.

    Eli paskat = sisuskalut irti kateista saa myös aikaan tuon metallisen äänen.

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #17
      Originally posted by Morkai View Post
      Minulla ainakin ääniä katos koneesta kun kiristin nuo hilut. Äänet aiheutuivat joko siitä että ketju oli löysällä tai siitä että pumpun ja öljypohjan väliin kiilautuneet pultit kalisivat.
      Kiilautuneet, ei kai? Pumpun ja pohjan välissä on kyllä sen verran tilaa, että kerran irronneesta ja pohjaan asti päätyneestä ruuvista/mutterista ei normaalikäytössä pitäisi aiheutua sen enempää päänvaivaa.

      Äänistä... Todellista syntymekanismia on vaikea arvioida. Samalla kertaa varmaan tapahtui ainakin kolme asiaa, pumppu kiristettiin, ketju kiristettiin ja öljyt vaihdettiin. Mutta mikä näistä oikeasti vaikutti äänimaailmaan ja miten?

      Kolinaa tuo ei aiheuta, vaikka olisikin löysällä. Tarkoittaen siis sitä, mitä minä kolinalla ymmärrän. Tai jos aiheuttaa, niin ei se sitä ainakaan kauaa pidä...


      Originally posted by DaFox View Post
      Yleensä kun rauta pitää kolisevaa ääntä tai jotain muuta epänormaalia ääntä - tapahtuu ennenaikaista kulumista ko. osan kohdalla - syntyy pientä metallipurua / lastua - joka tietysti on lisänä öljynkierrossa

      Metallinhohtoinen öljy on komeen näköistä mutta tulee aika kalliiksi remonttien muodossa
      Sarkasmiako harjoitat?

      Tuon öljypumpun kiinnitys on sellainen, että vaikka kiinnitys löystyy, ei se silti juurikaan pääse paikaltaan elämään. Ketjupyörän kulma vähän muuttuu ja ketju löystyy, mutta silti toimii. Ainakin meikäläisellä on ollut pinnaruuvit toisella reunalla ja ruuvi kiristimen kohdalla. Jenkkifoorumeilta luetun perusteella joillain on käynyt niin onnettomasti, että kiristimestä irronnut ruuvi on pudonnut ketjun ja pyörän väliin -> ketju poikki. Tämän tieysti näkee välittömästi öljynpaineen häviämisenä. Siis jos käy niin hyvä tuuri, ettei roju pääse jakoketjujen väliin... tuossa tapauksessa saattaa huomata jo vähän muustakin. Kaikissa ei sit vissiin ole sitä suojamuovia pumpun ketjun ympärillä?
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #18
        Suojamuovia ei ole kaikissa, tosin ei näissä ole sitten muovin kiinnityspaikkojakaan. Jos paikat on niin joku edellinen on jättänyt muovin pois, toki toimiihan se näinkin...
        Nuo ketjut ovat noissa yllättäen aika lailla löysällä. Kiristys tapahtuu ottamalla pumpun etuoikeanpuoleinen kiinnitysruuvi pois, ja kas, reiästä löytyy hahlot isohkolle (en muista kokoa) kuusiokoloavaimelle, sillä pyörittelemällä ketju sitten semmoiseen kireyteen että pääsee vasemmalta puolen kokeillen liikkumaan 15mm haarukassa (sisältäen ketjun vahvuuden), ei kireämmälle.

        Comment

        • Morkai
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 3197
          • Saarijärvi

          #19
          Mjoo, mulla on öljypumpun sihdin kupeella pulttien kierteiden tekemiä painaumia. Selvästi nippu noita pultteja kiilautunu väliin ja hakannu kierteen kuvia alumiiniin.

          Mutta lisähuomautuksena vielä, että koneen vasemmalta puolen (kuskin puolelta) kuulunut pieni kilinä/kolina/naputus katos tänään. Tein moottorin puhdistuksen Liquid Molyn motor flushilla ja teboil diamondia uutena öljynä. Kaks oon noita M60 patoja alakautta avannu ja molemmat on olleet kyllä sen näkösiä, että uskosin tän konetyypin keräävän keskimääräsesti enemmän lietettä ja paskaa pitkin koneen öljytilaa suomen oloissa ajettuna, kuin useimpien muiden koneiden. Joutuu kyllä ihan uuden äänimaailman perusteella suosittelemaan. (vanhat öljyt oli 5000km ajetut magnatechit)

          Originally posted by Erich View Post
          Kiilautuneet, ei kai? Pumpun ja pohjan välissä on kyllä sen verran tilaa, että kerran irronneesta ja pohjaan asti päätyneestä ruuvista/mutterista ei normaalikäytössä pitäisi aiheutua sen enempää päänvaivaa.

          Äänistä... Todellista syntymekanismia on vaikea arvioida. Samalla kertaa varmaan tapahtui ainakin kolme asiaa, pumppu kiristettiin, ketju kiristettiin ja öljyt vaihdettiin. Mutta mikä näistä oikeasti vaikutti äänimaailmaan ja miten?

          Kolinaa tuo ei aiheuta, vaikka olisikin löysällä. Tarkoittaen siis sitä, mitä minä kolinalla ymmärrän. Tai jos aiheuttaa, niin ei se sitä ainakaan kauaa pidä...




          Sarkasmiako harjoitat?

          Tuon öljypumpun kiinnitys on sellainen, että vaikka kiinnitys löystyy, ei se silti juurikaan pääse paikaltaan elämään. Ketjupyörän kulma vähän muuttuu ja ketju löystyy, mutta silti toimii. Ainakin meikäläisellä on ollut pinnaruuvit toisella reunalla ja ruuvi kiristimen kohdalla. Jenkkifoorumeilta luetun perusteella joillain on käynyt niin onnettomasti, että kiristimestä irronnut ruuvi on pudonnut ketjun ja pyörän väliin -> ketju poikki. Tämän tieysti näkee välittömästi öljynpaineen häviämisenä. Siis jos käy niin hyvä tuuri, ettei roju pääse jakoketjujen väliin... tuossa tapauksessa saattaa huomata jo vähän muustakin. Kaikissa ei sit vissiin ole sitä suojamuovia pumpun ketjun ympärillä?
          sigpic
          E23 728iA V8-projekti
          E38 730D -projekti
          E39 540iA -projekti
          I01 i3 -projekti

          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

          Comment

          • tmth
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 2194
            • Kangasala

            #20
            Originally posted by Morkai View Post
            Mjoo, mulla on öljypumpun sihdin kupeella pulttien kierteiden tekemiä painaumia. Selvästi nippu noita pultteja kiilautunu väliin ja hakannu kierteen kuvia alumiiniin.
            Samoin oli mullakin.

            F10 & R55
            ex:
            E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

            Comment

            • 740i
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 63
              • Vaasa

              #21
              Originally posted by Supa View Post
              Jatketaas tähä ketjuu ettei tarvi uutta tehdä. Eli mikäli pumpun ruuvit on löystynyt ja ketju mahdollisesti löysälle, voiko se aiheuttaa tuommoisen "metallisen kolinan"?Ja vähän offtopicia, aiheuttaako jakoketjun kiristin kolinaa, tai joku muu osa jakopäässä?
              Mä kiristin noi pultit ja olivat hieman löysällä, mut ei ykskään irti. Säädin myös öljypumpun ketjun samalla. Pieni "kolina" kuului ennen ja jälkeen tätä hommaa. Kolina poistui myöhemmin ilmastoinnin huollolla eli uudet kamat järjestelmään, niin se auttoi ja mitään kolinoita ei kuulu enää. Voihan tollasen äänen aiheuttaa moni muukin, vaikka jumiutunut nostaja tms. Mutta voi siis tulla myös ilmastoinnin kompurasta, toki jos ottaa ilmastoinnin pois päältä, niin äänen pitäis sit loppua.
              ---
              X6 -09
              Ex:
              X5 -08
              9 x Mercedes
              740i -98

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #22
                Äänen synty selvis kun ostin auton ja purin moottoria. Syynä tuo V-mallinen jakoketjun muovinen ohjuri lohkojen välissä, oli tuhannen pillun päreinä ja ketju kulki ohjurin metallirunkoa pitkin suht löysänä. Tää sitte aiheutti ilmeisesti sen että kiristimen ohjuri hakkasi itse kiristimeen ja aiheutti metallisen äänen. Kyllä tuosta vielä kalu saadaan, ei ollut syynä öljypumppu. Tarkistetaan sekin kyllä vielä jossainvälissä mutta tuskin enää vaivaa tätä M62TU konetta niinkään kun alkupään koneita?
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Behemoth
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 562

                  #23
                  Kertokaa nyt tyhmälle, että millä/minkä kokoisella avaimella ja mitä tuossa kuvasta kiristellään? Siis tuossa sormella osoitettavaa mutteria kiristetään?

                  Edit:

                  Koitin tuohon nyt piirtää nuolta osoittamaan (jälkimmäinen kuva) mitä mutteria tai mutterikantaista pulttia tajuan kiristettävän? Ja ekassa kuvassa kaks muuta kiinnityspulttia joita kiristellään?
                  Last edited by Behemoth; 17-10-2011, 09:45.
                  E66 730Ld LCI

                  ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #24
                    Ainakin tuossa TU koneessa itellä oli siel toiselpuolel punmpussa kiinni kierteinen hela jota sai nostettua, eli ei noita "muttereita" mitkä on lohkossa...muut korjatkoon mutta ite kiristin sitä pöljypumpun helaa ja toimii
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Behemoth
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 562

                      #25
                      Noniin. Nyt tuli tuokin homma tehtyä, ja sanoisin, että kannatti! Yks pultti irrallaan öljypohjassa ja 2 muutaki kaipasi hieman kiristystä. Lisäksi näitä pumpun "halkaisupultteja" oli löysällä useampia, joten kiristelin nekin.

                      Tätä kummastelen, että Saksan päässä autoa ostaessa korjaamon henkilökunta ei tienny tyyppiviasta mitään eikä Oulussa Autohuolto Tonterikaan.
                      E66 730Ld LCI

                      ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                      Comment

                      • thtracing
                        Newbiemmer
                        • Oct 2007
                        • 1

                        #26
                        e38 750 mallissa sama vika ,viimekesänä rupes öljyvalo vilkkumaan , no öljypohja auki ja ihmettelemään että mitäs pultteja nämä 7 kpl sitte oikeen ovat kun pohjalla makaavat toimettomina no juurikin niitä halkaisupultteja pumpusta tietysti , itse pumpun kiinnitys pultit kyllä oli kiinni.
                        http://www.thtracing.com

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎