Announcement

Collapse
No announcement yet.

puhallin e38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junkkri
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 664
    • Järvenpää

    puhallin e38

    selailin ja jotain löysinkin mut ei täysin selvinnyt eli:
    puhaltaa haaleaa sisään vaikka lämmöt ok. Kun pysähtyy ja kierroksia 2500 muutaman kerran ni rupee tuleen kuumaa sisään!?
    Topikeissa puhutaan vesiventtiilistä,vesipumpusta(vaihdettu),ilmaamise sta...Webastokin puhaltaa viileää (ei kiva aamuisin)!?
  • Jesper
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1448

    #2
    Liian vähän nestettä tai ilmaa järjestelmässä.

    Comment

    • junkkri
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 664
      • Järvenpää

      #3
      nestettä

      lienee tarpeeksi koska valvonta ei hälyttele!?Jos ilmaa ni missä?

      Comment

      • Jesper
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1448

        #4
        Originally posted by junkkri View Post
        lienee tarpeeksi koska valvonta ei hälyttele!?Jos ilmaa ni missä?
        Ihan missä vaan järjestelmässä. Kannattaa kokeilla sitä ilmausta useamman kerran vielä...

        Comment

        • kake
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 590
          • Kerava

          #5


          Veikkaisin osa nro 1:stä , sähköinen pumppu pimeenä?
          Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

          Comment

          • taustatauno
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 481
            • 09-laitamilla

            #6
            Originally posted by kake View Post
            http://bmwfans.info/original/E38/Lim...4/ill-64_0621/

            Veikkaisin osa nro 1:stä , sähköinen pumppu pimeenä?
            Onkos tälläistä kukaan ostanut? Hinta?
            E91 330d

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Just äsken irrotin omasta seiskasta vesiventtiilit. Ongelmana oli että ei puhaltanu kuskin puolelta kuin kylmää. Kokeilin suoraan jännitteellä ohjata solenoideja ja apukuskin puolen kyllä toimii. Noh, venat auki ja näky oli aika järkyttävä. Vesiventtiilin karat oli syöpyneet epämääräisiksi möykyiksi ja kumpikin jumitti. Pistin väliaikasesti tilalle vaan T-liittimen ja tulee ainakin lämmintä.

              Pitänee hommata uus venttiili/vesipumppu, tuppaa maksamaan varmaankin siinä 200euron paikkeilla koko paketti. Vesipumppuahan tuosta ei voi erikseen jättää kun on kiinni kyseisessä kompleksissa, saa kyllä itse pumppuosan irti mutta uuden mukana tulee sekä pumppu että vesiventtiilit. Topicin alottajan ongelmaan suosittelen vesiventtiilien testausta ekaks. Joko niin että vääntää lämpöjä ääripäästä toiseen ja kuuntelee naksuuko kyseisen puolen vesiventtiili. Toinen vaihtoehto pistää testeriin kiinni ja sähkösesti avata venttiilejä. Taikka ottaa liitin irti ja käsipelillä työntää jännitettä solenoideille. Jos toimivat niin sitten todennäkösesti ilmaa kierrossa.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • junkkri
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 664
                • Järvenpää

                #8
                testasin

                vielä tänä aamuna tota lämmön tuloo, kun kone kylmä ja Webasto 0.5h päällä, ni haaleaa puhaltaa.10km ajon jälkeen kaupunki ajoa(40km/h), ni taas lämpee!
                Sulkeeko jotain pois?? (autossa automaattinen ilmastointi)

                Comment

                • uti
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 195

                  #9
                  kl-osat

                  pelkkä venttiili näytti olevan 185€ pumppu 135€ Ruotsissa on käytettynä
                  http://www.bildelsbasen.se. Se pumppuhan on tarkoitettu auton lämmitykseen moottorin ollessa seis. Jos sitä ei tarvitse niin eiköhän siitä saanut sen siiven pois, että virtaa paremmin. Kaikissa malleissa kun ei sitä pumppua ole, pelkät venttiilit vaan.

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #10
                    Originally posted by junkkri View Post
                    Topikeissa puhutaan vesiventtiilistä,vesipumpusta(vaihdettu),ilmaamise sta...
                    Puhutaan kahdestakin eri vesipumpusta ja yleensä aina ristiin. Moottorin omasta ja lämmityslaitteen omasta/omista (sähköisiä). Mikä näistä on vaihdettu?

                    Originally posted by taustatauno View Post
                    Onkos tälläistä kukaan ostanut? Hinta?
                    Eli puhutaan lämppärin venttiili-pumppupaketista. KL:n kautta n. 270e*, ei saa kuin alkuperäisenä, eikä pumppua tai sen moottoria saa ostettua erikseen. Myydään vain kokonaisena pakettina.

                    *) edit. Tuo hinta siis sille ensimmäiselle mallille johonkin vuoteen asti, uudempi on malli on halvempi, sitä Supakin varmaan tarkoitti. En tiedä mitä eroa noilla on.


                    Originally posted by junkkri View Post
                    vielä tänä aamuna tota lämmön tuloo, kun kone kylmä ja Webasto 0.5h päällä, ni haaleaa puhaltaa.10km ajon jälkeen kaupunki ajoa(40km/h), ni taas lämpee!
                    Sulkeeko jotain pois??
                    Ei sulje. Sähköisen pumpun hiilien loppuminen alkaa satunnaisella pätkimisellä, välillä toimii ja välillä ei. Jos sulla on lämppärissä REST-toiminto, voit koittaa sillä auton sammuttamisen jälkeen, alkaako pumppu pyörimään vai ei. Jos ei pyöri, löysit yhden vian.

                    Sulla saattaa olla autossa kaksikin eri vikaa. Toinen auton omassa kierrossa ja toinen webastossa. Aloita korjaamalla ensimmäinen käymällä auton vakiokomponentit läpi ja kun olet sen korjannut, kokeile vaikuttiko webaston toimintaan. Tai jos välttämättä haluaa arvailla niin kaiva tieto siitä, mitä webaston ohjaus tuossa tekee (mitä pumppuja ja venttiileitä ohjaa).

                    Originally posted by uti View Post
                    pelkkä venttiili näytti olevan 185€ pumppu 135€ Ruotsissa on käytettynä
                    http://www.bildelsbasen.se.
                    Jota ei todellakaan kannata ostaa käytettynä. Joko moottoriin uudet alkuperäislaatuiset hiilet tai uusi pumppu.


                    Originally posted by uti View Post
                    Se pumppuhan on tarkoitettu auton lämmitykseen moottorin ollessa seis.
                    Ei kaikissa. Se on tarkoitettu kierrättämään vettä lämppärissä moottorin käynnin aikana niissä malleissa, joissa vesi ei muuten kierrä tyhjäkäynnillä. Näissä malleissa mukavuusominaisuus tulee vain kaupanpäällisenä.

                    Originally posted by uti View Post
                    Jos sitä ei tarvitse niin eiköhän siitä saanut sen siiven pois, että virtaa paremmin. Kaikissa malleissa kun ei sitä pumppua ole, pelkät venttiilit vaan.
                    Eiköhän se tarvita, kun sellainen siellä tehtaalta on. Tai näin ainakin kasikoneisissa. Se on sitten toinen juttu, onko pumppu kysyjän autossa vain mallisarjan sisäisen komponenttien standardoinnin vuoksi. Oletan, että kyseessä 728? Kutoskoneisista ei mulla ole kokemusta. Näyttäisi vaan olevan noihin lisätty joku ylimääräinen vesipumppu 10.95 alkaen [realoem], ilmeisesti veden kierrossa on samat murheet näissäkin.
                    Last edited by Erich; 26-11-2008, 06:58. Reason: hintaspekulaatio lisätty
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    • junkkri
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 664
                      • Järvenpää

                      #11
                      moottorin

                      oma vesipumppu vaihdettu n.10tkm sitten.Reset-toiminto toimii ja auto tosiaankin 728A -98 aj 180tkm. Papeireiden mukaan lämmityslaitteen pumppu vaihdettu 110tkm:ssa.
                      Ei taida tulla taidoilla näillä mitään......

                      Comment

                      • Erich
                        BTCF Member
                        • Apr 2005
                        • 783
                        • Hämeenkyrö

                        #12
                        Originally posted by junkkri View Post
                        Papeireiden mukaan lämmityslaitteen pumppu vaihdettu 110tkm:ssa.
                        Ei taida tulla taidoilla näillä mitään......
                        Elä vaivu murheen alhoon... Olet jo ilmaamisen kokeillut? Kumpi pumppu noista? Tuo kun väittää, että niitä on siellä kaksi.

                        Joku viisaampi voisi kertoa, että mitähän tuo lisäpumppu tuolla mahtaa tehdä? Liittyykö edes mitenkään lämmitykseen? Kytkentä ei ainakaan tuosta kuvasta selviä.
                        Last edited by Erich; 26-11-2008, 19:12.
                        6 - E24 635
                        7 - E38 740
                        8 - E31 850

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by Erich View Post
                          Joku viisaampi voisi kertoa, että mitähän tuo lisäpumppu tuolla mahtaa tehdä? Liittyykö edes mitenkään lämmitykseen? Kytkentä ei ainakaan tuosta kuvasta selviä.
                          Sinähän sen sanoit jo:
                          Originally posted by Erich
                          Eiköhän se tarvita, kun sellainen siellä tehtaalta on. Tai näin ainakin kasikoneisissa. Se on sitten toinen juttu, onko pumppu kysyjän autossa vain mallisarjan sisäisen komponenttien standardoinnin vuoksi. Oletan, että kyseessä 728? Kutoskoneisista ei mulla ole kokemusta. Näyttäisi vaan olevan noihin lisätty joku ylimääräinen vesipumppu 10.95 alkaen [realoem], ilmeisesti veden kierrossa on samat murheet näissäkin.
                          Eli ilmeisesti kun tuossa -95 ja -96 välissä oli erilainen ratkasu missä kiertovesipumppu oli erikseen vaihdettavaa mallia niin sille varaosanumero. Näin olettaisin. :think
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • junkkri
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 664
                            • Järvenpää

                            #14
                            Erichelle

                            eli kuvassa positio 1 vaihdettu.Testailin lisää ja ainakin puhallus jäähtyy kun asteikosta 32c tiputtaa 16c:seen ja tosinpäin.Tekee samaa kuskin/apumiehen puolella.Ilmatakkin olen koittanut omin keinoin (paisuntasäiliön korkki auki, puristuksia alavesiletkusta)mut EI sieltä ilmaa tuuuuuu!!!

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              Sinähän sen sanoit jo:
                              Aloin vaan itsekin epäilemään, kun tuosta varaosakuvasta ei pysty päättelemään, miten se on kytketty... Eli missä välissä se toinen sitten lienee, sita ma en tieta.
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎