Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 750 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koppero
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 3

    #16
    Originally posted by r.w. View Post
    Hieno moottori, muttei valitettavasti tehty kiertäväksi kilpakoneeksi. Kannet ihan paskat. Väittäisin, että 350hp ja vähän päälle voisi olla vielä realistinen tavoite lievin muutoksin. Siitä eteenpäin vaatii paljon työtä tai rahaa, oikeastaan liikaa ihan molempia.

    Tässä näin (kuva lainattu):

    [ATTACH]59884[/ATTACH]

    Pari vuotta takaperin kyselin, että minkä verran boksin uudelleenohjelmointi antaisi lisää voimaa ja mulle kerrottiin, että noin 40hv saiisi sillä tyylillä.
    Hintaa operaatiolla oli melkeen 2700e, joten päätin antaa asian olla.

    Onko toi kansi jotenkin heikkorakenteinen, vai mikä siitä tekee huonon? Mun silmään näytti heikolta vaikka mitään en niistä tiedäkkään.

    Kierroksia koneesta ei lisää tarvita, mutta jos motti pienen ahtamisen kestäisi..!?
    Itse en virittämisestä tiedä yhtään mitään, mutta mielenkiintoinen projekti tollanen vois olla!

    Laatikko ilmeisesti lisääntynyttä tehoa ei ainakaan kestä. Kerran se on mun aikana poikinut jo vakiotehoillakin.

    Jos sulta löytyy lisää tietoja moottorista, niin pistä vaikka yyveellä numeros mulla, niin helistelen sulle!

    Comment

    • jakusa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 515
      • Lempäälä

      #17
      Ei ahtamista mutta pari valmista settiä



      ja



      Kempowerilla on asennus/jälleenmyynti Tampereella...
      Last edited by jakusa; 19-09-2008, 08:34.
      -after all is said and done more is said than done-


      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4645
        • Tuusula

        #18
        PPF:llä on menossa tuollaisen TT projekti, vai oliko jopa kaksikin kipaletta

        Eli www.pure-pf.com
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #19
          Originally posted by koppero View Post
          Pari vuotta takaperin kyselin, että minkä verran boksin uudelleenohjelmointi antaisi lisää voimaa ja mulle kerrottiin, että noin 40hv saiisi sillä tyylillä.
          Hintaa operaatiolla oli melkeen 2700e, joten päätin antaa asian olla.

          Onko toi kansi jotenkin heikkorakenteinen, vai mikä siitä tekee huonon? Mun silmään näytti heikolta vaikka mitään en niistä tiedäkkään.
          Hyvin voi saadakin, M73:n omistaja on sikäli onnellisessa asemassa, että tuossa koneessa on jo tehtaalta lähtien hiukan fiksummat puristukset ja nokat. Eikä litrateho todellakaan kovin kummoinen. Itsekin soittelin huvikseni Hariselle taannoin, että mitä ovat mieltä M70:n moottoriohjauksesta, mutta oli Motronic-kaveri juuri silloin lomilla. Täytyypä tarttua luuriin uudelleen alkuviikosta. Ajattelin omaa M70-konetta piristää kesäksi Schrickin nokilla ja uudella moottorinohjauksella. Cell on kovasti koittanut mulle Megaa "kaupitella", alkaa kai vähitellen upota alitajuntaan. Nyt kun alustavia suunnitelmia vaivannut akuutti työkaluongelma on osittain ratkaistu, saattaisi jopa toteutua... Pieni varaus täytyy kuitenkin jättää, näillä tuloilla ja vapaa-ajan määrällä pitää tehdä priorisointeja, aika paljon muutakin hommaa on edessä ennen uutta ajokautta. Täytyy peräti pohtia josko hukkaisi kokonaan, on niin seinähullut suunnitelmat tuon projektiauton varalle. :think

          Näkee hyvin tuon ahtaan pakopuolen tuosta kuvasta, taitaa M70/M73 olla BMW:n tuotannossa aivan omaa luokkaansa tuon designin suhteen. Paljoa ei muotoiluvaraakaan ole Hans ja Günther jättäneet...

          Kierroksia koneesta ei lisää tarvita, mutta jos motti pienen ahtamisen kestäisi..!?
          Itse en virittämisestä tiedä yhtään mitään, mutta mielenkiintoinen projekti tollanen vois olla!
          Ei sinne muita kuin pieniä paineita kannatakaan lyödä, ihan em. syistäkin. Voi olla parempi jättää tuo ahtaminen ihan ajatusleikin tasolle, ainakin ensimmäisenä turbo/remmiprojektina. Aika monta mutkaa matkassa. Sakulla taitaa olla tältä foorumilta ainoana ihan oikeaa tietoa ja ensikäden kokemusta tuosta ahtamisesta, mitä olen projektikertomuksesta ymmärtänyt, niin taisi ammatilaisetkin raapia päätään pariin otteeseen ennen savujen ottamista.
          Last edited by r.w.; 19-09-2008, 12:57.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • JJanne
            Bimmer Rookie
            • Feb 2008
            • 73
            • Riihimäki

            #20
            Jenkeistä löytyy tällänen ihan mielenkiintoinen firma, mikä rakentaa bemarin koneita mm. juuri näitä v12 moottoreita:


            Jotain suuntaa antavaa, minkälaista tehoa voi ulos saada näistä myllyistä...
            EX:BMW 528iA Touring -97, BMW 118d -05, E38 750iL -95.

            Comment

            • ViperHawk
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 312
              • Joensuu

              #21
              Kannattaa muistaa että BMW:n tavoitteena m70 moottoreissa oli pieni polttoaineenkulutus, sekä hyvä vääntö. Sen takia kansissa käytettiin pientä kulmaa imu- ja pakoventtiilien välillä. Samoin imupuoli on viritetty samalla tavalla. Taloudellisuuden hintana on tosin ahdistus huipputehossa. Mielestäni BMW onnistui tavoitteessan hyvin suunnitellessaan myllyään.
              Huipputehoa hakiessa ratkaisut ovat hyvin erillaisia kansitekniikassa. Venttiilien välisen kulman pitää olla suuri ja tottakai kannen hyvin muotoiltu, sekä koko muun moottori pitää suunnitella uusiksi.

              Yleisenä nyrkkisääntönä pieni venttiilien välinen kulma, -> talousihme, suuri -> kisakireä tehomylly. Verratkaa vaikkapa m70 ja m20, ja Toyotan 4A-FE ja 4A-GE moottoreiden ratkaisuja kansien suhteen.

              Eikä ne m70 perheen kannet niin huonoja ole, saadaahan niillä liki 90% volymetriinen hyötysuhde, eli moottori imaiseen suurimmillaan 90% tilavuuteensa suhteessa ilmaa yhdellä kierroksella. Vertaa joku jenkkikasi

              Edes muista BMW:n kaksiventtiilikoneista ole ainakaan vakiona otettu kummempia hyötysuhteita.

              Jos todella haluat lisää tehoa myllyysi lastuta(, putkisto?) ja tee kunnon perushuolto. Varmasti saat parhaat hevoset/käytetty euro.

              Seuraavaavaksi rohkeasti kone auki, iskutilavutta ja puristusta lisää ja jotkut tunnetun nokkavalmistajan virinokat. Halpaa ei ole ei.
              E30 -90 320i

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                #22
                Originally posted by ViperHawk View Post
                Kannattaa muistaa että BMW:n tavoitteena m70 moottoreissa oli pieni polttoaineenkulutus, sekä hyvä vääntö. Sen takia kansissa käytettiin pientä kulmaa imu- ja pakoventtiilien välillä. Samoin imupuoli on viritetty samalla tavalla. Taloudellisuuden hintana on tosin ahdistus huipputehossa. Mielestäni BMW onnistui tavoitteessan hyvin suunnitellessaan myllyään.
                Juu eihän tässä insinöörityön laadusta varsinaisesti olekaan kyse, vaan nimen omaan siitä, että M70 soveltuu melko huonosti virityskäyttöön. Muistan lukeneeni, että ison edustusauton kohdalla "käyttömukavuus", mitä kaikkea sitten ikinä sisällään pitääkään, oli se tärkein syy, miksi eri prototyyppien joukosta päädyttiin juuri tähän konstruktioon. Voisin kuitenkin väittää, että ne todelliset perusteet mm. 48-venttiilimallin hylkäämiseen taisivat lopulta kuitenkin olla raha ja markkinat, valitettavasti.

                Ellei oikeasti ole lyömässä tuhansia kiinni, niin lastutus tai työläämpänä vaihtoehtona uusi moottorinohjaus lienevät kustannustehokkaimmat vaihtoehdot. Kaikki siitä eteenpäin maksaa ja paljon. Putkistoon tuskin kannattaa ensimäiseksi kajota, ainakaan loppuosaan. Sen mitä itse olen niitä karmeita valurautapakosarjoja tuijotellut, niin tuskin ainakaan yhtään virtausta parantavat. Jos tykkää näprätä, niin peltisarjat tilalle.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #23
                  Originally posted by koppero View Post
                  Pari vuotta takaperin kyselin, että minkä verran boksin uudelleenohjelmointi antaisi lisää voimaa ja mulle kerrottiin, että noin 40hv saiisi sillä tyylillä.
                  Hintaa operaatiolla oli melkeen 2700e, joten päätin antaa asian olla.

                  Onko toi kansi jotenkin heikkorakenteinen, vai mikä siitä tekee huonon? Mun silmään näytti heikolta vaikka mitään en niistä tiedäkkään.

                  Kierroksia koneesta ei lisää tarvita, mutta jos motti pienen ahtamisen kestäisi..!?
                  Itse en virittämisestä tiedä yhtään mitään, mutta mielenkiintoinen projekti tollanen vois olla!

                  Laatikko ilmeisesti lisääntynyttä tehoa ei ainakaan kestä. Kerran se on mun aikana poikinut jo vakiotehoillakin.

                  Jos sulta löytyy lisää tietoja moottorista, niin pistä vaikka yyveellä numeros mulla, niin helistelen sulle!
                  mihin käyttöön auto tulisi? kai sulla on tiedossa, että vähäpäästöistä ei noin vaan ahdeta laillisesti? mielenkiintoista varmaan, jos taitoa ja tietoa löytyy reilusti ja 10ke rahaa käytettävissä silti tuota tuskin tulis saamaan lailliseksi suomessa
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • algernon
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2006
                    • 288
                    • Turku, Suami

                    #24
                    Originally posted by JJanne View Post
                    Jenkeistä löytyy tällänen ihan mielenkiintoinen firma, mikä rakentaa bemarin koneita mm. juuri näitä v12 moottoreita:


                    Jotain suuntaa antavaa, minkälaista tehoa voi ulos saada näistä myllyistä...
                    Tämän linkin unohdin kiireessäni pistää tuohon aikaisempaan postaukseen.

                    Ja Youtubessa on muutama video jossa näkyy kone toiminnassa.
                    M
                    850i -91 (EG11)
                    Z3 2.8 -98 (CH31)

                    325 -08 (VE31)

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎