Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 bensatankin irrotus (ohjeet)

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lusu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 615
    • Nokia

    e38 bensatankin irrotus (ohjeet)

    Jouduin omaan e38:siin vaihtamaan bensatankin, mikä on näissä ainakin jonkinlainen tyyppivika, rupeaa saumoista ajan mittaan vuotamaan.
    Joten ajattelin laittaa tänne vähän tietoa operaatiosta, kun en söörtsillä mitään löytänyt.
    Modet voi sitten muutella otsikkoo tai poistaa jutun kokonaan jos tämmönen jo on....

    1. Pakoputkisto irti, omassa moottorin alta downpipelta perään saakka yhtä pötköä (joissakin saa poikki keskeltä), joten otin myös moottorin suojalevyt pois että sain putket irti.

    2. Lämpökilpi irti että saa kardaanin näkyviin.

    3. Kardaanin irrotus perästä, mutterit auki, kardaanin keskikannatin(laakeri) irti pohjasta että saa taivutettua kardaania keskeltä nivelestä ja vedettyä samalla perästä irti. Kannattaa laittaa muovikassi kardaanin päähän suojaksi että ei mene paskaa, se on täynnä rasvaa.

    4. Käsijarruvaijerin kannake irti, vaijerin katkaisu kannattaa tehdä ennen V-haaraa (haarautuu takapyörille) olevasta kiinnikekohdasta.

    5. Takapenkin istuinosa irti, nosta penkin etuosasta ylös ja vedät, varo lämmitysjohtoja jos on takapenkin lämmitys, molemminpuolin olevat "huoltoluukut" auki, pumpun johdot irti ja toiselta puolen pinnan tasoanturin johto irti. Olikohan oikea nimitys...

    6. Kaikki letkut irti alapuolelta, yläpuoleiset voi ottaa luukkujen kautta kun laskee tankkia alas, ellei ole jotain kiinalaiskäsiä...

    7. Tankin pannat 2kpl irti, toinen pää on pultilla kiinni ja toinen pää lähtee "nostamalla".
    Sitten tunkkia tai jotain muuta tukea tankin alle, tankin molemmista päistä 1kpl pultteja irti, varovasti laskee tankkia alas, myös nyt voi ottaa yläletkut irti jos ei luukuista mahtunut.

    Siinä sitten lepää tankki onnellisesti lattialla. Ei mikään tunnin juttu mutta ihan tehtävissä oleva homma jos on tilaa touhuta. Ja tosiaan lisäillä voi jos on tehnyt jotain eri tavalla.
    Ja takasinkin pitäis uusi tankki saada.......
    Last edited by Lusu; 27-01-2017, 09:44.
    xxxxx

    "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

    Exät:
    E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
    e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
    , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92
  • Tontsa
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 201
    • Uusimaa

    #2
    Eikös tämä kelpais tonne FAQkiin...
    Audi S3 -07

    Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
    Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
    Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
    BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
    BMW 530dA -00, Audi S3 -07

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Originally posted by Lusu View Post
      Jouduin omaan muruseeni vaihtamaan bensatankin, mikä on e38:ssa ainakin jonkinlainen tyyppivika, rupeaa saumoista ajan mittaan vuotamaan.
      Näinkin voisi sanoa mutta usein tankkeja vaihdetaan ilman vian korjaamista. Varsinainen vikahan näissä on että tankki ei hengitä vaan elää ja pitää mekkalaa. Lopuksi antautuu saumoistaan.
      Yleisin korjaus taitaa olla hiilikanisterin huohotinletkun ja/tai itse kanisterin vaihto.

      Itsellä tosin ei ollut noissa vikaa ja vieläkin vähän hakusessa missä hengitys kusee. Tämä olis tarkotus tarkistaa seuraavaksi vaikka tuskin on syynä ongelmaan.
      Last edited by Supa; 09-01-2009, 17:50.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Lusu
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 615
        • Nokia

        #4
        Originally posted by Supa View Post
        Näinkin voisi sanoa mutta usein tankkeja vaihdetaan ilman vian korjaamista. Varsinainen vikahan näissä on että tankki ei hengitä vaan elää ja pitää mekkalaa. Lopuksi antautuu saumoistaan.
        Yleisin korjaus taitaa olla hiilikanisterin huohotinletkun ja/tai itse kanisterin vaihto.

        Itsellä tosin ei ollut noissa vikaa ja vieläkin vähän hakusessa missä hengitys kusee. Tämä olis tarkotus tarkistaa seuraavaksi vaikka tuskin on syynä ongelmaan.
        Tämä olikin meikäläiselle ihan uutta. Pitääkö kovaakin meteliä ja kuinka usein sitä kuuluu. Omasta en mitään mekkalaa ole kuullu:think.
        xxxxx

        "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

        Exät:
        E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
        e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
        , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Yleensä vaimeita kolahduksia, plopsahduksia...
          Kuuluu itellä sisälle ärsyttävästi vaikkapa liikennevaloissa seistessä. Ja kun avaan tankin korkin, sihisee, eli ei hengitä niinkuin pitäisi.
          Tässä video aiheesta.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • JJ13
            Bimmer Rookie
            • Dec 2004
            • 39
            • Lohja

            #6
            Mitä maksoi tankki ja mistä ostit?

            T: Jari

            Comment

            • Lusu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 615
              • Nokia

              #7
              Tankki on käytetty ja 250e maksoin, täältä foorumilta se löytyi, kiitos benzinolle
              xxxxx

              "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

              Exät:
              E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
              e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
              , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92

              Comment

              • JT-
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 35
                • Joensuu

                #8
                Osaisko joku kertoa että minne tuo huohotusletku menee tankin puolella jotta pääseekö siihen käsiks ilman tankin irrotusta? Mulla on tuolla takalokari purettuna ja se tankilta tuleva letku on tukossa. Jos sais tankista päin paineilmaa puhallettua nii vois auttaa.
                "Toisaalta M5:n kaltaisia autoja ei ole kyllä Suomeen tarkoitettukaan. Sen tuominen meikäläisiin tutkien, kuoppien ja yleisen kateuden vaivaamiin liikenneolosuhteisiin on suorastaan valmistajan parjaamista." Tekniikan Maailma 16/1988

                Comment

                • Doni666
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 168
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by JT- View Post
                  Osaisko joku kertoa että minne tuo huohotusletku menee tankin puolella jotta pääseekö siihen käsiks ilman tankin irrotusta? Mulla on tuolla takalokari purettuna ja se tankilta tuleva letku on tukossa. Jos sais tankista päin paineilmaa puhallettua nii vois auttaa.
                  Niitä on kaksi vasemmalla etureunassa tankin yläpinnalla. Parhaiten pääsee käsiksi takapenkin alla olevasta huoltoluukusta kun laskee tankkia hieman alaspäin.
                  1995 E38 740iAL
                  1994 E38 740iA
                  2004 E61 530d touring
                  1989 Nissan 200SX S13
                  1981 Datsun Sunny B310

                  Comment

                  Working...
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎