Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etuakselin korjaussarja Saksasta (e38)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenhis
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 44
    • Jyväskylä

    Etuakselin korjaussarja Saksasta (e38)

    Terve!

    Tilasin sitten kuitenkin eBaystä etupään ison korjaussarjan kun sai niin halvalla... eli samaan hintaan kuin alatukivarret Suomessa (289€+10€). Yleinen selitys, joka voi tulla vielä kalliiksi...saas nähdä.

    http://stores.ebay.de/Autoteile-Gode...QQftidZ2QQtZkm Tuli viikossa kotiovelle.

    No, ala- ja ylätukivarret, kallistuksenvakaajat ja koko raidetanko laitettiin alle JyväsAutossa (235€) ja kas kummaa, ratti aivan vinossa oikealle (n. 75 ast!!!) Raidetangon päiden säätövara ei riitä kääntämään ratia tarpeeksi kun tangon pää pohjaa, kierteitä kyllä riittäisi.

    Kävin alustavasti suuntaamassa OK-Autossa. Edessä v/OCaster 5.12/5.42, Camber -0.24/0.06 ja Auraus 0.06/0.06. Takana Camber -1.12/-1.18 ja Auraus 0.09/0.012. Mietittiin jopa ratin kääntämistä, mika ei taida olla oikea tapa. Joku muu on pielessä.

    Foorumilla tuntuu olevan oikein hyvää tietämystä (mm. Hemi) alustan säätämisestä, joten kysyisinkin että, voiko pulttien kiristämisellä painojen kanssa olla niin iso vaikutus, että ratti meni noinkin vinoon? Minä kun en ole varma, että kiristys tehtiin oikein. :think

    Toinen mahdollinen ongelman lähde löytyi www.e38.org:n http://www.bimmerboard.com/forums/posts/65885 ohjeesta: voiko e38:n raidetangon laittaa väärinpäin? Se kun näyttää symmetriseltä mutta ohjeessa korostettiin oikeinpäin laittamista.

    Perjantaina koitetaan lyhentää raidetangon päätä, jos säätö sitten riittäisi. Mutta toivottavasti saisin vastauksia ennen sitä.


    Tenhis
    728 iA orkkis facelift 99' :think
    A2 1,4 TDi kauppakassi
  • Noppe
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 535
    • Kuopio

    #2
    Olen kuullut tapauksesta jossa joutui lyhentämään toista päätä raidetangosta kun jäi muuten aurausta st*nasti... :think

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Originally posted by Tenhis View Post
      voiko e38:n raidetangon laittaa väärinpäin? Se kun näyttää symmetriseltä mutta ohjeessa korostettiin oikeinpäin laittamista.

      Tenhis
      Ilmeisestikin sen voi laittaa väärinpäin jos kerran oikein korostetaan sitä oikeinpäin laittamista
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        ...tai sitten se ratti on jo aiemmin käännetty? Kulmat ovat kuitenkin ihan kunnossa. Toki ei ole ensimmäinen kerta kun raidetanko on liian pitkä, jolloin mikäli ratti tosiaan on nyt nolla-asennossa, niin voihan siitä pätkäistä ylimääräisen.

        Comment

        • Tenhis
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 44
          • Jyväskylä

          #5
          Päivitys:

          Noniin, pajalle takaisin ja koitettin muuttaa ratin suuntaa ohjausvaihteen ja vipuvarren (?) boorista yhdellä pykälällä. Siirtyy aivan liikaa.

          Sitten oikea raidetangon pää irti ja keskitangon päästä sentti pois rälläkällä. A'vot, neljä kierrosta kummaltakin puolelta ja ratti onkin suorassa!

          Nyt vielä suuntaukset ja limusiini lipuu kuin uutena! Jännityksellä odotettava vielä vuosi, että kestääkö tarviketankojen nivelet.

          Huomattiin muuten, että raidetankojen päät saattavat olla eri valmistajalta, kun kartiot menevät eri syvyydelle (pultinpää oikealla enemmän esillä) ja lukituspultin kannat oikealla 16 mm ja vasemmalla 17 mm!


          Tenhis
          728 iA orkkis facelift 99' :think
          A2 1,4 TDi kauppakassi

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎