Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 750 Tehot kadoksissa. EDIT: VIka paikallistettu. post 39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JoniB
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 551
    • Lappeenranta

    E38 750 Tehot kadoksissa. EDIT: VIka paikallistettu. post 39

    Jepjep.

    Probleema on seuraavanlainen.
    Eilen illalla ajelin kotiin ja auto toimi mielestäni ihan normaalisti.

    Aamulla sitten lähdin töihin ja ei oikeastaan vetänyt mihinkään.. n.2km:n ajon jälkeen kuitenkin alkoi taas toimia.
    Töistä lähtiessä auto ei taaskaan jaksanut vetää mihinkään ja nyt ongelma jäi päälle.

    Paikallaan ollessa ottaa kyllä kierroksia, mutta lähtee kiertämään vaivalloisesti ja hitaasti.
    Ajamaan lähtiessä alarekisterissä täysin tehoton, hiukan korkeammilla kierroksilla vetää jo hiukan paremmin.
    Paikaltaan lähtiessä todella tuskaista, moottorin käynti raskasta ja tukkoista.
    Ajossa toimii hyvin, joskin vetää vain todella huonosti.
    Tasakaasulla/maantienopeudessa kulutuskin tuntuisi mittareiden mukaan olevan ihan normaalia.
    Nurkka-ajossa tuntuisi vievän huomattavasti normaalia enemmän ainetta, mutta näin lyhyellä aikavälillä voi olla kuviteltuakin.


    Lähtee hienosti käyntiin, vikavalo ei pala, vaihteisto toimii kuten pitääkin jne.

    Tyhjäkäynti n.600rpm kunnes konehuoneessa jokin? naksahtaa ja käynti nousee tuonne 900rpm jonka jälkeen palaa hiljalleen tuonne 600rpm.
    Tämä tapahtuu toistuvasti.

    Lämpimänä kun käynnistin, niin ensimmäisen minuutin ajan "pätsäytteli" muutaman kerran pakoputkissa.

    Maffit irroittelin ja molemmat vaikuttivat kyllä toimivuuteen.. eli huonompaan suuntaan meni molemmilla.

    Huomenna vikakoodin lukuun, ja sitten ollaan taas viisaampia.

    Tosin kattikin voisi kai olla myöskin tukkeentunut, tätä kaverin kanssa pohdittiin ja nuo puutumisoireet jopa hiukan enteilisivät katalysaattorin hajoamisesta kun motti kuitenkin "toimii", mutta on vain tehoton ja tukkoisen oloinen..
    Mekaaniseen moottorivikaan en usko.


    ARVON RAATI!
    Ajatuksia ja ehdotuksia otetaan avosylin vastaan.

    Kiitos jo etukäteen kaikille jotka jaksavat päätään vaivata tällä asialla


    T:Joni

    edit. 6.8
    otsikko muutettu.

    edit2.

    ONGELMAT JATKUVAT, POST 19#
    Last edited by JoniB; 10-09-2008, 00:16.
  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

    #2
    kokeiles sellaista että puhdistat tulpat ja tämän jälkeen maantielle ajelemaan korkeilla kierroksilla vaikkapa 50km lenkki. Polttaa karstat pois tällä tavalla.

    edit: tuo tyhjäkäynti ei kyllä johdu karstoittuneesta moottorista...mutta ei ton lenkin ajaminen ainakaan pahaa tee.

    Comment

    • JoniB
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 551
      • Lappeenranta

      #3
      Originally posted by zeneg View Post
      kokeiles sellaista että puhdistat tulpat ja tämän jälkeen maantielle ajelemaan korkeilla kierroksilla vaikkapa 50km lenkki. Polttaa karstat pois tällä tavalla.

      edit: tuo tyhjäkäynti ei kyllä johdu karstoittuneesta moottorista...mutta ei ton lenkin ajaminen ainakaan pahaa tee.
      En nyt millään viitsisi alkaa tulppia tähän hätään vaihtamaan, pitäisi varata aikaa kokonainen päivä.
      Pata tuntuu kuitenki käyvän kaikilla ja vika tuli yht`äkkiä.
      Tulpanvaihto on toki ollut suunnitelmissa.

      Just kävin käyttämässä autoa ja tyhjäkäynti oli palannut ihan normaaliksi, tiedä sitten mikä siinä oli/on?

      Comment

      • JoniB
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 551
        • Lappeenranta

        #4
        Jatkoa seuraa:

        Kyllä tuo polttoaineenkulutus on kasvanut aika dramaattisesti myös "matka-ajossa" tasakaasulla pienellä kuormituksella.

        Comment

        • zeneg
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 1238
          • Oulu

          #5
          Originally posted by JoniB View Post
          Jatkoa seuraa:

          Kyllä tuo polttoaineenkulutus on kasvanut aika dramaattisesti myös "matka-ajossa" tasakaasulla pienellä kuormituksella.
          hmmm....käyppä tosiaa tietokoneen ruutua kattelemassa korjaamolla, jos se kertois lisää. Paha kyllä oikein sano mitään, jostain syystähän se joutuu nyt ruutaamaan lisää tavaraa ylläpitääkseen nopeuden. olisko joku hätämodi menny päälle jonkun anturan hajoamisen seurauksena.

          Comment

          • JJanne
            Bimmer Rookie
            • Feb 2008
            • 73
            • Riihimäki

            #6
            Itellä oli samat oireet omassa joku aika sitten ja vika löyty tulpanjohdoista mitkä välillä toimi ja välillä ei.

            Tulpat on tosi helppo vaihtaa vaikka toisin luulis, itselläni kului aikaa n.15min/puoli vaihdossa ilman mitään erikoistyökaluja...

            Ja jos tulpanjohtoja päätät hommata niin motonetistä saa 47e/puoli ovat toki eri autoon mutta täysin ajavat asiansa ainoastaan puolan johto on vähän pitempi muttei se mitään haittaa... eli: 730/735i 87--94 (M30-moottori) ilman anturia!. . . . . . . 11-2151 47.50 ???
            EX:BMW 528iA Touring -97, BMW 118d -05, E38 750iL -95.

            Comment

            • |parsakaali|
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 997

              #7
              Mites onko lamda ehjä? Ilmamäärämittari voi olla hyvinkin rikki vaikka vaikuttaa käyntiin johdon irroituksella... Vikakoodin luku ensimmäisenä. Varmastikkin ilmoittaa ilmamäärämittaria vikaa kerta olet käyttänyt niistä johtoja irti. Katsoppas lamdan johto, että on ehjä ja liitoskappaleessa ei ole kumisuojien alla vettä. Tämäkin aiheuttaa tämänkaltaista vaivaa.

              Comment

              • JoniB
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 551
                • Lappeenranta

                #8
                Nonniiin..

                En vielä päässyt sinne vikakoodin lukuun, mutta jotain tuli kuitenkin tehtyä.

                Molemmat maffit irti, ja kokeilin vaihtaa ne puolelta toiselle..
                Ei vaikutusta.

                Kuskinpuoleiselta sylinteriryhmältä kun nyppäisee maffin johdot irti niin käynti muuttuu, mutta vai hiukan.
                Apukuskin puolelta maffin kun irroittaa niin auto lähes varmasti sammuu

                Tämä siis kokeiltu myös maffit vaihdettuina puolelta toiselle.. Ei vaikutusta, samalla tavalla siis tekee.

                Pakoputki tiputettiin eilen kokonaan pois kattien tukkeutumista ajatellen.
                Katit ei helise enkä oikeastaan enää usko että vika olisi niissäkään.
                Lambdojen johdot ja liitokset näyttivät olevan kunnossa.

                On muuten melkoinen jööti tuo putki, kun tulee pois vain yhtenä kappaleena.
                Jokusen kilon painaa..

                Autoa käytetty myös pelkillä pakosarjoilla, toiminta lähes täysin identtistä pakoputki paikoillaan ja ilman.
                Tosin soundimaailma on melkoinen kun v12 käy pelkät pakosarjat paikoillaan, pajassa ja vielä rasvamontun päällä

                Putki irallaan kun kuunteli niin selvästikään ei käy kaikilla pytyillä matalilla kierroksilla, vaikka tosin väitin käyvän kaikilla.. Anteeksi maalaisuuteni

                Huomenna hakemaan uudet tulpat ja nuo JJannen ehdottamat tulpanjohdot(kiitos vinkistä) ja sitten kokeillaan uudestaan.

                Menee kyllä vähän toivotaan, toivotaan linjalle, mutta tarkoitus oli kuitenkin vaihtaa nuo tulpat jossain vaiheessa joten aikaistetaan vain vaihtoa hiukan.
                ..ja jos tulppien vaihto on tosiaan noinkin helppoa..
                Tilaa on kyllä jonkinverran enemmän vrt. e32 750i

                Comment

                • r.w.
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2510
                  • Länsirannikko

                  #9
                  Originally posted by JoniB View Post
                  Putki irallaan kun kuunteli niin selvästikään ei käy kaikilla pytyillä matalilla kierroksilla, vaikka tosin väitin käyvän kaikilla.. Anteeksi maalaisuuteni

                  Huomenna hakemaan uudet tulpat ja nuo JJannen ehdottamat tulpanjohdot(kiitos vinkistä) ja sitten kokeillaan uudestaan.
                  Ei parinkaan pytyn puuttumista tosiaan kovin helposti huomaa, ainakaan jos referenssinä oireilusta on esim. joku vanhempi neloskone. Meno puutuu ja käyntiääni hiukan muuttuu, vakioputkistolla eroa voi olla vaikea havaita.

                  Harmi kun itselläkään ei ole vielä niin paljoa kokemusta näistä, että pystyisi mitään diagnoosia antamaan. Sähköt kannattaa tosiaan käydä ensimmäisenä läpi kokonaisuudessaan, tuosta sytytyspuolesta lähtien, johon vika minustakin viittaisi. Kaikki muu on aluksi hieman hakuammuntaa. M70/M73 ovat siitä hienoja koneita, että vaikka viat ovat toinen toistaan mystisempiä, ne harvemmin ovat kovin vakavia.
                  1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                  Comment

                  • JoniB
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 551
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Originally posted by r.w. View Post
                    Ei parinkaan pytyn puuttumista tosiaan kovin helposti huomaa, ainakaan jos referenssinä oireilusta on esim. joku vanhempi neloskone. Meno puutuu ja käyntiääni hiukan muuttuu, vakioputkistolla eroa voi olla vaikea havaita.

                    Harmi kun itselläkään ei ole vielä niin paljoa kokemusta näistä, että pystyisi mitään diagnoosia antamaan. Sähköt kannattaa tosiaan käydä ensimmäisenä läpi kokonaisuudessaan, tuosta sytytyspuolesta lähtien, johon vika minustakin viittaisi. Kaikki muu on aluksi hieman hakuammuntaa. M70/M73 ovat siitä hienoja koneita, että vaikka viat ovat toinen toistaan mystisempiä, ne harvemmin ovat kovin vakavia.


                    Nii-in.. Vähän hankala oli huomata tuota vajaapyttyisyyttä..

                    Tulpat kävin äsken purkamassa pois, huomenna sitten töiden jälkeen käyn hakemassa uudet tilalle ja laitan paikoilleen.
                    Tulpanjohtosarjat menee tilaukseen, kun paikalliselta ei löydy johtoja hyllystä

                    Meni muuten hiukan reilu tunti tulppien irroittamiseen, tai oikeastaan yhden tulpan irroittamiseen meni valtaosa ajasta.
                    Tuossa kun on tuo webasto niin se pumppuhässäkkä oli just sopivasti siinä kuskinpuolella 3.pytyn kohdalla edessä niin meni vähän taiteiluksi.

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      #11
                      Mittaas ne kaikki johdot yleismittarilla, olikohan noin 5Kohmia about suurinpiirtein tasan tarkkaan osapuilleen
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • JoniB
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 551
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Originally posted by Dunky View Post
                        Mittaas ne kaikki johdot yleismittarilla, olikohan noin 5Kohmia about suurinpiirtein tasan tarkkaan osapuilleen

                        Luet ajatuksiani..
                        Menisinkin mitata johdot, mutta vastus oli vielä hakusessa.
                        Kiitos tästäkin

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by JoniB View Post
                          Tyhjäkäynti n.600rpm kunnes konehuoneessa jokin? naksahtaa ja käynti nousee tuonne 900rpm jonka jälkeen palaa hiljalleen tuonne 600rpm.
                          Tämä tapahtuu toistuvasti.
                          Tämä on varmaan ilmastoinnin kompurasta, nostaa kierroksia kun on kompura kytkettynä päälle. Kokeile napata ilmastointi pois päältä.
                          Konehuoneessa ei näy mitään silmämääräsesti? joku ilmaletku irti tai nirhautunut sähköjohto taikka jotain vastaavaa? Jos bensakorkin avaa, sihahtaako vai ei? Eli toimiiko tankin hengitys?
                          EDIT: Niin vielä piti lisätä, en tunne yhtään tuota 12pyttystä mutta kai sielläkin jotkut venttiilikopan tiivisteet on, ettei tulpat ui sattumalta öljyssä? Tosin olisit varmaan huomannut tän jo tulppia irrotellessa.
                          Last edited by Supa; 04-08-2008, 18:39.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • JoniB
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 551
                            • Lappeenranta

                            #14
                            No nyt on tulpat vaihdettu, mutta ei tullut tulosta.
                            Keskiviikkona tulee uudet tulpanjohdot niin saa nähdä auttaako asiaan.
                            Yleismittari on häveyksissä joten vastuksia en päässyt tulpanjohdoista mittaamaan.

                            Ongelma on täysin selkeästi vain kuljettajanpuoleisella sylinteriryhmällä.
                            Tosiaan maffeja on kokeiltu puolelta toiselle tuloksetta, aina apukuskinpuolta irtiottaessa sammuu jolloin ei jaksa käydä kuskinpuoleisella ryhmällä.
                            oletettavasti maffitkin ehjät.
                            Kokeiltu käyntiin pelkällä kuljettajanpuoleisella sylinteriryhmällä,ei lähde edes käyntiin.
                            Mutta taasen apukuskinpuoleisella sylinteriryhmällä käynnistyy hienosti, käy värinöittä ja lähes harmonisesti.

                            Kun kumpikin puoli moottorista on pelissä mukana niin kierrättäessä oikein sylkee pakoputkesta bensaa (ekoauto)

                            Noh, ei pidä masentua vaan jatketaan harjoituksia.
                            Jos johtojen vaihdon jälkeen ei tule toivottua tulosta niin sitten piuhan päähän.. Tai no, piuhan päähän menee jokatapauksessa
                            Last edited by JoniB; 04-08-2008, 23:21.

                            Comment

                            • JoniB
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 551
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              Tämä on varmaan ilmastoinnin kompurasta, nostaa kierroksia kun on kompura kytkettynä päälle. Kokeile napata ilmastointi pois päältä.
                              Konehuoneessa ei näy mitään silmämääräsesti? joku ilmaletku irti tai nirhautunut sähköjohto taikka jotain vastaavaa? Jos bensakorkin avaa, sihahtaako vai ei? Eli toimiiko tankin hengitys?
                              EDIT: Niin vielä piti lisätä, en tunne yhtään tuota 12pyttystä mutta kai sielläkin jotkut venttiilikopan tiivisteet on, ettei tulpat ui sattumalta öljyssä? Tosin olisit varmaan huomannut tän jo tulppia irrotellessa.

                              Eipä näy mitään vikaa silmämääräisesti..
                              Bensatankinkorkkia en ole availlut, mutta auto toimii kuitenkin toisenpuolen sylinteriryhmällä täydellisesti.

                              Tulpat oli myöskin ihan kuivat eli onkelma ei ollut siinäkään.

                              Kiitos kuitenkin ehdotuksista

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎