Announcement

Collapse
No announcement yet.

e38 750 -94 tärinä tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Starman
    Newbiemmer
    • May 2009
    • 1
    • Suomi

    e38 750 -94 tärinä tyhjäkäynnillä

    Mikähän tuota vaivaa, tyhjäkäynnillä on havaittavissa pientä vapinaa lämpimänä sekä kylmänä.
    Muuten tehot on tallella ja bensankulutus on normaali, kierrokset ei seilaa, mut selkeesti jotain on pielessä.

    Vaihdoin boschin nelikärkiset tulpat --> ei vaikutusta... Vanhoissa tulpissa oli eroja; vasemman(kuskin)puoleiset olivat vaalemammat kuin oikeanpuoleiset.
    Ei mitenkään dramaattinen, mutta havaittava ero.

    Kerran hölmöyspäissäni tuli annattua käynnistysvirtaa eräälle uudemmalle 5-sarjan diesel bemarille.
    Vasta myöhemmin muistin kuulleeni, että se on aika riskialtista (kai?). olisiko tämä voinut aiheuttaa kyseisen vian?

    En ole saanut yhteyttä inpalla, eikä as-huolto (autoasi) myöskään pystynyt lukemaan vikamuistia. Merkkiliikkeessä en ole vielä käyttänyt.

    Olisiko jollain kokemusta/aavistusta mikä on vika?
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Originally posted by Supa
    Kai vaihdoit ne nelikärkiset pois etkä tilalle?
    M60 koneeseen ei sovi laittaa nelikärkisiä, ei ole mitoitettu niille, ainoastaan uudemmat kasikoneet missä käytetään platinatulppia sopii (M62TU).
    Sun koneeseen virallinen suositus on BOSCH F7LDCR taikka NGK BKR6EK.
    Ja kannattaa katsoa mallimerkintä tarkkaan. Ootkin varmaan jo kattonut ettei tulpankoloissa ole öljyä kun kerran oot tulpat vaihtanut kertaalleen?

    Kuuluuko moottorin käydessä kolinoita? Alkupään kaseissa mennyt katalysaattoreita jonkinverran. Selvii kun koputtelee auton alla katteja, heliseekö.
    Jaa luinkin väärin, oli V12 kone
    No sinne sopii vielä vähemmän ne nelikärkitulpat. M73 koneeseen Bosch F9LCR2 taikka NGK ZFR5F.
    Kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa virranjakajoiden kannet sekä pyörijät, eräs tapaus tuli vastaan missä keskielektroni oli kannessa jumittunut ja pätki täten.
    Autossahan on kaksi moottorinohjausboksia kummallekkin sylinterilohkolle. Ottaa vuorotellen toisen boksin irti ja pistää käymään. Tietää kummalla puolella ongelma on. Pitäisi käydä tasaisesti puolillakin sylintereillä.
    Last edited by Supa; 06-05-2009, 21:53.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • algernon
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 288
      • Turku, Suami

      #3
      Originally posted by Supa View Post
      Jaa luinkin väärin, oli V12 kone
      No sinne sopii vielä vähemmän ne nelikärkitulpat. M73 koneeseen Bosch F9LCR2 taikka NGK ZFR5F.
      Kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa virranjakajoiden kannet sekä pyörijät, eräs tapaus tuli vastaan missä keskielektroni oli kannessa jumittunut ja pätki täten.
      Autossahan on kaksi moottorinohjausboksia kummallekkin sylinterilohkolle. Ottaa vuorotellen toisen boksin irti ja pistää käymään. Tietää kummalla puolella ongelma on. Pitäisi käydä tasaisesti puolillakin sylintereillä.
      On muuten omassa M70B50 moottorissa Boschin nelikärjet (Super 4 FR78) ja ei mitään ongelmaa toistaiseksi.

      Virranjakajan kansi oli tosin viallinen joka aiheutti pientä päävaivaa kunnes löysin tuon juuttuneen keskielektrodin.
      Last edited by algernon; 06-05-2009, 23:15. Reason: lisätty tulpan malli
      M
      850i -91 (EG11)
      Z3 2.8 -98 (CH31)

      325 -08 (VE31)

      Comment

      • Luntti
        2Wheel Driver
        • Jul 2003
        • 5021
        • Yka

        #4
        Onko tässä koneessa enään virranjakajia? Kuitenkin e38 kyse.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by Luntti View Post
          Onko tässä koneessa enään virranjakajia? Kuitenkin e38 kyse.
          Kyllä on, 2kpl. Sehän tässä vähän harmittaakin kun ei bmw ole tehny e38:siin V12 konetta uudemmalla tekniikalla, V8 kun on suorasytkät ja vanokset saanut. Olisivat varmasti ottaneet paljon enemmän irti tuosta isommasta koneesta.
          Siksi itellä ei ainakaan oo kovin kauhea hinku vaihtaa 750:seen kun suoritusarvoissa ei ole isoo eroa vanokselliseen 4.4 V8:siin verrattuna.

          Last edited by Supa; 06-05-2009, 23:00.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Luntti
            2Wheel Driver
            • Jul 2003
            • 5021
            • Yka

            #6
            Just, eipä ole tullut ajateltuakaan, että 12 pyttynen on tollanen.

            Itsellä sama vika päällä e38 740i:ssa.
            Tosin en ole yhtään vielä ehtinyt tutkia autoa.

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Originally posted by Supa View Post
              Kyllä on, 2kpl. Sehän tässä vähän harmittaakin kun ei bmw ole tehny e38:siin V12 konetta uudemmalla tekniikalla, V8 kun on suorasytkät ja vanokset saanut. Olisivat varmasti ottaneet paljon enemmän irti tuosta isommasta koneesta.
              Siksi itellä ei ainakaan oo kovin kauhea hinku vaihtaa 750:seen kun suoritusarvoissa ei ole isoo eroa vanokselliseen 4.4 V8:siin verrattuna.
              Mut eikös ton M70/M73 suunnitteluperiaatteina ollu tollanen yksinkertaisuus ja vähäinen huollontarve. Kestää sen auton eliniän koskematta (100tkm)

              Mulla on muuten kans M60:ssä tota tyhjäkäynnin tärinää. Lakkaa heti jos D:llä pitää jarrua vasten... vois vaihtaa lambdat, tulpat, puolat, huohottimen läpän, nokan asennontunnistimen, ilmamassamittarin ja lämpöanturit. Jos ei auta, niin vaihdan moottorin tukikumit tai auton.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • JJanne
                Bimmer Rookie
                • Feb 2008
                • 73
                • Riihimäki

                #8
                Itselläni ei ole kokemuksia V8 vanoksesta mutta veikkaan että vanokseton V12 on paljon helpompaa tekniikkaa/halvempaa korjata kuin jos olisi vanoksellinen.

                Useimmat osat mitä V12 koneessa on, löytyy vanhemmista 3litran kutoskoneista ja nämä kutoskoneiden osathan on tänäpäivänä halpoja...

                Itsellänikin oikeepuoli tärrää pikkasen, tulpat, tulpanjohdot ja virranjakajan kansi vaihdettu, asia korjaantui aikapaljon näillä.
                EX:BMW 528iA Touring -97, BMW 118d -05, E38 750iL -95.

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Originally posted by Morkai View Post
                  Mut eikös ton M70/M73 suunnitteluperiaatteina ollu tollanen yksinkertaisuus ja vähäinen huollontarve. Kestää sen auton eliniän koskematta (100tkm)
                  Ja hyvin huollettuna lukemaan saa laittaa yhden nollan lisää

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎