Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 tasonsäädöllä, perä liian korkealla ja vinkuu RATKAISU post 3.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakusa
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 515
    • Lempäälä

    e38 tasonsäädöllä, perä liian korkealla ja vinkuu RATKAISU post 3.

    Eli potilas on BMW 750iL vuosimallia 1995 ja löytyy hydraulinen (?) perän tasonsäätö. Perä (siis auton takaosa, ei tasauspyörästö) on liian korkealla ja kuljettajan puolelta takaa, iskarin alaosan ympäristöstä kuuluu ajoittain kova, korkeataajuuksinen vinkuna. Ääni on satunnainen ja saattaa loppua esim. jarruttamalla, nostamalla kaasun, ajamalla monttuun... Aika randomisti siis esiintyy ja voi vinkua myös auton seistessä paikoillaan. Äänen sävy myös muuttuu toisinaan hieman.

    Mittasin vanteen alareunasta keskeltä kaareen noin 625mm. Tuolta löytyvän tiedon perusteella 16" pyörällä pitäisi ko. mitan olla noin 569mm eli perä on lähes 6cm liian ylhäällä (mikäli mittasin oikeaan kohtaan). Perä on tasainen eli molemmilta puolilta yhtä korkea. Perä on ehkä myös turhan kova, paha sanoa kun ensimmäinen e38 missä oon ikinä ollut...

    Auton historiasta en kauheasti tiedä, ostin sen tänään, mutta hydraulisäiliö oli noin 3desiä vajaa, öljyn lisäys ei vaikuttanut mitenkään nähtävästi ongelmiin. Onko kukaan törmännyt mihinkään vastaavaan?

    Vielä lisäyksenä että kun vinkunaa ei kuulu, erottuu takana molemmilla puolilla vaimea suhina. Voi tietty tulla esim pakoputkista, mutta itse eipäilen jotain tasonsäätöön liittyvää.
    Last edited by jakusa; 23-01-2009, 21:20.
    -after all is said and done more is said than done-


  • Tommygun
    Newbiemmer
    • Jun 2008
    • 6
    • Häme

    #2
    Tasonsäätö

    500-sarjasen kokemuksiin vedoten; perä tuntunut löysältä-> nostettu tappiinsa. Auton alla perässä on säätörauta n.30cm tikku, missä on 3-kiinnitys asentoa. Säätö onnistuu rautaa "kevyesti taivuttamalla" jos kiinnitys ruostunut. Laske vähän, niin ääntely voi loppua.

    Suhina voi tulla bensapumpusta. Itellä ainakin suhisee niin, että olin varma pakoputken vuodosta. Onnee 7:kalle

    Comment

    • jakusa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 515
      • Lempäälä

      #3
      Perän korkeutta säätelevän hydrauliventtiilin ohjausvipu oli kääntynyt ~180 astetta. Siitä johtui väärä korkeus, jousituksen kovuus ja vinkunakin tuntuu hävinneen. Halvalla siis selvittiin, onneks tuli ostettua "turhaan" 325euron kaasupallot
      -after all is said and done more is said than done-


      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎