Homma lähti liikkeelle siitä että automaattivaihteisto rupesi käyttäytymään oudosti. Auto on 2000 mallin 740d. Auto ei vastaa normaalisti kaasuun ja etene kovin verkkaisesti kohti pistettä jossa vaihto sitten tapahtuu. Ajon aikana suurimmalla vaihteistolla kun ajaa ei auto lähde kiihtymään normaalisti vaan kaasun ollessa jopa pohjassa se verkkaisesti kiihdyttää. Kun tekee nopean tuplapolkaisun niin vaihtuu vaihde ja sitten mennään. Välillä edes kd rajan yli painaminen ei vaihda vaihdetta vaan verkkainen kiihtyminen ja samalla polttoaineen kulutus ei juuri nouse. Jos oikein survaseen niin sitten vaihtaa kd:lla. Ajaminen onnistuu, eikä mitään ääniä kuulu. Jotenkin ikäänkuin turvamekanismi softassa olisi päällä??
Koska käytös oli niin epäloogista ajattelin että josko laatikon sopeutuva softa olisi jumittanut. Ajatus laatikon mekaanisesta viasta tietysti jäi mieltä painamaan, mutta koitetaan sw puolelta ensin. Eli ei muutakuin OBD2 piuhat kiinni ja nollaamaan adaptio muistia.
Siitä se sitten lauantai aamun tappelu sitten alkoikin. Ei yhteyttä millään. Aina herjaa "bad connection". Käytän kiinalaista kaapelia ja modulia, joka on aiemmin kyllä toiminut, mutta nyt ei.
Kysymykseni on:
1) olenko automaatin suhteen ollenkaan oikeilla jäljillä vai viittaavatko oireet suoraan johonki tomaateille tyypilliseen häiriö/vikatilanteeseen mallia, laatikko viittävaille rikki, öljyt, yms.?
2) vinkkejä mahdollisista kikoista joilla voisin saada OBD2 yhteydet.
23.6.08:
No niin!
Hommat on selvitetty ja yksi asia johti toiseen. Alkuperäinen käyttäytyminen siis johtui MAFin viasta joten molemmat MAFit uusiksi. Huollossa puhdistettiin myös melko nokiset imusarjat ja EGR venttiilit. EGR:n tukkimiseen ei lähdetty koska Chiptuningin ohjelma hoitaa EGR:n "tulppaamista" ohjelmallisesti, eli ei availe sitä juurikaan.
Kaiken kukkuraksi meni toinen turbo rikki ja samointein uusittiin sitten molemmat. Vinkiksi turboja metsästävlle ostin turbot italialaiselta turbotukkurilta. Kaikki paperit olivat kunnossa, turbot uusia tehtaan paketissa ja toimitusaika oli 2 päivää. Hinnassa säästin €530/turbo. http://www.dieselevante.it/
Auto pelittää nyt, lukuunottamatta turbopaineen aiheuttamaa vinkunaa toisen lohkon puolelta. Syynä ei ole vuoto ahtopuolella, se on pariin kertaan testattu paineistamalla järjestelmä savukaasulla. Epäillää pakopuolella olevaa vuotoa. Asiaa seurataan ja tutkitaan.
20.1.09
Vinkunakin loppui kun pakoptken paljeputket uusittiin.
Koska käytös oli niin epäloogista ajattelin että josko laatikon sopeutuva softa olisi jumittanut. Ajatus laatikon mekaanisesta viasta tietysti jäi mieltä painamaan, mutta koitetaan sw puolelta ensin. Eli ei muutakuin OBD2 piuhat kiinni ja nollaamaan adaptio muistia.
Siitä se sitten lauantai aamun tappelu sitten alkoikin. Ei yhteyttä millään. Aina herjaa "bad connection". Käytän kiinalaista kaapelia ja modulia, joka on aiemmin kyllä toiminut, mutta nyt ei.
Kysymykseni on:
1) olenko automaatin suhteen ollenkaan oikeilla jäljillä vai viittaavatko oireet suoraan johonki tomaateille tyypilliseen häiriö/vikatilanteeseen mallia, laatikko viittävaille rikki, öljyt, yms.?
2) vinkkejä mahdollisista kikoista joilla voisin saada OBD2 yhteydet.
23.6.08:
No niin!
Hommat on selvitetty ja yksi asia johti toiseen. Alkuperäinen käyttäytyminen siis johtui MAFin viasta joten molemmat MAFit uusiksi. Huollossa puhdistettiin myös melko nokiset imusarjat ja EGR venttiilit. EGR:n tukkimiseen ei lähdetty koska Chiptuningin ohjelma hoitaa EGR:n "tulppaamista" ohjelmallisesti, eli ei availe sitä juurikaan.
Kaiken kukkuraksi meni toinen turbo rikki ja samointein uusittiin sitten molemmat. Vinkiksi turboja metsästävlle ostin turbot italialaiselta turbotukkurilta. Kaikki paperit olivat kunnossa, turbot uusia tehtaan paketissa ja toimitusaika oli 2 päivää. Hinnassa säästin €530/turbo. http://www.dieselevante.it/
Auto pelittää nyt, lukuunottamatta turbopaineen aiheuttamaa vinkunaa toisen lohkon puolelta. Syynä ei ole vuoto ahtopuolella, se on pariin kertaan testattu paineistamalla järjestelmä savukaasulla. Epäillää pakopuolella olevaa vuotoa. Asiaa seurataan ja tutkitaan.
20.1.09
Vinkunakin loppui kun pakoptken paljeputket uusittiin.
Comment